Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerkort på flexiline! NÅ!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Det andre jeg ofte ser er hunder i full fart. Pluttselig hører du "scraaaaatttsssscccchhh" i eierens flexibånd og en hund som flyr rundt sin egen akse og blir panikk-tauet inn. Sånn stor bevegelse der armen går laaaangt bak, hunden henger etter, og eieren skyter armen frem og liksom fisker hunden inn som om de hadde en blåhval på kroken.

Dette ser jeg til tider også.. Jeg får nakkesleng og prolaps bare av synet, så hva som skjer med bikkekroppen tør jeg ikke tenke på...!

Jeg vet at ikke alle som bruker flexi er idioter, (man skjærer da for all del ikke alle over en kam..!) men jeg må innrømme at jeg gjerne krysser veien om jeg møter folk med flexi. Ene og alene av den grunn at jeg ikke vil ødelegge møtetreninga mi ved å risikere at det er en idiot i enden av lina.. Jeg har møtt nok av de, vært igjennom hele reportoaret med hendelser, og må si jeg blir mer og mer skeptisk til boksbrukere. (selv om jeg må flire litt når 40 kg hund freser til enden av lina, og matmor ikke skjønner fysikkens lover før hun ligger langflat på magen og kauker "HUN ER VELDIG SNIIIIIIIIL!")

Derfor var min frustrasjon stor når mamma kom hjem med boksen, og hevdet at den var såååå fin.. Jeg godtok med gru at hun brukte den, men etter at hun fortalte at hunden hadde løpt i full fart til lina stoppa så var det slutt på bruken. Lina "røyk" på mystisk vis, og har aldrig blitt sett i dette hus igjen...

Jeg synes forresten boksen er klumpere og føler man får en "ufølsom" hånd, og kronisk "strekk" i båndet når man bruker den.. Mulig dette bare er yrkesskade fra mine rytterdager, men dog.. Liker å ha båndet helt slakt, og eventuelt kunne gi hunden en liten bevegelse med hånleddet om det er nødvendig, og det synes jeg er vansekelig meg flexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

OT:Ser det etterlyses lange skinnbånd:Som fan av bånd som må være minst 2.50 så er www.kenjan.dk eller tjenestehunden.no glimrende!Helt suveren kvalitet aldri sett så bra på skinn jeg.Eneste de er litt tykke og tunge med,finnes tynnere utgave også.Er i mange lengder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med selve båndet, i 99,9% av tilfellene er det h*n bak båndet som er problemet. Idioter er idioter uansett hva slags bånd de bruker..

Jeg brukte flexibånd mye når jeg bare hadde Orry, og det fungerte knallbra til vår bruk. Tenke seg til, jeg hadde faktisk kontroll på dyret også! :whistle: Nå bruker jeg vanlig bånd på begge, rett og slett fordi flexibånd på to hunder er håpløst, og fordi de går løs der jeg ikke trenger bånd. Dog bruker jeg flexibånd på Orry om sommeren når Norma går løs, rett og slett fordi han har en forkjærlighet for menneskebæsj/kubæsj/younameit, og det er det mye av her vi bor på den tiden av året :icon_confused: Da får han mer bevegelsesfrihet enn i vanlig kort bånd, langline blir bare en svær knute i løpet av tre minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:Ser det etterlyses lange skinnbånd:Som fan av bånd som må være minst 2.50 så er www.kenjan.dk eller tjenestehunden.no glimrende!Helt suveren kvalitet aldri sett så bra på skinn jeg.Eneste de er litt tykke og tunge med,finnes tynnere utgave også.Er i mange lengder også.

