Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise til/fra England med hund


xxx12345

Recommended Posts

Håndbagasjereglene vet jeg ingenting om, da jeg ikke har carry-variant. Cargo er i hvert fall så ubeskrivelig dyrt at det lønner seg å kjøre, sist jeg sjekket.

Da vi kjørte, tok vi ferga fra Calais til Dover. Den tar cirka tre timer, så det er ikke lange overfarten - du rekker å spise middag og slappe litt av. Fra Oslo er det 20 timers kjøring til Birmingham (som var vårt mål for reisen - Crufts), så vi kjørte ti timer på to dager, overnattet to timers tid over grensa til Tyskland ned/før grensa til Tyskland opp.

Det går også tunell, den ble valgt bort fordi den er dyrere. Det går også en annen ferge fra Frankrike til England, en catamaran, men den var ikke i drift da vi skulle over.

Etter at vi var der, vet jeg det har blitt opprettet en fergeforbindelse fra Danmark, hvor det er lov til å ha med hund. Dette er en lang fergetur (noe sier meg 15 timer?), men du får gå ned og sjekke til hunden på tre-fire faste tidspunkt. Det er altså ikke noe kjappere enn å kjøre, men du slipper å kjøre.

Jeg kan finne lenker om det er aktuelt, jeg antar du vil mest mulig direkte fra Trøndelagen og over?

Edit: Det som er så kinkig med England, er at en må huske tidsfristene for tabletter og lusekur, det skal tas mellom 24 og 48 timer før ankomst - så om du kommer for tidlig til grensa, må du vente - kommer du for sent, må du ta ny kur og vente 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P & O Ferries bruker 90 minutter mellom Calais og Dover, omtrent halve tiden med toget (som man setter bilen på) mellom Calais og Folkstone (rett ved Dover). Fergen skal visstnok være endel rimeligere enn toget.

Begge transportmuligheter er godkjent for å ta med hunder (dette må man huske på å sjekke på forhånd), også koster det 20-30 pund pr hund fra Frankrike til England (men ikke den andre veien).

Krav om rabiesvaksine + blodprøve (som her), men man må ikke nødvendigvis vente de 120 dagene i mellom..

Dessuten: ormekur som nevnt (24-48 timer før innreise), pass, ID-merking, såklart.

Hunder får i alle fall IKKE reise som håndbagasje ut av England, så troligvis går det ikke inn heller.

Vi skal kjøre bortover til Crufts, beregner 3 dagers kjøring hver vei - så god tid, med andre ord. Overnatting i Danmark og Belgia på veien dit - Tyskland og Danmark på veien hjem + 3 overnattinger i England i midten der. Ha med to hunder dit, tre hjemover igjen (min egen hund som skal komme hjem igjen) - alle tre skal stilles på Crufts og konkurrere med 3-400 beardiser.. GLEDER meg!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P & O Ferries bruker 90 minutter mellom Calais og Dover, omtrent halve tiden med toget (som man setter bilen på) mellom Calais og Folkstone (rett ved Dover). Fergen skal visstnok være endel rimeligere enn toget.

Begge transportmuligheter er godkjent for å ta med hunder (dette må man huske på å sjekke på forhånd), også koster det 20-30 pund pr hund fra Frankrike til England (men ikke den andre veien).

Krav om rabiesvaksine + blodprøve (som her), men man må ikke nødvendigvis vente de 120 dagene i mellom..

Dessuten: ormekur som nevnt (24-48 timer før innreise), pass, ID-merking, såklart.

Hunder får i alle fall IKKE reise som håndbagasje ut av England, så troligvis går det ikke inn heller.

Vi skal kjøre bortover til Crufts, beregner 3 dagers kjøring hver vei - så god tid, med andre ord. Overnatting i Danmark og Belgia på veien dit - Tyskland og Danmark på veien hjem + 3 overnattinger i England i midten der. Ha med to hunder dit, tre hjemover igjen (min egen hund som skal komme hjem igjen) - alle tre skal stilles på Crufts og konkurrere med 3-400 beardiser.. GLEDER meg!

Susanne

Oi - her må man nok sjekke regla litt før man reiser ellers kommer man nok ikke lenger enn til trappa :lol: For å ta en hund med INN i England - må det ha gått 6 mnd fra blodprøven for rabissen er tatt ! Og hvis dette da er ok - må man betale ett rimelig stort beløp for i det hele tatt å få bikkja inn gjennom døren :))

Vell så billig å reise med hund cargo når alt kommer til alt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synd ikke reglene er like innenfor EU - da ville vi jo ha vært med i samme regelverk vi også.. (Vi må jo følge Sverige)

Det var snakk om å endre det i Sverige nå i fjor, men det har blitt utsatt til 2012 (tror jeg).

Forhåpentligvis blir England også med på de endringene man gjør. Da vil blodprøven for rabiesvaks. troligvis bli fjernet. Men ormekurene vil nok bestå - så lenge disse ormene ikke finnes i de respektive land.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synd ikke reglene er like innenfor EU - da ville vi jo ha vært med i samme regelverk vi også.. (Vi må jo følge Sverige)

Det var snakk om å endre det i Sverige nå i fjor, men det har blitt utsatt til 2012 (tror jeg).

Forhåpentligvis blir England også med på de endringene man gjør. Da vil blodprøven for rabiesvaks. troligvis bli fjernet. Men ormekurene vil nok bestå - så lenge disse ormene ikke finnes i de respektive land.

Susanne

Det er England som ikke følger EU - reglene ! Norge gjør :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synd ikke reglene er like innenfor EU - da ville vi jo ha vært med i samme regelverk vi også.. (Vi må jo følge Sverige)

Det var snakk om å endre det i Sverige nå i fjor, men det har blitt utsatt til 2012 (tror jeg).

Forhåpentligvis blir England også med på de endringene man gjør. Da vil blodprøven for rabiesvaks. troligvis bli fjernet. Men ormekurene vil nok bestå - så lenge disse ormene ikke finnes i de respektive land.

Susanne

Ormene ikke finnes i de respektive land ??? Det er masse rare "ormer" der ute som lille Norge ikke vil ha i sitt land :wub: Og.. rabieskravet er jeg nok redd for aldri kommer til å forsvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rabiesvaksinen kommer såklart til å bestå - men blodprøven forsvinner nok snart.

Ang. ormenekurer innenfor EU er det vel kun Sverige og Storbritt. som har krav sånt for innreise. Disse er nok ikke like enkle å fjerne, vil jeg tro. (I alle fall ikke før ormene faktisk finnes i landet - da blir nok de borte også.)

Og nei - Norge og Sverige har IKKE samme regelverk som andre EU-land. Vi er like "annerledes" som britene, faktisk..

Men så har vi (og britene) rabiesfrie land også og nettopp derfor har vi også slike sær-regler som godkjent blodprøven + ormekur (og flåttbehandling for Storbritannia).

Men det er nettopp dette som Sverige arbeider mot å få rette opp, slik at reglene blir de samme for Sverige som for andre EU-land. Og troligvis vil norske myndigheter følge de svenske hvis reglene endres - siden vi har helt åpen transport av hunder/katter mellom landene.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...