Gå til innhold
Hundesonen.no

MyDog 2010 i Göteborg


SFX

Recommended Posts

Jeg vet flere sonenhunder skulle forsøke seg på svenske venstresvinger, noen resultat å meddele?

Vi forsøkte oss, uten videre hell - men vi prøver igjen senere, med bedre pels og noen andre ting på plass.

Torsdag ble det en ren førstepremie, med 11 påmeldt i åpenklasse tispe. Fredag var det 14 påmeldt i klassen, og da fikk vi en fin fjerdeplass. For øvrig var de fire første plasserte i klassen norske, og jaggu ble det også norsk BIR og BIM den fredagen. Tispecertet gikk til Norge. Så "vi" hadde en fin dag, en blir jo litt sammensveiset og nasjonalorienterte i utlandet :whistle: Vi gleder oss i hvert fall stort over X'ens bror Bentley, som fredag ble BIM og kom et CACIB nærmere den internasjonale tittelen.

Så har jeg fått sett på svenske hannhunder, en er jo ute etter å arrangere ekteskap for frøkna etter hvert, og må sondere terrenget. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stor suksess for oss heller.. Konkurransen mot de kupperte ble stor gitt, pluss at bruk av stylingprodukter synes å være mere akseptert i vårt naboland..

På torsdag ble Blondie nr 3 i klassen uten CK og på fredag vant hun klassen sin, da også uten CK..

Men vi sutrer ikke for det. var to knallfine dager i Göteborg :lol::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så stolte av Tollertassen og hennes vakre Bailey (Adorea's Red Bailey) som dro bortover sammen med oppdretteren og Adorea's Red Alpha. De to halvsøskenene slo til og ble like gjerne hhv 2BHK m/CERT og BIM på torsdag, og begge ble dermed SE(U)CH på første forsøk! Gratulerer igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk av stylingprodukter synes å være mere akseptert i vårt naboland..

Det gjelder hvertfall ikke på mine raser :)

Vel, vi er hvertfall vel hjemme og kan vel nok en gang strengt tatt ikke klage :wub:

Tíbrá fikk en pangstart på helgen! Lang historie kort; hun ble enkelt og greit BIR med cert av 50 påmeldte aussies! Hun fikk også en av de beste kritikker jeg har sett på lenge. BIM ble den absolutt ikke ukjente Ch Thornapple Dr. Thunder. Dommer var Leif Rangar Hjorth.

Rebus ble nr. 2 i åpen og endte som res. BHK, så det var Tíbrá som ble dagens højdare. Hun fikk ingenting i gruppa (det hadde jeg heller ikke forventet, hun er tross alt bare 11 mnd.), men showet og viste seg som bare det! Deres dommer var Marion Spavin.

Over til søndagen, så var det 46 aussies, Tíbrá vant igjen juniorklassen med CK og endte som 3BTK, noe jeg må si meg fornøyd med :lol: Det var absolutt to fine hunder som sto foran henne, og beste tispe var Thornapple Blushin Russian, som endte som BIM. BIR ble gårsdagens BIM-hund, Ch Thornapple Dr. Thunder. Det var Nils Molin som dømte.

Dagens højdare ble Rebus, som tok igjen for gårdagen med 1BHK, Cert, Championat, Cacib og BIR! Nå heter han Nord S Uch NordV-09 Japaro Eye Of The Storm! Dagens dommer var Rony Doedijns. Hverken Rebus eller Boom (aussien) fikk noe i gruppa, men begge de var plukket ut blant 7 (og var dermed de to eneste utplukkede som ikke ble plassert). Gruppa ble vunnet av Welsh Corgi Pembroke eid av Wilberg i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline: Jeg pratet med flere, og "alle" brukte visst det.. Jeg fortalte at jeg aldri hadde brukt noe på min egen hund og da fikk jeg til svar at "ja, da er det vel bare takk og farvel? " Hilste på BIR hunden.. en russisk hund, og han var rett og slett helt SEIG i hele pelsen... Så jo.. På min rase er det nok ganske så vanlig ja.. :S

og grattis med SUPRE resultater :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pluss at bruk av stylingprodukter synes å være mere akseptert i vårt naboland..

Reisefølget mitt og jeg satt faktisk og diskuterte det åpenbare fraværet av trimmebord rundt våre ringer - vi er begge vant til å se de rundt våre raseringer. Jeg synes også at norske bernere virket noe mer shinet enn de svenske, uten dermed å si at de var uflidd. Men det var en viss forskjell i klipping. Styling for øvrig vet jeg ikke, jeg klappet ikke på alle sammen. Så det er nok raseforskjeller, rasekulturer. Samt hvem som stiller selvfølgelig, jeg vet om svenske oppdrettere som styler mer enn det jeg så i Göteborg, men de var ikke der.

