Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping og slikking


PsychoLynx

Recommended Posts

Gry er en smisker.... Hele tiden. Smiske smiske smiske, slikke, slikke, pipe, slikke, smiske. Tunga hennes er OVERALT! HELE tiden! Joda, det har vel blitt NOE bedre på den tiden hun har vært hos oss, men langtifra bra. Og siden Gry forhåpentligvis skal bli en terapihund, så er slikking strengt forbudt. Men jeg aner ikke åssen jeg skal få slutt på det!

Om hun begynner å slikke når vi koser, så slutter jeg å kose. Men da kan hu fint fortsette å bare slikke uten at jeg rører henne. Jeg kan snu meg vekk, men Gry følger etter. Ber jeg henne kutte ut og gå vekk, så slenger hu tunge borti meg mens hu etterhvert forsvinner. For å gå en runde rundt stolen, og komme tilbake for å slikke mer.

Det sier seg jo selv at man ikke kan straffe for noe sånn. Så ignorering er straff nok. Eller, ja... Det er ji i grunn ille nok det for Gry, for hu vil jo da bare slikke mer.

Til tider er hu så ille at man ikke kan ta på henne uten at tunga kommer som et prosjektil og sveiper borti en. Gang på gang. Gir seg aldri. Bare hu går forbi en, så er det nok til at hu slenger tunga borti armen på en. What to do?

Og piping... dette kommer jo også med smiskinga, men greit nok. Overser man henne lenge nok så roer hu seg jo etterhvert. Men vi sliter med piping i buret på morran. (ikke gidd bur diskusjonen her)

Gry er jo, som nevnt her inne tidligere, ikke husrein. Når hun ligger i buret, så sier hun fra når hun skal ut, og blir belønnet for dette. (med å slippe ut, selvfølgelig) Går hun løs inne, og ikke får beskjed om å ligge i ro, så bare tisser hu når hu føler for det.

På morran når Gry piper i buret første gang, så går vi altså ut med henne. Jeg regner med hun må på do, og vil ikke ta sjansen på at det IKKE er det hun mener. Hun skal absolutt ikke trenge å måtte gjøre fra seg i buret.

Om jeg er ekstra trøtt, så lufter jeg henne, og putter henne tilbake i buret for å kanskje få en time eller to til med søvn. Men kort tid senere mener altså gry at det er morgen og tide for å stå opp. Det mener IKKE jeg. Og jeg er nå dyktig lei av å ikke ha få sovet ut mer enn 2 morraer de siste 2 mnd. (jeg blir gretten og vanskelig å ha med å gjøre når jeg ikke får søvnen jeg trenger). Men på Frøken Vekkeklokke så finnes det hverken justeringsmuligheter, avknapp eller slumreknapp.

Hvor finner jeg den?

Slipper jeg hu løs på soverommet etter første luftetur, så er det umulig å sove pga urolig hund. Oppfinnsom her hu også :)

Tips til å stille Vekkeklokka mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bikkja og buret vekk fra soverommet?

Boxern til gubben snorka så j***** at vi måtte flytte både bikkja og buret til andre enden av leiligheten, for å kunne få sove om natta :P.

Eller ikke ta hunden ut av buret før den er stille, og skjønner at den skal være stille.. Hunden tjener jo noe på å pipe, når det blir sluppet ut av buret. Piping = ut av buret = mer piping. -Men skjønner jo at du ikke ønsker at hun skal gjøre fra seg i buret da.. Vansklig situasjon egentlig :/ :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bikkja og buret vekk fra soverommet?

Det er jo da jeg er redd hun skal gjøre fra seg i buret da... Hun har gjort dette tidligere da buret stod et annet sted i huset nemlig :)

Eller ikke ta hunden ut av buret før den er stille, og skjønner at den skal være stille.. Hunden tjener jo noe på å pipe, når det blir sluppet ut av buret. Piping = ut av buret = mer piping. -Men skjønner jo at du ikke ønsker at hun skal gjøre fra seg i buret da.. Vansklig situasjon egentlig :/ :P.

Ja, jeg vet jo at hun lærer ved å komme ut den første gangen da. Men ja, vil jo absolutt ikke at hun skal gjøre fra seg i buret liksom. Dilemma :P

Idag har hun tisset inne igjen, uten et pip for å si at hun skulle ut. Selvfølgelig vil dette sikkert bli bedre når vi lærer oss bedre å se tegnene hun faktisk gir, men hun piper iallefall aldri når hun tusler løs i huset. (eller, ikke for å på do iallefall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder kjører seg fort inn i et system på når de må ut, er det ganske regelmessig tidlig på morgenen? Hva med å sette vekkeklokka på og gå ut før hun begynner å pipe, for deretter å utsette det 5min av gangen så det går lengre og lengre tid om morgenen.

