Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphund - når kan man føle seg trygg?

Rilla

Recommended Posts

Jeg tenkte forreten stereotypen var den penisløse bolemannen fra Pakistan jeg? Meh, det var sikkert kjæresten det. :aww:

Klart det er kjæresten, jeg hadde jo blitt slått, mishandlet og brukt som åte om jeg hadde gjort noe slikt med han i nærheten *ler* Barbie skjønte jo aldri hva som helt skjedde hun, før det hele var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Siri: Hvilke spesifikke raser inkluderer du i kamphundbegrepet? Inkluderer det også hunder med historie om kamper med andre dyr enn hunder?

Da er jo andre terriere m fl også kamphunder, da de ble brukt i rottekamper.

Det kan iallefall være veldig vanskelig å sette et klart skille. En hund er vel på mange måter ikke farligere enn dens eier tillater den å være.

Er man en ansvarlig eier så tar man vel de grepene som må til? Enten det nå gjelder aggresjon mot hunder av samme kjønn eller noe annet, og det gjelder jo alle raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og bulldograsene som ble brukt i oksekamper. Hva med jaktmyndene som dreper sitt bytte?

Om det er kun hundekamper vi snakker om så må vi også definere raser som Shar Pei og Akita Inu f.eks som kamphunder. Gjør man det?

Mens Amstaffen aldri i løpet av sin eksistens som rase har blitt avlet for hundekamper. Amerikansk Bulldog har heller ingen utbredt tradisjon i piten.

Er man en ansvarlig eier så tar man vel de grepene som må til? Enten det nå gjelder aggresjon mot hunder av samme kjønn eller noe annet, og det gjelder jo alle raser..

Jeg er helt enig med deg jeg. :aww: Det er vel alltid eier som til syvende og sist er ansvarlig for sin hunds handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte flire litt da; her fikk vi steriotypen som ikke finnes servert på ett sølvfat.

Du er vel kanskje ikke den steriotype schäfereieren som ikke finnes heller du da? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel kanskje ikke den steriotype schäfereieren som ikke finnes heller du da? :aww:

Touché! :)

Jeg kjenner til sånne som deg Margrethe, og ikke minst hunden din. Bare smil og logger og kos vettu, helt til du har snudd ryggen til og BAM! så sitter Schäferkjøtern i skinka. De har ikke gøts nok til å angripe forfra de der j*vla tyskerne, og eierne smiler og ler og klapper og sier "den vil bare leke". Jepp, jeg kjenner typen. Du lurer ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touché! :)

Jeg kjenner til sånne som deg Margrethe, og ikke minst hunden din. Bare smil og logger og kos vettu, helt til du har snudd ryggen til og BAM! så sitter Schäferkjøtern i skinka. De har ikke gøts nok til å angripe forfra de der j*vla tyskerne, og eierne smiler og ler og klapper og sier "den vil bare leke". Jepp, jeg kjenner typen. Du lurer ikke meg.

Jammen den vil jo bare det... :aww: Det er alle andre som ikke skjønner schæferen, som tror den angriper, når den egentlig bare vil leke litt. Den er jo tross alt nærmest opp til ulven i språket, så det er ikke min feil at dere har hunder som ikke skjønner skikkelig canisspråk liksom.

Edit: dessuten er det dobbermannen som biter deg når du har ryggen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, de vil leke seg hele veien til veterinæren vil de...

pøysjh, de trenger jo ikke leke hele veien til veterinæren, de bor jo der. Alle schæfere er jo syke

Nå holder vi sikkert på å få tråden stengt igjen.

mm, så jeg skal prøve å være snill. Jeg vil jo egentlig bare leke *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor dere finner alle disse stereotypiske hundeeierne hen jeg da? De eneste som kanskje deler en del likhetstrekk (av dem jeg har møtt) er schäfereierne i så fall. Ser ikke flere bikere og unggutter som har bullehunder, enn jeg ser familier som er ute på tur med drapsmaskinen sin. Og ut i fra det jeg har erfart er det slett ikke bullehundene som har lavest terskel for å fly i andre hunder.

Men, hvis du går rundt og nærmest pisser i buksa når du ser en blodtørstig og rabiat KAMPhund, og igjen tar det for gitt at eier har null kontroll, så lager man seg fort et problem, som i utgangspunktet, kanskje ikke finnes. Og er eier pissredd, så tar det ikke lange tiden før ens egen hund merker det, og reagerer deretter.

Jeg tror, som Mari sier, at respekt må man gjøre seg fortjent til ved å vise respekt selv! Og man kommer sjelden lange biten av å være så himla innsnevret og fordomsfull. Når ble det et godt sjakktrekk liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder lagt ut av Mari på 1. siden.

