Gå til innhold
Hundesonen.no

Turbukse


Huldra

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en skikkelig turbukse. Den skal være vinterfôret, vanntett og vindtett, og varm (bruker ull og fleeceundertøy, men den skal være varm for høstdager med strømpebukse/longs). Pris er ikke så viktig, jeg er villig til å legge i mye penger (men max 3000kr) i en skikkelig DRITBRA bukse, men da skal den søren meg være bra også! :P

Pr dags dato har jeg en fôret bukse fra Columbia, den er helt ok, men har fått noen rifter etter flere års bruk. Relativt billig var den også (600kr). :) Den bruker jeg på kalde sommerdager (! er så frossen av meg) og vinter (med mer eller mindre tilbehør under), men den er ikke 100% vanntett og tåler ikke veldig mye regn. :) På de kaldeste vinterdagene er den heller ikke varm nok; jeg forfryser meg på hoftene. :ahappy:

Fikk gavekort på XXL til jul, men der hadde de faktisk ingenting (!) som passet mine krav! Enten var det snowboardbukse med alt for vide ben, eller så var det langrennsskibukser med for små snøstoppere, eller så var det jaktbukser uten snøstopper. De kunne ganske enkelt ikke finne en bukse som passet meg! :) Håper jeg ikke er helt håpløs, men begynner jo å lure..

Så hva bruker dere aktive soniser når dere er ute i skog og mark med bikkjene? Har sett flere anbefale Bergans, men det hadde de ikke på XXL. Kort oppsummering av mine krav:

-varm

-vanntett

-vindtett

-fôret

-ikke strikk i livet, men må gå litt opp i livet slik at magebeltet ikke ligger og gnager på knapper og glidelås osv.

-snøstopper som kan gå rundt store vintersko

-ekstra forsterkning ved anklene (for å hindre unødig slitasje)

-ikke snowboard/slalåmbukse med kjempevide ben

-ikke seler, evt avtagbare seler som ikke kommer i konflikt med magebelte

-tåle hardt bruk

-lommer er ikke viktig, men en fordel

-se bra ut :P

Har sett på Sirdal Insulated på nett, kan den være et alternativ? Kom gjerne med andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av noen krav! :ahappy::)

For tiden bruker jeg en ren gore-tex skallbukse fra Norønna med høyt liv, sitter utrolig godt med magebeltet. Er veldig veldig fornøyd med buksa, bevegelsesfriheten er enorm og den veier omtrent ingen ting. Lurer på om ikke Sirdal er et såkalt "71grader nord-sett"? Jeg kjøpte et slikt sett fra den aller første sesongen (7-8 år siden?), den buksa ville oppfylt alle dine krav... (Etter en rask googling stemmer det at Sirdal er 71grader nord-sett, så jeg ville absolutt prøvd den buksa). Selene kan du ta av om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9510_black.png

9510 Breheimen Youth Pants

Jeg tror det er denne jeg har. Den er kanskje ikke så veldig varm også er den laget for ungdom. De har sikkert noe lignende for voksne. Er iallefall veldig fornøyd med denne! :ahappy:

Edit: Du finner den på Bergans sine sider under ungdom -> bukser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9510_black.png

9510 Breheimen Youth Pants

Jeg tror det er denne jeg har. Den er kanskje ikke så veldig varm også er den laget for ungdom. De har sikkert noe lignende for voksne. Er iallefall veldig fornøyd med denne! :ahappy:

Edit: Du finner den på Bergans sine sider under ungdom -> bukser :)

Broren min fikk den versjonen til jul og moren min har voksen versjonen. Det er kjempe fine buker, men ikke veldig varme. Vi gikk tur i minus 12 grader her om dagen, og da ble det vist kaldt med bare ulltøy under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av breheimenbuksa selv :ahappy: Forrige buksen overlevde ett hardt og intens friluftsliv på folkehøgskole, fjellklatring og ett mer normalt aktivt friluftsliv etter dette. Den ble mer eller mindre brukt hver eneste dag (utenom litt på sommeren da, for da blir den for varm) i 4,5 år før den måtte leveres til mamma for reperasjon (buksa var visst ikke helt laget for aking på rumpa ned fjellskrenter...). Jeg hater bukser som er høye i livet så jeg kjøpte herreversjon med korte ben sist, men ladybuksen er like bra:)

Men den er ikke veldig varm da den bare er fôret med netting på innsiden. Men jeg klarer meg fint i -20 om jeg har ullfrotté under og er i aktivitet. Under dette eller rolig arbeid blir vel kaldt, for normale folk er sikkert 10-15 blå en bedre maksgrense å gå etter.

