Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor 2- hvordan gjøre det riktig? Knut, Annette, andre?


Aya

Recommended Posts

Jeg har lyst til å begynne å gå spor med Puma.

Han bruker nesa aktivt uansett hvor vi går, men de gangene jeg har prøvd å tråkke opp et lite spor begynner han å sulle rundt på overvær/han går for fort. Jeg har muligens litt ambisjoner om redningshund, og vil derfor gjøre det riktig helt fra begynnelsen! Kurs hos NRH kommer etterhvert (les: til sommeren, da jeg flytter til sivilerte strøk igjen), men da blir gutten nesten to år, og synes det er greit å begynne å forbrede han.

SÅ: hvordan lærer man/begynner man å trene inn spor sånn som de går det i brukskonkurranser/NRH?

Takknemmlig for tydelige tips, gjerne step by step. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å begynne å gå spor med Puma.

Han bruker nesa aktivt uansett hvor vi går, men de gangene jeg har prøvd å tråkke opp et lite spor begynner han å sulle rundt på overvær/han går for fort. Jeg har muligens litt ambisjoner om redningshund, og vil derfor gjøre det riktig helt fra begynnelsen! Kurs hos NRH kommer etterhvert (les: til sommeren, da jeg flytter til sivilerte strøk igjen), men da blir gutten nesten to år, og synes det er greit å begynne å forbrede han.

SÅ: hvordan lærer man/begynner man å trene inn spor sånn som de går det i brukskonkurranser/NRH?

Takknemmlig for tydelige tips, gjerne step by step. hehe..

Er han skikkelig gjenstandsfokusert?

Hvis ikke hadde jeg jobbet med et først(spesiellt hvis han skal gå redning)

Jeg lærte forrige hunden min å spore godbitspor før jeg introduserte gjenstander og det fikk jeg svi for.Han plukket aldri opp gjenstander på eget initiativ i sporet noe som er et helt tragisk utgansgpunkt hvis du skal tenke redning.(han plukket opp alt mulig annet på utsiden av sporet da :) )

Jeg er egentlig ikke den rette til å spørre om spor,jeg sporer kun for morro skyld med Loke (enn så lenge i hvertfall)og med Pan så kom jeg jo aldri så langt at jeg fikk begynnt å trene organisert engang,men jeg kan fortelle hvordan jeg la de første sporene til Loke.

Du må alltid tenke på vindretningen når du går ut de første sporene,du må ha vinden i ryggen.Når du går tilbake etter å ha gått ut spoert så bør du passe på at du ikke går nærmere sporet enn 15m ca.Kryss aldri ditt eget spor!

Loke hadde ingen erfaring med å holde en tanke så jeg begynnte med et spor på bare 15m rett frem på flatmarkog det gikk jeg med en gang.I det sporet la jeg en hanske ,en tennisall og godbiter ca hvert 3 skritt.

I det han kikket på ballen/hansken ,og lurte på hvordan jeg hadde klart å miste det på bakken,begynnte jeg å rose han villt og kaste ballen/drakamp med hansken før jeg byttet dem i en godbit. Som sporslutt hadde jeg en dorull med leverpostei inni.

Han skjønte vel egentlig ikke helt hva han dreiv med før sporslutt.

Så la jeg ut et nytt spor med en gang,ca like langt,men i litt mer skogsterreng og større avstand mellom godbitene.Nå skjønte han langt mer men var fortsatt vimsete og ukonsentrert.Ballen og hansken ble plukket opp med engang og levert inn til meg med krav om lek.Godbitene fikk vi med oss ca halvparten av.Sporslutt var margbein med leverpostei som vi satt og koste oss med i 10 min før vi gikk hjem.

Neste spor var det ei vennine av meg som gikk ut en uke senere.Nesten helt identisk med spor nr 2.Hopp og sprett i sporet og lek med en pinne sporlegger ikke hadde lagt der men ellers greit.Etter det begynnte jeg å introdusere vinkler og variabelt spor -terreng og øke i tid.Vi har ikke gått all verdens med spor enda,men jeg er fornøyd med fremgangen hans.Han er ikke like nøyaktig og konsentrert av natur som min forrige hund,men han har aldri misset en gjenstand i sporet:D (enn så lenge :wink: )

Men lurt å huske på:skal du konkurrere bruks er det små naturpinner du må lære han å plukke opp..Da burde du begynne å lære han at slike små pinner er det morsomste og viktigste i verden :(

Får håpe Knut svarer deg for dette kan nok han mye bedre enn meg ,og jeg er spent på svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg syntes loke svarte bra for seg.