Jeg har selv en liten hund, og jeg lar henne lett leke med "kamphundraser" hvis hun vil. Hun leser kroppsspråk godt, og jeg kan også se hvilke intensjoner hunden vi møter har. Jeg ser ikke på rasen, men på måten den andre hunden tilnærmer seg min hund om jeg kan stole på den eller ikke. Det blir for dumt å dømme raser på denne måten. Det er faktisk langt fra disse rasene som har høyest bitestatistikk, og å tro at disse rasene er farligere enn for eksempel en dachs kan være, er direkte uvitenhet. Alle raser kan skade, både andre dyr og mennesker, for å unngå at dette skjer med din hund eller deg må du lære deg å lese kroppspråket til hunden, ikke lese rasebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda og de hundene blir kaldt for rottehunder, jeg får høre dette stort sett hver dag på tur jeg, men jeg kan da ikke bli ironisk slem mot folk som sier dette.

Og den gangen jeg hadde SH fikk jeg høre hver dag at jeg hadde hunder som spiste barn, kun hvis du har krøllete hår og sier bææ sa jeg da

Og den gang jeg hadde dobber så fikk jeg høre folk si jeg hadde en morderhund, ok sa jeg da, men om du hopper i sjøn så er det en god sansynlighet for at du overlever, for doberen svømmer dårlig, ingen av mine 3 hanner klarte å svømme. Og da ble de som var redd dobber så fornøyde, for da viste de en mulighet til å unngå hunden.

Jeg skjønner godt du blir lei deg Mari når folk drister seg inn her med sine spørsmål, jeg aner ikke om jeg fikk med meg TS første innlegg, men det jeg leste av hennes innhold var " jeg er livredd slike hunder, har møtt en slik hund som ser ut til å ville spise opp min hund, ofte så er det mennesker som ser skummle ut(en forklaring på hva hun syntes ser ut som skummle folk) Og så kommer hun med en kopi av en forklaring på hva slike hunder er (hun legger ut samme kopien flere ganger i følgende svar) og så spør hun " hvordan skal jeg føle meg trygg?" Det er tydelig at TS ønsker en rettledning her, jeg kan ikke gi den til henne, for jeg kjenner ikke den type hund som hun er redd for, jeg kjenner ikke til kropps språget til og ansikts mimikken. Så selv om TS er pissredd og du Mari er lei deg, så gir det ikke forumsmedlemmene en åpning til å gjøre narr av andres redsel, og det er det jeg vil fram til, at denne tråden ikke fungerer som den skal, for den skulle ha gitt TS en forklaring på hvordan føle seg trygg. For bildene som ble lagt ut her drukner i popkorn og ironi. Og det er trist. Men men, spist er spist, nå har vi en TS der ute som fremdeles er redd en viss type hund, og som troligen har lært at det ikke finnes hjelp å få av andre for å bli kvitt sin redsel uten å bli latterligort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda og de hundene blir kaldt for rottehunder, jeg får høre dette stort sett hver dag på tur jeg, men jeg kan da ikke bli ironisk slem mot folk som sier dette.

Og den gangen jeg hadde SH fikk jeg høre hver dag at jeg hadde hunder som spiste barn, kun hvis du har krøllete hår og sier bææ sa jeg da

Og den gang jeg hadde dobber så fikk jeg høre folk si jeg hadde en morderhund, ok sa jeg da, men om du hopper i sjøn så er det en god sansynlighet for at du overlever, for doberen svømmer dårlig, ingen av mine 3 hanner klarte å svømme. Og da ble de som var redd dobber så fornøyde, for da viste de en mulighet til å unngå hunden.

Jeg skjønner godt du blir lei deg Mari når folk drister seg inn her med sine spørsmål, jeg aner ikke om jeg fikk med meg TS første innlegg, men det jeg leste av hennes innhold var " jeg er livredd slike hunder, har møtt en slik hund som ser ut til å ville spise opp min hund, ofte så er det mennesker som ser skummle ut(en forklaring på hva hun syntes ser ut som skummle folk) Og så kommer hun med en kopi av en forklaring på hva slike hunder er (hun legger ut samme kopien flere ganger i følgende svar) og så spør hun " hvordan skal jeg føle meg trygg?" Det er tydelig at TS ønsker en rettledning her, jeg kan ikke gi den til henne, for jeg kjenner ikke den type hund som hun er redd for, jeg kjenner ikke til kropps språget til og ansikts mimikken. Så selv om TS er pissredd og du Mari er lei deg, så gir det ikke forumsmedlemmene en åpning til å gjøre narr av andres redsel, og det er det jeg vil fram til, at denne tråden ikke fungerer som den skal, for den skulle ha gitt TS en forklaring på hvordan føle seg trygg. For bildene som ble lagt ut her drukner i popkorn og ironi. Og det er trist. Men men, spist er spist, nå har vi en TS der ute som fremdeles er redd en viss type hund, og som troligen har lært at det ikke finnes hjelp å få av andre for å bli kvitt sin redsel uten å bli latterligort