Anbefaling fra meg på det varmeste om du ikke må ha en ordentlig fôret en;)

EDIT: så at du hadde ett krav om snøstopper. Det har ikke denne buksa, men om du har litt store sko og drar buksa godt over pleier det å holde snøen unna. Jeg har iallefall baset i snø og kjørt off-pist med buksa uten å bli våt og kald av snø på bena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har å Breheim, og kjempefin! Er den beste buksa jeg har hatt, det skal være vist. Jeg blir nesten desperat når den er til vask. Jeg bruker to ullstilongs + ullfrote under, og det går kjempefint ned til 20- (over det, tar jeg varmedressen over altså) Så jeg å anbefaler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater bukser som er høye i livet så jeg kjøpte herreversjon med korte ben sist, men ladybuksen er like bra:)

Det slo meg plutselig at det finnes en annen form for høyt liv, nemlig sånn "dame-opp-på-magen-liv", og det ER forferdelig. Har ei sånn 3sesongs-bukse fra Fjällräven med høyt liv (damemodell), får egentlig litt klaustrofobi av den. Men greit å slippe belte - om jeg skal si noe positivt :)

Den buksa jeg pratet om går over hele ryggen og magen (er ei såkalt "fjellsportsbukse" designet for klatring), og et slikt høyt liv er utrolig deilig med tanke på "mellabær". Ingen kald rygg når man tryner på ski og slikt... :ahappy:

http://www.oslosportslager.no/uploads/bilder/nettbutikk/produkter2/20131-365.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm.. hva er mellabær?   :ahappy:

Bukser som "ikke er så veldig varme" er uaktuelt.  Jeg brukte nevnte bukse, pluss to ullstilongs INNE, og det var helt okei.  Jeg MÅ ha varm bukse.  Og joda, jeg har ullundertøy og fleeceundertøybukse, men utenpåbuksen må også være varm.

I dag var jeg på G-sport, der hadde de to alternativ.  Men den ene var snål i ryggen (kunne hatt bollerygg i korsryggen), den andre hadde hemper og glidelås som lå på hoftebeinet og ville kommet i konflikt med magebeltet.  Er jeg helt umulig eller?  

Mailin eller Poter eller dere som ligger og ruller dere i snø i 30 minus og aldri fryser; hvilken bukse har dere?   :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd på meg Sirdal insulated om jeg var deg!

Jeg har Stranda Lady fra Bergans. Den er ikke foret, men en skallbukse. Den har derimot puter på knærne, og de er utrolig kjekke og ha om jeg må sette meg ned på knærne f.eks for å ta på sele, sette på potesokker eller fikse andre ting på bakkenivå.

Jeg fryser ikke så veldig, så for meg dugde det fint med bavac stilongs under når vi var på skitur i 15 minus i går. Min onkel har sirdal inuslated jakke, og han elsker jakken sin! Håper at buksa er like kjekk!

Ellers har Bergans også en ekstrem utgave for ekspedisjoner: http://bergans.no/sider/start_produkter.asp Ellers så får du bare kjøpe dun heldressen og ha under en vanlig skallbukse :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm.. hva er mellabær?   :ahappy:

Bukser som "ikke er så veldig varme" er uaktuelt.  Jeg brukte nevnte bukse, pluss to ullstilongs INNE, og det var helt okei.  Jeg MÅ ha varm bukse.  Og joda, jeg har ullundertøy og fleeceundertøybukse, men utenpåbuksen må også være varm.

I dag var jeg på G-sport, der hadde de to alternativ.  Men den ene var snål i ryggen (kunne hatt bollerygg i korsryggen), den andre hadde hemper og glidelås som lå på hoftebeinet og ville kommet i konflikt med magebeltet.  Er jeg helt umulig eller?  

Mailin eller Poter eller dere som ligger og ruller dere i snø i 30 minus og aldri fryser; hvilken bukse har dere?   :ahappy:

Var det slik å forstå at du akkurat holdt varmen med en breheimen innendørs med ullundertøy?

