Gå til innhold
Hundesonen.no

Atferdsterapeuter i Stavanger


tepose

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kontaktet en atferdsterapeut i Stavanger for hjelp med noe problematferd hos min hund. Det er ventetid til etter påske, noe jeg synes er litt lenge å vente. Problemet er at jeg ikke finner noen andre hundeskoler som driver med atferdsterapi, så jeg lurt på om noen her vet om noen skoler som har det i Stavanger/Sandnes? Burde jeg begynne å trene hunden litt selv i den lange ventetiden eller burde jeg vente til terapeuten sier hva vi bør gjøre?

Takk for svar :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at grunnen til at de er fullbooket til påske, er fordi de er flinke. Da må du jo vurdere om det er bedre å vente, enn å gå til noen som kanskje ikke er så flink.

Jeg vet, har tenkt på det samme. Det er derfor jeg har vegret meg for å kontakte noen andre ennå. Han fra Siddis Hundeskole skulle ringe meg opp igjen for å muligens avtale en tid, så jeg tror jeg gjør det.

Men burde jeg kanskje vente med å begynne å trene bikkja selv? Det er basic ting han ikke er flink på, men jeg vil jo ikke fucke up noe mer. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, har tenkt på det samme. Det er derfor jeg har vegret meg for å kontakte noen andre ennå. Han fra Siddis Hundeskole skulle ringe meg opp igjen for å muligens avtale en tid, så jeg tror jeg gjør det.

Men burde jeg kanskje vente med å begynne å trene bikkja selv? Det er basic ting han ikke er flink på, men jeg vil jo ikke fucke up noe mer. Haha.

Er det helt vanlig lydighetsproblemer du har (hunden kan ikke sitt, ligg, kom osv)? Eller er det av mer seriøs art, mer psykisk (kan ikke være alene hjemme, utagerer, kan ikke passere folk og fe uten å være snål/redd/sint)?

Hvis du bare vil lære hunden din litt mer lydighet, så tviler jeg sterkt på at du trenger noe atferdsterapeut altså! :blink: Et helt vanlig kurs i hverdagslydighet eller grunnleggende lydighet kan gjøre susen! :blink: Kan hende han fra Siddis vil fortelle deg det når han ringer og du forklarer litt hva problemet er.

Hvis det bare er lydigheten du sliter med, kan du sikkert prøve å trene på egen hånd - bruk godis og lokk hunden til å gjøre det du vil, gi godis når hunden gjør riktig - på den måten fåkker du ikke opp noen ting, haha! :blink: Start innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Siddis, de har lang ventetid men det er verdt det! Bedre kurs finner du ikke der nede om du trener klikkersk eller positivt(på den ene eller andre måten :blink:)! Arne Arrestad forklarer ting utrolig godt og har såvidt jeg har skjønt det god erfaring med problemhunder. Hans første hund er omskolert fra en annen metode og hans andre er trent kun med positive metoder. (Dette får du sikkert høre om på eventuell teori)

Fokus er også veldig bra. www.fokushundeskole.no Et hakk bak Siddis, men absolutt flinke folk!

Trikanten har jeg hørt mye dårlig om, men har ingen erfaring med dem selv så skal ikke si noe videre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt vanlig lydighetsproblemer du har (hunden kan ikke sitt, ligg, kom osv)? Eller er det av mer seriøs art, mer psykisk (kan ikke være alene hjemme, utagerer, kan ikke passere folk og fe uten å være snål/redd/sint)?

Hvis du bare vil lære hunden din litt mer lydighet, så tviler jeg sterkt på at du trenger noe atferdsterapeut altså! :blink: Et helt vanlig kurs i hverdagslydighet eller grunnleggende lydighet kan gjøre susen! :wub: Kan hende han fra Siddis vil fortelle deg det når han ringer og du forklarer litt hva problemet er.

Hvis det bare er lydigheten du sliter med, kan du sikkert prøve å trene på egen hånd - bruk godis og lokk hunden til å gjøre det du vil, gi godis når hunden gjør riktig - på den måten fåkker du ikke opp noen ting, haha! :hmm: Start innendørs.

