Gå til innhold
Hundesonen.no

Bare en liten tanke...


siljestokka

Recommended Posts

Hei!

Jeg bare synser, tenker her.

Men jeg mener å ha hørt at det finst en rase/raser, som er "bygd" til å passe på saueflokker. At de rett og slett bor sammen med sauefklokken, og passer på dem. Tror kanskej det var pyreneerhund eller noe lignende.

Så siden det er så mange debatter om ulven skal få leve eller ikke. (Jeg vil selvfølgelig ha ulv i Norge). Kunne det vert et alternativ å sette ut hund med saueflokken? Til vokting av sau. En hund som kunne jage ulven vekk dersom den skulle komme for nær...

Nå vet jeg at det hender at ulv dreper hunder, men her er det snakk om ganske store hunder da.

Vet det høres litt sprøtt ut, men skader jo ikke å tenke.. :icon_confused: .

----

Ellers hvordan virker egentlig terrotorium for dyr. Dersom en ulveflokk skulle komme nerme et annet ulveterrotorium.. Hadde de da flykta videre? .. Kunne det gått ann å laget "falske" terrotorium som holder ulv unna`?. For da kunne man prøvd å hatt sauer innanfor et "luktfelt"(Et luktfelt som ulver kan lukte).. :D .

Er klar over at ulver kan trosse andrees terrotorium, men visst det er 50-50 sjangs for at den ville ha snudd, så kunne det jo ha hjulpet en smule.

----

Noen som har andre tanker om hvordan man kan beskytte sau, mot ulv (eventuelt bjørn, ørn, rev osv.)

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når det gjelder sauer så hadde det nok vært en idé for mange å skaffe seg andre raser/typer. F.eks. villsau holder seg mer samlet i flokk, og er lettere, mer spenstig, og løper dermed fortere, og ruller ikke rundt på rygg osv. En vanlig norsk sau kan ikke snu seg om den ruller over på ryggen, de er så flate i ryggen, slik som denne:

sau21.jpg

sau7.jpg

I området hvor familien min har hytte så har vi funnet en rekke slike sauer opp gjennom årene. Noen har vi klart å redde, mens for andre har det vært for sent. Spør du meg så er det en skam at sau som er så lite tilpasset livet i norsk natur slippes ut alene om sommeren. Rundt 130 000 sau dør hvert år på sommerbeite av såkalte naturlige årsaker. Rulle på rygg, brekke ben, sette seg fast i en myr, bli oppspist av mark, falle utfor stup, falle ned i snesprekker+++. Da er de par hundre sauene ulven tar en dråpe i havet i forhold.

Saueraser som er mer flokkorienterte er forøvrig lettere å passe på/gjete. Men problemet er selvsagt at en villsau gir mindre ull og kjøtt enn den vanlige norske sauen. Samtidig er det flere som har gått over til andre saueraser som har blitt positivt overrasket over hvor lite sau de mister på beite i forhold til tidligere.

Ble kanskje litt på siden av førsteinnlegget dette her men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant tema, men er det gjennomførbart? Har skrevet noen ord om det tidligere, men vet ikke om det går an å bli klokere av det :icon_confused: :

Vokterhunder driver man vel og prøver ut fremdeles. Men det er ikke uproblematisk å plassere store voktere ut på beite sammen med sau. De krever for eksempel et visst inntak av næring per dag, dvs si at noen må faktisk ut og fôre dem hver dag. Ergo er det likevel begrensninger for hvor langt borte beitet kan ligge. De store hundene jager bort rovdyr, med liten sannsynlighet for at noen av partene blir hardt skadet, men det er ikke bare ulv og bjørn som i hundenes hode kategoriseres som inntrengere – fremmede mennesker får sjelden en varm velkomst de heller av en slik hund. Det ligger faktisk i hundetypens natur å vokte flokken SIN, fremmede, uansett art, er ytterst sjeldent velkommen. Og ja, det går an å sosialisere en slik hund med folk osv, men da går det utover dens oppgave som en SAUEvokter. Det er saueflokken den skal identifisere seg med, ikke mennesker. Da man utførte et forsøk med vokterhunder i Norge, for noen år tilbake, endte det med at bikkjene heller ble med bonden, enn å bli igjen med sauene. Det er en kunst å beherske det å forme en god sauevokter, e’kke gjort på 1-2-3 det. Så, heller ikke her er det spesielt enkelt å få i pose og sekk.