Jeg tror du må flytte ut i skogen ett år slik at kroppen din lærer seg at kulde er gøy (alternativt kan du spise litt mer ribbe og se om det hjelper:P) he he...

men fra spøk til alvor, har du vurdert noen av skibuksene? det er ikke alle alpinbukser som er oversized og det er ofte både varme, vanntette, kule i fargen, snøsikre i livet og fôret:) (og snart havner de sikekr tpå supertilbud fordi de ikk er kule siden de er fjorårsmodell straks.P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd på meg Sirdal insulated om jeg var deg!

Jeg har Stranda Lady fra Bergans. Den er ikke foret, men en skallbukse. Den har derimot puter på knærne, og de er utrolig kjekke og ha om jeg må sette meg ned på knærne f.eks for å ta på sele, sette på potesokker eller fikse andre ting på bakkenivå.

Jeg fryser ikke så veldig, så for meg dugde det fint med bavac stilongs under når vi var på skitur i 15 minus i går. Min onkel har sirdal inuslated jakke, og han elsker jakken sin! Håper at buksa er like kjekk!

Ellers har Bergans også en ekstrem utgave for ekspedisjoner: http://bergans.no/si...t_produkter.asp Ellers så får du bare kjøpe dun heldressen og ha under en vanlig skallbukse :hmm:

Høres ut som en bra bukse! Spurte etter den på G-sport i dag, men de hadde ikke. Må titte meg rundt andre steder, og håper glidelåser og spenner osv holder seg unna hoftebeinet mitt (og dermed magebeltet).

Var det slik å forstå at du akkurat holdt varmen med en breheimen innendørs med ullundertøy?

Jeg tror du må flytte ut i skogen ett år slik at kroppen din lærer seg at kulde er gøy (alternativt kan du spise litt mer ribbe og se om det hjelper:P) he he...

men fra spøk til alvor, har du vurdert noen av skibuksene? det er ikke alle alpinbukser som er oversized og det er ofte både varme, vanntette, kule i fargen, snøsikre i livet og fôret:) (og snart havner de sikekr tpå supertilbud fordi de ikk er kule siden de er fjorårsmodell straks.P)

Nei, jeg har ikke Breheimen, jeg har en skibukse fra Columbia. Skibukser er helt greie de, bare de ikke er sykt vide i føttene (noe alle var på XXL), på G-sport hadde de to som var fine i føttene, men som var litt feil ellers.

Dette med at jeg satt inne med fôret vinterbukse og to ullstilongser, det var på vinteren, og vi hadde undervisning innendørs. Hver time hadde vi et kvarters pause hvor vi måtte ut i 20 speik. Jeg ble kald på den lille stunden ute, og ville sittet og ristet av kulde inne hvis jeg ikke hadde kledd meg bedre.. Og jeg tok av meg jakken når vi kom inn da.. :ahappy: Men jeg sitter ikke sånn hjemme til vanlig..! :) Her fyrer vi i ovnen, og når det er over 25 grader, er det akkurat passe (likevel bruker jeg strømpebukse og gjerne ullundertøy inne). Jeg bruker også strømpebukse til mai, gjerne juni om det trengs. Og du ser meg ytterst sjelden i shorts... :lol:

Vi spiser pinnekjøtt til jul, haha, :lol: men sånn rent bortsett fra sånt reinspikka tullball, så kan jeg si at jeg er så frossen av meg og fryser så ofte og mye, at jeg har utviklet samme "hårlag" (dun på armene bla) som anorektikere gjør (aner ikke hvorfor). Det er i grunnen ikke så veldig gøy, selv om jeg prøver å le litt av det (hvis ikke får jeg konsepter, som en kollega sa..). Men alvorlig talt så har jeg et problem med kulde, eller mangel på indre varme om du vil (et hjerte av is, eller noe sånt). Jeg hadde daua etter bare en dag i skogen.. :aww: Jeg er født og oppvokst i tropene nær ekvator, mulig det har noe å si selv om det er over et kvart århundre siden? :ahappy:

Men tilbake til shopping: jeg kan godt kjøpe en skibukse jeg altså, bare de passer mine kriterier ellers, med tanke på ikke så gigantisk vide legger (hadde fått to par av mine svære vintersko inni der!), og glidelåser/spenner ikke er plassert dumt. Prøvde bla en Peak Performance-bukse i dag; virket super, men glidelåser og spenner kom akkurat på hoftebeinet, og da er den dessverre utelukket.. :aww:

Edit: sånn for ordens skyld var jeg frossen da jeg spiste mer is og ribbe og veide 25 kg mer enn hva jeg gjør nå også.. :aww: Jeg pleide å ha temperatur på minst 25 grader på soverommet mitt da jeg var yngre, nå takler jeg det ikke for varmt i luften, og synes faktisk at noen ting kan bli FOR varmt. Faktisk tror jeg at jeg er en kulde-junkie; uten kulde, ingen varme. Men det er en annen sak. Fryse av meg manglende baller gidder jeg uansett ikke. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å vokse opp ved ekvator har nok skadet deg for livet, og det er faktisk ikke tull. Kroppen din er nok innstilt på varme fremfor kulde og min teori er dermed at blodet ditt er varmt (kald/ varmblodshest u know). De som tåler kulde har kaldt blod, de som liker varme har varmt blod (hvordan hjertet er varierer vel.P, og uten bakgrunn i vitenskapelige undersøkelser kan jeg si at dette stemmer. Jeg og en vennine (frossenpinn) tok tempen en gang og jeg hadde 1 grad lavere temperatur enn henne. he he, så stakkar lille du er for evig avhengig av ekstern varme:P

Men til saken: jeg kan ikke dette med å fryse skikkelig (jeg blir faktisk veldig kald før jeg registrerer at jeg fryser... kanskje ikke spesielt sunt...?) så jeg vil bare ønske deg lykke til på letingen i utstyrsjungelen. Husk kart og kompass, for utvalget er jo som kjent enormt:) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med collumbia?? Jeg har en collumbia slalombukse, men den er ikke sånn hard knitrete stoff som mange slike bukser har. Den er myk og god, tåler skikkelig møkkavær. Er god og varm med ullundertøy. Ikke sånn stor i beina, men heller jevnt over "ettersittende), ikke strikk i bukas, men knapper og glidelås. Prisen ligger på ca 1000kr. Jeg er frysepinne, men overlevde fint med slalom i 25 - grader i fjor vinter.

Jeg kjøpte min på Obs på sportsavdelingen, ellers kan det bestilles på nett!

http://www.portland.no/default.asp?page=325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med collumbia?? Jeg har en collumbia slalombukse, men den er ikke sånn hard knitrete stoff som mange slike bukser har. Den er myk og god, tåler skikkelig møkkavær. Er god og varm med ullundertøy. Ikke sånn stor i beina, men heller jevnt over "ettersittende), ikke strikk i bukas, men knapper og glidelås. Prisen ligger på ca 1000kr. Jeg er frysepinne, men overlevde fint med slalom i 25 - grader i fjor vinter.

Jeg kjøpte min på Obs på sportsavdelingen, ellers kan det bestilles på nett!

http://www.portland...lt.asp?page=325

Er jo akkurat det trådstarter har; Columbia skibukse :ahappy:

Fin tråd dette, forresten.. Jeg tror nok man kan være frysepinner uten å ha vokst opp i Spania. Jeg har alltid vært frysete av meg, men etter at jeg passerte 50kg (nedover that is..) så har det bare blitt helt banant kaldt. Jeg fryser så å si hele tiden, og jeg har forelsket meg i ull-undertøy :ahappy: Men det er ikke nok i det hele tatt, egentlig..

Når jeg først blir kald, så blir jeg "kjernekald" også.. Hvis jeg er ute og blir kald altså. Det MÅ en varm dusj til, ellers blir jeg kald resten av dagen. Det er rart, og ekkelt.. Og jeg har iiiiskalde hender og føtter 98% av tiden. Jeg får hundkjeft av sambo når jeg kommer med beina mine under teppet hans om natta :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å vokse opp ved ekvator har nok skadet deg for livet, og det er faktisk ikke tull. Kroppen din er nok innstilt på varme fremfor kulde og min teori er dermed at blodet ditt er varmt (kald/ varmblodshest u know). De som tåler kulde har kaldt blod, de som liker varme har varmt blod (hvordan hjertet er varierer vel.P, og uten bakgrunn i vitenskapelige undersøkelser kan jeg si at dette stemmer. Jeg og en vennine (frossenpinn) tok tempen en gang og jeg hadde 1 grad lavere temperatur enn henne. he he, så stakkar lille du er for evig avhengig av ekstern varme:P

Men til saken: jeg kan ikke dette med å fryse skikkelig (jeg blir faktisk veldig kald før jeg registrerer at jeg fryser... kanskje ikke spesielt sunt...?) så jeg vil bare ønske deg lykke til på letingen i utstyrsjungelen. Husk kart og kompass, for utvalget er jo som kjent enormt:) lykke til!

