Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden gutt vi gjerne vil avle


jessi

Recommended Posts

Det er flere som har sagt at ifølge klubbens avlsregler skal hunden ha jakt- ELLER utstillingspremiering.

Bevaring av rasens opprinnelige bruksegenskaper er en diskusjon på siden, selv om den er interessant - når jakt er såpass lite utbredt på golden som det er, er det kanskje ikke rettferdig å kreve det av en vilkårlig hundeeier på sonen? Hadde det vært en rase hvor det faktisk er aktive jaktmiljøer og mer vanlig å se jaktpremieringer, hadde det vært noe annet. Jeg tenker da for eksempel raser i gruppe 4, 5, 6 og 7.

Men ønsker en å endre goldenmiljøets syn på jakt og bruks, er ikke veien å gå å forvente det av en enkelt hannhund på et forum.

Hvis du hadde lest det jeg skrev, så hadde du sett at jeg ikke reagerte på at denne aktuelle hundeeieren ikke fokuserte på golden retrieverens egenskaper som jakthund - jeg syntes bare det var pussig at ingen andre har brakt det aspektet ved goldenavlen på banen.

Men jeg noterer meg at du synes det er "en diskusjon på siden".

For meg personlig spiller det ikke så stor rolle hva som skjer med goldenavlen (selv om jeg kan forestille meg hva jeg selv ville ha fokusert på dersom jeg hadde golden som "min" rase). Jeg var bare interessert i å høre om det er så allment aksptert at rasen ikke lenger er en jakthund, at det er derfor ingen har nevnt noe om dette tidligere i tråden.

Men som sagt: For meg spiller det ingen rolle, jeg var bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

To tilfeldige quoter:

Hvis du vil "være uenig" i utstilling, så må du nok begynne å jobbe hardt med jakttrening - for da bør du kunne vise til at hunden din duger til dette!

Retrieverklubbens retningslinjer for avl er på ingen måte strenge! For golden retriever gjelder følgende:

- Foreldredyrene skal være fri for HD

- Foreldredyrene skal være øyelyst frie for alvorlige arvelige øyesykdommer, der attest ikke er eldre enn ett år på parringstidspunktet

- Foreldredyrene skal (så langt oppdretter kjenner til) ikke ha lidelser eller sykdommer som må antas å være arvelige og føre til store økonomiske og arbeidsmessige byrder for valpekjøpere, slik som kronisk ørebetennelse, kronisk våteksem, allergi, kroniske kneproblemer, matømfintlighet også videre. Foreldredyrene skal heller ikke ha vært behandlet over lengre tid eller ha foretatt kirurgiske inngrep mot defekter og lidelser av fysisk og psykisk karakter.

- Foreldredyrene skal være premiert på jakt og/eller utstilling. Om foreldredyrene ikke er premiert på jakt, skal de ha 2xHP i JK/UK eller 2x1AK (det siste gjelder for dere, da hunden er seks år og dermed går i åpen klasse).

På en så tallrik rase på golden - en rase som er forholdsvis tungt bygget og som er utsatt for flere fysiske lidelser - syns jeg disse kravene er fullstendig rimelige. Som du ser, er det heller ikke slik at hunden MÅ premieres på utstilling for at parringen skal følge klubbens retningslinjer for avl. Retningslinjene legger også opp til at såkalte jaktgolden, som er avlet for jakt og bruks og ikke utstilling, kan få avkom på valpelisten.

Om hunden deres er rasetypisk og ikke har noen alvorlige feil, er det ikke vanskelig å oppnå 2x1AK, og dere trenger overhodet ikke å fly land og strand rundt for å delta på hundrevis av utstillinger. Når dere bor såpass sentralt som dere gjør, vil dere ikke ha behov for å kjøre særlig langt for å finne en utstilling han kan delta på. Å delta på utstillinger er dessuten en veldig fin måte å få vist fram hunden til tispeeiere og få vist at han i det hele tatt eksisterer. :blink:

Her er forøvrig Retrieverklubbens retningslinjer for avl: http://www.retrieverklubb.no/doc//avl%20og%20oppdrett/Krav_valpelisten_ny_as[1].pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke vår mening om hvor fin han er eller ikke som er noe avgjørende, så sant ingen av her driver oppdrett av golden og ha planer om å bruke han. Siden det er det TS ønsker. Dessuten er ååååhhh faktoren over en hund ganske lav tidvis på dette forumuet. No offence til hannhunden, men en dommer er nok litt bedre til å avgjøre hvor bra hunden din er eksteriørt.