I andre land, for eksempel i Øst-Europa, fungerer dette med vokterhundene på en litt annen måte enn her. I vår kultur holder vi stort sett hunder for kosen, og i mange hjem er de nærmest bare beregnet som pynt. Innenfor de fleste andre kulturer er hunden et husdyr, ikke et kjæledyr. Der vet man at slike hunder vokter flokken sin og territoriet sitt, og konsekvensene av å overraske vokteren kan være fatale. Respekten for hundens tenner overskygger det at den ser ut som en bamse. I Norge er man av den oppfatningen at hunder er snille, i hvert fall de som ser ut som små bjørner. Ikke vet jeg hva andre tenker rundt dette, men jeg ser det i alle fall slik at vokterhunder på løst i marken med saueflokken sin, ikke nødvendigvis bare vil forårsake videre hyggelige sammenstøt med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en dame for mange år siden (en tidl. beardiseier) som nå var med på et prosjekt hvor de faktisk hadde pyreneerhunder løse ute sammen med saueflokken. Dette var visst kjempevellykket med tanke på prosentsatsen av dyr som ble borte. Mener hun sa at istedenfor 10-15% "bortfall" ble det 3% eller noe slikt.

Men logistikken er vanskelig - som nevnt ovenfor her. Selv om dette var "snille" hunder, så er de faktisk på jobb. VI har ikke såååå store områder slik at denne flokken får være totalt avskåret fra folk på tur, etc. Dessuten må såklart også hunden få mat og veterinærtilsyn hvis det trengs, osv.

Man ja - beskytte sauer mot rovdyr kan de så absolutt gjøre.

Et annet eksperiment som gjøres er jo å slippe løs en lama med saueflokken, da. De (lamaene) er ikke å noe å tulle med selv for en ulv... Skal visst også funke veldig bra, synes jeg å ha hørt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan gjøres for å minske tallene av tap av bufe til rovdyr. Rovdyrgjerder, lamaer, gjetere eller hunder bla. Jeg tror en del av bøndene som hvert år roper og klager over store tap av dyr på utmarka, og vræler værre om dårlig rovviltforvaltning, er redde for å prøve ut feks. lamaer eller hunder og for "late" til å gjete dyrene. Det er riktignok surt å miste dyr, men å sette inn en innsats selv, som bonde og eier av disse sauene, det er visst for mye forlangt. En god del tiltak vil også koste en god del, og det skal man jo heller ikke ha noe av. Mye enklere å skylde på de som forvalter rovdyrene, og lukke øyne og ører for argumenter og bevis for at dette kan løses på andre måter enn å renske utmarka for rovdyr. :icon_confused: De forventer at rovdyrene lar sauene gå i fred, at hundeeiere passer på at hundene ikke tar sau og at rovvilforvalterne fikser og ordner alt sammen - det har visst ikke falt dem inn at de som bønder kan iverksette tiltak, å være med å dra lasset for å bevare bufe på utmarksbeite. Vi trenger beitende bufe i utmarka om vi vil beholde kulturlandskapet og forhindre total gjengroing, men det skal ikke bety at alt av rovdyr må vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene med slike vokterhunder (hvor fantastiske de enn høres ut) er at en del av dem tar sin vokter-jobb veldig alvorlig, også i forhold til mennesker. I et land som Norge, der tusenvis går fotturer i fjellet hver sommer, kan man ikke ha store hunder løpende som angriper mennesker som kommer for nær...

Når det gjelder raser av sau, kan man nok gjøre litt, men ikke så innmari mye. Villsau passer noen steder, men det skal jo lønne seg økonomisk også. Bønder skal leve de og, ikke bare tilfredstille andre folks behov for at de skal finnes bønder...

