Gå til innhold
Hundesonen.no

Første løpetid!


Rilla

Recommended Posts

Hei hei!

Er det noen som har god peiling på løpetid hos sheltie her?

Min lille sheltie Josefine på snart 7 mnd (som er min første hund) har oppført seg veldig rart i det siste.

Hun bjeffer ekstra mye, helt hyperaktiv, biter i alt osv. I dag rømte hun faktisk. Hadde bitt over langlinen sin og stukket av. I går var hun vanskelig å gå tur med for hun ville bare snuse. Hun har ikke røytet noe særlig, men vet ikke om det kan komme av at det har vært rundt - 20 hver dag. Det ser ut som hun har litt blod nedetil, men det er vanskelig å se for hun er så flink til å pusse seg. Er ikke 7 mnd litt tidlig? Hun er tidlig utviklet og stor for rasen men..

Er dette løpetid og hva skal jeg gjøre? ( kan hun stå ute alene o.s.v.?)

Setter STOOOR pris på svar! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis hun blør så er det nok løpetid ja, men uansett så kan de få perioder med slik oppførsel rundt denne alderen, så oppførsel trenger ikke ha noe med løpetid og gjøre. Mine hadde slike perioder rundt 5-7mnd og rundt 1år+- og rundt 2 år.

Hvis hun har løpetid er det kanskje ikke så lurt og ha henne bettet ut uten tilsyn, men det kommer vel litt an på bosituasjonen din. Faren er jo at det kommer en laus hannhund da.. Hvor stor den risken er kan bare du finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tisper har lett for å bli "sveiseblinde" når de har løpetid. Gammel kunnskap går i glemmeboksen og det er klin umulig å lære dem noe nytt disse ukene. Det er heller ikke unormalt at de blir selektivt døve og finner på å ta en avstikker hit og dit. Så det du beskriver virker naturlig i forhold til at det er en mulig løpetid på gang.

Når jeg sjekker om mine tisper har løpetid så tørker jeg med litt hvitt toalettpapir, da er det lett å se om det er blod. Du vil nok også kunne se at vulva er litt opphovnet og "svulstig".

Det er normalt for en sheltie å få sin første løpetid mellom 6 til 14 mnd. Så hun ligger godt innenfor det også. Etter ca 4 mnd etter første løpetid vil du oppleve at tispen røyter VELDIG.

Jeg ville ikke latt min tispe stått ute alene under løpetid. Jeg har mine tisper i bånd, under tilsyn i 3-4 uker etter første bloddråpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: Tusen takk for svar! :hmm: Skal prøve med papir og passe godt på henne! Hun kan vel ikke ha rukket å parre seg den lille tiden hun hadde rømt i dag? (kanskje ca 20 min) Er det slik at hun ikke kan bli drektig før hun har sluttet å blø? Hun har hatt "bjeffe kontakt" med hunden over gata i hele går kveld. Hjelp!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 min er nok til å kunne parre seg ja. Men det er nok ikke veldig sannsynlig at hun står nå når hun er på sine første dager i løpetiden. Etter en 9-14 dager vil hun stå, og det er da hun er mest fruktbar og en eventuell parring vil kunne gi valper som resultat. Likevel er det en grei regel å ha henne under oppsyn i 3-4 uker etter første løpetidtegn.

Hun kan bli drektig før hun slutter å blø ja. Jeg hadde en tispe før som tok seg på dag 9 og blødde friskt til hun var på dag 20...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...