Gå til innhold
Hundesonen.no

for oss som stemmer i mot drlig bruk av frames...

Shilamon

Recommended Posts

Sorry folkens, men etter å ha surfet innom litt for mange "dårlige" frames- sider må jeg bare få lov til å opprette en tråd for å få ut litt steam.

Frames er en enkel måte å få oversiktlige og fine sider på, men om man ikke er svært nøye med bruken av det synes jeg det blir mer irriterende og rotete. JEg var framesbruker før selv, men har gått bort fra dette etter at jeg lærte meg css og kan ikke si at jeg angrer. De siste dagene har jeg opplevd alt for mange frames baserte nettsider som ikke fungerer. Type overskriftframe som er alt for stor og må scrolles, sideframe som må scrolles og hovedframe som må scrolles osv osv.

Er jeg sær og vanskelig, eller er det flere som plages? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er sære og vanskelige jeg. Blingbling og dårlig språk er da vitterlig et større problem enn at man må scrolle. Man må faktisk ta i betraktning at alle ikke er like proffe på hjemmesidelaging.

jeg skal gå med på at bling bling og dårlig språk kan være ganske mange hakk mer irriterende, men jeg mener at alle skal kunne lage brukbare framessider altså. Jeg lagde min første frameside i 10. klasse og det var ikke så vanskelig å få det rett:P

men jeg er kravstor og vanskelig da, så det er kanskje en viss grad av særhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal gå med på at bling bling og dårlig språk kan være ganske mange hakk mer irriterende, men jeg mener at alle skal kunne lage brukbare framessider altså. Jeg lagde min første frameside i 10. klasse og det var ikke så vanskelig å få det rett:P

Da lurer jeg på hva slags ressurssterk skole du har gått på - for i tiendeklasse satt vi tre elever på hver PC og lærte touch. Det vil si, jeg gikk aldri i tiende, så dette var niende.

Og på videregående fikk vi også opplæring i data, men det var å FINNE internet explorer på skrivebordet, å printe tosidig, IRC, vi fikk opprettet epostadresser, og vi lærte mye om excel og word. Og på internett finnes det bilder en kan lagre på harddisken og sette inn i word for å ha fine illustrasjoner, lærte vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Rekker hånda i været* Jeg kan ikke lage frames i det hele tatt jeg, ikke har jeg prøvd engang. Jeg underviser på ungdomsskole, og elevene våre lærer det ikke i det hele tatt for det har vi ikke ressurser til. Det er heller ikke innenfor kunnskapsløftet om jeg ikke husker feil.

Folk har forskjellige styrker, og dømme noen fordi de ikke har en hjemmeside med bra nok frames synes jeg er fordomsfullt og nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere er litt vanskelige ja *føle seg truffet* :)

Men jeg kan ikke css, så for nå blir det en ramme, og jeg synes nå ikke det ser så verst ut på min side jeg da?

Men når jeg får tid skal jeg prøve å lage en versjon uten frames, og se om jeg får det til på samme måten...

Og nei, vi lærte ikke noe særlig til hjemmesidelaging på skolen, jeg har lært meg alt jeg kan av data og sånn selv jeg.

Men jo da, det er irriterende når siden er lagt av flere frames og man må skrolle både ned og sidelengs for å finne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Rekker hånda i været* Jeg kan ikke lage frames i det hele tatt jeg, ikke har jeg prøvd engang. Jeg underviser på ungdomsskole, og elevene våre lærer det ikke i det hele tatt for det har vi ikke ressurser til. Det er heller ikke innenfor kunnskapsløftet om jeg ikke husker feil.

Folk har forskjellige styrker, og dømme noen fordi de ikke har en hjemmeside med bra nok frames synes jeg er fordomsfullt og nedlatende.

Nedlatende er vel kanskje å dra den litt langt? Jeg dømmer ingen personer, men jeg valgte å uttrykke en liten irritasjon på generelt grunnlag slik at de som måtte føle seg truffet kanskje kan ta det til seg og jobbe med det om de anser det som ett problem (og tar de det til seg vil jeg tro de ser på det som ett problem, ellers ville de vel neppe reagert på at det er noe de må ta til seg?). Dere står alle fritt til å overse min irritasjon, uavhengig om dere føler dere truffet eller ei (eller om dere burde føle dere truffet eller ei). Men om man først lager en nettside tenker jeg at man sikkert vil gjøre det beste ut av det og da kan man jo evt velge å ta til seg at enkelte synes overmengde med scrolling og ting som ikke passer inn i "rammene" er en uting. Ingen sier at man må ta det til seg, men man kan :)

Frames i seg selv er det overhodet ikke noe galt med, men å unngå masse scrolling og ting som ikke passer inn i de framesene man lager burde man prøve å unngå. Om man ønsker å gjøre meg lykkelig med nettsiden sin da:P

10. klasseprosjektet mitt ble laget på hjemmepcen min, uten lærerhjelp og med internett som lærebok for å få til kodingen (og jeg har vokst opp i den tid da dataer kom for fullt, så det var jo litt mer naturlig med ett slikt prosjekt kontra om man gikk på skolen før "dataalderen"). Så tilgjengelige lærerressurser har lite med prosjektet å gjøre, kun min (og hun jeg samarbeidet med) sin vilje til å lære og evne til å leke ambisiøse. Man lærer gjennom prøving og feiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med Shilamon, men uten å ville være verken fordømmende eller nedlatende.  Og jeg skal ikke si så mye selv - for jeg har nada peiling på frames og html og den slags.  Men bling-bloink og dårlig språk er verre, ja.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...