Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må kjøpes inn til valpen?


Saphire

Recommended Posts

Det er jo et HAV av hundeutstyr, og jeg har prøvd og sette meg inn i hva som trengs. Men jeg vet liksom ikke i forhold til den rasen jeg skal ha. (Belgisk fårehund- Terv eller groenedal)

Mat er ok, der skal vi bruke proplan..

Leker er jo greit.

Også bånd, har lyst på sånn refleksbånd med tilhørende halsbånd. også sånn langline og en langt bånd i sånn rulle.

Hvilken seng trengs til en belgisk fårehund, de har jo mye pels. Vet ikke om de foretrekker pledd, dyp seng eller madrass? Og bruker faktisk hundene sengene sine, eller blir det som kattene mine, mange senger men ingen som ligger i de? :)

Ønsker meg en sele som kan brukes til det meste, dvs når jeg bruker langlina, når hunden evt skal trekke lett og når vi skal teste ut rundering eller spor.

Hvilken børste trengs?? En karde for eks vil vel fjerne mesteparten av underulla, og det blir vel litt feil..

Hvilken hundebøker bør leses? Kjøpte meg to i dag, en enkel bok som heter "valpeskolen" og en litt mer faktabok som het "forstå din hund" av Anders Hallgren, vet ikke åssen de er? Blir litt lost av ulike bøker med HAUG av forskjellige treningsmetoder, klikker, positiv læring, dempet atferd osv...vet ikke hva som faktsik funker eller ikke.

Størrelse og hvilken type bur?

Har jo også haug med spørsmål om ting når jeg får valpen, men det får jeg ta da...Dette ble jaggu langt nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bøker om hundespråk anbefaler jeg "På talefot med huden" av Turid Rugaas. Holder på med den nå, og syns det er kjempe interessangt og morsomt. Du kan jo også kanskje starte med en bok om hverdagslydighet. Litt sånne praktiske ting man trenger, f.eks: stopp, innkalling, sitt, ligg o.l.

Av utstyr syns jeg du skal skaffe deg bånd med refleks i disse mørketider (eller, når får du egentlig valpen?). Også et leiebånd til halsbåndet på ca. 2 meter. Sele og sånt kan du jo skaffe etterhvert som valpen er ferdig utvokst (de i god kvalitet kommer jo litt lenger opp i prisklasse). Ellers kan du jo kjøpe en billig du kan justere størrelsen på som du kan bruke når du har på langline. Langline er jo veldig kjekt hvis du er på steder du ikke kan la hunden løpe løs (i tillegg til f.eks spor).

Min hund har et helt fint teppe med noe fyll inni. Det kan vaskes, hun liker å ligge der når hun ikke får komme opp i sofaen. Men det er jo inviduelt hvor hunden liker å ligge, og du kan jo lære den til å ligge på plassen sin.

Jeg vet ikke helt hvor store belgere er, men du må ha et stort nok bur for hunden din når den blir voksen. Om du vil ha et bur som er stort nok for en voksen belger som valpen kan vokse i, eller om du vil ha et mindre og kjøpe større senere må du nesten bestemme selv.

Pelsen til belgere er jeg ikke helt kjent med, men etter det jeg har sett har de ikke pels som floker seg skikkelig (håper jeg ikke er på jordet når belgerdamer). Det holder antageligvi med en helt vanlig børste (ikke kam, karde eller lignende). Men det får vel nesten noen belger-eiere svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det din første hund? skal du ha tispe eller hannhund?

første gang jeg skal ha hund aleine ja. Før har vi bare hatt en familiehund da jeg var barn-16 år. Men vi gjorde ikke stort med han, dvs han var kosehund, gårdshund og beste venn, som kunne litt grunnleggende dresur :)

Og vi skal ha tispe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med stell av pels ville jeg si ikke var s mye, men det er bare det jeg har lagt merke til (har ei tispe på 5 mnd)

Nå bruker jeg en helt vanlig kam, når hun blir elder blir jeg nok brukenes en underull kam. Men så langt så har jeg nesten ikke brukt kam blir ikke folker eller noe i pelsen hennes. Har en del kamer og sånn her hjemme etter som jeg har en collie :) så da blir Gornendael lite pels stell hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hundebøker bør leses? Kjøpte meg to i dag, en enkel bok som heter "valpeskolen" og en litt mer faktabok som het "forstå din hund" av Anders Hallgren, vet ikke åssen de er? Blir litt lost av ulike bøker med HAUG av forskjellige treningsmetoder, klikker, positiv læring, dempet atferd osv...vet ikke hva som faktsik funker eller ikke.

