Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor 2- hvordan gjøre det riktig? Knut, Annette, andre?


Aya

Recommended Posts

Jeg har lyst til å begynne å gå spor med Puma.

Han bruker nesa aktivt uansett hvor vi går, men de gangene jeg har prøvd å tråkke opp et lite spor begynner han å sulle rundt på overvær/han går for fort. Jeg har muligens litt ambisjoner om redningshund, og vil derfor gjøre det riktig helt fra begynnelsen! Kurs hos NRH kommer etterhvert (les: til sommeren, da jeg flytter til sivilerte strøk igjen), men da blir gutten nesten to år, og synes det er greit å begynne å forbrede han.

SÅ: hvordan lærer man/begynner man å trene inn spor sånn som de går det i brukskonkurranser/NRH?

Takknemmlig for tydelige tips, gjerne step by step. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å begynne å gå spor med Puma.

Han bruker nesa aktivt uansett hvor vi går, men de gangene jeg har prøvd å tråkke opp et lite spor begynner han å sulle rundt på overvær/han går for fort. Jeg har muligens litt ambisjoner om redningshund, og vil derfor gjøre det riktig helt fra begynnelsen! Kurs hos NRH kommer etterhvert (les: til sommeren, da jeg flytter til sivilerte strøk igjen), men da blir gutten nesten to år, og synes det er greit å begynne å forbrede han.

SÅ: hvordan lærer man/begynner man å trene inn spor sånn som de går det i brukskonkurranser/NRH?

Takknemmlig for tydelige tips, gjerne step by step. hehe..

Er han skikkelig gjenstandsfokusert?

Hvis ikke hadde jeg jobbet med et først(spesiellt hvis han skal gå redning)

Jeg lærte forrige hunden min å spore godbitspor før jeg introduserte gjenstander og det fikk jeg svi for.Han plukket aldri opp gjenstander på eget initiativ i sporet noe som er et helt tragisk utgansgpunkt hvis du skal tenke redning.(han plukket opp alt mulig annet på utsiden av sporet da :) )

Jeg er egentlig ikke den rette til å spørre om spor,jeg sporer kun for morro skyld med Loke (enn så lenge i hvertfall)og med Pan så kom jeg jo aldri så langt at jeg fikk begynnt å trene organisert engang,men jeg kan fortelle hvordan jeg la de første sporene til Loke.

Du må alltid tenke på vindretningen når du går ut de første sporene,du må ha vinden i ryggen.Når du går tilbake etter å ha gått ut spoert så bør du passe på at du ikke går nærmere sporet enn 15m ca.Kryss aldri ditt eget spor!

Loke hadde ingen erfaring med å holde en tanke så jeg begynnte med et spor på bare 15m rett frem på flatmarkog det gikk jeg med en gang.I det sporet la jeg en hanske ,en tennisall og godbiter ca hvert 3 skritt.

I det han kikket på ballen/hansken ,og lurte på hvordan jeg hadde klart å miste det på bakken,begynnte jeg å rose han villt og kaste ballen/drakamp med hansken før jeg byttet dem i en godbit. Som sporslutt hadde jeg en dorull med leverpostei inni.

Han skjønte vel egentlig ikke helt hva han dreiv med før sporslutt.

Så la jeg ut et nytt spor med en gang,ca like langt,men i litt mer skogsterreng og større avstand mellom godbitene.Nå skjønte han langt mer men var fortsatt vimsete og ukonsentrert.Ballen og hansken ble plukket opp med engang og levert inn til meg med krav om lek.Godbitene fikk vi med oss ca halvparten av.Sporslutt var margbein med leverpostei som vi satt og koste oss med i 10 min før vi gikk hjem.

Neste spor var det ei vennine av meg som gikk ut en uke senere.Nesten helt identisk med spor nr 2.Hopp og sprett i sporet og lek med en pinne sporlegger ikke hadde lagt der men ellers greit.Etter det begynnte jeg å introdusere vinkler og variabelt spor -terreng og øke i tid.Vi har ikke gått all verdens med spor enda,men jeg er fornøyd med fremgangen hans.Han er ikke like nøyaktig og konsentrert av natur som min forrige hund,men han har aldri misset en gjenstand i sporet:D (enn så lenge :wink: )

Men lurt å huske på:skal du konkurrere bruks er det små naturpinner du må lære han å plukke opp..Da burde du begynne å lære han at slike små pinner er det morsomste og viktigste i verden :(

Får håpe Knut svarer deg for dette kan nok han mye bedre enn meg ,og jeg er spent på svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg syntes loke svarte bra for seg.