Så skal du ha han i avl hos en seriøs oppdretter, så må du ut og vise han. Og ja, golden klippes. Få noen til å hjelpe deg med på klippe han, og ikke bare sette i gang med saksa selv. Helst noen som kan rasen, slik at de veit hvordan klippe han best mulig. Så er det bare å starte å trene. Slik at du kan vise han skikkelig, og stille han opp skikkelig og lære han å bli handtert på den måten om han ikke er vant til det (se på tenner, kjenne på testiklene, kjenne over hele hunden).

Personlig ville jeg ha tatt en mentaltest på han også, og jeg ville ha merritert hunden min innen jakt. Men hver sin mening der.

Om du ikke er så opptatt av seriøsheten til den som vil bruke hannhunden din, så er det sikkert bare å slenge inn en annonse på finn.no eller noe, så er det garantert noen som har "verdens beste tispe" som vil ha valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke vår mening om hvor fin han er eller ikke som er noe avgjørende, så sant ingen av her driver oppdrett av golden og ha planer om å bruke han. Siden det er det TS ønsker. Dessuten er ååååhhh faktoren over en hund ganske lav tidvis på dette forumuet. No offence til hannhunden, men en dommer er nok litt bedre til å avgjøre hvor bra hunden din er eksteriørt.

Så skal du ha han i avl hos en seriøs oppdretter, så må du ut og vise han. Og ja, golden klippes. Få noen til å hjelpe deg med på klippe han, og ikke bare sette i gang med saksa selv. Helst noen som kan rasen, slik at de veit hvordan klippe han best mulig. Så er det bare å starte å trene. Slik at du kan vise han skikkelig, og stille han opp skikkelig og lære han å bli handtert på den måten om han ikke er vant til det (se på tenner, kjenne på testiklene, kjenne over hele hunden).

Personlig ville jeg ha tatt en mentaltest på han også, og jeg ville ha merritert hunden min innen jakt. Men hver sin mening der.

Om du ikke er så opptatt av seriøsheten til den som vil bruke hannhunden din, så er det sikkert bare å slenge inn en annonse på finn.no eller noe, så er det garantert noen som har "verdens beste tispe" som vil ha valper.

Du oppsummerte det på en fin måte :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på Nirm sitt innlegg. Du må regne med litt reising om du vil bli tatt seriøst. Det holder ikke at du og andre som kjenner han syns at hunden din er pen og har god mentalitet, det må "bevises" slik at evt tispeeiere, valpekjøpere osv kan sjekke det ut.

Det er ikke vanskelig å få tak i en handler som kan stille han for deg, og få tak i noen som kan hjelpe deg med å klippe han (kanskje oppdretteren din?).

En mentaltest er også greit å ta, da går du, hunden, dommere og testleder gjennom en løype hvor de tester hundens reaksjoner på ulike momenter. Man blir også gjerne overrasket over ens egen hund sine reaksjoner i en slik test. Hundens mot, avreaksjonsevne, lekelyst og jaktlyst, aggresjon osv testes. Her er terminlisten over slike prøver: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest det jeg skrev, så hadde du sett at jeg ikke reagerte på at denne aktuelle hundeeieren ikke fokuserte på golden retrieverens egenskaper som jakthund - jeg syntes bare det var pussig at ingen andre har brakt det aspektet ved goldenavlen på banen.

Men jeg noterer meg at du synes det er "en diskusjon på siden".

For meg personlig spiller det ikke så stor rolle hva som skjer med goldenavlen (selv om jeg kan forestille meg hva jeg selv ville ha fokusert på dersom jeg hadde golden som "min" rase). Jeg var bare interessert i å høre om det er så allment aksptert at rasen ikke lenger er en jakthund, at det er derfor ingen har nevnt noe om dette tidligere i tråden.

Men som sagt: For meg spiller det ingen rolle, jeg var bare nysgjerrig.

Grunnen er enkel: Hvorfor skal man hele tiden prøve å omvende folk? De som liker golden som er jaktavlet har den interessen, de som ikke har interessen for jakt osv - de får holde på med sine utstilling/familie hunder. Jaktlinjene blir ikke ødelagte av at folk avler på familiehunder og utstillingsresultater. De har sin greie, vi har vår.