Hvis TS virkelig lar en tråd på et forum gå så hardt inn på seg, at han/hun har lært at det ikke finnes hjelp å få (av andre), så tror ikke jeg noen av oss kunne hjulpet.

Og selvom tråden til tider er ironisk osv. så har den jo faktisk fått fram det at det er eier man skal se på. Altså har eier kontroll over hunden sin. Og hvis eier har det, og også vet at hunden deres er litt hannhundaggressiv f.eks. så vil jo vedkommende (i et møte med annen hund) spørre om det er tispe eller hannhund, og evt. fortelle andre eier at man ikke ønsker et møte mellom sin egen hund og deres hannhund.

I et sånt tilfelle slipper jo den andre eieren et dårlig møte, men da må man jo respektere dette. Man ser jo stadig vekk tilfeller hvor en hundeeier tydelig viser at de ikke ønsker et møte mellom hundene, men hvor eier nr 2 ignorerer dette.. og evt. får en hund som prøver å angripe sin egen. Da er det jo faktisk selvpåført og man burde faktisk lære at den eieren der vet hva han/hun har i den andre enden av båndet.

Det er jo nettopp eiers ansvar og ha kontroll over sin egen hund (se Norske Lover, Hundeloven). Og alle ansvarlige hundeeiere sørger for at de har dette til enhver tid, og syntes man kontrollen er for dårlig så gjør man noe med det. Leste senest en tråd er på forumet om en som ønsker å få vekk hannhundaggressivitet, ihvertfall nok til at hun kan passere andre hannhunder uten å få slitt av armene sine. Sånn oppfører ansvarlige eiere seg, de jobber og jobber til det er en løsning på problemet, ellers så lar de som regel hunden slippe.

Så, hadde alle hundeeiere vært ansvarlige så hadde vi ikke hatt noen problemer med hunder ute av kontroll i det hele tatt! Bortsett fra små tilfeller hvor f.eks. eier er uoppmerksom (mennesker er jo ikke perfekte). Men sånn er ikke realiteten, og derfor må man konkludere med at ikke alle hundeeiere er ansvarlige. Og det er disse (uansette rase) som viser fram et dårlig lys av hundeverden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke om jeg fikk med meg TS første innlegg

Nei, da gjorde du ikke det. Originalinnlegget var noe noe ganske annet og av et annet kaliber.

Det er like mye redigeringen av det innlegget som ødela denne tråden som enkeltes sarkasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke om jeg fikk med meg TS første innlegg,

Hvis du leser mitt første innlegg i denne tråden, og bytter ut ordene sheltie, ankelbiter osv med kamphund så har du TS' opprinnelige startinnlegg. Innlegget er en ren kopi av hennes, bare vinklet mot annen type hund og andre stereotype eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da gjorde du ikke det. Originalinnlegget var noe noe ganske annet og av et annet kaliber.

Det er like mye redigeringen av det innlegget som ødela denne tråden som enkeltes sarkasme.

For min egen del synes jeg fortsatt at ts første innlegg var så himmelropende usaklig at jeg synes sarkasmen var berettiget. At enkelte bullehundeiere ikke tok seg bry med å lese innholdet er beklagelig, men jeg angrer ikke på form eller innhold :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vi har en lov som kalles "ytringsfirhet", men det er kvalmt når folk bruker denne loven til å slenge piss og drit etter andre mennesker. Jeg ble rasende forbanna da jeg leste gjennom TSs innlegg. Både det redigerte og det uredigerte. For å legge alle kortene på bordet har jeg INGENTING til overs for mennesker som alltid "sier hva de vil, og driter i hva andre synes". Alle mennesker har rett til å være seg selv uten å bli satt i bås eller latterliggjort. Slik TS fremstiller oss bulleeiere og hundene våre er rett og slett tragisk! Alle er vi narkomane med livsfarlige drapshunder, ifølge TS, som hverken eier kontroll eller selvinnsikt!

TS: Kom deg ut og se verden for det den virkelig er; en bittersøt gryte med masse smaker, lukter og farger, der ingenting smaker det samme!

