Gå til innhold
Hundesonen.no

Smånervøs valp


Caroline&Lillemor

Recommended Posts

Jeg fikk en ny hund for ca. en mnd siden nå og hun trives veldig godt her, men...

Hun har helt siden vi fikk henne vært litt nervøs/redd, hunden vi har fra før har aldri vært noe redd så dette er litt nytt for meg.

Problemene er: hver gang hun har vært ute å tisset og vi skal løfte henne opp (trappene er for bratte) så rygger hun først og så legger hun seg på ryggen.. Har prøvd å vente og la henne kommer til meg, men er jo ikke alltid man har god tid. Har også prøvd å snu meg og rygge mot henne for å virke mindre truendes, dette har hjulpet noe, men ikke helt.. Hva sier dere? Bør jeg trene dette bort eller skal jeg bare overse det? Isåfall hvordan skal jeg få henne tryggere?

Et annet problem er bjeffingen, hun bjeffer på nesten alle fremmede når vi går tur. Hun bjeffer ikke lenge, bare noen ganger som en slags advarsel.. Tips til hvordan jeg skal trene dette bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket det, men tviler på det er noe fysisk for det er mye hun ikke føler seg trygg på, men jeg kan jo alltids høre neste gang vi er med veterinæren. Takk for tipset :lol: Hun er heldigvis blitt mye tryggere siden jeg fikk henne, men ikke så trygg som min eldre hund og slik jeg vil ha henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spekulerte også lenge i oppførselen, trente mye på det, var hos adferdsspesialist osv. Til slutt spekulerte jeg på synet, om hun så dårlig. Det endte med at jeg skrev en liste med all avvikende atferd som jeg tok med til vet. Vet konstaterte at alle disse momentene også kunne tyde på dårlig syn eller smerter.

Bare sånn for å utdype litt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville oversett det, så lenge du vet at det ikke er noe fysisk galt. Vær veldig nøye på ditt eget kropsspråk, spesielt i de situasjonene hun blir usikker. Da mener jeg; Ikke se på henne, vær 'stolt' i holdningen din, men pass på at du ikke blir anspent. Pass på at du ikke virker nølende eller usikker selv. Går an å ha med en leke eller godbiter slik at når dere møter folk kan du prøve og avlede henne før hun reagerer, men igjen pass på at det ikke blir for mye rundt det eller at du virker usikker, nervøs, anspent eller lignende. I værste fall gjør man det da værre.

Når det gjelder at hun ikke liker at du kommer mot henne når hun skal opp trappa ville jeg ikke brydd meg veldig om, men selvfølgelig ta litt hensyn slik som du nevnte selv med og ikke gå rett på. Vær rolig, men bestemt og målrettet. Er du feks forsiktig kan du fort virke usikker og forsterke problemet.

Og sosialisering. Ta henne med på utstilling, bare for å se på livet, ta henne med i byen, få naboene elle kjente som hun ikke kjenner så godt til og hjelpe deg med at de setter seg ned på huk(blir mindre skremmende) og gir henne en godbit feks, for å hjelpe henne assosiere folk med noe positivt.

Siden du sier det ikke er så ille og at hun har blitt bedre er dette hva jeg ville gjort. Hadde hun feks bjeffet værre eller virket agressiv mot folk du møter ville jeg ha adressert problemet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger begge to :) Hun er ikke agressiv når hun bjeffer, kommer bare med noen "her er jeg" bjeff.. Derimot bjeffer hun mye i begynnelsen når vi møter nye hunder, noe som får min eldre hund til å gå i beskyttelse modus, men vi arbeider med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...