Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å ha 2 hunder fremfor 1

Marianne&Bianca

Recommended Posts

Nå vurderer jeg å beholde en av valpene hvis Bianca får valper. Vi skulle egentlig beholde en fra forrige kull, men den fikk bare leve i 10 dager, så da ble det ikke noe av.

Jeg trenger argumenter både for og mot det å ha 2 hunder. Fler enn to hunder blir det ikke uansett.

Jeg kan jo skrive litt om hvordan Bianca er. Hun er nå snart 5,5 år gammel. Rolig, snill, lydig, litt rampete (det er vel alle hunder), elsker dyr (alt fra hester til mus. Hun ELSKER å leke med frosker).

Noen ganger synes jeg hun er litt for rolig. Jeg skulle ønske hun hadde en partner. En god venn som var sammen med henne når hun er alene eller når hun leker, så hun slipper å leke alene. Vi leker med henne, men vi har andre ting å gjøre også.. Siden hun er så selskapsglad hadde det vært så koselig å beholde en av valpene. Ikke misforstå, vi vil ikke beholde bare fordi vi ikke vil at Bianca skal være alene. Det er av vår interesse også. En annen ting er at vi har tid, spesielt nå og spesielt jeg. Jeg skal jobbe i hvertfall tre år ned i svingen her jeg bor (3 minutter å gå), pluss at vi er flere i familien som deler på arbeidet. Vi har veldig glede av Bianca og livet med hund.

Jeg klarer ikke å se noen mot-argumenter. Hjelp meg! Kan dere dele deres tanker rundt dette og eventuelt om dere har erfaringer..? Det hadde jeg blitt veldig takknemlig for. Jeg går og tenker på dette hele dagen. Det er bare 8 uker til det kanskje kommer små valper og da hadde det vært greit å vite om jeg skal beholde eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg ser ingen problem med å ha to hunder. Spesiellt hvis hund nr 1 er snill og rolig og har noe å bidra med i opplæringen til neste hund. Du har jo en liten rase, og dette har også litt å si. Da blir ikke to så stor overgang som med to store.

Jeg syns det er kjempekoselig med to, for de har mye glede av hverandre. Men det er store hunder og de gjør mye ut av seg. Det blir dobbelt opp av å passe på utendørs, holde kontroll. Det er tungt å gå med begge i bånd. Men man har jo to armer så det går. hehe. Og så er den ene veldig avhengig av den andre, og blir så urolig hvis den ene går ut. Det er litt dumt. Og så er det vanskeligere å få pass nå enn før. Samt mer tungvindt å reise med dem. Det er dyrere også. Dobbelt opp med utstyr og mer mat.

Men igjen, her er det store hunder, og du har små. Det er litt forskjell der. Det er somregel lettere med små hunder uansett, iforhold til det nevnt over her. :ahappy:

Så jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe negativt er det kanskje(kommer vel an på hvordan man ser det). Det tar litt mere tid, spesielt med valp/ung hund, med sosialisering og alene tid. For meg med to store hunder kan det være et problem og få pass, spesielt over lengre tid. Og kostnadene øker.. Når det er sakt så kommer jeg aldrig til å ha bare en hund igjen. Jeg har god selskap i begge to, de har utrolig godt selskap i hverandre.

Alt i alt, litt mere arbeid/tidskrevende og litt mindre penger på konton, men absolutt verdt det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får min hund nr. 2 i juni (hvis drektighet osv går bra), da er Kita 16mnd :lol: så en del hvordan reaksjonen var da søstra mi fikk sin valp :) må si jeg blei positivt overrasket :ahappy: hun er rolig (leiker litt), men da ligger ho stort sett og ruller på gulvet med valpen oppe seg :) laaaang strikk før ho sier ifra :) Ligger gjerne og sover sammen :D og ikke noe stor HALELUJA fra hennes side, bare rolig og behersket :D nå skal det sies at ho er 13mnd nå, så fornøyd med denne atferden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler absolutt 2 hunder! :ahappy:

Argumenter for å beholde en valp/ha 2 hunder:

1: Du har en liten rase. Det gjør det mye lettere å ha hund generelt, og da også lett å ha 2 hunder.

2: Du har en godt voksen hund som kan hjelpe til i oppdragelsen, det er i tillegg moren, og en tispe du tydeligvis anser som egnet til å produsere sunne, mentalt friske valper, altså bør hun også være egnet til å leve sammen med en annen hund, tilogmed sin egen valp.

3: De får så mye glede av hverandre! Nå vet ikke jeg hvor leken tispa di er med andre hunder, men jeg ser på mine egne to, hvor mye selskap, lekekompis og bestevenn de har i den andre. :lol:

4: Det virker som om du har tenkt gjennom ting, og du er nok forberedt på å få en valp i hus. Du har en jobb rett i nærheten, dere har mer tid enn vanlig, og du har altså mer tid til en valp/unghund enn du kanskje får i framtiden. I mitt hode høres det ut som et godt tidspunkt å få valp. :D

Argumenter MOT å få hund nr 2:

1: Det er litt mer jobb. Men iom at du har en voksen tispe, som er moren, så får du litt hjelp i oppdragelse, selv om du samtidig må passe på at også du/dere oppdrar valpen, og at du ikke overlater alt til moren, dersom dere beholder en. (jeg har to unghunder, en på 13 mnd som er full av rampete innfall, og en på 6 mnd, som jeg jo da skal oppdra i tillegg.)

2: Det kan være vanskeligere å få pass. Men, du har små hunder, så som oftest er det da ikke noe problem.

Vel. Det var det jeg kom på nå. Jeg har per i dag en basenji på 13 mnd og en etnahund på 6 mnd, og jeg har ikke angret et sekund på at jeg fikk etnahunden i hus, hun er verdens herligste valp, og basenjien er fryktelig fornøyd med å få selskap. De er veldig veldig glade i hverandre, sover sammen, leker sammen, ødelegger ting sammen, plager katten sammen, de gjør så og si alt sammen. De "småkrangler" litt iblant om hvem som skal ha det margbeinet som smaker best, men aldri aldri noen alvorlige fighter. *bank i bordet* Basenjien er fantastisk tålmodig med etnahunden, og lar henne få lov til veldig mye jeg ikke egentlig vil at hun skal lære seg at er lov. (som å henge seg i nakkeskinnet på basenjien når hun er i bånd og ikke kan komme unna.) Så iblant må jeg gå inn og si ifra.

Men alt i alt har det KUN vært positive sider med å få en til, selv om det såklart er noe ekstra jobb iom at begge er så unge, at jeg faktisk har 2 stykker som skal aktiviseres mentalt(de må trenes hver for seg, ellers går de i veien for hverandre), og 2 stykker når jeg reiser noe sted. Men, jeg bor alene, er man en familie så er det jo også lettere å aktivisere hundene hver for seg. :lol:

Og det aller viktigste: trene dem på å være hver for seg, og alene, så de ikke blir fryktelig avhengig av hverandre, og at de tåler å være aleine hjemme dersom f.eks bare en av dem skal til dyrlegen. :D

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...