Gå til innhold
Hundesonen.no

Oversosial tispe!


malingull

Recommended Posts

Har ei blaningstispe som er helt vill etter andre hunder. Uansett kjønn, alder eller størrelse, er hun helt klikk hver gang hun leker med en annen hund. Hun er ikke aggressiv heller, bare overivrig, voldsom og ekstremt energifull. Hun kan holde på i flere timer (!) og hvis man ber hundene om å legge seg separat, ligger hun å piper, skriker og åler seg bortover gulvet for å snike seg bort til den andre hunden. Hun forstår ikke sosiale signaler, så tenker at hun lett kan havne i bråk for å bare brase inn i en hund på tur. Hun løper liksom ned små hunder bare i ren glede og iver :angry:

Jeg har prøvd det meste. Gått lange turer før vi får besøk, belønnet henne når hun er rolig og trent med andre hunder. På trening er hun fin, men har vært noen episoder hvor andre hunder "overgår meg".

Jeg trenger tips.. :icon_redface: Hvordan kan jeg dempe forventningene hennes til andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å avled henne. Tren passering og lek med henne mens andre hunder leker eller passerer.Når det gjelder små hunder, ville jeg si fra til de andre eierne før hundene slippes sammen, slik at de får en mulighet til å si nei takk. Hvis hun ikke kommer på innkalling når hun leker, ville jeg nok latt all innkalling bety lek med deg (tauknute eller annen lek innved deg) og så slippe henne fri igjen, slik at hun forbinder innkalling med mer moro og ikke noe kjedelig. Når innkallingen sitter, kan kraveve gradvis øke. Her kobler jeg gjerne på når de tilfeldigvis sveiver innom enda, jeg. Innkalling betyr godbit, eller ball og noen ganger godbit og koble på :icon_redface: Så heldig du er som har en hund som elsker andre :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å prøve å hjernevaske henne på to atferder feks: sitt-bli og gå å se på deg.

Så trener du dette på passende avstand til andre hunder så hun lykkes..blir hun vill og gal, er det bare ta henne videre.

Ellers er det lurt å ALLTID få henne til å sitte og vente på værsegod før hun får fri når hun skal få leke med andre hunder. Altså hun må bytte atferden sitt og vente for å få den andre hund i belønning. Da vil hun måtte roe seg ned, og du får belønnet dette, istdet for at hun er "gal" og så får leke som belønning. Konsekvent er et stikkord her...

Hunder som er hypermotvert for å hilse bør få være mye sammen med hunder, men det bør være rolige, voksne hunder, og hun bør hentes inn min. hvert 20 min og gå rolig båndet med dem i 5 min, og så sette seg og få fri igjen. Slik at får stresset ned i perioder også om det blir lange turer.

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden?

Har selv en hund som minner om det du beskriver, hun har blitt veldig mye bedre etterhvert som løpetider har kommet og gått. Trening på ro har gitt utslag i trening på ro med hunder.

Til ida: når andre hunder er så kule, så er det faktisk ikke den matbit eller leke som fungerer. Når andre hunder er så kule at hunden din fikserer seg på de, må man nesten bli en hund selv for å få fokus. Leverpostei, pølse, vafler, biff, kylling, lever - ingen ting fungerer. Tauknuten som kun kommer fram når den er fortjent, leken som er blitt den "hellgiste leken av alle" - ingen av de fungerer. Det er KUN den andre hunden som gjelder. Da må man fysisk fjerne hunden fra den andre hunden, og enten kreve eller vente på kontakt fra hunden på passende avstand.

Det er ikke før nå når hunden min var rundt 18 måneder at hun faktisk kommer på innkalling med andre hunder. Du kan si det har vært en "revers av det som er vanlig" (dvs hunder som var flink på innkalling som små men som blir dårligere jo mer voksen de er). Det kommer an på hvor intens leken er, hvor morsom den andre hunden er og så videre. Men jeg er jaggu stolt over at hun har kommet så langt :angry:

Mitt tips er å se an alderen, rasen og individet. Hvis hunden er ung så er det fånyttes å kreve for mye, iallefall i mine øyne. Er det en hund som fra naturens side er "vims" - så må man ned med forhåpningene og kravene :lol: Tren masse masse ro med andre hunder, finn den beste godbiten eller leken og tren deg på å bruke de på de rette tidspunktene hvor hunden faktisk svarer på belønningen (dvs at den ikke bare henter godbit og så løper tilbake uten å vise evne til forståelse for hvorfor den fikk den godbiten... da kommer man ingen vei. egenerfart :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoten ble rar, men til Lagrange:

Tror du misforsto meg litt. Man trener jo ikke passering midt i leken, men med den avstand til andre hunder (eller hva det måtte være) som til enhver tid er nødvendig.