Mari: Takk for at du er til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det lot seg merkes med :wub:

Jeg vet vi har en lov som kalles "ytringsfirhet", men det er kvalmt når folk bruker denne loven til å slenge piss og drit etter andre mennesker. Jeg ble rasende forbanna da jeg leste gjennom innlegget ditt. Både det redigerte og det uredigerte. For å legge alle kortene på bordet har jeg INGENTING til overs for mennesker som alltid "sier hva de vil, og driter i hva anbdre synes". Alle mennesker har rett til å være seg selv uten å bli satt i bås eller latterliggjort. Slik du fremstiller oss bulleeiere og hundene våre er rett og slett tragisk! Alle er vi narkomane med livsfarlige drapshunder, ifølge deg, som hverken eier kontroll eller selvinnsikt!

Kom deg ut og se verden for det den virkelig er; en bittersøt gryte med masse smaker, lukter og farger, der ingenting smaker det samme!

OT: Takk, Mari, for at du er til :o

Du bommer litt på hvem som skreiv første-innlegget nå eller?

EDIT: La merke til det selv, ser jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fulgt LinKr instukser og lest innlegget igjen. Og selv om det er flere litt mindre pene ord i det innlegget, så ser jeg en redd person som spør om råd til å fungere blandt sin redsel i hverdagen. Overskriften er jo "når kan man føle seg trygg" og inne i innlegget så kommer "hvordan kan andre vite det" og så videre. TS baserer sine inntrykk på det TS opplever i sin hverdag, men vil alikevel ha hjelp til å forstå. Maris første innlegg var et godt svar uten å rakke ned på TS, så fulgte bildeinnlegget opp med å vise hunder som fungerte som hunder, og jeg personlig syntes dette er den beste måten å få fram det positive som hundetypen så hardt trenger. Å lage ironiske poppkorn innlegg tror jeg fungerer dårlig, når man skal omvende et dårlig rykte. Jeg har ingen tro på at det fremmer hundetypen på noen som helst måte. Men det er jo bare min personlige mening da, stor mulighet for at jeg tar feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fulgt LinKr instukser og lest innlegget igjen. Og selv om det er flere litt mindre pene ord i det innlegget, så ser jeg en redd person som spør om råd til å fungere blandt sin redsel i hverdagen. Overskriften er jo "når kan man føle seg trygg" og inne i innlegget så kommer "hvordan kan andre vite det" og så videre. TS baserer sine inntrykk på det TS opplever i sin hverdag, men vil alikevel ha hjelp til å forstå. Maris første innlegg var et godt svar uten å rakke ned på TS, så fulgte bildeinnlegget opp med å vise hunder som fungerte som hunder, og jeg personlig syntes dette er den beste måten å få fram det positive som hundetypen så hardt trenger. Å lage ironiske poppkorn innlegg tror jeg fungerer dårlig, når man skal omvende et dårlig rykte. Jeg har ingen tro på at det fremmer hundetypen på noen som helst måte. Men det er jo bare min personlige mening da, stor mulighet for at jeg tar feil der.

Nei, du har nok mye rett i det du sier. Selv var jeg nok litt krass i uttalelsen min her oppe, men jeg reagerte nok litt sterkt på TSs uttalelser. Så om TS følte seg støtt, vil jeg si at det ikke var i min hensikt. Når det er sagt er jeg fullstendig for bildespam fra eiere og bekjente av bullehunder som har noe på lur. Kanskje hun skulle tatt en titt inn på Mari sin nye bildetråd http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=49453 for å få seg en latter. Det er litt vanskelig å "omvende" en person som på en måte sier "sånn er alle bullehunder og deres eiere og dermed basta", men jeg synes vi ikke skal gi oss med det første. En hund er for meg i bunn og grunn bare en hund.

En ting som jeg tenkte på her om dagen, var selv om noen bullehunder har en fortid som kamphunder, vil det nesten være som om å kalle alle schæfere for "politihunder" og alle golden retrievere/ labradorer for "førerhunder". Selv om disse rasene er blitt brukt mye i disse "yrkene" er de mer enn bare det. Så det å kalle alle bullehunder (og andre raser med "samme" fortid) for kamphunder, vil vert feil synes jeg. Å gre ale under en kam, vil jo egentlig være rasisme i sin form...

