Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som biter i en testsituasjon

Raksha

Recommended Posts

Vi hadde en shæfer på MH en gang, som nappet i fingrene til figurantene. Meg og en annen var ute som spøkelser og det blåste litt. Hunden var i grunn veldig veldig usikker, og ble enda mer usikker når det blåste litt i lakene. Så da vi var kommet 4 meter fra hunden, og snudd oss, ble hunden sluppet. På tross av alle de usikre tegnene han viste. Når hunden ble sluppet blåste det enda mer, og vi fikk beskjed om å ta lakene tettere rundt oss. Hadde jeg ikke tatt hendene inntil meg, hadde han tatt meg. Han nappet hun andre figuranten, og hunden ble tatt i bånd og brutt på stedet. I og med han ikke hadde bitt, ble det ikke større sak av det.

Hadde den bitt, kunne vel testleder/figurant krevd hunden avlivet. Greit nok at hundene kan være usikre på test, men det er testleders ansvar å vite med sikkerhet om hundene kan slippes til figurantene... Så i vårt tilfelle, tok testleder en sjans, og ting forverret seg når den ble sluppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei hunder kreves ikke avlivet etter bittskader i testsituasjoner, men de kan få avl og aktivitetsforbud etter uønskede hendelser. Send meg en PM om du ønsker mere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt i den oppfatning om at hvis en hund ikke takler en sånn test, er den jo ikke noe å spare på (kommer litt an på hva den "stryker" på).

Men selv skal jeg ta FA på hunden min. Hvis hun blir ødelagt av det, så vil jeg rett og slett mene at hun ikke er noe hund å ha.

Jeg kan jo nevne at jeg aldri hadde turt å prøve hvis jeg ikke var veldig sikker på at det kom til å gå bra! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller sjelden at en hund blir "ødelagt" av en enkelt test? Om den reagerer negativt på visse ting, så er nok det ting den reagerer negativt på ellers også. Er vel sjelden at en hund blir så skremt og påvirket av noe som skjer i en testsituasjon at den ikke lenger kan fungere i hverdagen. Dessuten så skal vel testleder avbryte dersom det tydelig vises at hunden ikke takler situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke en hund blir ødelagt av en enkelt MH/FA ol. Men dersom ikke testleder/eier kan lese en hund som er på "kanten" bra nok og bryte før slike situasjoner oppstår - så ser jeg ikke bort i fra at det kan oppstå kjipe situasjoner. Og da er det jo greit å vite hva som blir følgene. Så kan man jo diskutere om et bitt er et bitt, og den skal avlives uanset - jeg var bare ute etter å vite hva som faktisk skjer om en hund biter i testsituasjon.

Disclaimer: kjenner ingen hunder som har bitt i en slik situasjon - så dette var bare for å stille nysgjerrigheten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke en hund blir ødelagt av en enkelt MH/FA ol. Men dersom ikke testleder/eier kan lese en hund som er på "kanten" bra nok og bryte før slike situasjoner oppstår - så ser jeg ikke bort i fra at det kan oppstå kjipe situasjoner. Og da er det jo greit å vite hva som blir følgene. Så kan man jo diskutere om et bitt er et bitt, og den skal avlives uanset - jeg var bare ute etter å vite hva som faktisk skjer om en hund biter i testsituasjon.

Disclaimer: kjenner ingen hunder som har bitt i en slik situasjon - så dette var bare for å stille nysgjerrigheten min.

Så mener du om en hund har bitt, skal den avlives uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mener du om en hund har bitt, skal den avlives uansett?

Kan ikke se at jeg sier noe som helst om hva jeg selv mener om saken?

Tipper hun mener at man kan diskutere om et bitt er et bitt, og om den skal avlives uansett;)

Yep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt i den oppfatning om at hvis en hund ikke takler en sånn test, er den jo ikke noe å spare på (kommer litt an på hva den "stryker" på).

Men selv skal jeg ta FA på hunden min. Hvis hun blir ødelagt av det, så vil jeg rett og slett mene at hun ikke er noe hund å ha.

Jeg kan jo nevne at jeg aldri hadde turt å prøve hvis jeg ikke var veldig sikker på at det kom til å gå bra! :D

Hvis en hund "ikke tåler" noe i en slik test, vil/skal testleder avbryte. Hva sier du om det skjer da; vil du avlive Tinka da? Og avliver du henne dersom hun stryker?

Det er vel heller sjelden at en hund blir "ødelagt" av en enkelt test? Om den reagerer negativt på visse ting, så er nok det ting den reagerer negativt på ellers også. Er vel sjelden at en hund blir så skremt og påvirket av noe som skjer i en testsituasjon at den ikke lenger kan fungere i hverdagen. Dessuten så skal vel testleder avbryte dersom det tydelig vises at hunden ikke takler situasjonen?

Stemmer det ja. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at jeg sier noe som helst om hva jeg selv mener om saken?

Yep.

Da missforstod jeg. :lol: Trodde du mente at dersom hunden biter i en testsituasjon skulle den blitt avlivet uansett om noen ville ha den avlivet eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund "ikke tåler" noe i en slik test, vil/skal testleder avbryte. Hva sier du om det skjer da; vil du avlive Tinka da? Og avliver du henne dersom hun stryker?

Stemmer det ja. :lol:

Nå har du misforstått meg. Hvis hun stryker vil jeg ikke avlive henne, for det vil jo være noe hun alltid har reagert på, ikke noe som plutselig forandret seg i hodet hennes under testen.

