Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til å bestemme meg

Fam Hytten

Recommended Posts

Er ny her på forumet, søkte litt på råd/tips/hundeforum ang valpekjøp og denne siden dukket opp.Håper jeg ikke poster helt feil, men at det er noen som kan hjelpe oss med å bestemme oss.Vi er en familie i Telemark som har bestemt oss for å kjøpe valp, valget falt på boxer etter mange runder i familieråd og utallige besøk hos ulike oppdrettere og andre boxer eiere.Har funnet en kennel som vi vil kjøpe valp av og gleden var stor sist uke da oppdretteren ringte oss å sa de hadde fått et kull, endelig skulle vår hundedrøm gå i oppfyllelse.Problemet, eller kanskje litt feil å kalle det problem var at det var ingen flere brune valper igjen i kullet da disse skulle gå til utstillingsfolk, men de hadde en hvit tispe de trengte et hjem til.Hvit boxer ? Vi var ikke engang klar over at boxere kom i den fargen, alle vi hadde sett og hørt om var brune eller tigrete.Så hva gjør vi nå?Vi skal bare ha en familiehund, er overhodet ikke interessert i utstilling og det vet også oppdretter, men etter å ha lest litt på nettet så virker det som om det er mange meninger om hvite boxere.Er de mere syke ? Kan vi være sikre på at det er renraset boxer vi kjøper når fargen er feil?må vi stadig gå med papirer og stamtavle på henne når vi er ute å går tur tilfelle noen tror det er en ulovlig rase?Har snakket litt om dette med oppdretter,men de vil vel helst selge uansett for å bli kvitt med valpene sine så vet ikke om jeg kan ta alt for godfisk av det de sier om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere vil ha familiehund, og ikke bryr dere så veldig mye om utstilling og denslags. Men må bare nevne at sånn tenkte jeg også, vel det skulle være hobbyhund da, siden jeg ikke har stiftet familie enda.

Allerede etter et år har jeg nå forandret mening, og syntes utstilling ser kjempegøy ut. Og andre ting som krever at hunden er NKK-registrert og alt det der. Og det eneste jeg kan gjøre nå er å kjøpe hund nr 2 og sørge for at den blir renraset med papirer og kapasitet til å gjøre det bra i utstillingsringen.

Jeg nevner dette bare som en advarsel, for man vet aldri hva slags interessert som plutselig dukker opp. Og av og til kan det være greit å ha full pakke klart!

Sånn som med TV det.. kjøper man en ny nå, så sørger man jo for at den ihvertfall er HD-ready.. sånn at man har muligheten, selvom man da må vente litt til før man har råd. Hvis du skjønner!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi en aktiv familie på 2 voksne og 3 barn, ukedagene er det håndballtreninger, korøvelse, foredremøter eller fotballkamper på barna og helgene blir spist opp av familieaktiviteter så utstilling er noe ikke vi kommer til å plutselig få en interesse for, men takk for alle synspunkter,Tinka-Tequila.

Hvordan kontakter man andre her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi en aktiv familie på 2 voksne og 3 barn, ukedagene er det håndballtreninger, korøvelse, foredremøter eller fotballkamper på barna og helgene blir spist opp av familieaktiviteter så utstilling er noe ikke vi kommer til å plutselig få en interesse for, men takk for alle synspunkter,Tinka-Tequila.

Hvordan kontakter man andre her inne?

Da hørtes det ut som en hvit boxer kan være midt i blinken for dere da. De er jo skjønne, også gir dere hjem til en som ikke får tak i det så lett som de andre fargene :whistle:

Bare å trykke på Members øverst på siden også søker du deg fram til Jane.. da skal du ha mulighet til å sende henne en melding :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fam Hytten,

ser at du har fått litt info her allerede og link til Bluemy sin hjemmeside, står mye bra info der samtidig som du også finner undersøkelsen til vetrinær Cecilie Strømstad på siden. Det er altså ingen stor forskjell gemyttmessig eller helsemessig på en farget og hvit Boxervalp, de kommer fra samme støpeform :whistle:

Nå har jeg hatt hvit Boxer i snart 6 år og har fartet mye rundt med mine hvite venner, har enda tilgode å bli stoppet av politi eller lignende med spørsmål om hva slags rase det er, jeg trodde faktisk at de fleste rundt omkring visste om hvite Boxere og at det var mere og mere vanlig syn å se i samfunnet. Jeg er leder av Norsk SnowBoxer klubb og vi har mange medlemmer rundt omkring i landet, også en god del i Telemark så du kan gjerne sende meg en PM om du vil komme i kontakt med andre Boxereiere i fylket ditt. Ellers så har vi også en hjemmeside : www.snowboxer.com

Vi har en god dialog med oppdrettere rundt i landet og hvis oppdretterene du vil kjøpe valp av bor i Telemark så tror jeg nok jeg vet hvem kull det er snakk om her, godt valg i oppdretter og gode linjer du har funnet der.

Ønsker deg uansett lykke til med valget og med valp, om du velger en brun, rød, gul, tigret eller hvit valp så er det uansett en flott rase dere får deg som passer perfekt til en aktiv familie med barn.

Hilsen Jane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,jeg så den komme når jeg skriver at vi har 3 barn som krever sitt.Vi har lenge ønsket oss hund,men ville ikke anskaffe oss hund før ungene var bleietørre og såpass store til å klare seg litt selv uten å henge etter mor og far i buksebena.Så vi har ventet lenge og nå som minsten er 5 år har vi både tid og krefter til å takle en valp, mor i huset jobber i dag bare 50 % og jeg selv har fri hver helg så tiden er moden og familien er klar til å få et nytt familiemedlem.Jeg har vært i kontakt med oppdretteren å sagt ifra at vi vil gjerne ha den hvite tispen så nå ser vi bare frem til valpekurs og turgåing.ENDELIG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvit eller ikke, har dere egentlig tid til å ha hund?

Vil jo bare si at hunden kan inkluderes på det meste da :) Så lenge ønsket er der.

F.eks. mine foreldre skal nå skaffe seg ny hund. De driver med ekstremt mye, og er sjeldent hjemme. Allikevel føler jeg at de kan skaffe seg en hund for mye av det de driver med er sykling og skigåing. De er på hytta nesten hver helg, luksus for en bikkje spørr du meg! Ihvertfall en bikkje som krever lite mentalt, men mye fysisk. (en grunn til at de skal ha ES)

Men jeg skjønner godt at du vil spørre et sånt spørsmål. Det finnes nok av valpe-/hundekjøpere der ute som ikke tenker over valget sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvit eller ikke, har dere egentlig tid til å ha hund?

Der hvor jeg ofte går kveldsturer så er det et par treningshaller og baner, der ser jeg hver kveld at foreldre har med seg hundene sine og går på turer med hundene sine mens barna trener, på denne måten får de både trent hunden og de får kjørt barna til trening, veldig god løsning, syntes jeg.

Når barna har blitt såpass store som Fam Hytten har så bør det går bra, høres ikke ut som de har tatt et valg ut av det blå.

Håper vi får se bilder av valpen når den kommer hjem, hvite Boxere er så skjønne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har overhodet ikke tatt et valg ut av det blå,her har vi planlagt å få hund siden minsten var 2 år.Men har ikke vært klare før nå 3 år etter,alt skulle stemme med jobb,bosted,barna og sist men ikke minst nå har vi tid til å få hund.Jeg tror og håper vi kan tilby en hund et godt hjem med mye kjærlighet,lek og aktivitet.Vi bor i Vinje så hvis det er noen som vet om noen hundeklubber i nærheten så hadde det vært fint om dere sa ifra,vi er ute etter å finne en hundeklubb som vil inkludere hele familien,syns det er viktig at det ikke bare blir meg eller mor i huset som er med på valpekurs og etc.Selv om det er vi voksne som skal ha ansvaret for hunden vil jeg at barna skal lære seg det å ta ansvar og lære seg mere om hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...