Hva er målet - 3-4 km langt og 2 til 12 timer gammelt , sporoppsøk på 200 m variert tereng med alt fra 2 til 20 gjenstander, jeg er ikke "fornøyd" før han finner alt. (Om det virker som om jeg er krevende så er det helt riktig, for å sette ting litt i perspektiv ; for en mnd siden fant noen i vårt lag en ung savnet som dessverre hadde valgt å ta sitt eget liv, hadde da vært savnet i et døgn.)

Litt generelt om sporets egenskaper, når vi går et spor legger vi igjen en fert, molekyler, vitringer fra kroppen, fettsyrer. Ferske spor feks 10 min har en bred fert gate jo eldre sporet blir jo smalere blir fertgaten. Om det blåser mye kan spor "flytte"seg . Primærsporet er der det var lagt, men mye av ferten ligger utover og kan lure selv en god hund. Topografien spiller også en betydelig rolle, om sporet går over voller, ned i daler ,over bekker mm. Underlaget er også av vesenlig betydning, er det kaldt, er det varmt, er det vått. Været : høytrykk eller lavtrykk, regn eller tørt. OK nok om det bare vit at alt dette spiller en rolle.

Hundens rolle ; er å snuse seg til hvor sporet går og evt apportere ting.

Vår rolle ; er å gi hunden fritt spillerom ( om vi til stadighet må fortelle hunden hvor sporet går, kan vi selge hunden å gå sporet selv). En annen viktig rolle er å lese hunden, hunder går seg av og til bort, da er det vår oppgave å vite om hunden er "på" eller "av" å ha is i magen for å gi den tid til å hente seg inn igjen. Mao holde kjeft. :-)

Drifter; hvor ligger driftene til hunden ?. Er det en " konghund", jakt, eller er det en sosial hund, flokkdrift.

Poenget er at om hunden din er en utpreget konghund, ville jeg brukt det. Om hunden din er utpreget sosial ville jeg brukt "minnesbilder" under innlæringen.

En schaefer ligger over normalen i lek, nysgjerrighet, kontakt. Under normalen på redsle.

En Kelpie ligger under normalen på redsle spesielt på lydfølsomhet. men høyer enn normalen på kontaktvillighet. Hvor ligger din hund ?.

Hvordan kan man "legge" et spor. Det er flere måter, men alle følger to prinsipper - påvirkning eller ikke.

Pølsespor ; med bit i hvert avtrykk eller klynger med pølsebiter for hvert 10 ende avtrykk. Etterhvert blir det lengre og lengre mellom og pølsebitene kan brukes ved vanskelige forseringer eller vinkler ( altså rett etter noe vanskelig)

Slepespor ; der hunden ser en leke blir dratt oppover en bakke og mot en topp av en medhjelper. Hunden blir tatt bort og medhjelper drar leken over toppen. hunden blir tatt med til samme plass som den stod på da den så leken, nå er leken borte, hunden slippes, å springer bort til der leken var sist å må finne sporet vidre selv.

Minnesbilde 1 ; En medhjelper står passiv 15 - 20 m ut i terrenget, fremgangsmåten er den samme som for slepesporet.

Minnesbilde 2 ; La hunden se at noen går ut, så forsvinner fig bak en stein eller "noe". Den som holder hunden skal være passiv. Prøv å finne en plass å gå ut der hunden ser fig bare noen meter før fig forsvinner. Her kan man med fordel vente noen minutter da påvirkningen er ganske stor.

Spontan spor;

Legger et spor uten at hunde ser det, så "går dere bare en tur" vinkelrett evt slakt skrått inn mot sporet, om hunden forfølger sporet roser du.

Om dere vil finne ut mer konkret hvilket spor der bør begynne med, kan dere tråkke et bredt ( 3-4m bredt 30-40m langt) spor ut i skogen i MOTVIND, legg igjen en leke der ute. Still opp den håpefulle å ikke si noe: Det dere tester er , nysgjerrighet, byttedrift, flokkdrift.

Denne testen er ofte veldig avslørende.

Om hunden uten tvil springer ut for å hente leken ligger den høyt i nysgjerrighet og bytte drift å vi får en takknemlig oppgave med sporet.

