Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks og kulde


Wanderlust

Recommended Posts

Er det noe man skal tenke på når det gjelder speilrefleks og kulde? Når skal man la kameraet være igjen inne?

Hvor mye tåler et speilrefleks sånn egentlig? (kommer vel veldig an på hvilket kamera man har).

Og tempereturforskjeller er jo aldri bra når det kommer til sånne elektroniske duppeditter, så hva gjør man når man kommer inn fra kulda?

(Andre tips eller ting man bør tenke på ang samme tema kan godt slenges inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailin har noen gode historier om hva speilrefleks tåler av kulde; om hun nå ser denne tråden eller ei kan jeg avsløre såpass at hennes Canon xxD speilrefleks uten problemer overlevde en lengre skitur over finnmarks innland :lol:

Det man derimot burde passe på er at det ikke dugger til inne i kameraet. Ha derfor kameraet i kameravesken, gjerne i en plaspose om forskjellen er ekstrem (minus 20 og rett inn i vedfyrt hytte på en 20-30 varmegrader...) og la kameraet få en gradvis og jevnlig oppvarming. Putt det gjerne på et av de kaldere rommene i huset, og deretter ut i neste rom.

Det er iallefall slik jeg har fått inntrykk av at det hele fungerer... :icon_redface: Nikon D40'en min har så langt overlevd temperaturer ned til -15 (+ sterk kuling som gav rundt minus 30 effektive). Jeg var en gang redd for akkurat samme temaet (om speilrefleksen tålte slikt), derav entuasiasmen rundt spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg hører så forskjellig, spesielt det med å ha kameraet i en pose når en kommer inn. Og noen mener jo at man ikke skal ut med kameraet om det kryper under 0 grader.

Men takk for svar :icon_redface: Jeg er litt sånn som liker å ta vare på tingene mine og litt "redd" for å ødelegge *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars kameraet mitt, det har blitt med ut i 15 minus rett inn i 25 pluss.

Hva kan skje om man ikke er så nøye på det? Slutter det rett og slett å virke, eller blir kvaliteten dårligere?

Er vel det at det kan oppstå kondens. Fuktighet og elektronikk pleier ikke være en god kombinasjon rett og slett. Så det kan bli ødelagt. (Men nå vet ikke jeg hvor mye som skal til på et speilrefleks, derfor jeg lurer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars kameraet mitt, det har blitt med ut i 15 minus rett inn i 25 pluss.

Hva kan skje om man ikke er så nøye på det? Slutter det rett og slett å virke, eller blir kvaliteten dårligere?

Har du aldri lagt merke til at mobilen din "fryser" hvis du har den i lomma/veska o.l og er ute over lengre tid, og når du kommer inn igjen blir den "fuktig" ?

Det skjer med speilreflekser også. Og alle andre duppedingser... Og det kan være skadelig, spesielt mot speilreflekser som er veldig sårbare ting.

Derfor er det lurt å legge kameraet inni en plastpose (vanlig bærepose funker fett så lenge den er fri for hull) i rundt 1 time hvis det er blitt veldig kaldt etter en tur ut. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ca null erfaring med speilrefleks utover at jeg av og til har holdt det og fått beskjed om å trykke på knappen fra tid til annen, men har flere aktive friluftsvenner som har med seg kameraet hele året, overalt på alt mulig av aktiviteter. Det være seg topptur til fjells sommerstid eller skitur over vidda i 20- 30 blå. Kuldegrader krever nok litt ekstra omtanke (men det gjør vel egentlig alltid speilrefleks?), men erfaring basert på antall venner som gjør rare ting med det tilsier at maskineriet tåler en god del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i en plastpose.

Kondensen kommer jo fra luft som blir avkjølt og mister evnen til å holde mye vann, når den varmes opp igjen så tar den opp vann. Legger man ting inn i en pose så kondenserer luften inne i posen når det kommer i kontakt med kameraet - men luftes ikke ut igjen siden posen er tett.

Er jo helt mot sin hensikt å legge en kald ting inn i en pose for å unngå fukt.

Å sette det litt luftig en plass med lav luftfuktighet derimot - da vil lufta rundt ta opp fukta.

Har man ting pakket i pose ute (f.eks mobiltelefon / kamera for å beskytte det mot svette under klærne - så tar man det ut av posen når man kommer inn for å hindre at det blir liggende å bade i kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i en plastpose.

Kondensen kommer jo fra luft som blir avkjølt og mister evnen til å holde mye vann, når den varmes opp igjen så tar den opp vann. Legger man ting inn i en pose så kondenserer luften inne i posen når det kommer i kontakt med kameraet - men luftes ikke ut igjen siden posen er tett.

Er jo helt mot sin hensikt å legge en kald ting inn i en pose for å unngå fukt.

Å sette det litt luftig en plass med lav luftfuktighet derimot - da vil lufta rundt ta opp fukta.

Har man ting pakket i pose ute (f.eks mobiltelefon / kamera for å beskytte det mot svette under klærne - så tar man det ut av posen når man kommer inn for å hindre at det blir liggende å bade i kondens.

