Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som klør og klør

Recommended Posts

I sommer begynte Salza å klø noe veldig, i tider har huden vært rød og irritert mens i andre perioder har hun vært rimelig bra. Vi har prøvd to ulike allergitørrfor med heller dårlig resultat. Ført prøvde vi spesific, da ble hun forsåvidt bra for kløen men hun likte ikke foret, gikk ned i vekt, fikk dårlig pels og lite energi og tiltakslyst (hun løp og gjemte seg inni agilitytunnellen for å slippe å trene...)

Så forsøkte vi Eukanuba sitt, både dermatosis i boks og sensitive skin. Det likte hun, men ble MYE verre enn hun hadde vært...Nå forer jeg på VogH , det er det jeg har vært mest fornøyd med enn så lenge. Foreløpig går hun på 100 prosent kylling, men har tenkt å få henne over på ett av de andre etterhvert.

Jeg bader henne cirka en gang i uka, bruker KWs medisinsk sjampo. Det syns jeg virket veldig godt til å begynne med, men syns at effekten har avtatt gjennom vinteren. :blink: Har også brukt optima ph-spray i spesielt ille perioder, men syns ikke det har noe å si verken til eller fra.

Nå håper jeg litt at dere som har og har hatt allergihunder kan komme med noen lure tips og triks som kanskje kan funke...

Og så lurer jeg på følgende:

1. Hun har fått litt kortison tidligere, så det er for tidlig å ta allergitest nå, men er det egentlig noe som er nyttig? Jeg har hørt at resultatet ofte er såder bra....

2. Er det noen sjampo som er virkelig god på allergihunder? Hvor ofte bør hun bades, er en gang i uka for mye, for lite eller akkurat passe?

3. Kan kyllingpølsa fra VogH brukes som fullfor over tid? Jeg har lyst å spe på litt med ris eller grønnsaker sånn at hun får litt mer mengde for, hun får jo bare tre spiseskjeer eller noe med kylling om dagen... Er det noe som er mer eller mindre allergivennlig av grønntforet? Jeg har tenkt på gulrot, mest fordi hun liker det og det er rimelig, men er åpen for forslag. Er det forresten et poeng i å variere grønnsakene eller spiller det mindre rolle?

4. Jeg mistenker at hun reagerer på fisk, for hun har blitt markert dårligere når jeg har gitt fiskeolje i tillegg til foret, samt at Eukanubas for er fiskebasert og det tålte hun jo også dårlig. Nå får hun linfrøolje som omega 3 og 6 kilde, går det bra? Finnes det en god regel for hvor mye olje hun bør ha i forhold til kroppsvekt for å dekke behovet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hos vet´n? Grunnen til at jeg spør - Bikkja mi har aldri klødd seg no særlig, har aldri hatt "rocke-bein" eller noe tilsvarende.... helt til desember måned da han hadde vært en uke hos "hundepasser." Ogheisannsomviklør :blink:

Jeg tok med dyret til veterinær og heldigvis fant hun ut med det samme at dyret hadde lus. Veldig glad for det, no dritt når bikkjer klør og en ikke finner ut hvorfor. Og da var det bare å tråkke til med behandling og det har gått så greit atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hos vet´n? Grunnen til at jeg spør - Bikkja mi har aldri klødd seg no særlig, har aldri hatt "rocke-bein" eller noe tilsvarende.... helt til desember måned da han hadde vært en uke hos "hundepasser." Ogheisannsomviklør :blink:

Jeg tok med dyret til veterinær og heldigvis fant hun ut med det samme at dyret hadde lus. Veldig glad for det, no dritt når bikkjer klør og en ikke finner ut hvorfor. Og da var det bare å tråkke til med behandling og det har gått så greit atte.

Ja, vi har selvfølgelig vært hos dyrlege og sjekket for midd, lus, lopper, innvollsorm og all annen elendighet, dyrlegen er ganske bestemt på at det er allergi -alt annet er etterhvert utelukket, men vi har ikke tatt allergitest enda fordi hun har gått en stund på kortison og det kan forvrenge resultatet på de prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bor du? Og hva fyrer du med?