Og når det gjelder bønder: Så lite som en bonde tjener på å være akkurat det, og så mange sauer som enkelte mister i de værste områdene, så skjønner jeg at de klager.

Jeg personlig er for ulv, veldig, og har vært i maange ulv/sau diskusjoner, men jeg skjønner så uendelig godt hvor fortvilende det kan være for de bøndene som bor der det er mest ulv, å finne halvdøde sauer på beitet, å få store økonomiske tap, å måtte sitte å vite at sauene er helt forsvarsløse. Bønder er ikke folk som bare tenker penger, selv om de har dyr som de slakter og tjener penger på, så er det ikke mindre vondt for dem å se når en sau ligger død og blodig etter et rovdyrangrep. OG bønder følger med på sauene sine. de fleste er mange turer på fjellet i løpet av sommeren for å holde kontroll.

Og alle disse sidene tror jeg det er viktig at man har forståelse for når man skal diskutere dette... Man kan ikke sitte her å si at bønder bare sutrer og er ute etter å tjene penger. Dette er en fortvilet situasjon for mange, og er vel den saken der jakt eller vern står sterkest mot hverandre.

Det er mennesker som sørget for at ulven nesten ble utryddet i Norge, nå er den tilbake, i en ettersom jeg forstår begrenset bestand, og den mener jeg at vi skal ta vare på. Men når selv ikke folk som forsker innen området, eller folk som har jobbet med dette i flere år, finner en løsning som funker både økonomisk og i forhold til vern av rovdyr og velferden til sauen, så er det ikke så lett å diskutere for folk som egentlig ikke har peiling (godt mulig mange her har det, men mange har nok også ikke det...).

Red: ser nå at det med vokting ovenfor mennesker er nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder bønder: Så lite som en bonde tjener på å være akkurat det, og så mange sauer som enkelte mister i de værste områdene, så skjønner jeg at de klager.

Jeg personlig er for ulv, veldig, og har vært i maange ulv/sau diskusjoner, men jeg skjønner så uendelig godt hvor fortvilende det kan være for de bøndene som bor der det er mest ulv, å finne halvdøde sauer på beitet, å få store økonomiske tap, å måtte sitte å vite at sauene er helt forsvarsløse. Bønder er ikke folk som bare tenker penger, selv om de har dyr som de slakter og tjener penger på, så er det ikke mindre vondt for dem å se når en sau ligger død og blodig etter et rovdyrangrep. OG bønder følger med på sauene sine. de fleste er mange turer på fjellet i løpet av sommeren for å holde kontroll.

Først, jeg er 100% enig med deg, i alt du skriver, selv om innlegget mitt kanskje bærer preg av det motsatte. Jeg har full forståelse for at bøndene syns det er tragisk å finne så mye ihjelrevet sau, det er tross alt levebrødet deres. Men nettopp derfor har jeg vanskelig for å forstå hvorfor de ikke setter inn en større innsats for å passe på dem. Å gå turer i fjellet for å "holde kontroll" på er så utilstrekkelig at det nesten er bortkastet. Og dessuten, så skulle det jammen bare mangle! De eier disse dyrene, deres helse og velferd er bøndenes ansvar. De vet jo at x antall dyr vil bli offer for rovdyr, og når de slipper sauene i utmarka, der rovdyrene tross alt holder til, så kan de heller ikke forvente noe annet. De aller fleste nektet å iverksette tiltak som inngjerding (ja, det er dyrt, og ja, det er mye jobb, men det funker i det minste), og gjeting (jeg tror faktisk ikke at gjeting er en jobb det ville vært umulig å gå noen til å påta seg), de skal ha det enkelst mulig, og det enkleste for dem er å få ulven utryddet. Da slipper de å gjøre noe selv, og de slipper å betale noe for det. Jeg mener bøndene har et ansvar for dyrene sine, og å sette dem ubeskyttet på utmarksbeite er en veldig dårlig måte å leve opp til det ansvaret. Det må en innsats til, det må vilje til, det må penger til, og det er sikkert enklere sagt enn gjort, men det er ikke umulig. Når jeg ser hvor få bønder som virkelig prøver å få bukt med problemet (på andre måter enn å ville utrydde rovdyr og kjefte på forvaltere), så kan jeg ikke helt godta at de syns situasjonen er så fæl. De får erstattning for tapet av dyr, riktignok veier sikkert ikke det opp for det de faktisk mister av produksjon, men det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får erstattning for tapet av dyr, riktignok veier sikkert ikke det opp for det de faktisk mister av produksjon, men det er da noe.