Det står i de svenske utstillingsreglene at det er forbudt å endre pelsens struktur - det er til og med mer eksplisitt enn i de norske reglene, med klare eksempler. Interessant.

Dagens dommer var Rony Doedijns.

Han har fått status som favorittdommer etter at han plasserte Even som BIS4 veteran for et år siden... :wub:

Gratulerer med knallresultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Der er sikkert stor forskjell på raser som skal være strihåret og en langhåret hund som pelsen skal være bløt på.. Mange dvergschnauzere har god pels på kroppen, men det er veldig få som har naturlig stri pels på ben, magehår og skjegg, og jeg har et intrykk av at bruk av skum er meget, meget vanlig.... Trist. Jeg liker godt DS'en som rase, men når jeg ser hvor mye humbug det kan være med pelsen,så blir jeg litt i tankeboksen ang min neste hund ja :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Caroline!

Vi hadde 79 påmeldte på torsdag og 66 på fredag, overraskende mange faktisk...

På torsdag fikk vi en flat rød, men jeg er faktisk fornøyd med det, rett og slett fordi MANGE hunder og flere gode hunder røk ut med blått.

På fredag ble vi nr 4 i klassen med CK, fornøyd med det og jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å skryte om valpe resultater også selv om det ikke er offisielt? :whistle:

Yoshi stilte i sin siste utstilling som valp. Border Terrier er mye større i Sverige enn i Norge så vi var usikre på hvordan det kom til å gå. Det gikk over all forventning. Han ble BIM med HP på lørdag og i går fikk han BIR med HP foran en britisk rasespesialist! I valpeklassen hoppet de over gruppe plasseringene og gikk rett til best in show. Aldri sett en så full ring før :-) Vi endte til slutt med BIS-4!

Som sagt til gikk over all forventing. Først ved månedskifte kan vi komme ned på jorda igjen når han skal stille i junior klasse. Ikke fult så lett med BIR og BIM som vi har vært bortskjemt med der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å skryte om valpe resultater også selv om det ikke er offisielt? :whistle:

Yoshi stilte i sin siste utstilling som valp. Border Terrier er mye større i Sverige enn i Norge så vi var usikre på hvordan det kom til å gå. Det gikk over all forventning. Han ble BIM med HP på lørdag og i går fikk han BIR med HP foran en britisk rasespesialist! I valpeklassen hoppet de over gruppe plasseringene og gikk rett til best in show. Aldri sett en så full ring før :-) Vi endte til slutt med BIS-4!

Som sagt til gikk over all forventing. Først ved månedskifte kan vi komme ned på jorda igjen når han skal stille i junior klasse. Ikke fult så lett med BIR og BIM som vi har vært bortskjemt med der :)

Selvfølgelig er det lov å skryte av valperesultater! Gratulerer med fantastisk bra resultater... Lover jo meget godt for fremtiden dette da :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Der er sikkert stor forskjell på raser som skal være strihåret og en langhåret hund som pelsen skal være bløt på.. Mange dvergschnauzere har god pels på kroppen, men det er veldig få som har naturlig stri pels på ben, magehår og skjegg, og jeg har et intrykk av at bruk av skum er meget, meget vanlig.... Trist. Jeg liker godt DS'en som rase, men når jeg ser hvor mye humbug det kan være med pelsen,så blir jeg litt i tankeboksen ang min neste hund ja :S

Joda, det er forskjell på hva en ønsker å oppnå med en pels - men en bernerpels KAN groomes veldig mye den også. Type pels er ikke eneste faktor som påvirker mengde stell. Men det er nok lettere å få et godt resultat på en ustelt berner enn en ustelt schnauzer, det ser jeg klart.

Men var ikke de DS'ene du snakket om russiske? Så det kan jo være andre regler der, enn i Sverige.

Det er lov å skryte om valpe resultater også selv om det ikke er offisielt? :whistle:

Yoshi stilte i sin siste utstilling som valp. Border Terrier er mye større i Sverige enn i Norge så vi var usikre på hvordan det kom til å gå. Det gikk over all forventning. Han ble BIM med HP på lørdag og i går fikk han BIR med HP foran en britisk rasespesialist! I valpeklassen hoppet de over gruppe plasseringene og gikk rett til best in show. Aldri sett en så full ring før :-) Vi endte til slutt med BIS-4!