Hva er målet - 3-4 km langt og 2 til 12 timer gammelt , sporoppsøk på 200 m variert tereng med alt fra 2 til 20 gjenstander, jeg er ikke "fornøyd" før han finner alt. (Om det virker som om jeg er krevende så er det helt riktig, for å sette ting litt i perspektiv ; for en mnd siden fant noen i vårt lag en ung savnet som dessverre hadde valgt å ta sitt eget liv, hadde da vært savnet i et døgn.)

Litt generelt om sporets egenskaper, når vi går et spor legger vi igjen en fert, molekyler, vitringer fra kroppen, fettsyrer. Ferske spor feks 10 min har en bred fert gate jo eldre sporet blir jo smalere blir fertgaten. Om det blåser mye kan spor "flytte"seg . Primærsporet er der det var lagt, men mye av ferten ligger utover og kan lure selv en god hund. Topografien spiller også en betydelig rolle, om sporet går over voller, ned i daler ,over bekker mm. Underlaget er også av vesenlig betydning, er det kaldt, er det varmt, er det vått. Været : høytrykk eller lavtrykk, regn eller tørt. OK nok om det bare vit at alt dette spiller en rolle.

Hundens rolle ; er å snuse seg til hvor sporet går og evt apportere ting.

Vår rolle ; er å gi hunden fritt spillerom ( om vi til stadighet må fortelle hunden hvor sporet går, kan vi selge hunden å gå sporet selv). En annen viktig rolle er å lese hunden, hunder går seg av og til bort, da er det vår oppgave å vite om hunden er "på" eller "av" å ha is i magen for å gi den tid til å hente seg inn igjen. Mao holde kjeft. :-)

Drifter; hvor ligger driftene til hunden ?. Er det en " konghund", jakt, eller er det en sosial hund, flokkdrift.

Poenget er at om hunden din er en utpreget konghund, ville jeg brukt det. Om hunden din er utpreget sosial ville jeg brukt "minnesbilder" under innlæringen.

En schaefer ligger over normalen i lek, nysgjerrighet, kontakt. Under normalen på redsle.

En Kelpie ligger under normalen på redsle spesielt på lydfølsomhet. men høyer enn normalen på kontaktvillighet. Hvor ligger din hund ?.

Hvordan kan man "legge" et spor. Det er flere måter, men alle følger to prinsipper - påvirkning eller ikke.

Pølsespor ; med bit i hvert avtrykk eller klynger med pølsebiter for hvert 10 ende avtrykk. Etterhvert blir det lengre og lengre mellom og pølsebitene kan brukes ved vanskelige forseringer eller vinkler ( altså rett etter noe vanskelig)

Slepespor ; der hunden ser en leke blir dratt oppover en bakke og mot en topp av en medhjelper. Hunden blir tatt bort og medhjelper drar leken over toppen. hunden blir tatt med til samme plass som den stod på da den så leken, nå er leken borte, hunden slippes, å springer bort til der leken var sist å må finne sporet vidre selv.

Minnesbilde 1 ; En medhjelper står passiv 15 - 20 m ut i terrenget, fremgangsmåten er den samme som for slepesporet.

Minnesbilde 2 ; La hunden se at noen går ut, så forsvinner fig bak en stein eller "noe". Den som holder hunden skal være passiv. Prøv å finne en plass å gå ut der hunden ser fig bare noen meter før fig forsvinner. Her kan man med fordel vente noen minutter da påvirkningen er ganske stor.

Spontan spor;

Legger et spor uten at hunde ser det, så "går dere bare en tur" vinkelrett evt slakt skrått inn mot sporet, om hunden forfølger sporet roser du.

Om dere vil finne ut mer konkret hvilket spor der bør begynne med, kan dere tråkke et bredt ( 3-4m bredt 30-40m langt) spor ut i skogen i MOTVIND, legg igjen en leke der ute. Still opp den håpefulle å ikke si noe: Det dere tester er , nysgjerrighet, byttedrift, flokkdrift.

Denne testen er ofte veldig avslørende.

Om hunden uten tvil springer ut for å hente leken ligger den høyt i nysgjerrighet og bytte drift å vi får en takknemlig oppgave med sporet.