Men de får ikke støtte til å arrangere gjeting, sette opp gjerder osv.(jeg mener ikke nødvendigvis at de skal få det, men i Norge er ikke landbruket så levedyktig at de overlever uten støtte til sånne "spesialting") En gjennomsnittlig bonde har knapt nok råd til å drive gården på vanlig måte og leve av det. De færreste greier det, og må ha jobb ved siden av. I tillegg har mange også andre ting som skal skjøttes om sommeren. Jeg har også sagt maaange ganger at "det må jo være noen som melder seg frivilling til å gjete sauer om sommeren. Det er jo sååå mange studenter som sikkert hadde kost seg med å gjete sauer for minstelønn om sommeren!". MEN jeg tror ikke det er nok til å sikre alle sauene som skal på beite om sommeren. OG jeg tror ikke gjennomsnittsbonden har råd til å lønne noen som jobber 24/7 hele sommeren for å passe på sauene hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne gjetet sau en hel sommer, som du sier er det nok en god del andre studenter som også ville sagt ja. For ikke å snakke om innvandrere som trenger jobb. :icon_confused:

Jeg vet at landbruket sliter med å holde det gående, og det er veldig, veldig trist. Med så mye ressurser (da tenker jeg ikke penger, men kjøtt, ull, korn, planter, hogst, mineraler osv) Norge har er det idiotisk at vi importerer så mye som vi gjør, og risikerer at vårt eget landbruk forsvinner fordi det ikke lønnser seg å drive. :D Men det blir en helt annen diskusjon, og fryktelig OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en enorm forskjell mellom bønder. Jeg har selv ringt bønder for å rapportere om lam med brukket ben("overlever det, så overlever det" var beskjeden jeg fikk. Ikke gadd de å reise opp for å se på det. Tenk å gå rundt med brukket ben!), og en søye med mage som subbet i bakken i ulendt terreng. Den hadde brokk, og magen ble blodig og oppskrapet. Bonden var fullt klar over det, og var direkte sur i telefonen over å ha blitt ringt opp med slike uviktige beskjeder, og hadde faktisk bevisst sluppet denne sauen med brokk til fjells uten(vel, knapt i hvert fall!) tilsyn. Andre bønder har vært kjempeglade for at vi har brydd oss med å gi beskjed om slike tilfeller.

De får erstattning for tapet av dyr, riktignok veier sikkert ikke det opp for det de faktisk mister av produksjon, men det er da noe.

Synes å huske at en bonde får ca. 700 kr for et lam som slaktes, og 1700 kr for et lam som blir drept av ulv.

(Med forbehold om gale tall...)

Det var en dokumentar for noen år siden, som avslørte at en del bønder i et av de verste ulveområdene på østlandet hadde fått store summer til tiltak for å passe på sauene sine mot ulv, men slett ikke hadde anvendt pengene som de skulle.

Jeg har truffet flere bønder som er positive til rovdyr, men disse hører man sjelden om i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauene våre går i et stort fjellområde som er inngjerda. Det er ikke ulv her, men mye Jerv, og den bryr seg katta i om det står et gjerde der. I sommer var det en bonde som nesten gikk seg på jerven, den var kun få meter fra mannen og jerven freste og hadde ingen planer om å vike, den kom faktisk nærmere og bonden måtte kaste stein etter (ikke på) den for å få den vekk.... Da skjønner man kanskje hvor mye det hjelper med menneskelig gjeter-vakt..!