Til det siste du skrev: Her forstår jeg ikke hva du mener. Man forsterker jo den atferden hunden har utført umiddelbart før man formidler forsterker. Så får hunden en gobit når den kommer, så forsterker du forhåpentligvis innkalling, eller å komme til deg. Om den løper vekk igjen med en gang, spiller da ingen rolle. Hva mener du den skal forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir to år i Mars, så ville trodd at hun skulle blitt litt bedre med aldreren ja. Grunnen for at jeg egentlig spør, er at vi har lyst til å passe på en hannhund i 6 uker. De har hatt playdate 2 ganger og de går veldig fint sammen. Problemet er at de aldri gir seg med hverandre. Særlig Ronja er veldig "på" den andre hunden. De lekte i 11 timer her om dagen og allikevel holdt de fortsatt på kl 23.30 på kvelden. Hannbikkja tenker jo så klart bare på en ting, mens Ronja vil leke.. Det endte med at vi måtte kjøre den andre hunden hjem, selv om vi egentlig skulle ha han over natten. Men det er ikke spesielt denne hunden hun er slitsom med. Det er alle!

Ute har jeg jo muligheter for å kontrollere henne ved en passering eller avlede med godbiter og lek- det er sant. Hun er jo egentlig veldig lydig (så sant det ikke er en hund i nærheten). Jeg har gått masse kurs med henne og som sagt har hun blitt vant til å trene med andre hunder.

Men så kommer vi inn.. Inne er hun helt umulig å ha med å gjøre. Ikke til vanlig altså, men hvis vi har besøk av andre dyr. Alt hun ser er den andre hunden. Hun klarer å legge seg ned og bli i noen minutter, men det ender med at hun henger over sofakanten og skriker etter den andre hunden.

Det er vanskelig å forklare hvordan hun egentlig er.. Kan fint si at hun er en energifull og entusiastisk hund som krever mye. Enten det er folk, hester, katter eller hunder- så ligger forventningsnivået på hundreogtjue og stressfaktoren er like stor, om ikke større.

Annen relevant informasjon er at hun ble omplassert til oss som valp (6 mnd).

Tenker at jeg må trene mere på å senke stresset og øve på å være i "ro", som dere sier over. Men hvordan? Det finnes jo så mange metoder. Trenger en metode jeg kan gjennomføre som hundeeier for første gang :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder små hunder, ville jeg si fra til de andre eierne før hundene slippes sammen, slik at de får en mulighet til å si nei takk.

Jeg slipper ikke den "gale" hunden min sammen med små hunder uten å gi beskjed først :wub: Jeg liker ikke å la henne leke med småhunder selv, for jeg er så redd for at hun skal skade dem.. Det er fælt å si det, men sannsynligheten for at det skjer, er jo ganske stor, ettersom hun slår med labber og "takler" store hunder lett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi trent ro ved "Rugaasmetode", altså sitte ved siden av hunden og klappe på brystet, vi har bundet hunden i bordbeinet til hun var rolig og vel så det, vi hadde bur i stua som vi stappet henne inn i når hun var på det gærneste og bare beit. Fibi var jo ikke en glad hund, men en gal hund inne, hun. Opp med burdør og av med bånd når hunden var rolig. Din hund har jo selv definert de ultimate forsterker. Når den er rolig, får den slippe bort til herlige Fido :wub:

Ville forresten ha kuttet alle spinnvilltriggere. Ingen hilsing fra mennesker heller, før hun sitter pent. Ingen overdreven gjensynsglede når dere kommer hjem, ingen ballkasting eller annen "kokeihodetleking" før hun har en god avknapp, avbryte all lek med andre hunder etter noen minutter. Roe den helt ned før neste lekeøkt. Slik kan en times samvær deles i mange småøkter. Vurdere å gå tur med innlagte frislepperioder, istedenfor å bare stå stille mens hundene leker.