Det jeg mista var tykt, smalt og mykt. Det beste jeg har hatt noen gang. Skal sjekke ut tipsene dine. Tusen takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida:Bare hyggelig!Sjekk ut du!Jeg er ekstremt nøye på hundeutstyr så kjøper ikke sånn vanlig skinnbånd her nei!(for korte uansett da)De har en type som er ekstra tynn.Har 2 i vanlig størrelse jeg.Ett på 3 meter og ett på 2.50.Tror de kommer til vare i årevis :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida:Macen min vil ikke lage link skjønner du! prøv gjenn www.tjenestehunden og den som kommer opp som nr 4 er rett :icon_confused: Der står det nettbutikk ser du.

Så på liner er det en som er ekstra tynn:12 mm bred og 5 mm tykk.Kanksje for tykk men,er nok den tynneste de har.Om ikke finner du sikker noe gode en annen plass også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida:Macen min vil ikke lage link skjønner du! prøv gjenn www.tjenestehunden og den som kommer opp som nr 4 er rett :icon_confused: Der står det nettbutikk ser du.

Så på liner er det en som er ekstra tynn:12 mm bred og 5 mm tykk.Kanksje for tykk men,er nok den tynneste de har.Om ikke finner du sikker noe gode en annen plass også :whistle:

Tjenestehund.no, var det :hmm:Denne linen tror jeg er perfekt og billig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Margrethe :icon_confused: !Nå fant jo Ida den helt selv også!flink var akkorat den jeg mente var ypperlig for deg!Gi lyd om du kjøper den og du blir fornøyd da!Portoen er ganske dyr der men,er nok verdt det.

Litt kjipt om jeg gir tips og du blir missfornøyd :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexiline når jeg er på reise i anledning show. Kan jo ikke lufte en nyvasket retriever løs i tilefelle det er vann i nærheten :icon_confused: Syntes det er feil at han kun skal bli luftet i kort bånd en hel helg pga pelsen og da er flexi fint alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvpåført motstander av flexiline, ha,ha etter første forsøk omtrent :icon_confused: ..hadde aldri brukt dette før, kun line i helt spesielle situasjoner, feks ved lufting av hund med mye dyr i nærheten ol, men da brukte jeg som regel langline på 15 meter hengende etter hunden. Hadde akkurat kjøpt min første flexiline til dalmisen, som var skadet og skulle luftes under kontroll..så kom en vakker dag da jeg i min latskap tok Maximus ut av bilen, og skulle bare lufte han kjapt nedenfor hundeklubben før et kurs. Så enkelt og greit, tenke jeg...fantastisk oppfinnelse.

Klubben ligger mellom noen boligområder, men er en fin fjære å lufte i uten andre folk mm. Jeg vandrer avgården, med Maximus på 15 mnd i den ene hånden i flexiline, snakker i mobilen i den andre og aner fred og ingen fare mens han koser seg frem og tilbake i linen... Plutselig sier det SMOP, og jeg kjenner armen min omtrent røsket av kroppen, og ser bare snurten av Maximus, på sprinten etter to reinsdyr...(dumme dyra forviller seg overalt her). Linen er røsket av snellen, og jeg står som en dust igjen med fingern på stoppkappen (kjapp i reaksjonen hvertfall... :hmm: )

Alle tre herjer frem og tilbake i fjæra, før de dumme dyra la på svøm med gale-maxen etter. Heldigvs ga Maximus opp før dem, og de kom seg trygt i land lenger bort etter jeg hadde vasset ut i vannet og fanget jævlen ;)

Det var første og siste gang flexiline ble brukt på noen av Dobbertrollene...

Jeg er faktisk snar å komme meg uten for 10 meters radius om jeg møter noen på tur med flexiline, og jeg ikke vil ha en hund i trynet på mine hunder... Har som flere her møtt maaaaaange som ikke vet hvor stoppknappen er, og har snada kontroll sine kroppsdeler eller hunden. Noen har som sagt en veldig vettig bruk av en slik line, men når jeg ser hva jeg selv kan stelle i stand med slike oppfinnelser, antar jeg at det finns flere vimser der ute :wub::whistle:

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk snar å komme meg uten for 10 meters radius om jeg møter noen på tur med flexiline, og jeg ikke vil ha en hund i trynet på mine hunder...