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor skal man prøve å omvende noen? Jeg har schäfer, en rase som mange elsker å hate. Det finnes nesten ikke den kommentaren jeg ikke har hørt om mentalitet (manglende sådann) sykdom og helse og ikke minst hvor upålitelige, nervøse og aggressive de er.. Jeg driter i om folk syns det, det er meg revnende likegyldig om folk er redd schäfere eller andre hunder for den sakens skyld. Jeg ser ingen grunn til hvorfor jeg skal fortelle folk om schäferens fortreffelige egenskaper, når de i utgangspunktet har en negativ holdning til rasen. All honnør til de som gidder, men jeg gidder ikke, jeg bare ja'er og ha'er og går videre.

Jeg syns ikke TS fremstår som en uskyldig, redd og bekymret hundeeier i sitt opprinnelige startinnlegg, men mulig jeg leser det som fanden leser bibelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man prøve å omvende noen? Jeg har schäfer, en rase som mange elsker å hate. Det finnes nesten ikke den kommentaren jeg ikke har hørt om mentalitet (manglende sådann) sykdom og helse og ikke minst hvor upålitelige, nervøse og aggressive de er.. Jeg driter i om folk syns det, det er meg revnende likegyldig om folk er redd schäfere eller andre hunder for den sakens skyld.

Vel, nå har jo du luksusen av å fortsatt få lov til å anskaffe deg Schäfer da. Jeg kan ikke få meg en ny Amstaff den dagen Charlie forsvinner. Jeg kan heller ikke oppfylle mitt ønske om å eie en APBT. Derfor er det viktig å få "omvendt" de som har uberettigete meninger om disse rasene for min del iallefall. Klarer jeg å få formidlet hvordan disse rasene i realiteten er, så er det et av punktene som må innfris for at man kan få avskaffet disse hersens raseforbudene som fratar meg det jeg mener er min demokratiske rett. Et punkt av flere selvsagt.

Så for min del er det mer på spill enn at jeg har et personlig behov for at alle skal synes at Charlie er like søt og trivelig som jeg gjør liksom. Akkurat det er ikke så viktig for meg heller.

Jeg syns ikke TS fremstår som en uskyldig, redd og bekymret hundeeier i sitt opprinnelige startinnlegg, men mulig jeg leser det som fanden leser bibelen..

Nei, jeg tror absolutt ikke du er en bibelleser i dette tilfellet. Trådstarter var direkte ufin, respektløs og stygg. Det var et angrep, ikke et rop om hjelp, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vel, nå har jo du luksusen av å fortsatt få lov til å anskaffe deg Schäfer da.

Enn så lenge så kan jeg det. Men om den utviklingen vi ser i samfunnet fortsetter så er jeg ikke overrasket om man må være offentlig tjenestemann for å eie rasen om 10-15 år og kanskje det hadde vært det beste for rasen på sikt..

Jeg kan ikke få meg en ny Amstaff den dagen Charlie forsvinner. Jeg kan heller ikke oppfylle mitt ønske om å eie en APBT. Derfor er det viktig å få "omvendt" de som har uberettigete meninger om disse rasene for min del iallefall. Klarer jeg å få formidlet hvordan disse rasene i realiteten er, så er det et av punktene som må innfris for at man kan få avskaffet disse hersens raseforbudene som fratar meg det jeg mener er min demokratiske rett. Et punkt av flere selvsagt.

Mener du at det er de menneskene som går rundt og tror at alt fra fransk bulldog til mastiff er småbarn og småhundspisende monstre som faktisk er begrunnelsen for at dagens raseforbud ikke opphører? Jeg tror at om 80 % av norges myndige befolkning skrev under på ett opprop for å fjerne raseforbudet slik det står i dag, så hadde det ikke spilt en dråpe i forskjell. Desverre. Folk kan mislike/være redd/engstelige/hate korthåra muskelhunder og det vil de gjøre, det forandrer ikke noe, for dette handler ikke om hunder eller hundeeiere (ref TU forbudet liksom.. den ene blodtørstige livfarlige, med den totale uansvarlige og kunnskapsløse eieren :D )dette handler om forhandlingspolitikk. Om noen andre grupper kan oppnå noe ved det vil raseforbudet oppheves, men hvem det skulle være aner jeg desverre ikke, da hadde jeg stått på barrikadene for lengst.

Så for min del er det mer på spill enn at jeg har et personlig behov for at alle skal synes at Charlie er like søt og trivelig som jeg gjør liksom. Akkurat det er ikke så viktig for meg heller.

Du er avslørt, seff er det viktig for deg, ellers hadde du ikke postet bilder av humle-charlie, blomster-charlie og alle de andre ekle Charlie-bass bildene :wub:

Nei, jeg tror absolutt ikke du er en bibelleser i dette tilfellet. Trådstarter var direkte ufin, respektløs og stygg. Det var et angrep, ikke et rop om hjelp, helt klart.

Vi er enige der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...