Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffordshire bull terrier kan bli forbudt i Danmark

Guest Jonna

Recommended Posts

Skrevet

Lurer på om danskene har funnet ut en bedre måte å opprettholde forbudet enn de har klart i Norge.

Når man ser på mengden unge amstaffer man treffer på fortsatt i dette landet, så er det et godt tegn på at det absolutt ikke fungerer. Senest for to dager siden traff jeg en hysterisk eldre dame med en ganske ung amstaff. Men hun er nok sikkert den "indre kjerne" i kamphundmiljøet som i følge enkelte politifolk jeg har pratet med ikke eksisterer... :innocent:

Skrevet
Lurer på om danskene har funnet ut en bedre måte å opprettholde forbudet enn de har klart i Norge.

Nuvel, jeg er usikker på det altså. Nederland hadde vel en lignende løsning i sine raseforbud. Etter raseforbudene ble fjernet i 2008 var det over 1500 påmeldte hunder på den første utstillingen som ble arrangert for Amerikansk Pit Bull Terrier.

So much for effektiv lovgivning liksom. :innocent: *sukk*

Skrevet

Jøss her var det utrolig mye rart :wub:

Får håpe motargumenter og dokumentasjon kan hjelpe.

Skrevet

https://www.ddd.dk/Sider/Nyhed.aspx?nid=954

"Justitsministerens hundeudvalg fraråder forbud mod visse hunderacer. Det fremgår af gårsdagens presse, at justitsministerens hundeudvalg anbefaler et forbud mod 14 hunderacer. Det er ikke tilfældet.

Den Danske Dyrlægeforening:

Hundeudvalget anbefaler IKKE et forbud mod bestemte hunderacer"

og videre:

"Et flertal af udvalgets medlemmer kan dog ikke anbefale, at der gennemføres et forbud mod visse hunderacer. Disse medlemmer peger på, at der ikke er noget sikkert statistisk grundlag for at udpege bestemte hunderacer som mere farlige end andre, og at der ikke er nogen sikkerhed for, at et raceforbud mærkbart vil mindske problemet med farlige hunde. Disse medlemmer finder endvidere, at et forbud vil ramme for bredt, idet det vil være vanskeligt for borgerne at tilbagevise politiets påstand om, at man er indehaver af en forbudt hund, ligesom forbuddet også vil ramme velfungerende hunde af de nævnte racer. Samtidig finder disse medlemmer, at forbuddet vil ramme for snævert og ikke løse problemet med farlige hunde, idet der også findes farlige hunde inden for andre racer."

Jeg tar tilbake det jeg skrev om dumme dansker. :wub:

Skrevet

Jeg tar tilbake det jeg skrev om dumme dansker. :wub:

Jøss, det var misforståelsen sin! Hvordan har pressen (?) fått til det? Men hurra!

• 1 month later...
Skrevet

Tosa inu og amerikansk pit bull terrier er allereie forbydd i Danmark. Men dei andre der har ikkje like stort, nei.

• 3 weeks later...
Skrevet

Det står mer om saken her: http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/27935509/

Hundeudvalget foreslår desuden følgende racer kommer på listen:

- Dogo argentino

- Amerikansk staffordshire terrier

- Fila brasileiro

- Boerboel

- Kangal

- Centralasiatisk ovtcharka

- Kaukasisk ovtcharka

- Sydrussisk ovtcharka

- Tornjak

- Sarplaninac

- Staffordshire bull Terrier

- Amerikansk bulldog

De i alt 14 racer på listen må hverken importeres eller avles. Hundene skal steriliseres og udfases i takt med at hundene dør.

Skrevet

Her er hele lovforslaget:

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20091/lovforslag/L163/som_fremsat.htm

Kvoter et av eksemplene de har brukt for å begrunne behovet for loven:

"Som eksempel kan nævnes en sag fra 1959, hvor en løsgående hund angreb og dræbte en kat på trods af, at ejeren forsøgte at gribe ind."

Wow, og da var det vel neppe en av rasene som står på forbudslisten som stod for ugjerningen...

Skrevet

LivB: Ditt innlegg baserer seg på utdatert informasjon.

I det endelige forslaget er det 13 raser de vil forby, Staffordshire bull terrier er fjernet fra listen.

Ikke at greia blir noe bedre av den grunn.

Prinsippet med raseforbud er jo hele problemet..

• 3 weeks later...
Skrevet

Lettere kaotisk svensk tv-debatt om raseforbud fra ca 13 minutter uti her: http://www.tv8play.se/program/aschberg

"I vårt södra grannland Danmark har det lagts fram ett förslag om att förbjuda att antal hundraser av sorten ”kamphundar”. Men hur ser vi på saken i Sverige? Och går det att lagstifta bort oansvariga hundägare genom att förbjuda ett antal hundraser?

I Aschberg på måndag blir det debatt mellan hundägare och förbudsivrare."

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...