Som sagt til gikk over all forventing. Først ved månedskifte kan vi komme ned på jorda igjen når han skal stille i junior klasse. Ikke fult så lett med BIR og BIM som vi har vært bortskjemt med der :)

Selvfølgelig skryter en av lovende bebiser - gratulerer, og lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er forskjell på hva en ønsker å oppnå med en pels - men en bernerpels KAN groomes veldig mye den også. Type pels er ikke eneste faktor som påvirker mengde stell. Men det er nok lettere å få et godt resultat på en ustelt berner enn en ustelt schnauzer, det ser jeg klart.

Men var ikke de DS'ene du snakket om russiske? Så det kan jo være andre regler der, enn i Sverige.

Jo den jeg kjente på var russisk, og der er det muligens andre regler.. men de var svenske de jeg snakket med om styling :whistle: Jaja, jeg kommer i hvertfall til å kjøre rent spill, og vil de trekke Blondie for det så får de bare gjøre det.. Det gjør at det er ENDA mere moro når hun virkelig gjør det bra.. Da vet jeg at hun vinner for at hun er en god hund, og ikke fordi jeg har jukset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så stolte av Tollertassen og hennes vakre Bailey (Adorea's Red Bailey) som dro bortover sammen med oppdretteren og Adorea's Red Alpha. De to halvsøskenene slo til og ble like gjerne hhv 2BHK m/CERT og BIM på torsdag, og begge ble dermed SE(U)CH på første forsøk! Gratulerer igjen :whistle:

Søte snille Helene så koselig skrevet av deg! Jeg er så fornøyd med helgen, ikke værst å slå til på første forsøk:) Neste utstilling må du bli med, var en riktig koselig jentetur! Grattis til alle dere andre, spesielt Caroline for et resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tíbrá fikk en pangstart på helgen! Lang historie kort; hun ble enkelt og greit BIR med cert av 50 påmeldte aussies! Hun fikk også en av de beste kritikker jeg har sett på lenge. BIM ble den absolutt ikke ukjente Ch Thornapple Dr. Thunder. Dommer var Leif Rangar Hjorth.

Jeg fikk sett dere så vidt mellom folkemengden! Gratulerer så masse! Det er jo bare helt utrolig hva Tibra har oppnådd i løpet av første leveår! (men ikke så utrolig når man ser hvor flott hun ser ut og hvor bra hun beveger seg!)

For min del ble det så og si full score! Vi var nr 7 inn i ringen av 38 i LP elite (rekord mange påmeldinger!). Siden det er uttaksstevne til SM for svenskene, var alle de beste på plass og både presset og stemningen var stor! Stevnet varte fra kl 07.15 og var ikke ferdig før kl 18!

Vi slo til og dro inn 10'er etter 10'er og satte ny pers.rekord på 309,5 poeng av 320 mulige! Jeg hadde vært så konsentrert i ringen at jeg ikke ante hvor mange poeng jeg hadde fått. Dere kan tro jeg fikk sjokk når jeg gikk ut av ringen og speakeren sa at vi hadde 309,5 poeng og ledet! Vi endte på en 2.plass med reserve caciob (skulle gjerne hatt en caciob snart altså, så akkurat det var litt surt da).

Trine med Meg gikk som nr 4 og satte også ny rekord på 307,5 poeng og 3.plass. Når hun fikk blåsløfa på lørdagen kunne hun også ta til seg tittelen som Norsk Svensk Lydighets Champion :whistle:. Trond med Bajazz (norsk som ble nr 2 i VM 2009) kom på 5.plass med 304 poeng. Best ut ble en svenske med en kelpie på utrolige 313 poeng! Det var rekord mange gode ekvipasjer og se, så nivået var høyt.

Jeg kan fortelle at det ble litt feiring på rommet Trine og jeg bodde på den kvelden :)

Jeg må få skryte av hvor mye premier svenskene klarer å fremskaffe i forhold til nkk...! For min 2. plass i lp elite fikk jeg en gigantisk hundeseng (dyneseng), 15 kg RC fôr (gavekort), en bok, flott halsbånd og kobbel og en veldig fin vase/lysestake i glass + noen andre småting (reflekser o.l.). 1. og 3. plassen fikk omtrent det samme og helt ned i 6. plassen ble man premiert med noe man faktisk trenger (seler o.l.). Dessuten fikk alle deltakerene en liten premie til hunden.

Jeg kommer aldri til å forvente noe i nærheten av dette i Norge, men synes det er merkelig at NKK ikke kan skaffe noen RC-gavekort i det minste til vinneren av klassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sett dere så vidt mellom folkemengden! Gratulerer så masse! Det er jo bare helt utrolig hva Tibra har oppnådd i løpet av første leveår! (men ikke så utrolig når man ser hvor flott hun ser ut og hvor bra hun beveger seg!)

*klippe flotte resultater*

Tusen takk, og stort grattis også til dere! Det var virkelig flotte poeng :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...