Hm!  Det visste jeg ikke kunne stemme.. det er jo kjempelenge siden jeg bodde der, skulle tro jeg hadde klart å aklimatisert meg til nå?  :ahappy:  

Jeg har uansett funnet ut at jeg er en sånn som hater å fryse, men elsker å BLI varm.  Og for å BLI varm, må jeg jo være kald i utgangspunktet, samtidig som det er noe jeg ikke liker.  Å være FOR varm, er mye verre enn å være kald (det er jeg tross alt vant til), på den andre siden skal det vanvittig mye til før jeg blir FOR varm.. 

Hva med collumbia?? Jeg har en collumbia slalombukse, men den er ikke sånn hard knitrete stoff som mange slike bukser har. Den er myk og god, tåler skikkelig møkkavær. Er god og varm med ullundertøy. Ikke sånn stor i beina, men heller jevnt over "ettersittende), ikke strikk i bukas, men knapper og glidelås. Prisen ligger på ca 1000kr. Jeg er frysepinne, men overlevde fint med slalom i 25 - grader i fjor vinter.

Jeg kjøpte min på Obs på sportsavdelingen, ellers kan det bestilles på nett!

http://www.portland...lt.asp?page=325

Jeg har Columbia, og kan godt kjøpe det igjen, men vil ha en varmere og mer vanntett modell enn det jeg har nå.  Hvor får jeg kjøpt det?  Og hvilken modell har du?

Er jo akkurat det trådstarter har; Columbia skibukse :aww:

Fin tråd dette, forresten.. Jeg tror nok man kan være frysepinner uten å ha vokst opp i Spania. Jeg har alltid vært frysete av meg, men etter at jeg passerte 50kg (nedover that is..) så har det bare blitt helt banant kaldt. Jeg fryser så å si hele tiden, og jeg har forelsket meg i ull-undertøy :aww: Men det er ikke nok i det hele tatt, egentlig..

Når jeg først blir kald, så blir jeg "kjernekald" også.. Hvis jeg er ute og blir kald altså. Det MÅ en varm dusj til, ellers blir jeg kald resten av dagen. Det er rart, og ekkelt.. Og jeg har iiiiskalde hender og føtter 98% av tiden. Jeg får hundkjeft av sambo når jeg kommer med beina mine under teppet hans om natta :ahappy:

Hehe, kjenner til kjeftingen ja.. :hmm:  Jeg er så heldig at jeg fikk varmeteppe til jul for noen år siden, og det bruker jeg om vinteren (prøver å la være når det ikke er veldig kaldt ute), men kan også bruke det noen netter sommerstid når det er kaldt og jeg er frossen.  

Forresten, ser ikke denne deilig ut??!  :aww:

bamse_brun.jpg

Onepiece.no, finnes også hos andre, med føtter.. *sukk*  :ahappy:  Noe sånt vil jeg sove i! Og enn så deilig å ha noe slikt under vinterklær?!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min på Obs supermarked, på sportsavdelingen. Men sleit skikkelig med å få tak i den typen jeg ville ha. Hadde mange svarte, men ikke i den fargen jeg ønsket meg.

Her er den: http://cgi.ebay.com/Columbia-Retro-Women's-Ski-Pants-XL-NWT-Omni-Tech_W0QQitemZ400091477156QQcmdZViewItemQQimsxZ20091214?IMSfp=TL091214074009r9012

Vet ikke hvor regntett den er, men den tåler MASSE snø...Har brukt den en god del på slalombakken mens det har snødd helt forj***, men fortsatt like tørr innvendig. Jakka som hører til er forresten beste jakka jeg NOENSINNE har hatt. Den er super tykk, har snø stoppere bak, faka "pels" på helle innersiden av ryggen, myk og god krage, masse lommer og herlig og god hette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...