Han kan sitt, ligg og kom. Det er en del lydighet han trenger å forbedre og nye ting han må lære seg, men vi har andre problemer med ham. Han er en ganske stresset og nervøs hund. Tør ikke å gå i underganger, over bruer og er redd de mest banale tingene. I tillegg så spiser han ting han ikke skal spise (papir, sokker, kluter, osv er ting han har spist) men har blitt litt bedre på det, utenom papir, det elsker han fortsatt å spise :blink: Han sliter også med litt matforsvar. Han er ikke aggressiv hvis vi klapper han lett, eller kommer borti ham eller snakker til ham mens han spiser, men begynner å spise mye fortere, men tar han og spiser en handleliste f.eks. blir han aggressiv hvis vi prøver å ta det fra ham. Skjønner ikke hva vi har gjort feil akkurat der, for da han var liten fikk vi tatt ting fra ham. Snakket med Arne Aarrestad i dag og jeg skal avtale tid med han, selv om det ikke blir før etter påske. Det er derfor jeg lurer på om jeg skal vente med lydighetstrening til Arne har fått et større bilde av hvordan han er. Jeg trenger nok også litt mer trening selv på hvordan jeg skal trene han best. Er litt redd for å påføre mer uvaner før timene våre med Arne, derfor vil jeg heller vente.

Hunden min er ikke valp lenger, så jeg innser jo at det vil ta mye arbeid, men jeg gleder meg faktisk til å jobbe mer med ham. Vi kjøpte han på helt feil tidspunkt i livet mitt (jeg var 14 og egentlig ikke så veldig interessert i å drive med masse hundetrening), men nå har jeg innsett (og jeg har lyst) til å gjøre noe med problemene slik at vi får det litt lykkeligere hjemme og at HAN skal bli litt lykkeligere. Må jo være slitsomt å være redd for de mest banale tingene, i tillegg til andre hunder (selv om det går helt greit). Har veldig lyst til å ta ham på lydighetskurs etter atferdsterapien, er det mange som tar med voksne hunder på det?

Legger ved et bilde av krabaten min :blink:

post-5491-1264453902952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Siddis, de har lang ventetid men det er verdt det! Bedre kurs finner du ikke der nede om du trener klikkersk eller positivt(på den ene eller andre måten :blink:)! Arne Arrestad forklarer ting utrolig godt og har såvidt jeg har skjønt det god erfaring med problemhunder. Hans første hund er omskolert fra en annen metode og hans andre er trent kun med positive metoder. (Dette får du sikkert høre om på eventuell teori)

Fokus er også veldig bra. www.fokushundeskole.no Et hakk bak Siddis, men absolutt flinke folk!

Trikanten har jeg hørt mye dårlig om, men har ingen erfaring med dem selv så skal ikke si noe videre på det.

Ja, har hørt mye bra om Fokus Hundeskole, men så ikke at de hadde noe tilbud om atferdsterapi. Det blir nok Siddis Hundeskole.

Trikanten skremte meg egentlig mye vekk med den stygge hjemmesiden deres :blink: Tror ikke jeg tar sjansen på å bruke dem, synes de hadde litt teite timepriser i forhold til Siddis Hundeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan sitt, ligg og kom. Det er en del lydighet han trenger å forbedre og nye ting han må lære seg, men vi har andre problemer med ham. Han er en ganske stresset og nervøs hund. Tør ikke å gå i underganger, over bruer og er redd de mest banale tingene. I tillegg så spiser han ting han ikke skal spise (papir, sokker, kluter, osv er ting han har spist) men har blitt litt bedre på det, utenom papir, det elsker han fortsatt å spise :blink: Han sliter også med litt matforsvar. Han er ikke aggressiv hvis vi klapper han lett, eller kommer borti ham eller snakker til ham mens han spiser, men begynner å spise mye fortere, men tar han og spiser en handleliste f.eks. blir han aggressiv hvis vi prøver å ta det fra ham. Skjønner ikke hva vi har gjort feil akkurat der, for da han var liten fikk vi tatt ting fra ham. Snakket med Arne Aarrestad i dag og jeg skal avtale tid med han, selv om det ikke blir før etter påske. Det er derfor jeg lurer på om jeg skal vente med lydighetstrening til Arne har fått et større bilde av hvordan han er. Jeg trenger nok også litt mer trening selv på hvordan jeg skal trene han best. Er litt redd for å påføre mer uvaner før timene våre med Arne, derfor vil jeg heller vente.

Hunden min er ikke valp lenger, så jeg innser jo at det vil ta mye arbeid, men jeg gleder meg faktisk til å jobbe mer med ham. Vi kjøpte han på helt feil tidspunkt i livet mitt (jeg var 14 og egentlig ikke så veldig interessert i å drive med masse hundetrening), men nå har jeg innsett (og jeg har lyst) til å gjøre noe med problemene slik at vi får det litt lykkeligere hjemme og at HAN skal bli litt lykkeligere. Må jo være slitsomt å være redd for de mest banale tingene, i tillegg til andre hunder (selv om det går helt greit). Har veldig lyst til å ta ham på lydighetskurs etter atferdsterapien, er det mange som tar med voksne hunder på det?