Forstå din hund skal jeg også lese. Mamma holder på med den nå og hun liker den kjempegodt :) Selv likte jeg 100% positiv hverdagslydighet svært godt og vil anbefale den. De har den blandt annet på canis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen panikk! :)

Kjøp inn det du trenger til første tiden før du henter valpen, mat- og vannskål (og mat), valpehalsbånd, et lett bånd, ett eller annet sted hunden kan ligge (pluss bur kanskje hvis du skal ha det). Resten kan du kjøpe inn etterhvert! Før jeg fikk første hunden min kjøpte jeg ei bok (Din hund om jeg husker rett), skåler og bånd samt mat, ellers hadde jeg vel ikke så mye. Sannsynligvis ender du opp med 10 bånd, 5 halsbånd, 4 senger og 20 bøker innen hunden er et år, akkurat som resten av oss! *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fortsatt en stund til, men tenkte det vil bli bedre om jeg kjøper litt etter litt.

Er iallefall bur og seng jeg tenker på først.

Kommer til å ha valpen i bur på dagtid mens ingen er hjemme, og håpet jeg kunne ha valpen i hundeseng/gulvet på soverommet om natten. Men ettersom jeg har fortstått er dette vanskelig å la seg gjennomføre :lol:

Ingen som vet hvilken type seng hårete hunder trenger?? Innbiller meg liksom at sånn myk og stor hundeseng fort blir varmt om man har mye pels liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange typer hundesenger og både pelsete og upelsete (høh høh) hunder og jeg tror ikke det finnes noen fasit for hvilke typer senger som passer til hvilke typer hunder... Pr i dag har jeg to hunder i hus, en med rikelig påkledning og en med kort pels og de har to senger i stua (en myk fleece-sak, veldig kosevennlig seng) og en flat sak med ullteppe oppå. I tillegg har jeg to senger i gangen (en kurvstol med teppe oppi og et sånt wetbed-teppe, dobbelt) og en kurv med wetbed-teppe i på soverommet. Hundene bytter veldig plass og begge ligger nærmest overalt! Noen ganger foran ovnen, andre ganger i sengene, så litt på gangen og så på parketten før de legger seg på gulvet foran beina mine.. Mao vanskelig å si hvor de foretrekker å ligge! Iallefall synes jeg det er viktig at en hund får mulighet til å regulere varmen uansett hvor og hvordan den ligger, altså mulighet til både varmt og kaldt om det er et sted den skal ligge lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. seng er jo Biabed'ene veldig greie. Er jo laget i sånn skye-stoff så de er veldig lette å rengjøre.. men kaldere enn vanlige senger med fór.. men da finnes det trekk man kan sette på.. eller rett og slett bare legge et wetbed- eller fleecepledd oppi.

Jeg har selv to sånne til Tinka, en med trekk og en uten. I tillegg har hun sin egen sofa. Men ligger veldig overalt.

Så jeg vil heller si, kjøp noe du liker.. og som ser bra ut (både for hunden og deg og hjemmet ditt). Så skal du nok se at hunden din liker sengen helt fint! :)

PS: Her er også en haug med skittenklær på gulvet en utmerket seng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hvilken type seng hårete hunder trenger?? Innbiller meg liksom at sånn myk og stor hundeseng fort blir varmt om man har mye pels liksom :)

Det er individuelt hva de foretrekker tror jeg. Jeg har to belgere, den ene synes et kaldt flisegulv er det beste og den andre synes gåsedunsdyna si brettet firedobbelt er best. :) Førstnevnte liker dog disse fake skinnsengene a la biabed. Den andre legger seg på alt som er mykt og varmt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...