Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AD røntgen


Recommended Posts

Jeg har bestilt time for å HD/AD røntge på mandag (iiik), og fikk time 8.30, de hadde ingen andre muligheter, ikke andre dager heller, så da blir det i arbeidstiden... litt dumt, men jeg må bare få gjort det.

Men så er det dette med narkosen og sånn da, jeg har aldri hatt hund som må bedøves, og jeg vet ikke helt hvordan det gjør utslag. De sa at det kunne ta en time hele prosessen, så det regner jeg med, at jeg kanskje er tilbake på jobb kl 10 tidligst. Men hvordan er det med narkosen, hvor lenge sitter den i? Forstår at det varierer fra hund til hund, men kan jeg sette ham igjen hjemme, og dra på jobb rett etterpå, eller må han være under oppsyn, evnt. ta ham med på jobb (som blir litt kinkig). Tenker å spørre vetrinæren og, men greit å ha noe å forberede seg etter.

Altså:

-Hvor lang tid kan man regne med at det tar før hunden er back in business? (34 kg dalmatiner om det har noe å si)

-Må han være under oppsyn?

også må jeg jo spørre, selv om det sikkert finnes tråd om dette et sted, er det ofte at det røntges feil? Er litt bekymret for å si det slik :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, bikkja mi lå og kvein i en 3-4 timer til hun var HELT normal igjen. Hun synes bedøvelse er noe real dritt, og "gråter" (halvting mellom uling og piping) mens hun vandrer mellom plasser. Ligger/står/sover/våkner og gråter etc.... Vanskelig å si hvordan Casper vil reagere, men det som ER verdt å nevne er at noen hunder reagerer med å bli veldig dårlig i magen og/eller blir fryktelig tissatrengt av neddopingen. Hun her i huset har vært neddopet 2 gang, begge gang var det full tømmings både utenfor veterinærkontoret og 2 gang hjemme.

Oppsyn.... jeg ville iallefall hatt han under oppsyn hvis han reagerer slik som hunden min. Jeg tror hun reagerer slik fordi hun synes det er ekkelt å være "bakfull" (hvem synes vel ikke det :ahappy: ) og "vil ha det boooohoooooooooobuuuuuhuuuuuuuuurt". Ville ikke forlatt henne i denne perioden siden hun blir kontaktsøkende og føler seg utrygg på den ekle bakfylla. MEN - det er min hund - hvem vet hvordan casper takler det. Kanskje han står han av og snorker alt ut? På den andre siden - en "bakfull" hund alene hjemme. Tror ikke jeg ville satset på det uansett hvordan hunden takler det.

Feilrøtging.... jeg tror det er litt sånn som med tisper og innbildte svangerskap / valper som aldri blir husreine - unntak som du leser om fordi ingen lager tråder om hvor utrolig grei og omgjengelig tispa deres er, om valpen som ble husrein fra dag 1 eller HD/AD bildene som ble lest av uten problemer. Ikke noe å bekymre seg for :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første legges ikke hunder i narkose for røntgen - de dopes veldig lett ned. Etterpå får de gjerne ei oppvåkningssprøye og går ut døra selv. Enkelt og greit. Mine hunder har vært i full vigør uten "varig mèn" etter røntgen. Om hunden skal ligge alene etterpå er kanskje det viktigste at det er godt og varmt der den oppholder seg (jeg innbiller meg at de kanskje fryser lettere etter å ha vært neddopet, men det er bare en følelse JEG har altså *ler*).

Når det kommer til feilrøntging så hender det rett som det er at bildene blir feil, enten det er at hunden ligger skeivt fordi veterinæren ikke er nøye nok eller at bildene er merket feil, eller som hos meg: det var en liten flekk på det ene bildet over der reg.nr stod - dermed kunne ikke NKK lese av bildene og sendte dem i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry fikk oppvåkningssprøyte hos veterinæren og gikk selv ut i bilen. 100 m senere hoppet hun ut av bilen og løp rundt huset etter Bridie :lol: Fin form, med andre ord.

Hun sovnet når hun kom inn, men var som normal. Så for hennes del hadde det ikke vært noe problem å være alene etterpå. Men ja, greit med litt varme der de er kanskje. Iallefall normal innetemp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!Da er jeg forberedt på begge deler da, jeg trodde hundene ble helt dopet ned jeg, men har som sagt aldri vært med på dette.

Er det frekt å spørre om vetrinæren kan være ekstra nøye? *fnis* utrykke bekymring for feilrøntging liksom? Kontrollfreak... får ikke være med inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig ikke hentet en nylig neddopet og oppvåknet hund, for så å sette den igjen hjemme etter fem minutt. Ville nok sett det an en time eller to. Du kan jo høre hvordan muligheten er for at dyrlegen din kan passe på han en stund, så kan du hente han i lunsjen kanskje?

Min erfaring med neddoping er slett ikke så ille som Lagrange sin. Hundene sovner (kan se litt ekkelt ut idet de holder på å sovne). Når de våkner er de litt i "ørska", og vil gjerne ligge og sove. Jeg har pleid å legge et teppe over de, for det stemmer det Siri sier, at de fryser lettere. Har også hørt det fra dyrlege faktisk, så det er ikke bare innbilning! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben våkner frisk og rask om han får reverseringssprøyte, men er veldig full og sytete om han må våkne på egen hånd. Valpis har bare fått lett beroligende en gang, da hun røntget nesa på mandag, og da var hun seg selv bare litt tregere. Hun skal HD/AA røntges etter påske, og hun skal ikke få reverseringssprøyte,men våkne av seg selv, så jeg tar det på en fridag ev tar ut en feriedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting. Blir hunden langt i Narkose (som ved en operasjon), eller blir det bare bedøvet/gitt noe beroleggende?

Min hund er jo ikke rønknet enda :) , og tenker å få gjort det så snart som mulig,så er jo kjekt å vite hva de egentlig gir bikkja.

Det står skrevet litt tidligere i tråden, og de får kun mildt beroligende og ikke narkose :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...