Vi har gammeltypisk spælsau, dvs en sauetype som er mye lettere til beins en de store hvite dalasauene. Vi mista ingen voksendyr i sommer, mens de med dalasau hadde flere tap. Våre sauer har horn, de går i flokk, og de er tøffe. Forudrer meg ikke om de angriper jerven altså... Det er tøfft å være gjeterhund hos oss;) Ulepmen er at det er mindre å tjene på spælsauen da den er lettere / mindre.

Alpakka har vi også, den har gått ute sammen med geitene på beite rundt gården om sommeren. Første året vi skulle ha inn geitene og alpakka'n fikk vi sett hvor sterkt vokterinstinkt den har ovenfor geitene "sine". Sendte Spot (borden collien) etter Geitene som vanlig, da ble det fart på mr. alpakka! Han satte etter hunden og jagde ham avgårde. Spot prøvde sitt ytterste å gjete dette dyret, men det var helt umulig. Det endte med at vi måtte sette inn bikkja, og alpakkan ble leid i bånd, og geitene tusla rolig etter alpakkan inn. Har lama også, men den er ikke så ivrig i sin vokting som alpakkaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sånn helt egentlig, så kan man vel si det sånn, at denne ulv/sau diskusjonen kan vi ha til vi blir grønne og blå, men det er noe med systemet som må endres, og det er mye høyere opp enn der ulveforkjemperne sitter og der bøndene sitter, for at det skal være mulig å ha både ulv og sau her i landet... Og da avhenger det av hva det er vi er mest opptatt av å ha, og om vi er villige til å betale litt mer for kanskje å beholde begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan gjøres for å minske tallene av tap av bufe til rovdyr. Rovdyrgjerder, lamaer, gjetere eller hunder bla. Jeg tror en del av bøndene som hvert år roper og klager over store tap av dyr på utmarka, og vræler værre om dårlig rovviltforvaltning, er redde for å prøve ut feks. lamaer eller hunder og for "late" til å gjete dyrene. Det er riktignok surt å miste dyr, men å sette inn en innsats selv, som bonde og eier av disse sauene, det er visst for mye forlangt. En god del tiltak vil også koste en god del, og det skal man jo heller ikke ha noe av. Mye enklere å skylde på de som forvalter rovdyrene, og lukke øyne og ører for argumenter og bevis for at dette kan løses på andre måter enn å renske utmarka for rovdyr. :icon_confused: De forventer at rovdyrene lar sauene gå i fred, at hundeeiere passer på at hundene ikke tar sau og at rovvilforvalterne fikser og ordner alt sammen - det har visst ikke falt dem inn at de som bønder kan iverksette tiltak, å være med å dra lasset for å bevare bufe på utmarksbeite. Vi trenger beitende bufe i utmarka om vi vil beholde kulturlandskapet og forhindre total gjengroing, men det skal ikke bety at alt av rovdyr må vekk.

Oh my ... En sauebonde jobber på dugnad for at du og jeg skal få spise norsk sau og lam, og ikke importere. Timelønnen ift inntekten er særdeles lav, og arbeidsmengden er formidabel. Det handler på ingen måte om at disse bøndene er late, det handler om tid! For å ta et eksempel! En sauebonde med 160 vinterfora sau jobber døgnet rundt gjennom hele lemmingen; fra mars til mai kanskje? Når jeg sier døgnet rundt mener jeg det ... De er der hver natt og hver dag gjennom hele perioden. Disse bøndene driver også med melkekyr, for de overlever ikke på bare 160 sau, så i tillegg er de i fjøset morgen og kveld, hele året gjennom. På sommeren jobber de døgnet rundt iallefall i tre perioder; våronn, første- og andreslått. Mellom disse er det relativt rolig, hva gjør de da? Jo- de går i heia/fjellet for å se etter sauene. Og så videre. Ingen bønder er late- da hadde de ikke overlevd i bondeyrket (mulig unntak på visse gigantiske korngårder på østlandet??).