Trene spor og lydighet en periode. Ikke agility og freestyle. Slik kan du forme hele hverdagen hennes rundt dette at ro skal etableres. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..høres ut som en hærlig hund da, så bruksmessig er hun vel sikkert kul med en slik utholdenhet :wub:

Med tanke på stress gen. i lek med andre hunder ville jeg streng også ute med at hun ikke får leke så lenge av gangen, og at hun i pauser MÅ roe seg ned før hun får leke igjen. Slik at hun får en "av-knapp" også..

Sikkert mange måter å gjøre dette på, her er et forslag til hvordan man kan gøre det: Jeg tror også det handler om å være sykt konsekvent og ikke gi seg før an er fornøyd.

Mest sans. har hun denne atferden på variabel forsterkning, dvs at hun har lært at om hun bare maser nok så får hun det hun vil på et vis, og hun tror det lønner seg å stresse seg opp...

Jeg ville først ha trent mye på å ligge på et teppe- belønningbasert og med gradvis økende lengde. Slilk at hun kan denne atferden godt- legg på kommandoen "gå å legg deg" el og få henne til å skjønne at det betyr at hun skal gå å legge seg der og slappe av. Ville trent masse på dette med å ligge på teppet og slappet av i mange settinger slik at hun kan dette godt. Når hun skal få FRI og kan reise seg må hun være rolig.

La henne møte en hund ute og la henne løpe/leke fra seg godt før dere går inn. Så ville jeg tatt inn en hunden som også er bundet/bak en grind et stykke unna henne og mulighet til å binde henne i nærheten av teppet sitt (ha på henne sele og ha et bånd festet i dette som kan bindes godt fast et sted). Tren på samme måte som dere har lært henne uten hund, og klarer hun ikke dette og bare prøver seg på å leke/skal styre med den andre hunden, så binder dere henne fast igjen. Ikke si noe eller gjør så mye ut av det, bare ta tak i båndetsom henger i sene og fest henne.

Hun kommer nok til å stresse, hyle og styre mye for å komme til den andre hunden i beg. Når hun gir opp og er rolig kan hun få godbiter servert på en rolig måte mens hund ligger på teppet. Og her må dere må være så konsekvente at hun må ligge å slappe av en stund før hun får komme løs. Slipp henne igjen og prøver hun å leke igjen, så bind henne igjen og vent til hun gir seg igjen. Og i beg. kommer mulig dette til å ta laaaaang tid...så her må dere være svært bestemte og ikke gi opp. Når man skal få en atferd til å dø ut ved hjelp av ekstingsjon (dvs at atferden ikke lønner seg for hunden så de slutter med den), så blir det først mye verre, akkurat før den "dør ut". Det er som et siste desperate rop om at noen skal skjønne hva hun vil... Det beste er jo å nedlegge totalforbud (hverfall for en periode) om at hundene får hilse i det hele tatt inne, og evnt sette en grind mellom dem, slik at hun aldri får selvbelønnet seg med å leke når man øker vanskelighetsgraden ved å slippe henne løs igjen og se om hun da lystrer "gå legg deg".

Ofte får man etterhvert fremgang når hunden skjønner tegninga, men så kan de få en spontan tilbakeomst også, og da må man bare fortsette med det samme og være like konsekvent. Så blir det bra til slutt:)

Lykke til:)

mvh Marita

red. P.s Jeg har sett mye bedre effekt av DAP-plugin, enn spray. Om vintern, i et godt og varmt rom (gjerne i stua om hunden er der mest, om det ikke er alt for stort da. Tror det er under ca 70 kvm som gir best effekt. Man bør ikke la vinduer og dører så mye åpent heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :frantics: Høres gjennomførbart og smart ut.

Har lært mye om meg selv etter at jeg fikk hund. Det er veldig givende, men det kan også være forvirrende og slitsomt. Derfor setter jeg veldig pris på folk som svarer når det ser mørkt ut her :frantics: Det viktigste for meg er at Ronja har det bra sammen med oss og omvendt.

Så takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...