Legger ved et bilde av krabaten min :blink:

Høres ut som om atferdstime er det riktige i første omgang. Men dere må bare bli med på lydighetskurs etterpå! Mange voksne hunder som deltar på det, så dere blir neppe alene! :blink:

Lykke til med god-klumpen din, fin var han! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om atferdstime er det riktige i første omgang. Men dere må bare bli med på lydighetskurs etterpå! Mange voksne hunder som deltar på det, så dere blir neppe alene! :blink:

Lykke til med god-klumpen din, fin var han! :blink:

Takk takk! :blink:

Wææ, jeg har lyst til å komme i gang NÅ! Dumt det er ventetid (selv om det er litt bra også, viser at de vet hva de driver med :wub:) Da blir det lydighetskurs etter atferdsterapi! Takk for svar, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at angående det med at han blir aggressiv hvis dere prøver å ta ting fra han, så er det hvert fall noe dere kan gjøre for at det ikke skal bli verre i løpet av ventetiden. Vet ikke hva dere har gjort hittil da, men det kan være lurt å prøve å avlede han med noe, eventuelt prøve å bytte det mot en godbit han er glad i. Det viktigste er at han ikke får mulighet til å knurre - og dermed erfare at han "vinner" ved å gjøre dette. Det er også viktig å ikke straffe hunden hvis dere allikevel skulle havne i en situasjon hvor han knurrer, da det mest sannsynlig bare vil gi han større grunn til å "forsvare seg".

Det er heller ikke noe i veien for å trene inn en "ikke rør"-kommando, ved at du f.eks tar en ting han liker å tygge på i hånden din og tar hånden bak ryggen din så fort han prøver å ta den. Må helt sikkert noen repetisjoner til, men etter hvert vil han gjerne se på deg/snu hodet vekk fra hånden din, og da belønner du med godbit og ros. Repeter dette til du ser at han tar poenget, og da kan du legge på en kommando. Etter hvert kan du jo teste denne kommandoen hvis du ser at han er på vei til å ta noe han ikke får lov til å ta, og selvfølgelig belønne masse hvis han avbryter atferden.

Lykke til! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at angående det med at han blir aggressiv hvis dere prøver å ta ting fra han, så er det hvert fall noe dere kan gjøre for at det ikke skal bli verre i løpet av ventetiden. Vet ikke hva dere har gjort hittil da, men det kan være lurt å prøve å avlede han med noe, eventuelt prøve å bytte det mot en godbit han er glad i. Det viktigste er at han ikke får mulighet til å knurre - og dermed erfare at han "vinner" ved å gjøre dette. Det er også viktig å ikke straffe hunden hvis dere allikevel skulle havne i en situasjon hvor han knurrer, da det mest sannsynlig bare vil gi han større grunn til å "forsvare seg".

Det er heller ikke noe i veien for å trene inn en "ikke rør"-kommando, ved at du f.eks tar en ting han liker å tygge på i hånden din og tar hånden bak ryggen din så fort han prøver å ta den. Må helt sikkert noen repetisjoner til, men etter hvert vil han gjerne se på deg/snu hodet vekk fra hånden din, og da belønner du med godbit og ros. Repeter dette til du ser at han tar poenget, og da kan du legge på en kommando. Etter hvert kan du jo teste denne kommandoen hvis du ser at han er på vei til å ta noe han ikke får lov til å ta, og selvfølgelig belønne masse hvis han avbryter atferden.

Lykke til! :blink:

Tusen takk for innspill! Tar imot all hjelp jeg kan få :blink:

Jeg har klart å få han til å slippe ting ved å lokke med godbit før. Det ble skikkelig drama i helga (jeg ble utroooolig lei meg) da broren min totalt KLIKKA på bikkja mi fordi han spiste en handleliste. Jeg sa at jeg kunne prøve å ta den ifra ham, men da måtte han slutte å skrike for det hjalp ihvertfall ikke på saken. Det øler jo bare hunden opp enda mer og er bare negativt. Er fortsatt sint på broren min etter det, var helt sikker på at han skulle spenne bikkja mi i trynet. Slikt skal jeg IKKE ha noe av igjen. Ja, broren min har et ekstremt aggresjonsproblem, han trenger egentlig mer hjelp enn bikkja :wub: men uansett, jeg klarte ikke å ta handlelisten fra ham siden broren min ikke kunne holde kjeft (heldigvis bor han ikke hjemme!) Men tidligere har jeg fått det til! Dette er altså ikke noe som skjer hver dag, og han hopper ikke opp på bord for å ta ting, men er det en serviett i fanget vårt eller vi mister en potet på gulvet tar han det :blink:

Ja, jeg har tenkt litt på å trene ham på den måten. Er det en effektiv metode da? Å friste hunden men ikke la ham få?