Nå betyr ikke dette at jeg er for utrydding av ulv i Norge, jeg mener at det skal og må være rom for begge deler, og jeg har kranglet enormt mye med bønder som blindt står fast på at ulven skal skytes og ikke ser andre alternativ. Det finnes nemlig alternativ, men det er dyrt, og de færreste sauebønder har råd til å bekoste slike tiltak. Å stå på hver sin side av gjerdet og skrike at den andre parten er lat/dum/ond eller idealistisk på grensen til idiotisk, naiv og blåøyd- det gagner ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my ... En sauebonde jobber på dugnad for at du og jeg skal få spise norsk sau og lam, og ikke importere. Timelønnen ift inntekten er særdeles lav, og arbeidsmengden er formidabel. Det handler på ingen måte om at disse bøndene er late, det handler om tid! For å ta et eksempel! En sauebonde med 160 vinterfora sau jobber døgnet rundt gjennom hele lemmingen; fra mars til mai kanskje? Når jeg sier døgnet rundt mener jeg det ... De er der hver natt og hver dag gjennom hele perioden. Disse bøndene driver også med melkekyr, for de overlever ikke på bare 160 sau, så i tillegg er de i fjøset morgen og kveld, hele året gjennom. På sommeren jobber de døgnet rundt iallefall i tre perioder; våronn, første- og andreslått. Mellom disse er det relativt rolig, hva gjør de da? Jo- de går i heia/fjellet for å se etter sauene. Og så videre. Ingen bønder er late- da hadde de ikke overlevd i bondeyrket (mulig unntak på visse gigantiske korngårder på østlandet??).

Nå betyr ikke dette at jeg er for utrydding av ulv i Norge, jeg mener at det skal og må være rom for begge deler, og jeg har kranglet enormt mye med bønder som blindt står fast på at ulven skal skytes og ikke ser andre alternativ. Det finnes nemlig alternativ, men det er dyrt, og de færreste sauebønder har råd til å bekoste slike tiltak. Å stå på hver sin side av gjerdet og skrike at den andre parten er lat/dum/ond eller idealistisk på grensen til idiotisk, naiv og blåøyd- det gagner ingen.

APPLAUS!! Her er en god uttalelse fra en som enedelig VET hva hun snakker om!

Men, det finnes også de som jobber mindre på gården og har en annen jobb ved siden av... ikke at det gir så mye mer tid.

Jeg kan først og fremst uttale meg på grunnlang av melkebonde, men det er fulltidsjobb fra kl 05.30-ca .1900 med kanskje 2 timer pause til spising og familie det meste av året (7 dager i uka). I våronn, 1., 2. og kanskje 3. slott er det gjennomsnittlig 19 timer aktivt arbeid her på gården (sammenlagt er det slik i ca 6 uker i løpet av et år). Disse periodene må i tillegg 2-5 andre være annsatt for å hjelpe til. Jeg tror nok dette er litt mer enn en gjennomsnittlig jobb... Man er sliten når man går til køys for å si det sånn...

Uansett skal man ikke ha mer jobb enn det man klarer for at dyra skal ha det bra. Det er nettopp derfor en bonde jobber såpass lange dager.

Allikevel er det absolutt viktig å se muligheter i forhold til gjeting/vokting og utnytte tilpassede raser. Villsau gir helt klart gode resultater i forhold til dødlighet på utmarksbeite. Det er synd det er så lite kjøtt på de... Jeg vet ikke hvordan det er å kysse spælsau med dalasau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my ... En sauebonde jobber på dugnad for at du og jeg skal få spise norsk sau og lam, og ikke importere. Timelønnen ift inntekten er særdeles lav, og arbeidsmengden er formidabel. Det handler på ingen måte om at disse bøndene er late, det handler om tid! For å ta et eksempel! En sauebonde med 160 vinterfora sau jobber døgnet rundt gjennom hele lemmingen; fra mars til mai kanskje? Når jeg sier døgnet rundt mener jeg det ... De er der hver natt og hver dag gjennom hele perioden. Disse bøndene driver også med melkekyr, for de overlever ikke på bare 160 sau, så i tillegg er de i fjøset morgen og kveld, hele året gjennom. På sommeren jobber de døgnet rundt iallefall i tre perioder; våronn, første- og andreslått. Mellom disse er det relativt rolig, hva gjør de da? Jo- de går i heia/fjellet for å se etter sauene. Og så videre. Ingen bønder er late- da hadde de ikke overlevd i bondeyrket (mulig unntak på visse gigantiske korngårder på østlandet??).