Og det har flere ganger blitt nevnt at raseklubbens krav er utstillingsresultateter og/eller jaktresultater. Om jeg hadde drevet med avl av jaktgolden, hadde jeg brydd meg null og niks om denne hunden var jaktpremiert. Fint for utstillingsvarianten at de kan jobbe, selvsagt, men ikke noe jeg ville ført inn i min avl hvis jeg var oppdretter.

Om jeg skulle brukt tiden min på å presisere til alle goldenmennesker at det de har i bunn og grunn er en jakthund, så hadde jeg hatt en heldagsjobb jeg ikke helt ser poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest igjennom tråden og stusser over at ingen, selv ikke retriever-folket, har nevnt ett ord om jaktprøveresultater.

Jeg synes det er rart at det ikke er noen raseentusiaster her inne som faktisk vil forsøke - selv om det sikkert forlengst er en tapt sak - å fokusere på rasens opprinnelige bruksområde og - egenskaper i en tråd som dette.

Eller er det bare naturlig for meg å tenke slik siden jeg synes det er viktig å fokusere på dette i mine egne raser?

Hvis du hadde lest det jeg skrev, så hadde du sett at jeg ikke reagerte på at denne aktuelle hundeeieren ikke fokuserte på golden retrieverens egenskaper som jakthund - jeg syntes bare det var pussig at ingen andre har brakt det aspektet ved goldenavlen på banen.

Men jeg noterer meg at du synes det er "en diskusjon på siden".

For meg personlig spiller det ikke så stor rolle hva som skjer med goldenavlen (selv om jeg kan forestille meg hva jeg selv ville ha fokusert på dersom jeg hadde golden som "min" rase). Jeg var bare interessert i å høre om det er så allment aksptert at rasen ikke lenger er en jakthund, at det er derfor ingen har nevnt noe om dette tidligere i tråden.

Men som sagt: For meg spiller det ingen rolle, jeg var bare nysgjerrig.

Jeg har lest det du skriver, og jeg forsto deg som at du mente at trådstarter burde fokusere på jaktpremiering for å få avlsklarert hunden sin - siden du savnet det blant de andre tilbakemeldingene her om utstilling, mentalitetstest, medlemskap, bli en del av rasemiljø, helse, også videre.

Trådstarter ønsker å få brukt hannhunden sin i avl - det er utgangspunktet for denne tråden. Derfor mener jeg at jaktpremiering som krav i goldenavl kommer på siden av DENNE diskusjonen, beklager at jeg formulerte meg uklart der.

OT: Men om du starter en egen tråd om bevaring av rasers bruksegenskaper i avlsarbeid, er jeg gjerne med på en diskusjon der - med fare for å sitte i glasshus, når en har en rase uten eksplisitte bruksegenskaper, eventuelt bruksegenskaper som kan benyttes i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke vår mening om hvor fin han er eller ikke som er noe avgjørende, så sant ingen av her driver oppdrett av golden og ha planer om å bruke han. Siden det er det TS ønsker. Dessuten er ååååhhh faktoren over en hund ganske lav tidvis på dette forumuet. No offence til hannhunden, men en dommer er nok litt bedre til å avgjøre hvor bra hunden din er eksteriørt.

Så skal du ha han i avl hos en seriøs oppdretter, så må du ut og vise han. Og ja, golden klippes. Få noen til å hjelpe deg med på klippe han, og ikke bare sette i gang med saksa selv. Helst noen som kan rasen, slik at de veit hvordan klippe han best mulig. Så er det bare å starte å trene. Slik at du kan vise han skikkelig, og stille han opp skikkelig og lære han å bli handtert på den måten om han ikke er vant til det (se på tenner, kjenne på testiklene, kjenne over hele hunden).

Personlig ville jeg ha tatt en mentaltest på han også, og jeg ville ha merritert hunden min innen jakt. Men hver sin mening der.

Om du ikke er så opptatt av seriøsheten til den som vil bruke hannhunden din, så er det sikkert bare å slenge inn en annonse på finn.no eller noe, så er det garantert noen som har "verdens beste tispe" som vil ha valper.

jeg har skrevet i flere innlegg at vi kun vil være med på seriøs avel. Å vi har faktisk startet prosessen med å muligens skulle stille han ut :blink:

Grunnen til at jeg lurte på hva folk her inne syntes, var for å få et litt mer objektivt syn egentlig. Det er sikkert mange her inne som har mer erfaring enn meg, som kanskje kjente noen med gode golden hunder f.eks. Som kunne komme med en objektiv mening om dette er noe som er vits at vi invisterer i. Så enkelt er det, for i mine øyne vil han alltid være den fineste. det trenger jeg ingen til å fortelle meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er enkel: Hvorfor skal man hele tiden prøve å omvende folk? De som liker golden som er jaktavlet har den interessen, de som ikke har interessen for jakt osv - de får holde på med sine utstilling/familie hunder. Jaktlinjene blir ikke ødelagte av at folk avler på familiehunder og utstillingsresultater. De har sin greie, vi har vår.