Fordi at en plastpose kan inneholde nok luft til at det blir luft rundt kameraet, og kondensen setter seg dermed ikke i kameraet, men i plastposten.. Og da slipper kameraet unna det skadelige - fuktigheten - siden det sitter igjen på posen.

Under kortere turer bruker jeg ikke å merke stort, men lengre inn i landet hvor det er utrolig kaldt nå merker jeg det ganske mye.. Plastposen blir helt fuktig, så der er jeg nøye med hvordan jeg pakker det inn - men her hjemme slenger jeg det bare inn i en plastpose. :icon_redface:

Nå har jeg et kamerahus som skal være værbestandig og fuktsikkert, så nå slipper jeg vel å tenke enda mindre på slikt. Men kondens må jeg jo passe på alikevel, men "kondens on the run" fra plastposen trenger man ikke bry seg mye med tror jeg med mindre kamerahuset er iskaldt(!) og rommet du legger det og posen i er varmt. Selv da er det bare å tenke litt logisk når man legger kameraet inni posen, slik at det ikke vil renne rett inni en eller annen sprekk eller åpning til strøm, usb osv. Man kan sikkert også putte inn noe toalettpapir for å suge opp fuktighet som renner.

Det er utrolig mange som gjør akkurat dette med kamerahusene sine, så er rart om det skulle være mot sin hensikt tror nå jeg.

Og når mitt canon 350D overlevde flere vintrer slik, så tror jeg nok de fleste andre speilreflekser også gjør det. For en 350D er ikke laget for å være evigvarende, eller spesielt holdbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten det i praksis kan fungere er at posen og luften inne i posen er i samme temperatur som kameraet når det blir lukket. Er luften i posen varmere enn kameraet - så vil varm luft komme inn i kameraet og kondensere. Altså må det pakkes ute om det skal ha effekt å gjøre slikt..

At det blir fukt inne i en pose med en kald gjenstand er jo en selvfølge - om luften i posen inneholder mer vann en temperaturen den møter tilsier - så kondenserer luften man stappet inn - også inne i kameraet. Kondens som danner seg på utsiden er jo egentlig ikke noe problem uansett, er jo inni i elektronikken det betyr noe. Luften vil kondensere på den nermeste kalde flaten, så luft som treffer flater f.eks inne i kamerahuset - kondenserer der - dersom det er temperaturforskjell på luften og materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten det i praksis kan fungere er at posen og luften inne i posen er i samme temperatur som kameraet når det blir lukket. Er luften i posen varmere enn kameraet - så vil varm luft komme inn i kameraet og kondensere. Altså må det pakkes ute om det skal ha effekt å gjøre slikt..

At det blir fukt inne i en pose med en kald gjenstand er jo en selvfølge - om luften i posen inneholder mer vann en temperaturen den møter tilsier - så kondenserer luften man stappet inn - også inne i kameraet. Kondens som danner seg på utsiden er jo egentlig ikke noe problem uansett, er jo inni i elektronikken det betyr noe. Luften vil kondensere på den nermeste kalde flaten, så luft som treffer flater f.eks inne i kamerahuset - kondenserer der - dersom det er temperaturforskjell på luften og materialet.

Of which is the point... :lol:

Japp, eller så går man bare rett inn på soverommet som nesten holder minusgrader nå på vinterstid å pakke det inn. Forøvrig pakker jeg det inn i stua jeg, med mindre kameraet har blitt helt nedkjølt, for min erfaring er at kulden som er i kameraet går ut i lufta inni posen som holder litt høyere temp. enn kamerahuset også går ikke kondensen på kameraet men på posen.

Jeg har aldri (bank i bordet!) sett kondens på innsiden av kameraet etter å ha lagt det i en plastpose faktisk, uansett om jeg har pakket det inn i +20 i stua eller -3 på trappa, eller +3 på soverommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på kameraet tror jeg... Har selv et Canon 7D speilrefleks, og det har jeg hatt med ut i minus 15-20 kuldegrader her på Notodden om natten og det fungerer bra... Men dette er et værtett kamera så vansklig å si for kameraer som ikke er værtette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kondens på bildebrikken, speil osv er den umiddelbare "faren" som kan skje på bare en gang ut i kulden...

Over tid/år så vil gjentatt kondensering eire("ruste") på elektronikk og sensorer som kan gjøre kamera ustabilt, dårlig til å fokusere, eller dø...

Men som aller oftest så lever også disse kameraene våre lenge og vell selv med ukentlige/daglige turer ut i kulda...

Jeg har aldri tenkt på dette vertfall, det ligger etpar brødposer i kamerabaggen, men har ikke brukt de enda...

Som oftest kommer man fra tur på fjellet å setter seg i en nediset bil å skal kjøre hjem, som gradvis blir varm (men fuktig)...

Swabbing-1-100_2886.jpg

Så det er noe å tenke på, men jeg ville ikke vært fanatisk... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...