Nå betyr ikke dette at jeg er for utrydding av ulv i Norge, jeg mener at det skal og må være rom for begge deler, og jeg har kranglet enormt mye med bønder som blindt står fast på at ulven skal skytes og ikke ser andre alternativ. Det finnes nemlig alternativ, men det er dyrt, og de færreste sauebønder har råd til å bekoste slike tiltak. Å stå på hver sin side av gjerdet og skrike at den andre parten er lat/dum/ond eller idealistisk på grensen til idiotisk, naiv og blåøyd- det gagner ingen.

Signeres.

Nå er den eneste rovdyr trusselen for våre sauer på fjellbeite en og annen streifjerv omtrent hvert skuddår. Men tiltak mot eventuelle rovdyr koster MYE penger som iallefall ikke tjenest som bonde. Det er ikke lukrativt å være bonde, det er derimot enormt mye jobb, og arbeidstider som ikke er gunstige. Men det skal sies at det finnes kyniske og uengasjerte bønder, og desverre virker de som om det er de som blir trukket frem i slike diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor mye jobb det er å være bonde og jeg vet hvor dårlig de får betalt for å gjøre en enorm jobb, jeg brukte "late" i mangel på bedre ord. :icon_confused: Jeg mener fremdeles at bøndene må ta sin del av "skylden", igjen i mangel av bedre ord, for rovdyrtapene.

Noen som vet om det er søkt om tilskudd fra fylkeskommunene til sikringstiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at her høres det til tider ut som om norges sauebestand er truet på randen av utryddelse av ulv og andre rovdyr. Har dessverre ikke tilgang på nyere tall, men i 2007 ble 2912 sauer BEKREFTET tatt av rovdyr. I det store og det hele er ikke dette mye når over 100 000 dør av "naturlige årsaker" på sommerbeite.(Ja, for det snakkes det ikke høyt om!)

Det ble utbetalt erstatning for 39 600 sauer i 2007. De resterende 36 688 sauene er det med andre ord slett ikke sikkert at ble tatt av rovdyr i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å sette ut hunder som vokting tenkte jeg og kunne bli et problem, slik som noen skrev oppfor. Det er fordi man vet ikke hvordan det eventuelt hadde reagert på fremmede folk, når det kommer til vokting. Jeg var også klar over at de trenger mat :ahappy:.. Men tenkte at folk kunne klare å mate dem?

Appropo mat.

Gir ikke vi ut mat til rødlistearter og sånt av og til? I slike maskiner. Vet ikke helt hvordan det fungerer,, men kunne det vert en mulighet?

---

svarer på buhundjenta sitt innlegg

Jeg kunne godt vert gjeter jeg :whistle:. Finnes sikkert andre enn meg som kunne tenkt seg å gjeta gratis.. :argue:.. Kunne hatt det slik at folk bor sammen med en saueflokk i ferien? Hadde hatt med seg telt og mat (Og bikkja selvfølgelig!).. Kunne vert gøy det :cheer:.. Neida.. men var jo en fin tanke.. :innocent:

---

Lama var jo genialt! Jeg vil ha lama :thumbs:

--

Var egentlig et lite sjokk at så mange sauer dør på grunn av at de ikke takler norsk natur...

---

Tydeligvis et vanskelig tema..

-----

Takk Til alle som har svart =D.. Var mer folk enn forventa =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...