Gå til innhold
Hundesonen.no

stående øre

Jazz

Recommended Posts

Skrevet

Hei hundefolk der ute. Jeg har en whippet med et oppstående øre. Er det noen som vet hva som brukes, f eks på sheltie, for som vekt for å få øre til å henge ned? Og eventulet hvor man kan få tak i noe sånt?

Guest Gråtass
Skrevet

Veit ikke hva man bruker på sheltie, men på enkelte raser brukte man teip og en 20-kroning før..

Skrevet

Takk! Jeg prøvde med vanlig kitt, til oppheng av plakater på veggen, i sta, men hun bare ristet den av. Kanskje jeg skal prøve med en tiøring. Hun har veldig myke ører.

Skrevet

Vi taper ørene til mops og.

Noen bruker å henge en femmer i dem, med tape. Dette henger helt ok.

Men jeg vet ikke hvordan man taper whippet ører da, google litt rundt så finner du nok ut av det :icon_confused: Lykke til

Skrevet

Jeg bruker oasis blomsterfix på min, kjøper det i blomsterbutikken. Kan sammelikne det med seig modellkitt egentlig. Funker fint :icon_confused:

20-kroning?? Hehe, hadde jeg brukt det på øra hans Lucas så hadde han kunne bytta navn til blodhundsheltdog :D :D

Skrevet

Takk:) Blomsterkitt, hmm, det må jeg prøve. Stikker innom blomsterbukikken i sentrum i morgen. Bra tips. Skriver i morgen og sier hvordan det gikk. Pelsen er jo litt kort, så mulig ingenting festes.

Skrevet

Jeg tror Whippetører er rosenører? Altså skal de ikke henge nedover, men ligge i en flapp utover fra hodet. Da tror jeg ikke man bruker mynter som vekt, men bare teiper ørene i den stillingen de er ment å skulle ha og krysser fingrene. Det er min vesle erfaring med rosenøre-rase, og det er mulig jeg er på vidda.

edit: Jazz, på amstaff bruker de ikke kitt iallefall, og det er også korthårsrase. De bruker enten teip eller lim.

Skrevet

Ja, hun har rosenører. De ligger stort sett på plass, men når hun blir veldig ivrig står det ene rett opp. Prøver blomsterfix i morgen. Faller de feil vei får jeg tape og håpe på det beste. Nå er jeg glad for at jeg fant dette stedet!

Skrevet

Hvis øret står kun når hun er ivrig, stort sett greit ellers, og hunden er over 4/5 mnd - da tror jeg du kan gi opp.

Skrevet

Hvis øret står kun når hun er ivrig, stort sett greit ellers, og hunden er over 4/5 mnd - da tror jeg du kan gi opp.

Nei :D Det kommer an på brusken. Mopsen har jo og rosenøre men det er uønsket så vi taper til knappøre :icon_confused: Vi taper til de er rundt året :D

Guest Gråtass
Skrevet

Oh whippet, det så jeg ikke.. da må du ikke bruke mynt, de skal ha som Mari sier rosenører, det skal igrunnen de aller fleste mynder. Min IU hadde vakre men litt store ører han, så det var ikke stort å gjøre med, men det er jo ikke uvanlig at ørene spretter opp om de ser noe spennende eller interessant. Ring oppdretteren din og spør, det er alltid det tryggeste :icon_confused:

Skrevet

Hei Mari.

Nå har jeg tapet ørene hennes etter beskrivelsen fra linken du la inn. Genialt! Hun ser litt rar ut, men ser ut til å takle det med fatning. Hun er forresten fire måneder og har begynt tannfelling, men er ikke halvveis enda:)

Skrevet

Det er vanlig at ørene lever sitt eget liv under tannfellingen, iallefall på mine raser. Min amstaff hadde en periode et øre som lå brettet over hodet og oppå det andre øret som en snål comb-over sleik. Veldig kårni. Men hun fikk veldig fine ører til slutt. :icon_confused:

Husk å ta av teipen innimellom slik at huden får puste, en dag i uka eller no skulle jeg tro. :D

Skrevet

Jeg har kun massert grundig på brusken jeg, både på dobbern og greyhounden. Begge raser har tendens til å få rare ører, ihvertfall dobber. Mange teiper, men jeg syns det er litt tungvindt og hunden liker det sjeldent, og klør og rister endel. Så jeg bruker en god del tid på massering. Godt for hunden også. Kosestund. :D Dobbern fikk kjempefine ører.

Oppdretter sa at ørene til grey ville legge seg "tilrette" av seg selv med alderen, men jeg har massert sånn i tilfelle. De kan henge litt på snei iblandt, men de er jo så korte uansett. :icon_confused:

Skrevet

Nei :ahappy: Det kommer an på brusken. Mopsen har jo og rosenøre men det er uønsket så vi taper til knappøre :innocent: Vi taper til de er rundt året :whistle:

Mitt svar handlet kun om whippet, aner ikke hva dere gjør med mops:-) Å tape en whippet på ett år er som regel nyttesløst, men nå handlet dette om en valp så da blir det annerledes.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...