Men hvis hun derimot har en skikkelig skrekkopplevelse som gjør at hun alltid er skvetten på tur, og som ikke klarer å slappe av utendørs. I det tilfelle vil jeg si at hunden er blitt ødelagt. Noe som selvfølgelig kunne ha skjedd på en vanlig tur.

Det er der spørsmålet kommer om man kan ha en sånn hund, og/eller om noe kan gjøres med det. Først og fremst ville jeg nok fått hjelp fra eksperter, men om det ikke gikk.. så ser jeg ikke noe poeng i å ha en hund som ikke trives ute på tur og som går rundt og er redd.

Skjønner du hva jeg mener nå? Altså hvis det viser seg at hun under skuddprøve blir redd for det, greit.. det kan jeg jo leve med. Men det er ikke alt som er sånn heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare en detalj; det er dommerne som avgjør om en test skal brytes eller ikke. Det er ikke testleder. Testleder skal kommunisere med dommere og hundeeier og fungere som ett bindeledd mellom disse, ikke ta selvstendige avgjørelser.

Tinka-Tequila; det er ikke for å være negativ, men sannsynligheten for at du får tatt en FA med din hund er minimal, da det er svært få plasser på FA i utgangspunktet og disse skal forfordeles til rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en detalj; det er dommerne som avgjør om en test skal brytes eller ikke. Det er ikke testleder. Testleder skal kommunisere med dommere og hundeeier og fungere som ett bindeledd mellom disse, ikke ta selvstendige avgjørelser.

Takk for oppklaring. Men, eier kan ta avgjørelsen å bryte dersom den ser noe dommer ikke får med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk for oppklaring. Men, eier kan ta avgjørelsen å bryte dersom den ser noe dommer ikke får med seg?

Ja, du kan når som helst si at du ikke ønsker å fortsette testen, men jeg antar at dommerne (2 stk) er mer enn kapable til å vurdere om når det er nok for en hund, eier har egentlig nok med å være tilstede er i hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan når som helst si at du ikke ønsker å fortsette testen, men jeg antar at dommerne (2 stk) er mer enn kapable til å vurdere om når det er nok for en hund, eier har egentlig nok med å være tilstede er i hvertfall min erfaring.

Oki. Hehe ja, tipper eier har mer enn nok med å passe på seg selv og få med seg hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne at jeg aldri hadde turt å prøve hvis jeg ikke var veldig sikker på at det kom til å gå bra! :lol:

Litt OT, men jeg ville anbefalt deg å ta en MH på hunden din i stedenfor en FA. En FA er en ganske hard test, i forhold til MH'en som bare er en beskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg ville anbefalt deg å ta en MH på hunden din i stedenfor en FA. En FA er en ganske hard test, i forhold til MH'en som bare er en beskrivning.

Hun er ikke registrert så det er kun FA jeg kan ta dessverre. Men mulig jeg isåfall tar en K-test først.

I det tilfelle at jeg får være med da, synd hvis de har så få plasser at det knapt er nok for rasehunder da. Det oppmuntrer jo ikke akkurat folk til å teste hundene sine da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke registrert så det er kun FA jeg kan ta dessverre. Men mulig jeg isåfall tar en K-test først.

I det tilfelle at jeg får være med da, synd hvis de har så få plasser at det knapt er nok for rasehunder da. Det oppmuntrer jo ikke akkurat folk til å teste hundene sine da.

Hvorfor kan du ta FA eller K-test men ikke MH med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor kan du ta FA eller K-test men ikke MH med henne?

Derfor:

Følgende aktiviteter er fra 1/1-09 tilgjengelig for NOX-registrerte hunder:

* Agility (krav om NOX fra 1/4-09)

* Lydighet (krav om NOX fra 1/4-09)

* Blodspor

* Ferskspor

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Sakset fra NKK sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka-Tequila; det er ikke for å være negativ, men sannsynligheten for at du får tatt en FA med din hund er minimal, da det er svært få plasser på FA i utgangspunktet og disse skal forfordeles til rasehunder.

Står dette noen plass? Jeg vet av flere med uregistrerte rasehunder som får teste i klubbene sine under først til mølla prinsippet slik som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står dette noen plass? Jeg vet av flere med uregistrerte rasehunder som får teste i klubbene sine under først til mølla prinsippet slik som alle andre.

Det står på NKK sine sider. Altså ved mangel på dommer eller lig. situasjoner har registrerte rasehunder første rett. Men så bare at noen litt over skrev at det er få FA tester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvilke klubber er dette? Jeg vet nemlig at det er svært få hundeklubber som arrangerer FA/MH, det er som oftest raseklubber, de har som oftest fortrinn for egne medlemmer, deretter andre hunder og til slutt om det er ledig plass, blandingshunder, noe som skjeldent skjer. NKK sier også videre:

Deltakerbegrensninger:

NOX registrerte hunder som deltar på prøven skal bedømmes på lik linje med øvrige deltakere, det skal skrives kritikker og resultatet skal føres i resultatlistene.

NOX registrerte hunder har ikke rett til å motta CERT/CACIT, delta på Norgesmesterskap eller representere Norge på et landslag, og dersom prøven er overtegnet eller ved dommermangel har renrasede hunder som er stambokført i NKK fortrinnsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...