Angående slikkingen så har jeg erfaring av å bare reise meg å gå på slikkete hunder. Slutte med det man holder på med, men samtidig passe på at det ikke blir for brått. Smiskingen blir ikke bedre av at hun føler det som en enorm straff, men hun bør få litt svart hvitt hva som er ok og ikke. Jeg ville sluttet med å klø henne med en gang hun strekker ut tunga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder kjører seg fort inn i et system på når de må ut, er det ganske regelmessig tidlig på morgenen? Hva med å sette vekkeklokka på og gå ut før hun begynner å pipe, for deretter å utsette det 5min av gangen så det går lengre og lengre tid om morgenen.

Er egentlig den samme pipinga om hu har vært ute når Lars står opp om morran. Det er vel bare det at hu mener det er på tide å stå opp sikkert :S Men ja, slik sett burde jeg jo kunne få Lars til å lufte henne når han går på jobb halv 7, og be hu holde kjeft og sove videre når klokka er 9 liksom...

Angående slikkingen så har jeg erfaring av å bare reise meg å gå på slikkete hunder. Slutte med det man holder på med, men samtidig passe på at det ikke blir for brått. Smiskingen blir ikke bedre av at hun føler det som en enorm straff, men hun bør få litt svart hvitt hva som er ok og ikke. Jeg ville sluttet med å klø henne med en gang hun strekker ut tunga.

Okei, reise seg og gå skal prøves. Men ser for meg lite ro i sofaen fremover :)

Og ja, vi slutter alltid å klappe når hun begynner å slikke. så sant vi tenker over det :S Er så mye som går på ren vane med de hundene. De står bare der, man bare klør på dem, og merker knapt om de fortsetter å være der enn om de går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si klart og tydelig fra at å PISSE INNE faktisk ikke er lov ? Man må ikke gjøre alt så "etter boka" at man glemmer at man skal oppdra hundene. Forsøk å ta henne på fersken, lag et realt helv..ete av det, tuppe henne på hue' og ræva ut og si fra klart at DETTE er faktisk ikke akseptabelt. Jeg overtok en hannvalp på 6 mnd en gang. Han hadde aldri bodd innendørs og skjønte selvsagt ikke at man ikke gjorde fra seg innendørs. Jeg forsøkte lenge å bare lufte ham regelmessig og rose når han gjorde fra seg ute og overse inne-uhell - men det tok uakseptabelt lang tid å få dyret til å skjønne det - så jeg ferska'n skikkelig en gang, løfta dyret omtrent etter nakkeskinnet og tuppa'n ut - og han pissa da ute, fikk ros - og det skjedde faktisk aldri inne igjen.

Jeg tror en såpass voksen hund må få klar beskjed om hva som er akseptabel oppførsel - og jeg tviler på at hunden tar skade på sjel og sinn og vil gjemme seg vekk for å gjøre fra seg selv om hun får en real oppvekker på at dette ikke er akseptabelt. Dersom du får henne til å skjønne dette, slipper du jo også å ha henne i bur, hvilket i sin tur vil redusere piping og mas... you see ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si klart og tydelig fra at å PISSE INNE faktisk ikke er lov ? Man må ikke gjøre alt så "etter boka" at man glemmer at man skal oppdra hundene. Forsøk å ta henne på fersken, lag et realt helv..ete av det, tuppe henne på hue' og ræva ut og si fra klart at DETTE er faktisk ikke akseptabelt. Jeg overtok en hannvalp på 6 mnd en gang. Han hadde aldri bodd innendørs og skjønte selvsagt ikke at man ikke gjorde fra seg innendørs. Jeg forsøkte lenge å bare lufte ham regelmessig og rose når han gjorde fra seg ute og overse inne-uhell - men det tok uakseptabelt lang tid å få dyret til å skjønne det - så jeg ferska'n skikkelig en gang, løfta dyret omtrent etter nakkeskinnet og tuppa'n ut - og han pissa da ute, fikk ros - og det skjedde faktisk aldri inne igjen.

