Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntging og ID-merking


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har tenkt å røntge Chilli snart, og hun er jo ID-merket. Problemet er bare at det står ikke oppført hos NKK, men finner henne på dyreidentitetet. Dog er hun ikke registrert på meg der ettersom hun ble merket før jeg fikk henne.

Ser at to av søskenene hennes har blitt røntget nå, og der stod heller ikke id-nr oppført på dogweb, men etter røntging har det kommet opp på èn av dem. Så da lurer jeg, kan jeg bare bestille rekvisisjon og røntge, eller må jeg få ordnet opp med id-nr og nkk før dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du har sikkert et eller annet dokument som bekrefter at hun er id-merket, ikke sant?

Da ville jeg tatt med dette til veterinæren som røntger henne, og få denne til å sjekke chip'en (som de jo gjør uansett når hunder skal røntges) og føre det tydelig på papirene til NKK.

Da vil jo NKK ganske sikkert greie å legge inn dette under hennes "data" hos seg.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle røntge Rex var han umerket. Da fylte jeg bare ut alle papirer, dro til veterinæren og slo sammen røntgen og id- merking. Null problem det, vet ikke helt om det var det du mente da?

Så vidt jeg forstår ER hunden merket, men ikke registrert på eier, og ID-nr står heller ikke reg hos NKK.

(?) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreidentitet og NKK er to forskjellige ting. NKK er for de fleste formål et avlsregister over hunder. Dyreidentitet identifiserer et dyr i hht. tatovering/microchip og hvem som eier de. ID-nr er ett nr. som Dyreidentitet bruker, NKK har et annet registreringsnr. De har i prinsippet ikke noe med hverandre å gjøre.

Det vil si at forrige eier/oppdretter ikke har sendt inn eierskifte til NKK? Isåfall må stamtavle og underskrift fra oppdretter sendes inn, tror jeg. Men du kan jo uansett få røntget hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstår ER hunden merket, men ikke registrert på eier, og ID-nr står heller ikke reg hos NKK.

(?) :icon_redface:

Stemmer.

Dyreidentitet og NKK er to forskjellige ting. NKK er for de fleste formål et avlsregister over hunder. Dyreidentitet identifiserer et dyr i hht. tatovering/microchip og hvem som eier de. ID-nr er ett nr. som Dyreidentitet bruker, NKK har et annet registreringsnr. De har i prinsippet ikke noe med hverandre å gjøre.

Det vil si at forrige eier/oppdretter ikke har sendt inn eierskifte til NKK? Isåfall må stamtavle og underskrift fra oppdretter sendes inn, tror jeg. Men du kan jo uansett få røntget hunden.

Er ikke noe med eierskifte, for bikkja er registrert på meg, men ikke id-nr. Så må bare melde i fra til dyreidentitet for å få endret eier der(noe oppdretter må gjøre for meg). Men bare lurte på om nkk må få det inn hos seg før jeg røntger, men da har jeg fått svar at de bare kan skrive opp id-nr når jeg er der. Så ordner det seg nok :lol: Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer.

Er ikke noe med eierskifte, for bikkja er registrert på meg, men ikke id-nr. Så må bare melde i fra til dyreidentitet for å få endret eier der(noe oppdretter må gjøre for meg). Men bare lurte på om nkk må få det inn hos seg før jeg røntger, men da har jeg fått svar at de bare kan skrive opp id-nr når jeg er der. Så ordner det seg nok :icon_redface: Takk for svar.

Det jeg mente med eksempelet mitt var at du kunne røntge og sende inn bilder selv om hunden ikke er registrert som id-merket. Eller jeg tenker at det kan fungere sånn i teorien siden jeg gjorde de to samtidig. Men mulig eierskifte er alt du trenger? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sjekka ut Hd røntkeg for min hund, manglet ID.nr hennes.

Jeg ringte til NKK, og de fikset det for meg, nå står hun med ID.nr, enda jeg ikke har rønknet henne enda.

Ja, jeg kan jo evt ringe NKK og få de til å legge det inn for meg. Men ellers ordner det seg nok :icon_redface:

Edit:

Det jeg mente med eksempelet mitt var at du kunne røntge og sende inn bilder selv om hunden ikke er registrert som id-merket. Eller jeg tenker at det kan fungere sånn i teorien siden jeg gjorde de to samtidig. Men mulig eierskifte er alt du trenger? :lol:

Ja, dyreidentitet må ha eierskifteskjema. Men det har ikke noe med NKK å gjøre sånn sett.

Og ja, det er vel de som chiper og røntger samtidig, så da blir det på samme måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro, Monica. Som sagt tidligere styra jeg fælt med dette i forbindelse med røntging av Tekla. NKK ga meg da beskjed om at de ville føre inn ID-nr på dogweb samtidig som HD/AA-resultater. At ikke Snuppas ID-nr ble registrert på dogweb samtidig som røntgenresultatene er merkelig, men da ville jeg heller purret på NKK dersom dette skjedde dere også. Men å få hunden røntget uten at ID-nr er oppført på dogweb er null problem, veterinæren sjekker jo opp chipen ved røntging uansett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro, Monica. Som sagt tidligere styra jeg fælt med dette i forbindelse med røntging av Tekla. NKK ga meg da beskjed om at de ville føre inn ID-nr på dogweb samtidig som HD/AA-resultater. At ikke Snuppas ID-nr ble registrert på dogweb samtidig som røntgenresultatene er merkelig, men da ville jeg heller purret på NKK dersom dette skjedde dere også. Men å få hunden røntget uten at ID-nr er oppført på dogweb er null problem, veterinæren sjekker jo opp chipen ved røntging uansett. :lol:

Ja, var derfor jeg stussa. Ettersom hennes ikke var ført opp. Men er Tia sin chip ført opp på deg/fôrvert, eller Lillian?

Det ordner seg nok. Hater sånn tid, gå og vente. Røntging på nyåret, også blir det ennå verre venting før resultatet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var derfor jeg stussa. Ettersom hennes ikke var ført opp. Men er Tia sin chip ført opp på deg/fôrvert, eller Lillian?

Det ordner seg nok. Hater sånn tid, gå og vente. Røntging på nyåret, også blir det ennå verre venting før resultatet kommer.

Tia sin chip er oppført på meg. Snakk med Lillian, så får dere fikset opp i Chilli sin også. Og ja- det er nervepirrende å vente på resultatet. Så langt ser det bra ut med 2 av 9 røntget og begge fri, samt at i Itanas forrige kull ble 5 av 5 røntget A både foran og bak :lol: Men ser ikke fram til å vente på Tias røntgensvar, gitt. Blir røntgen på nyåret her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia sin chip er oppført på meg. Snakk med Lillian, så får dere fikset opp i Chilli sin også. Og ja- det er nervepirrende å vente på resultatet. Så langt ser det bra ut med 2 av 9 røntget og begge fri, samt at i Itanas forrige kull ble 5 av 5 røntget A både foran og bak :lol: Men ser ikke fram til å vente på Tias røntgensvar, gitt. Blir røntgen på nyåret her også.

Sendt hun en mail med skjemaet hun må sende inn.

Nei, uansett hvordan ting ser ut så gruer man seg :) (har jo ikke så flaks med hundene mine ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...