Tror jeg må drive med denne treningen på dagtid når ingen er hjemme, familien er litt mongo og blander seg helt sikkert inn hvis jeg gjør det med dem hjemme. Men lurer på en ting, jeg har jo tenkt å trene ham utendørs også, i forbindelse med andre hunder og gå litt finere enn det han gjør. Mamma og pappa går jo også tur med bikkja, hvordan kan jeg få dem til å forstå at de teknikkene jeg bruker MÅ de bruke når de går tur også? De sier de forstår, men jeg det er jo veldig lett å slurve når jeg ikke ser. Pappa kommer sikkert til å gjøre akkurat det jeg sier, men mamma... det spørs! Haha. Jeg har jo ikke anledning til å gå tur med han 4 ganger om dagen hver dag, jeg. Derfor må de også gå litt tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gikk heller ikke særlig fint i bånd, og foreldrene mine nektet å trene på samme måte som det jeg gjorde. Dermed inngikk vi en avtale om at vi fester kobbelet i halsbåndet kun når vi skal trene på å gå pent i bånd, og i sele når vi ikke trener. Jeg pleier å feste kobbelet i selen på starten av turen slik at han kan få ut litt energi og bli mer klar til å trene litt senere. Det jeg gjorde var å klikke og gi godbit når han ikke dro i båndet, for så å vente til han gikk pent noen skritt, og til slutt vente til han gikk pent et stykke. Hvis han vil snuse på for eksempel et tre og trekker mot treet når vi trener så må han gå pent noen steg, før jeg klikker og bruker treet som belønning. Denne treningsmetoden har hjulpet oss masse!

Foreldrene mine får ikke lov til å feste kobbelet i halsbåndet, fordi de ikke vil trene på samme måte som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gikk heller ikke særlig fint i bånd, og foreldrene mine nektet å trene på samme måte som det jeg gjorde. Dermed inngikk vi en avtale om at vi fester kobbelet i halsbåndet kun når vi skal trene på å gå pent i bånd, og i sele når vi ikke trener. Jeg pleier å feste kobbelet i selen på starten av turen slik at han kan få ut litt energi og bli mer klar til å trene litt senere. Det jeg gjorde var å klikke og gi godbit når han ikke dro i båndet, for så å vente til han gikk pent noen skritt, og til slutt vente til han gikk pent et stykke. Hvis han vil snuse på for eksempel et tre og trekker mot treet når vi trener så må han gå pent noen steg, før jeg klikker og bruker treet som belønning. Denne treningsmetoden har hjulpet oss masse!

Foreldrene mine får ikke lov til å feste kobbelet i halsbåndet, fordi de ikke vil trene på samme måte som jeg gjør.

Hvor gammel var hunden din da du lærte han å gå fint?

Så da er løsningen kanskje å bare bruke sele ved "vanlig" tur da? Så fester kun den som skal trene hunden (altså jeg) kobbelet i halsbåndet? Vil han forstå forskjellen? Vet jeg høres utrolig nybegynner ut nå, men jeg har "failet" på enkelte områder før og vil helst gjøre alt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var hunden din da du lærte han å gå fint?

Så da er løsningen kanskje å bare bruke sele ved "vanlig" tur da? Så fester kun den som skal trene hunden (altså jeg) kobbelet i halsbåndet? Vil han forstå forskjellen? Vet jeg høres utrolig nybegynner ut nå, men jeg har "failet" på enkelte områder før og vil helst gjøre alt rett.

"Mistet" den tråden her litt jeg, men jeg ville foreslå det samme som Doffeguttenmin angående det med familie og turgåing. Og ja, hundene merker forskjell etter hvert. En ting er at trekkpunktet blir et helt annet ved bruk av halsbånd enn sele, og bare det at det er forskjellige personer som går med hunden har nok en del å si i seg selv. Han vil altså etter hvert erfare at med deg nytter det ikke å dra, akkurat som med tigging f.eks. Jeg har nå flyttet fra foreldrene mine i Bergen og tatt med meg hunden, og når vi er på besøk der så ser jeg veldig tydelig at han alltid tigger hos faren min, mens broren min stort sett alltid får spise i fred. Ergo, pappa er svak for tigging, broren min - not so much :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel egentlig trent på å gå pent i bånd med hunden min siden han var liten, på ulike måter som ikke har fungert. Begynte å bruke denne metoden for kanskje et år siden? Har ikke trent supermye på å gå pent hele året, men heller i perioder. Han fyller 4 i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...