Sorry men... Dette er jo helt på trynet forhåndsdømmende. Gjør du kanskje det samme med en gang du ser en såkalt "kamphund" (aka bullehund/terrierhund)? "Ååånei der kommer en sånn hund som jeg en gang møtte og den fløy i trynet på bikkja miii! Nå er jeg livredd ALLE hunder som ser sånn ut og de skulle bare blitt ulovlige ALLE sammen!" :icon_confused:

Plutselig skjønner jeg "the pains" til kamphundeiere. Det går jo faktisk an å være ansvarlig, trenger ikke å bli kalt hverken idiot eller bli forhåndsdømt langt vekk fra andre hundeeiere fordi noen med samme atributt er uansvarlige.

Paws, du trenger da ikke unnskylde deg for det? Jeg bruker ofte å feste flexiLINA på minst et halvt kilo (8meter for 50kgs hunder) på magebeltet. En flott måte for hunden å "gå løs" på mens jeg samtidig beholder kontrollen. Bånd på over 3 meter i magebeltet blir bare surr når hunden ikke trekker ordentlig, mister mye kontroll og båndet surrer seg mellom bein og subber langs bakken... Man trenger ikke noe mer enn godt syn og "common sense" for å beholde kontrollen. Jeg kunne syntes oppriktig synd på hunder som aldri får gå fri med mindre det er rene frislippsområder, men heldigvis klarer jeg å se nyanser i stedet for bare sort og hvitt :whistle::hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne syntes oppriktig synd på hunder som aldri får gå fri med mindre det er rene frislippsområder, men heldigvis klarer jeg å se nyanser i stedet for bare sort og hvitt :icon_confused::whistle:

Du som er smart og klarer å se i nyanser i stedet for sort og hvitt, burde vel også skjønne at det å være flexiline-motstander ikke er ensbetydende med å gå med hundene sine i kort bånd hele livet?

Innkalling, og stimuli utenom tur, er fine ting. Dobbeltmoral derimot - not so much..

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du, og andre ansvarlige flexiline-brukere, føler dere "tråkket på" i denne tråden her. Dere hadde vel bestått prøven med glans uansett, ergo tråden er ikke myntet på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier, men hver gang det er en sånn idiotboks-diskusjon så bare må jeg bruke flexibåndet.. Og med en idiotbikkje løs og en annen idiotbikkje i flexiline, så er man en bra idiotisk idiothundeeier som i det hele tatt beveger seg ute med de andre idiotene :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men... Dette er jo helt på trynet forhåndsdømmende. Gjør du kanskje det samme med en gang du ser en såkalt "kamphund" (aka bullehund/terrierhund)? "Ååånei der kommer en sånn hund som jeg en gang møtte og den fløy i trynet på bikkja miii! Nå er jeg livredd ALLE hunder som ser sånn ut og de skulle bare blitt ulovlige ALLE sammen!" :whistle:

Merkelig sammenligning, og satt litt vel for mye på spissen...les innlegget en gang til, så skjønner du hva jeg mener. Det har lite med fordommer å gjøre å vite at flexiliner kan komme 8 meter ut av en snelle ved en uoppmerksom eier eller ved et rent uhell. Jeg gidder ikke ta denne sjansen, så enkelt er det bare. Har ikke noe med at jeg tror folk er idioter, jeg bare vet hvordan en gjengsfamilihundhundeeier er når de er nybegynnere med hund, som tror at alle andre hunder er like snille som valpen deres, og gjerne vil hilse på.

At du sammenligner dette med fordommer mot enkelte hunderaser og folk frustrasjon over dette, blir for meg bare barnslig.

Alle de vettige hundefolkene jeg kjenner har hundene løse- tiltross for at de ikke bruker flexiline :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes flexi kun på løpsk tispe.. og det er kun fordi hun alltid går løs ellers på tur. Så da gjelder de vanlige reglene. Kort bånd ut utkjørselen og over veiene, deretter langt/løst bånd på gangveien, som er meget oversiktlig (selvfølgelig hvis jeg ser mennesker eller samme med hunder så vil jeg korte inn båndet til "gå fot" lengde).

