Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å trene hundene ovenfor gnagere.


Idaso

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Her i huset har vi to hunder, min egen lille blandingshund og samboerens Alaska Husky.

Jeg sliter noe helt forferdelig med å få Raija(Alaska Husky) til å akseptere gnagerne.

Det går helt fint når de står i buret, da bryr hun seg overhode ikke om de. Heller ikke dersom jeg åpner buret uten å ta de ut. Problemet oppstår dersom jeg skal ha smådyrene ute av buret. Raija blir 100% fokusert på å "ta" de, jeg klarer rett å slett ikke å avlede henne eller få fokuset over på meg. Den eneste måten jeg kan ha de ute på en forsvarlig måte er å binde Raija fast eller sette henne ut. Har prøvd å trene med godbiter ol. men det hjelper rett å slett ikke og er redd jeg bare forverrer eller skyver bort problemet ved å binde henne fast eller sette henne ut. Ikke er det fred å få heller, hun piper eller i verste fall vræler helt til jeg har satt inn smådyrene igjen. Har trent med godbiter ovenfor den andre hunden og hun kan gjerne ligge å sove i sofaen mens rottene ligger oppå.

Er det noen som kan hjelpe meg med Raija?

Så er det et lite problem med den minste hunden, Iris. Hun er en blanding av papillon og bichon havanaise.

En absolutt herlig hund på alle måter, overveldende lærevillig og naturlig en veldig underdanig type. Hun elsker nye utfordringer og vil være med over alt. Blant annet så trengte hun ikke mer enn èn tur i bånd før hun skjønte prinsippet, etter det har hun gått perfekt hele veien. Hun er i dag 6 måneder.

Problemet er altså at hun er begynt å bjeffe på folk som kommer eller når hun tror at hun hører folk i gangen, uten at det nødvendigvis er noen der. Er litt usikker på hvordan jeg bør håndtere dette? Hun er som sagt en veldig myk type, dette er de eneste gangene hvor jeg har følelsen av å ikke oppnå ordentlig kontakt med henne. Vil heller ikke bruke for harde midler som feks. å ta henne i nakken. Til nå har jeg håndtert situasjonen ved å blokkere døren slik at hun ikke får hilse på noen eller gå til døren før hun er stille og har roet seg ned. Hun er blitt bedre, men jeg er fortsatt ikke helt fornøyd. Strøm-/sitron- eller frostsprayhalsbånd er IKKE aktuellt.

Er noen som har litt erfaring med dette?

Mvh. Ida Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående gnagerne.. Er det rotter eller mindre gangere?

Selv har jeg en Alaskan Husky som er skikkelig ivrig når det gjelder ilderne mine. De er litt større enn gnagerne da, det er jeg klar over. Men har Raija fått komme bort til gangerne? Lukte på de osv? Utenfor buret? Hvis ikke så kan det være greit å la henne få hilse på de. Men jeg tviler på at det hjelper på fokuset hun får da.. Tila, hunden min, løper etter ilderne og vil bare leke med de. Jeg observer de ALLTID når de er løse sammen. Men jeg ser hun er veldig ivrig. Noen ganger gidder jeg ikke at hun styrer på sånn så da sette jeg henne ute eller på et annet rom.

Men sakte tilvenning er tingen. Raija vil nok "jakte" på de for det virker som hun har det skikkelig i seg. Ellers vet jeg ikke helt hva du kan gjøre..

Jeg tørr ihvertfall ikke stole 100% på Tila fordi hun har et visst jaktinnstinkt i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rotter og kaniner. Men verst er hun på rottene, har prøvd å intrudusere henne for smådyrene utenfor buret. Men hun sylte rett på og glefset etter de.. Ellers har jeg prøvd å ha henne i bånd med et av dyrene på gulvet og korrigert henne når hun blir fiksert. Dette har gitt noe resultater. Fikk nettopp tips om å snu henne med siden vendt mot rotten slik at det er lettere å korrigere dersom jeg mister fokuset hennes. Tenkte jeg skulle prøve ut dette i kombinasjon med godbiter. Men blir glad for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var problemet med rottene løst. Har prøvd den nye metoden og fikk bra respons med en gang.

Så regner med å ha en, om ikke vennlig, så i alle fall tollerant hund i løpet av noen timer til med trening :)

Da er det bare Iris sitt bjeffe problem igjen. Skal legge inn på ett nytt emne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...