Gå til innhold
Hundesonen.no

Kull som ikke oppfyller raseklubbens krav.


Hampus

Recommended Posts

Min Dansk / Svenske gårdshund Hampus har hatt jevnt over gode resultater på utstilling.

Han er i dag drøye 3 1/2 år gammel og har rukket og bli NORD UCH WW-08, og vi har begynt å få en del henvendelser om å sette han inn i avelen både i Norge, Sverige og Danmark.

Fordi vi bor i Tromsø var vi på veterinærhøyskolen og tappet Hampus i forbindelse med Norsk vinnerutstilling på Lillestrøm, og på nyttårsaften ble første tispa insiminert.

Dette er en godkjent parring, da både Hampus og tispa oppfyller raseforeningas krav med tanke på HD og premiering.

Men hva når en av hundene ikke oppfyller disse kravene?

Er eneste konsekvensen at kullet ikke blir lagt ut på klubbens valpeliste?

Det har vel ingenting å si for registrering hos NKK eller?

Har fått en forespørsel om å bruke Hampus på ei tispe med HD grad C.

Da skulle eventuelt parringa skje våren / forsommeren 2010.

Eier nevnte ikke at tispa hadde C-hofter, det har jeg funnet ut i ettertid.

Og på bakgrunn av det kommer jeg til å si nei til denne parringa.

Veldig mange mener at HD på små raser ikke betyr så mye, og at de fleste lever gode liv.

Men man har jo ingen garanti for dette...

I tillegg vil jeg gjerne følge retningslinjene til raseklubben når jeg velger hvilke tisper Hampus skal brukes på.

Skjønner jo nå at jeg skal sjekke HD-status FØR jeg svarer på slike henvendelser, men siden det var langt fram i tid sjekka jeg ikke noe rundt den nevnte tispa...

Man lærer så lenge man lever. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK registrerer ethvert kull som oppfyller deres krav, og det er at foreldredyr er registrert i NKK, er ID-merket, at far er utstilt eller har testikkelattest, og at det er kjent HD-status på de rasene hvor det er krav (gjelder neppe DSG).

Altså ingen konsekvenser der. Kombinasjonen er oppdretters og hannhundeiers ansvar, og det er raseklubbene som har fått ansvar for å forvalte rasen (= blant annet kommet med avlsanbefalinger). NKK har intet overformynderi.

Det eneste unntaket, utover det jeg nevner over, er foreldredyr med E på hoftene. Der mener sunnhetsutvalget at det er såpass alvorlig, at de har vedtatt at valper etter dyr med HD E skal registreres med avlssperre, så de ikke kan brukes videre. Men valpene blir registrert og kan konkurreres med.

Ulike raseklubber har ulike konsekvenser for ikke å følge klubbens regler - utestengelse, mister verv, får ikke ha verv på så og så lang tid, får ikke hjelp med valpeformidling, blir oppført i medlemsblad og/eller hjemmeside som "ikke anbefalt valpekull" eller lignende, får ikke være oppført på listen over avlshannhunder og oppdrettere, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns en greit regel for slike ting er: Ville du selv kjøpt valp fra dette kullet? Eller selv stått som oppdretter av det med god samvittighet og gode argumenter for at det er gjort?

Som Emma sier så blir kullet registrert og mister ingen fordeler overhode, men syns du behovet er der for at man skal parre en hund som har en kjent belastning. Og ikke minst: Fins det oversikt på denne tispen/hannhunden sine søsken og slekt til å si at andre ikke er belastet med sikkerhet på begge sider unntagen den ene?

Det er iallefall slik jeg tenker når det kommer til parring, og en vennine av meg som har to hannhunder som er til avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns en greit regel for slike ting er: Ville du selv kjøpt valp fra dette kullet? Eller selv stått som oppdretter av det med god samvittighet og gode argumenter for at det er gjort?

Som Emma sier så blir kullet registrert og mister ingen fordeler overhode, men syns du behovet er der for at man skal parre en hund som har en kjent belastning. Og ikke minst: Fins det oversikt på denne tispen/hannhunden sine søsken og slekt til å si at andre ikke er belastet med sikkerhet på begge sider unntagen den ene?

Det er iallefall slik jeg tenker når det kommer til parring, og en vennine av meg som har to hannhunder som er til avl.

Svaret på det er nei og nei.

Jeg ville ikke kjøpt valp etter et foreldredyr med HD, og ikke ville jeg stått som oppdretter for et sånt kull.

Det er nok av friske hunder å avle på...

Akkurat på denne tispa er det ikke kjent HD-status på kullsøsken, foreldre osv har HD A eller ukjent status.

Det samme gjelder for Hampus, han er eneste i kullet som er røntget faktisk, noe jeg synes er litt dumt.

Hans foreldre er fri for HD, og jeg finner ikke HD på stamtavla hans, men det er noen som har ukjent status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de rasene som krever kjent HD-status. Er det det eneste kravet? Altså de kan ha så sterk grad de vil, bare det at de er røngtet så går det greit?

Isåfall veldig synd for folk som ikke er så erfarne eller kan så mye, som tror de får en frisk hund fordi den er registrert i NKK og de da antar at den ikke har noe HD-lignende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de rasene som krever kjent HD-status. Er det det eneste kravet? Altså de kan ha så sterk grad de vil, bare det at de er røngtet så går det greit?

Isåfall veldig synd for folk som ikke er så erfarne eller kan så mye, som tror de får en frisk hund fordi den er registrert i NKK og de da antar at den ikke har noe HD-lignende saker.

Ja, en får registrert valper etter hunder med HD - men som jeg skriver over, valper etter en eller to foreldre med E får avlssperre.

NKK har ikke ansvar for å forvalte rasen, altså kan ikke de sette mer enn et minimum av krav.

Oppdretter har i mine øyne plikt til å informere valpekjøper om mest mulig - men jeg synes også valpekjøper har plikt til å sette seg inn i ting, forberede kjøpet, stille spørsmål og dobbeltsjekke svarene. Det er naivt å tro at en får en frisk hund bare fordi den har et A4-ark som heter stamtavle. Hva er forresten en frisk hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en får registrert valper etter hunder med HD - men som jeg skriver over, valper etter en eller to foreldre med E får avlssperre.

NKK har ikke ansvar for å forvalte rasen, altså kan ikke de sette mer enn et minimum av krav.

Oppdretter har i mine øyne plikt til å informere valpekjøper om mest mulig - men jeg synes også valpekjøper har plikt til å sette seg inn i ting, forberede kjøpet, stille spørsmål og dobbeltsjekke svarene. Det er naivt å tro at en får en frisk hund bare fordi den har et A4-ark som heter stamtavle. Hva er forresten en frisk hund?

Ja helt enig i at man er pliktig.. men det finnes jo en del naive hundekjøpere. En venninne av meg som kan lite om hund, holdt på å få seg en med tydelige patella tegn. Heldigvis rådførte hun seg med meg først så det ble en annen valp istedenfor. Så det finnes sånne kjøpe som ikke kan så mye.

Selv ville jeg jo sjekket foreldre opp og ned.. og når det kommer til helse og mentalitet så er jeg veldig streng og jeg ser ikke to ganger på et mulig kull hvis det er noe jeg ikke helt liker.

Så ja, hva er en frisk hund? Veldig godt spørsmål.. Og man vet jo ikke sikkert at man unngår HD, bare om man kjøper en som er etter friske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...