Og så trasker vi rundt der litt, i lignende områder med lite veier, ihvertfall ingen med trafikk. Men jeg krever jo det samme som når hun er løs, dvs at hun går fot når vi går forbi andre med og/eller uten hund. Og veier og sånn også, mens løs får hun gå når jeg har oversikt over alt som skjer foran (såvel som bakfra :icon_confused: )

Men ja.. finnes MANGE idioter med flexi... jeg kjenner noen rett over gaten (foreldrene mine!), men de er nesten overtalt til å la det ligge.. valpen skal ihvertfall ikke bruke noe sånt før den kan gå pent i vanlig bånd, trekke i sele og oppføre seg brukbart (er jo jakthund) når han er løs.. dvs komme garantert på innkalling! Så før det blir det i ikke flexi på ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at flere av dere nevner flexi og å gå pent i bånd i samme setning. Er flexien "ødeleggende" for å gå pent i bånd? Jeg innbiller meg jo at det kan være det, ettersom linen er stram hele tiden. Meeen, som ikke-flexibruker så har jeg jo ikke erfaring på området :whistle:

Når jeg går tur med min hund i bånd så slakker han jo av når han kjenner at båndet strammer seg(okei, han er ikke alltid så flink hvis vi går tur med andre hunder :icon_confused: ), men med flexi så er jo båndet stramt hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at flere av dere nevner flexi og å gå pent i bånd i samme setning. Er flexien "ødeleggende" for å gå pent i bånd? Jeg innbiller meg jo at det kan være det, ettersom linen er stram hele tiden. Meeen, som ikke-flexibruker så har jeg jo ikke erfaring på området :whistle:

Når jeg går tur med min hund i bånd så slakker han jo av når han kjenner at båndet strammer seg(okei, han er ikke alltid så flink hvis vi går tur med andre hunder :icon_confused: ), men med flexi så er jo båndet stramt hele tiden?

Tja, det er jo ihvertfall spenning i det hele tiden på en måte. Men hvis man har det "løst" så strammer det jo ikke sånn fryktelig..

Dette blir jo litt annerledes på mindre hunder vil jeg anta, for de er jo som oftest litt sensitive for strammingen, hvis noen skjønner hva jeg mener.

Tror selv at flexibåndet kanskje ikke er det jeg hadde brukt for å lære hunden min å gå pent.. syntes isåfall det er lettere med et vanlig kobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at flere av dere nevner flexi og å gå pent i bånd i samme setning. Er flexien "ødeleggende" for å gå pent i bånd? Jeg innbiller meg jo at det kan være det, ettersom linen er stram hele tiden. Meeen, som ikke-flexibruker så har jeg jo ikke erfaring på området :whistle:

Når jeg går tur med min hund i bånd så slakker han jo av når han kjenner at båndet strammer seg(okei, han er ikke alltid så flink hvis vi går tur med andre hunder :icon_confused: ), men med flexi så er jo båndet stramt hele tiden?

Jeg har det herfra jeg tror jeg, at man skal ikke begynne med flexi før hunden går pent i bånd... eller kanskje det sto i en turid rugaas bok. Vet faktisk ikke jeg, men du har jo faktisk rett i at båndet alltid er stramt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært motstander av flexi jeg og aldri eid en inntil i fjor sommer...Fuglegale frøkena her må jo gå i bånd på en tursti der det kryr av fugler.Valget sto mellom langline og flexi.Etter mye fram og tilbake valgte jeg flexi pga litt greit ruller seg inn.

Var skeptisk ja hjelpes!Men,fungerer suverent på den turstien altså.Er 8 meter da synes må ha såpass.Bruker det sjelden ellers da går det i skinnbånd på 2.50-3 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...