OBS! her er utallige nyanser.

Om hunden ikke vil springe ut, men vil være sammen med far eller mor er det flokk driften som er dominerende + at den har liten nysgjerrighet. Også her er det utallige nyanser og man må se det konkrete tilfellet for å avgjøre når det er "ikke konkluderende".

Om byttedriften og nysgjerrigheten er stor eller større enn noe annet, kan man spille på det ( sluttgjenstand leke, slepespor )

Om flokkdriften er dominerende kan man bruke lek med fig som sporslutt eller minnesbilde.

Uansett vilken type spor man velger er det en treningssak, kanskje spesielt å ikke lede hunden ved å fortelle den hvor sporet går eller rykke i linen. Du bør holde i linen for da får du info om når hunden er av eller på - stopp og vent når den leter.

Til slutt, lag etterhvert rutiner på hvordan dere starter, Feks. ;Tar på sporsele, evt merketrekant, dekker hunden, slenger ut sporlinen, fester den, finner ut hvor langt bak du vil gå (avhengig av terrenget), utløser--

Håper du fikk noen flere verktøy. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig rolle er å lese hunden, hunder går seg av og til bort, da er det vår oppgave å vite om hunden er "på" eller "av" å ha is i magen for å gi den tid til å hente seg inn igjen. Mao holde kjeft. :-)

Det er det virkelig vanskelige med å gå spor!Jeg har sett meg pent nødt til å bare merke sporstart,gjenstander og sporslutt med sporbånd,hvis ikke begynner jeg "ubevisst"å prøve å styre bikkja :roll: ,Jeg glemmer uten problemer hvor jeg har gått hvis jeg ikke ser noen merkebånd og da må jeg pent stole på pelsen :oops: ...Jeg burde egentlig slutte å merke gjenstandene etterhvert , for de har og en litt dårlig effekt på meg,men jeg er redd for at det skal skje en læring på å ruse forbi enkelte gjenstander hvis jeg ikke følger med. :(

Vi skal gå spor igjenn i morgen formiddag,denne gangen med bare godbiter i vinkler og terreng skifte.

Spor er virkelig morro! :)

Jeg er sikker på at Puma kommer til å elske det!

Jeg synes altfor få lar hunden spore,jeg tror ikke det er optimalt å bare trene detaljkontroll(lydighet/agility) med hunden.De har godt av å få jobbe litt selvstendig med noe de virkelig kan (alle hunder kan jo i utgangspunktet spore) og å få bruke nesen sin til noe som (etter all sannsynlighet) virker mer fornuftig for hunden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-- Ikke sant! D e itt lætt nei !

Få en venn til å gå sporet for deg uten noe merker. Tør å ta utfordringen å se hva som skjer ! La helst denne vennen din bli spor slutt da det vil forsterke deg!. Det som er interessant er at når man har gått endel spor som andre har lagt ser vi at de fleste legger sporene på forskjellige måter, det vil være neste utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-- Ikke sant! D e itt lætt nei !

Få en venn til å gå sporet for deg uten noe merker. Tør å ta utfordringen å se hva som skjer ! La helst denne vennen din bli spor slutt da det vil forsterke deg!. Det som er interessant er at når man har gått endel spor som andre har lagt ser vi at de fleste legger sporene på forskjellige måter, det vil være neste utfordring.

He he :) Jeg trodde en periode med min forrige hund at han rett og slett sporet bedre når det var andre enn meg som gikk ut sporet,ble nesten litt fornærmet faktisk :( Men så gikk det plutselig opp for meg at det var jeg som var en elendig fører når jeg gikk opp sporet selv :oops: Rart det der -at det skal være så vanskelig stole på hunden...

Var forresten på et foredrag om spor holdt av Finn Hugo Øien,det var virkelig underholdene og lærerrikt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK for svar!! Jeg har eksperimentert litt med medhjelper som går ut og gjemmer seg. Puma Piper og danser av glede, han synes det er ufattelig morsomt! Må passe litt på farten; blir den for høy går nesa opp og han begynner å lete med blikket/overvær. jeg er helt enig i at det er viktig å la hunden spore, og jeg tror at det er der Pumas hovedtalenter ligger. Han går ALLTID ut for å hente gjenstand, og tar den med tilbake til meg, og pinner er allerede verdens morsomste, så det er jo greit.. :) Tusen takk igjen! Nå skal vi spore i helga.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...