OBS! her er utallige nyanser.

Om hunden ikke vil springe ut, men vil være sammen med far eller mor er det flokk driften som er dominerende + at den har liten nysgjerrighet. Også her er det utallige nyanser og man må se det konkrete tilfellet for å avgjøre når det er "ikke konkluderende".

Om byttedriften og nysgjerrigheten er stor eller større enn noe annet, kan man spille på det ( sluttgjenstand leke, slepespor )

Om flokkdriften er dominerende kan man bruke lek med fig som sporslutt eller minnesbilde.

Uansett vilken type spor man velger er det en treningssak, kanskje spesielt å ikke lede hunden ved å fortelle den hvor sporet går eller rykke i linen. Du bør holde i linen for da får du info om når hunden er av eller på - stopp og vent når den leter.

Til slutt, lag etterhvert rutiner på hvordan dere starter, Feks. ;Tar på sporsele, evt merketrekant, dekker hunden, slenger ut sporlinen, fester den, finner ut hvor langt bak du vil gå (avhengig av terrenget), utløser--

Håper du fikk noen flere verktøy. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig rolle er å lese hunden, hunder går seg av og til bort, da er det vår oppgave å vite om hunden er "på" eller "av" å ha is i magen for å gi den tid til å hente seg inn igjen. Mao holde kjeft. :-)

Det er det virkelig vanskelige med å gå spor!Jeg har sett meg pent nødt til å bare merke sporstart,gjenstander og sporslutt med sporbånd,hvis ikke begynner jeg "ubevisst"å prøve å styre bikkja :roll: ,Jeg glemmer uten problemer hvor jeg har gått hvis jeg ikke ser noen merkebånd og da må jeg pent stole på pelsen :oops: ...Jeg burde egentlig slutte å merke gjenstandene etterhvert , for de har og en litt dårlig effekt på meg,men jeg er redd for at det skal skje en læring på å ruse forbi enkelte gjenstander hvis jeg ikke følger med. :(

Vi skal gå spor igjenn i morgen formiddag,denne gangen med bare godbiter i vinkler og terreng skifte.

Spor er virkelig morro! :)

Jeg er sikker på at Puma kommer til å elske det!

Jeg synes altfor få lar hunden spore,jeg tror ikke det er optimalt å bare trene detaljkontroll(lydighet/agility) med hunden.De har godt av å få jobbe litt selvstendig med noe de virkelig kan (alle hunder kan jo i utgangspunktet spore) og å få bruke nesen sin til noe som (etter all sannsynlighet) virker mer fornuftig for hunden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-- Ikke sant! D e itt lætt nei !

Få en venn til å gå sporet for deg uten noe merker. Tør å ta utfordringen å se hva som skjer ! La helst denne vennen din bli spor slutt da det vil forsterke deg!. Det som er interessant er at når man har gått endel spor som andre har lagt ser vi at de fleste legger sporene på forskjellige måter, det vil være neste utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-- Ikke sant! D e itt lætt nei !

Få en venn til å gå sporet for deg uten noe merker. Tør å ta utfordringen å se hva som skjer ! La helst denne vennen din bli spor slutt da det vil forsterke deg!. Det som er interessant er at når man har gått endel spor som andre har lagt ser vi at de fleste legger sporene på forskjellige måter, det vil være neste utfordring.

He he :) Jeg trodde en periode med min forrige hund at han rett og slett sporet bedre når det var andre enn meg som gikk ut sporet,ble nesten litt fornærmet faktisk :( Men så gikk det plutselig opp for meg at det var jeg som var en elendig fører når jeg gikk opp sporet selv :oops: Rart det der -at det skal være så vanskelig stole på hunden...

Var forresten på et foredrag om spor holdt av Finn Hugo Øien,det var virkelig underholdene og lærerrikt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK for svar!! Jeg har eksperimentert litt med medhjelper som går ut og gjemmer seg. Puma Piper og danser av glede, han synes det er ufattelig morsomt! Må passe litt på farten; blir den for høy går nesa opp og han begynner å lete med blikket/overvær. jeg er helt enig i at det er viktig å la hunden spore, og jeg tror at det er der Pumas hovedtalenter ligger. Han går ALLTID ut for å hente gjenstand, og tar den med tilbake til meg, og pinner er allerede verdens morsomste, så det er jo greit.. :) Tusen takk igjen! Nå skal vi spore i helga.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...