Jeg har en med allergi, men samtidig så bor vi i blokkleilighet med sentralvarme, noe som gjør at han klør ekstra på vinterstid.

Det er rett og slett for tørr luft her, så huden hans er tørr og flasser mye, og det klør :P Vi går nå til innkjøp av en luftfukter for å se om det bedrer kløa hans :)

Jeg har prøvd mange forskjellige shampoer til han, men har nå endt opp med Optima PH hudvask og den har kjempefin effekt på både hud og pels på han i hverfall :D Kløen er ikke så intens når han er badet med den.

I tillegg til det går han fast til akupunktur 1 gang hver 14 dag :) Det fungerer for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i kjellerleilighet så det er heller rå luft enn tørr luft igrunn.. jeg har også lurt på om vinterkulden kan gjøre henne verre, for jeg syns vi hadde ganske god kontroll på kløen fram til snøen la seg, men så braket det løs.. Men på den andre side så stemmer ikke det helt med at det begynte midtsommers da..

Det er innmari frustrerende med en hund som klør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er frustrert.

Jeg har vært i samme båt og har valgt å satse på alternativ medisin fremfor kortison og allergitesting. Sølves alternative behandler mener at Sølves symptomer (som er klø/potespising, analkjerteltull og eksem i ørene) kommer av en ubalanse etter flåttbitt - ikke allergi. Mens min " vanlige" veterinær gjerne vil gi kortison, diettfôr, og ta dyre allergitester osv osv. Kortison fikser heller ingenting, men behandler bare symptomer og har mange bivirkninger som jeg ikke vil utsette hunden min for med mindre det ikke er noe annet alternativ.

Det jeg ser etter snart 6 mnd med alternativ behandling er en klar forbedring og i stedet for dyrt diettfôr gir jeg V&H nr 33 og ren kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig med hund som klør..jeg hadde en gang en Basset Hound med allergi, og fikk denne testet. Hun var allergisk mot husstøv, katt og to typer gress bla. Det gjorde det vanskelig å forebygge kløe, siden hun reagerte både ute og inne..Desverre ble hunden avlivet av andre årsaker før vi fikk satt i gang med vaksineprogrammet.

Har en veninne med weimaraner, og den er kun allergisk mot husstøv og hunden har det bra i dag, og bruker kun vet.for (Euk. dermatosis, samt omega-3 tilskudd) i tillegg til litt forebyggig inne i hus.

Om du ikke vet hva hun er allgisk mot, kan du ta en slik test hod vet, eller du kan teste ut hva hvordan hun reagerer på noen tiltak.

Vaksineprogrammene kan man vel velge om ann vil sette i gang med, men jeg syns jeg husker at min vet, den sa at ca 60 % ble mye bedre i løpet av det første året på vaksiner.

Noen hunder som har husstøv-allergi blir verre om vintern fordi de er mer inne, og det blir tettere fordi vi har vinduer og dører lukket...

Fjern alt av fleecetepper og andre støvsamlerstoffer fra der hunden ligger. Fjern støv mye,mye oftere en periode fra der hunden er, gjerne hele huset, bilen mm.

La henne kun ligge på bomulltepper inne og bilen (dynetrekk ol) og vask dette ofte på 90 grader. Man kan også sette kurver, hundesenger ute i kulden om det er kaldere -10 grader for å få vekk støv etter man har vasket dem nøye..

Gi oljetilskudd (omega-3) eller fiskekjøtt med omega-3 og taurin ol (kok filet lett i lite vann og gi hunden alt i lag resten av maten).

Jeg brukte en shampoo og balsam som het Episoothie (eller noe slikt) og Humilacbalsam på min hund, men jeg tror det heter noe annet i dag.

Skjønner at det er slitsomt og trist, jeg syns det var helt grusomt å se min kjære klø seg til blods, det var ikke så lite hud hun hadde å klø på heller...

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...