Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye koster det å fryse ned sperm?

SoppenCamilla

Recommended Posts

Frysing av sæd:

- Ett sæduttak m/frysing (grunntakst) kr. 2000,-

- To uttak innenfor 1 time m/frysing kr. 2600,-

- Omkostninger (engangsutstyr og nitrogen) kr. 200,-

Jeg regner med at det i utheva gjelder en hannhund? Isåfall vil det bli 2600,- + 650 (moms) + 200kr (omkostninger).

Mottak, kontroll og overføring av frossen sæd:

- Med etablering av lagring i NKKs sædbank (div. skjema) kr. 700,-

Er dette import? Eller gjelder dette "meg"?

Annet:

Leie/depositum - sæddunk (betales til Lill W.)

- Ved eksport av sæd (tilbake 1500,- ved levering av dunk) kr. 2500,-

- Ved import av sæd (tilbake 500,- ved levering av dunk) kr. 1500,-

Men en norsk hannhund skal jo verken importeres eller eksporteres? Hva da da?

Også hva er ett strå? Og hvor mange bruker man på feks to tappinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg klarer svare på alt :angry:

Jeg regner med at det i utheva gjelder en hannhund? Isåfall vil det bli 2600,- + 650 (moms) + 200kr (omkostninger).

Ja slik forstår jeg det også-

Er dette import? Eller gjelder dette "meg"?

Dette vil vel gjelde om du tapper alle andre steder enn på NVH.

Men en norsk hannhund skal jo verken importeres eller eksporteres? Hva da da?

Da trenger du ikke tenke på dette :icon_redface:

Også hva er ett strå? Og hvor mange bruker man på feks to tappinger?

Antall strå kommer ann på hvor mange ganger han tappes. Og ganske enkelt hvor mye han spruter ut :lol:

Hvor mange strå som blir brukt under en inseminasjon kommer ann på hvor mange levedyktige sædceller som er igjen etter at det blir tint. (eller man kan forutse dårlig kvalitet før, og dermed trenger fryse flere strå for å ha nok til en parring)

Jeg er ingen ekspert, men har planer om å være med å tappe en hund snart for å spare til senere. Og det var vel noe slikt hun med hannhunden ble forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har jeg ikke dobbelt sjekket, men da jeg undersøkte dette for noen år siden, så var det også en lagringsavgift pr år til NKK. Jeg regnet ut at med tapping og lagring i ca 3 år så ville kostnadene inkl alt bli ca 8000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjekking av sædkvaliteten kan vel hvem som helst veterinær gjøre? Tenkte på at prisene vakla der, jeg. Men la meg komme med et regnestykke da, så kan dere se om det blir rett? :icon_redface:

Jo selvfølgelig, det kan de fleste veterinærer gjøre, men om planen er å fryse er det like greit å gjøre det hos NVH - for å fryse anbefales det å ta først sædtest, deretter fryse, og så tine dette for å se om det overlever prosessen. Først deretter kan du fryse ned det som er tiltenkt ei tispe eller syv senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig, det kan de fleste veterinærer gjøre, men om planen er å fryse er det like greit å gjøre det hos NVH - for å fryse anbefales det å ta først sædtest, deretter fryse, og så tine dette for å se om det overlever prosessen. Først deretter kan du fryse ned det som er tiltenkt ei tispe eller syv senere.

Åja, okei! Da er det jo greit. Men er det noen slags ca på hvor mye man kan "forvente" å få ut av en hannhund på to tappinger? Eller er det så individuelt at man ikke kan tenke seg til sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, okei! Da er det jo greit. Men er det noen slags ca på hvor mye man kan "forvente" å få ut av en hannhund på to tappinger? Eller er det så individuelt at man ikke kan tenke seg til sånt?

Det jeg fikk vite da jeg sjekket det, var at det var veldig avhengig av hundens alder, hundens helse og allmenntilstand, om han hadde parret før, hvor lenge det var siden parring, og at også sædkvalitet kan være arvelig betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det jeg fikk vite da jeg sjekket det, var at det var veldig avhengig av hundens alder, hundens helse og allmenntilstand, om han hadde parret før, hvor lenge det var siden parring, og at også sædkvalitet kan være arvelig betinget.

Ja og ikke minst om han har noen infeksjoner. En hannhund jeg ville fryse ned etter var steril i 6 mnd pga det, men ble friskmeldt og fikk valper drøyt halvt år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...