Gå til innhold
Hundesonen.no

for oss som stemmer i mot drlig bruk av frames...

Shilamon

Recommended Posts

Skrevet

Sorry folkens, men etter å ha surfet innom litt for mange "dårlige" frames- sider må jeg bare få lov til å opprette en tråd for å få ut litt steam.

Frames er en enkel måte å få oversiktlige og fine sider på, men om man ikke er svært nøye med bruken av det synes jeg det blir mer irriterende og rotete. JEg var framesbruker før selv, men har gått bort fra dette etter at jeg lærte meg css og kan ikke si at jeg angrer. De siste dagene har jeg opplevd alt for mange frames baserte nettsider som ikke fungerer. Type overskriftframe som er alt for stor og må scrolles, sideframe som må scrolles og hovedframe som må scrolles osv osv.

Er jeg sær og vanskelig, eller er det flere som plages? :)

Skrevet

Jeg synes dere er sære og vanskelige jeg. Blingbling og dårlig språk er da vitterlig et større problem enn at man må scrolle. Man må faktisk ta i betraktning at alle ikke er like proffe på hjemmesidelaging.

Skrevet

Jeg synes dere er sære og vanskelige jeg. Blingbling og dårlig språk er da vitterlig et større problem enn at man må scrolle. Man må faktisk ta i betraktning at alle ikke er like proffe på hjemmesidelaging.

jeg skal gå med på at bling bling og dårlig språk kan være ganske mange hakk mer irriterende, men jeg mener at alle skal kunne lage brukbare framessider altså. Jeg lagde min første frameside i 10. klasse og det var ikke så vanskelig å få det rett:P

men jeg er kravstor og vanskelig da, så det er kanskje en viss grad av særhet

Skrevet

jeg skal gå med på at bling bling og dårlig språk kan være ganske mange hakk mer irriterende, men jeg mener at alle skal kunne lage brukbare framessider altså. Jeg lagde min første frameside i 10. klasse og det var ikke så vanskelig å få det rett:P

Da lurer jeg på hva slags ressurssterk skole du har gått på - for i tiendeklasse satt vi tre elever på hver PC og lærte touch. Det vil si, jeg gikk aldri i tiende, så dette var niende.

Og på videregående fikk vi også opplæring i data, men det var å FINNE internet explorer på skrivebordet, å printe tosidig, IRC, vi fikk opprettet epostadresser, og vi lærte mye om excel og word. Og på internett finnes det bilder en kan lagre på harddisken og sette inn i word for å ha fine illustrasjoner, lærte vi.

Skrevet

*Rekker hånda i været* Jeg kan ikke lage frames i det hele tatt jeg, ikke har jeg prøvd engang. Jeg underviser på ungdomsskole, og elevene våre lærer det ikke i det hele tatt for det har vi ikke ressurser til. Det er heller ikke innenfor kunnskapsløftet om jeg ikke husker feil.

Folk har forskjellige styrker, og dømme noen fordi de ikke har en hjemmeside med bra nok frames synes jeg er fordomsfullt og nedlatende.

Skrevet

Synes dere er litt vanskelige ja *føle seg truffet* :)

Men jeg kan ikke css, så for nå blir det en ramme, og jeg synes nå ikke det ser så verst ut på min side jeg da?

Men når jeg får tid skal jeg prøve å lage en versjon uten frames, og se om jeg får det til på samme måten...

Og nei, vi lærte ikke noe særlig til hjemmesidelaging på skolen, jeg har lært meg alt jeg kan av data og sånn selv jeg.

Men jo da, det er irriterende når siden er lagt av flere frames og man må skrolle både ned og sidelengs for å finne ting.

Skrevet

*Rekker hånda i været* Jeg kan ikke lage frames i det hele tatt jeg, ikke har jeg prøvd engang. Jeg underviser på ungdomsskole, og elevene våre lærer det ikke i det hele tatt for det har vi ikke ressurser til. Det er heller ikke innenfor kunnskapsløftet om jeg ikke husker feil.

Folk har forskjellige styrker, og dømme noen fordi de ikke har en hjemmeside med bra nok frames synes jeg er fordomsfullt og nedlatende.

Nedlatende er vel kanskje å dra den litt langt? Jeg dømmer ingen personer, men jeg valgte å uttrykke en liten irritasjon på generelt grunnlag slik at de som måtte føle seg truffet kanskje kan ta det til seg og jobbe med det om de anser det som ett problem (og tar de det til seg vil jeg tro de ser på det som ett problem, ellers ville de vel neppe reagert på at det er noe de må ta til seg?). Dere står alle fritt til å overse min irritasjon, uavhengig om dere føler dere truffet eller ei (eller om dere burde føle dere truffet eller ei). Men om man først lager en nettside tenker jeg at man sikkert vil gjøre det beste ut av det og da kan man jo evt velge å ta til seg at enkelte synes overmengde med scrolling og ting som ikke passer inn i "rammene" er en uting. Ingen sier at man må ta det til seg, men man kan :)

Frames i seg selv er det overhodet ikke noe galt med, men å unngå masse scrolling og ting som ikke passer inn i de framesene man lager burde man prøve å unngå. Om man ønsker å gjøre meg lykkelig med nettsiden sin da:P

10. klasseprosjektet mitt ble laget på hjemmepcen min, uten lærerhjelp og med internett som lærebok for å få til kodingen (og jeg har vokst opp i den tid da dataer kom for fullt, så det var jo litt mer naturlig med ett slikt prosjekt kontra om man gikk på skolen før "dataalderen"). Så tilgjengelige lærerressurser har lite med prosjektet å gjøre, kun min (og hun jeg samarbeidet med) sin vilje til å lære og evne til å leke ambisiøse. Man lærer gjennom prøving og feiling :)

Skrevet

Jeg er i grunnen enig med Shilamon, men uten å ville være verken fordømmende eller nedlatende.  Og jeg skal ikke si så mye selv - for jeg har nada peiling på frames og html og den slags.  Men bling-bloink og dårlig språk er verre, ja.  

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...