Jeg tror en såpass voksen hund må få klar beskjed om hva som er akseptabel oppførsel - og jeg tviler på at hunden tar skade på sjel og sinn og vil gjemme seg vekk for å gjøre fra seg selv om hun får en real oppvekker på at dette ikke er akseptabelt. Dersom du får henne til å skjønne dette, slipper du jo også å ha henne i bur, hvilket i sin tur vil redusere piping og mas... you see ?

:P Må jeg få minne deg på denne tråden, Siri..!?

Det var en fleip.. :)

Du har hatt henne i 2 mnd og drevet med "valpetrening" og fortsatt ingen bedring? Jeg ville nok gått inn og fortalt litt tydeligere at tissing inne er FY, ja. Det samme med slikking. Har vært borti to bc`er med den samme slikkefetisjen. Det eneste som hjalp var faktisk å si klart i fra: NEI, og holde rundt snuta. Lysten til å slenge ut tunga var der hele tiden, men de greide å beherske seg og holde tunga for seg selv hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si klart og tydelig fra at å PISSE INNE faktisk ikke er lov ? Man må ikke gjøre alt så "etter boka" at man glemmer at man skal oppdra hundene. Forsøk å ta henne på fersken, lag et realt helv..ete av det, tuppe henne på hue' og ræva ut og si fra klart at DETTE er faktisk ikke akseptabelt. Jeg overtok en hannvalp på 6 mnd en gang. Han hadde aldri bodd innendørs og skjønte selvsagt ikke at man ikke gjorde fra seg innendørs. Jeg forsøkte lenge å bare lufte ham regelmessig og rose når han gjorde fra seg ute og overse inne-uhell - men det tok uakseptabelt lang tid å få dyret til å skjønne det - så jeg ferska'n skikkelig en gang, løfta dyret omtrent etter nakkeskinnet og tuppa'n ut - og han pissa da ute, fikk ros - og det skjedde faktisk aldri inne igjen.

Jeg tror en såpass voksen hund må få klar beskjed om hva som er akseptabel oppførsel - og jeg tviler på at hunden tar skade på sjel og sinn og vil gjemme seg vekk for å gjøre fra seg selv om hun får en real oppvekker på at dette ikke er akseptabelt. Dersom du får henne til å skjønne dette, slipper du jo også å ha henne i bur, hvilket i sin tur vil redusere piping og mas... you see ?

SER jeg at hun setter seg ned, eller evnt rekker å se henne før hun reiser seg igjen, så er det FY SKAM DEG og se å pelle deg ut osv. Da jager jeg henne ut fysisk. (kan ikke ta i henne, for da får jeg bare en potetsekk hengende etter meg :yes:) Men ja, hun blir regelrett kjeppjaget på dør om jeg ser at hun gjør noe.

Men hender jo at hun tusler ut i gangen en tur, og er tilbake på stua uten at jeg i det hele tatt har reflektert over at hun er borte, og finner en dam 1 time senere liksom. Da blir det jo litt feil å jage pelsen på dør...

Men joda, hun får absolutt beskjed om at det der er pokker meg ikke lov om jeg ser henne.

Det samme med slikking. Har vært borti to bc`er med den samme slikkefetisjen. Det eneste som hjalp var faktisk å si klart i fra: NEI, og holde rundt snuta. Lysten til å slenge ut tunga var der hele tiden, men de greide å beherske seg og holde tunga for seg selv hvertfall.

Ja, begynner å innse at jeg må inn med hardere skyts her også. Og har nå begynt å kremte til henne, evnt si nei om hun slikker. Og det ser faktisk ut til å hjelpe litt. Men mulig jeg må ta i noe hardere. så får vi se åssen det går.

Takk for tips :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund slikker noe voldsomt, vet ikke hvorfor, vil ikke kalle det smisking egentlig, han bare må slikke, spiller ikke noe rolle om det er klær eller hud. han slutter oftest etter en stund da så han blir ikke stressa eller noe av det, men han kan slikke nok til at jeg blir lei iallefall. Jeg holdt på lenge med å bare overse uten spesielt hell så nå er det nei, gå å legg deg, slutt eller lignende, evt at jeg tar tak over snuten hans vis han absolutt nekter og gi seg, og selvfølgelig slutt på all oppmerksomhet. Det har gitt resultater og han er blitt mye bedre :ahappy: Det er sjelden jeg tar i han så det som har hadt størst effekt er gå å legg deg, istede for å overse. Må han gå å legge seg, blir det jo for det første umulig og slikke og det blir slutt på all oppmerksomhet, på en måte en slags timeout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...