Gå til innhold
Hundesonen.no

for oss som stemmer i mot drlig bruk av frames...


Shilamon

Recommended Posts

Sorry folkens, men etter å ha surfet innom litt for mange "dårlige" frames- sider må jeg bare få lov til å opprette en tråd for å få ut litt steam.

Frames er en enkel måte å få oversiktlige og fine sider på, men om man ikke er svært nøye med bruken av det synes jeg det blir mer irriterende og rotete. JEg var framesbruker før selv, men har gått bort fra dette etter at jeg lærte meg css og kan ikke si at jeg angrer. De siste dagene har jeg opplevd alt for mange frames baserte nettsider som ikke fungerer. Type overskriftframe som er alt for stor og må scrolles, sideframe som må scrolles og hovedframe som må scrolles osv osv.

Er jeg sær og vanskelig, eller er det flere som plages? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er sære og vanskelige jeg. Blingbling og dårlig språk er da vitterlig et større problem enn at man må scrolle. Man må faktisk ta i betraktning at alle ikke er like proffe på hjemmesidelaging.

jeg skal gå med på at bling bling og dårlig språk kan være ganske mange hakk mer irriterende, men jeg mener at alle skal kunne lage brukbare framessider altså. Jeg lagde min første frameside i 10. klasse og det var ikke så vanskelig å få det rett:P

men jeg er kravstor og vanskelig da, så det er kanskje en viss grad av særhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal gå med på at bling bling og dårlig språk kan være ganske mange hakk mer irriterende, men jeg mener at alle skal kunne lage brukbare framessider altså. Jeg lagde min første frameside i 10. klasse og det var ikke så vanskelig å få det rett:P

men jeg er kravstor og vanskelig da, så det er kanskje en viss grad av særhet

Da lurer jeg på hva slags ressurssterk skole du har gått på - for i tiendeklasse satt vi tre elever på hver PC og lærte touch. Det vil si, jeg gikk aldri i tiende, så dette var niende.

Og på videregående fikk vi også opplæring i data, men det var å FINNE internet explorer på skrivebordet, å printe tosidig, IRC, vi fikk opprettet epostadresser, og vi lærte mye om excel og word. Og på internett finnes det bilder en kan lagre på harddisken og sette inn i word for å ha fine illustrasjoner, lærte vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal gå med på at bling bling og dårlig språk kan være ganske mange hakk mer irriterende, men jeg mener at alle skal kunne lage brukbare framessider altså. Jeg lagde min første frameside i 10. klasse og det var ikke så vanskelig å få det rett:P

men jeg er kravstor og vanskelig da, så det er kanskje en viss grad av særhet

*Rekker hånda i været* Jeg kan ikke lage frames i det hele tatt jeg, ikke har jeg prøvd engang. Jeg underviser på ungdomsskole, og elevene våre lærer det ikke i det hele tatt for det har vi ikke ressurser til. Det er heller ikke innenfor kunnskapsløftet om jeg ikke husker feil.

Folk har forskjellige styrker, og dømme noen fordi de ikke har en hjemmeside med bra nok frames synes jeg er fordomsfullt og nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere er litt vanskelige ja *føle seg truffet* :)

Men jeg kan ikke css, så for nå blir det en ramme, og jeg synes nå ikke det ser så verst ut på min side jeg da?

Men når jeg får tid skal jeg prøve å lage en versjon uten frames, og se om jeg får det til på samme måten...

Og nei, vi lærte ikke noe særlig til hjemmesidelaging på skolen, jeg har lært meg alt jeg kan av data og sånn selv jeg.

Men jo da, det er irriterende når siden er lagt av flere frames og man må skrolle både ned og sidelengs for å finne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Rekker hånda i været* Jeg kan ikke lage frames i det hele tatt jeg, ikke har jeg prøvd engang. Jeg underviser på ungdomsskole, og elevene våre lærer det ikke i det hele tatt for det har vi ikke ressurser til. Det er heller ikke innenfor kunnskapsløftet om jeg ikke husker feil.

Folk har forskjellige styrker, og dømme noen fordi de ikke har en hjemmeside med bra nok frames synes jeg er fordomsfullt og nedlatende.

Nedlatende er vel kanskje å dra den litt langt? Jeg dømmer ingen personer, men jeg valgte å uttrykke en liten irritasjon på generelt grunnlag slik at de som måtte føle seg truffet kanskje kan ta det til seg og jobbe med det om de anser det som ett problem (og tar de det til seg vil jeg tro de ser på det som ett problem, ellers ville de vel neppe reagert på at det er noe de må ta til seg?). Dere står alle fritt til å overse min irritasjon, uavhengig om dere føler dere truffet eller ei (eller om dere burde føle dere truffet eller ei). Men om man først lager en nettside tenker jeg at man sikkert vil gjøre det beste ut av det og da kan man jo evt velge å ta til seg at enkelte synes overmengde med scrolling og ting som ikke passer inn i "rammene" er en uting. Ingen sier at man må ta det til seg, men man kan :)

Frames i seg selv er det overhodet ikke noe galt med, men å unngå masse scrolling og ting som ikke passer inn i de framesene man lager burde man prøve å unngå. Om man ønsker å gjøre meg lykkelig med nettsiden sin da:P

10. klasseprosjektet mitt ble laget på hjemmepcen min, uten lærerhjelp og med internett som lærebok for å få til kodingen (og jeg har vokst opp i den tid da dataer kom for fullt, så det var jo litt mer naturlig med ett slikt prosjekt kontra om man gikk på skolen før "dataalderen"). Så tilgjengelige lærerressurser har lite med prosjektet å gjøre, kun min (og hun jeg samarbeidet med) sin vilje til å lære og evne til å leke ambisiøse. Man lærer gjennom prøving og feiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med Shilamon, men uten å ville være verken fordømmende eller nedlatende.  Og jeg skal ikke si så mye selv - for jeg har nada peiling på frames og html og den slags.  Men bling-bloink og dårlig språk er verre, ja.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...