Og det har flere ganger blitt nevnt at raseklubbens krav er utstillingsresultateter og/eller jaktresultater. Om jeg hadde drevet med avl av jaktgolden, hadde jeg brydd meg null og niks om denne hunden var jaktpremiert. Fint for utstillingsvarianten at de kan jobbe, selvsagt, men ikke noe jeg ville ført inn i min avl hvis jeg var oppdretter.

Om jeg skulle brukt tiden min på å presisere til alle goldenmennesker at det de har i bunn og grunn er en jakthund, så hadde jeg hatt en heldagsjobb jeg ikke helt ser poenget med.

Takk for godt svar på alt jeg lurte på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom hele tråden, så moro at dere vurderer å stille ham ut.

Jeg ville tatt kontakt med oppdretteren som var i nærheten, eventuelt den lokale retrieverklubben. De kan sikkert hjelpe deg med kontakt med noen som kan utstillingsklipp, og klubben har kanskje utstillingstrening? Greit å gi gutten deres en sjanse til å vise seg skikkelig fram, litt trening i forkant er ikke å forakte :blink:

Lykke til,- kanskje dere blir positivt overrasket og syns utstilling er både morsomt og hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom hele tråden, så moro at dere vurderer å stille ham ut.

Jeg ville tatt kontakt med oppdretteren som var i nærheten, eventuelt den lokale retrieverklubben. De kan sikkert hjelpe deg med kontakt med noen som kan utstillingsklipp, og klubben har kanskje utstillingstrening? Greit å gi gutten deres en sjanse til å vise seg skikkelig fram, litt trening i forkant er ikke å forakte :blink:

Lykke til,- kanskje dere blir positivt overrasket og syns utstilling er både morsomt og hyggelig!

Ja, jeg skal sende noen mail nå. SÅ får vi håpe noen har lyst å veilede oss litt. FOr jeg føler meg temmelig bortkommend :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er problemet med å ta han på utstilling da? Da kan dere få vist han fram og dere får en vurdering på om han er rasetypisk, dere kan møte andre raseentusiaster og ikke minst bli kjent med andre goldeneiere/oppdrettere og høre hvilke kriterier de har for å bruke sine respektive hannhunder i avel.

Beklager om jeg repeterer ting som er sagt her før, men leste ikke hele tråden. Vil bare komme med en kort innskytelse.

Ikke minst ved å ta han med på utstilling, få vist han osv, så kan dere også få vist han frem til andre oppdrettere. Og om de liker det de ser, så kan det jo hende det er noen der som vil bruke han i avl :blink: Så det er jo en vinn - vinn situasjon :blink:

Lykke til, uansett hva dere velger å gjøre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest igjennom tråden og stusser over at ingen, selv ikke retriever-folket, har nevnt ett ord om jaktprøveresultater.

Jeg synes det er rart at det ikke er noen raseentusiaster her inne som faktisk vil forsøke - selv om det sikkert forlengst er en tapt sak - å fokusere på rasens opprinnelige bruksområde og - egenskaper i en tråd som dette.

Eller er det bare naturlig for meg å tenke slik siden jeg synes det er viktig å fokusere på dette i mine egne raser?

Nå har jo kanskje TS gitt litt utrykk for at de i utgangspunktet ikke hadde planer om å bruke den i konkurranser, jeg siterer:

"Å stille han ut er sikkert ikke noe problem egentlig. Vi har vel rett å slett bare valgt å ikke gjøre det, fordi at hensikten med å anskaffe oss han var ikke at han skulle brukes til utstilling, konkurranser eller avl."

og da ser jeg faktisk ikke hvorfor man skal mer enn nevne det med jaktpremiering iht valpelisten i første omgang. Det krever trossalt en del mer for og oppnå en jaktpremiering enn ok resultat på utstilling. Greit å begynne et sted vet du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...