Gå til innhold
Hundesonen.no

Å stille krav / "feller rundt ringen".


PsychoLynx

Recommended Posts

Litt delt denne tittelen her, men ja. Dere forstår etterhvert.

Leser Hundesport nå, der det står om dette med "feller rundt ringen". Deltakere klager på at folk sitter for nær ringen, at folk har MAT i nærheten av ringen, at andre hunder er i nærheten av ringen. Være seg LP eller Agilityring eller hva som helst man nå måtte konkurrere i. Det er ikke måte på hva slags unnskyldninger man kan høre etter konkurranser. "det gikk en hund forbi akkurat der, så vi mistet kontakten". "Hunden fikk snusen på en løpetidstispe som passerte 50 m unna, så han stakk ut av ringen". "Det satt noen med en baguett i hånda like ved ringen som min matglade hund fikk så lyst på". Osv osv osv. Og jeg har selv klart å ødelegge for en venninne under innkalling i LP fordi jeg kom til ringen akkurat når hun kalte inn sin hund. Han løp direkte til meg istedet. Min venninne ble selvfølgelig sint der og da, og hadde opprykket i hånda og alt, hadde hun klart akkurat det momentet. Men som hun sier etterpå... "Hadde vi kunnet øvelsen bedre, så hadde han ikke brydd seg om deg".

Så, å stille krav. Under LP er hinderhøyden maks 1 m. i IPo er den vel det samme, om jeg ikke tar feil. Vi har fri ved fot med noen få forstyrrelser som skudd og bevegelige gruppe (også i IPO er det vel), og dette er det "vanskeligeste" vi kan møte på.

Og dette er det mange her som sliter med! Hvorfor?

Grunnen til at jeg drar frem DETTE er en reportasje jeg leste i Hund og Fritid nå. Deler av reportasjen ligger her: Hund og Fritid resten står i det nyeste bladet og jeg syns iallefall det var intr å lese.

Saken i reportasjen er hundetrening i blandt annet Belgia. Det snakkes om blandt annet Mondeoring, og punktene som nevnes på linken er blandt annet:

Mondeoring - intet hinder for høyt

Mondeoring utmerker seg både når det gjelder lengden på programmet, samt høyden og lengden på hoppene som skal utføres. I Norge er det høyeste hoppet i du møter innen hundetrening 1 meter. Dette finner man i sporten IPO. For hundeførere som driver med det vi kan kalle det nasjonale lydighetsprogrammet (NKK), kan dette virke litt høyt. I NKK- lydigheten blir høyden på hoppet bestemt av høyden på hunden. Lengden på programmene i Norge kan variere noe, men er vanligvis ikke over 15 minutter. I ringsportene kan det høyeste "hoppet" være over 220 centimeter. Det er også lagt opp slik at desto høyere man "hopper", desto flere poeng får man. Lengdehopp er ikke, etter min viten, praktisert i Norge, men hundene må i mondeoring i noen tilfeller hoppe over 6 meter langt.

Når det gjelder lengden på programmet, kan et slikt mondeo 3 program runde 45 minutter fra man stiller klar for dommeren til man kan koble på hunden linen igjen. Da har man gått både lydigheten og figurantarbeidet uten pause.

i tilegg, i bladet er det nevnt utfordringer som neseprøve. I lp3 er det jo snakk om 5-6 små pinner som ligger ca 10 m foran hunden. Hunden får se hvor pinnene legges, mens fører står med ryggen til. I mondeoring derimot kan pinnene legges hvor som helst på en bane, hverken hund eller fører får se hvor. Og banen er utstyrt med forskjellige gjenstander som vanskeliggjør det hele. På prøven som Hund og Fritid hadde sett på, lå pinnen gjemt bak et 50 cm høyt gjerde. Bak dette gjerdet var det også satt ut flere falske fugler. Hunden måtte selv lokalisere pinnene, hoppe over gjerdet, finne rett pinne uten å plukke opp de andre, og bringe den tilbake til eier i rett linje, over noen tønner osv uten å lage tyggemerker.

Apportering: Apporteringen det er snakk om her, er noe annerledes enn vi er vandt med. Her vet hverken hund eller fører hva som skal apporteres før de står i ringen. Denne gangen var det en 2 m lang slange som skulle apporteres. Slangen ble kastet over noen tønner og ut i en vanngrav på banen, så skulle hunden hente den og bringe den tilbake til fører over tønner og alt.

fri ved fot: På en av prøvene nevnt i bladet var det satt opp et fullt "diskotek" på banen. Med høytalere store som menn. Da hund og fører hadde gått ca 20 meter, ble musikken satt på på fullt. I tilegg skulle hunden unngå å spise mat som ble kastet til den, eller som lå spredd på banen.

Avstandskommandering: Fører sitter ansikt til ansikt med en person som hvisker deg hva du skal kommandere hunden til, hvorpå du må kommandere uten å se på hunden...

på et bilde i bladet ser vi også hund og fører går fri ved fot gjennom et stort lastebildekk på banen.

Og her hjemme klager vi på om en kjent person beveger seg ved ringen? Jeg har hørt folk kommentere at "ikke ta bilder av oss da, hunden reagerer på knips i kamera skjønner du"....

Setter vi for lave krav for hundene våre? Er vi rett og slett for dårlige til å trene?

Neida, ikke alle hunder er laget for å forsere en vegg på 2,20 meter som noen hunder gjør i øvelsene "der nede", men burde vi iallefall ikke klare å få hunden til å overse MAT utenfor ringen? Eller at folk nyser, tar bilder, en hund bjeffer eller annet?

Intr tema syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter vi for lave krav for hundene våre? Er vi rett og slett for dårlige til å trene?

Selvsagt er det en treningssak. Like selvsagt så kan man jo ta litt hensyn, syns jeg.

For hvorfor skal man sitte oppå ringbåndet? Hvorfor må man ha sin halvbråkete pubertetshannhund en halvmeter utafor ringen? Hvorfor må man varme opp med pipeball rett ved ringen? Hvorfor må posen med ferske ligge på stolen som står oppå ringbåndet?

- Og Magnus Carlsen kan sikkert spille sjakk midt på Ullevål stadion mens publikum heier som om det var fotballkamp også, men Jeg ser ikke helt for meg at det er sånn sjakkmesterskap foregår allikevel..

Men jo.. Det er snakk om dårlig trening når bikkja reiser seg på fellesdekken fordi at han i naboringen brøler til bikkja si, eller hun tror hun ser noen hun kjenner på utsiden og glemmer at innkalling ender med utgangsstilling. Selvsagt er det dårlig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli lenge siden jeg trente aktivt lp nå,men vi prøvde etter beste evne å få til flest/værst mulige forstyrrelser.

Løpetids tisper,fotballspillere,trente inne i ridehus,med hester i trening på halve banen. Kjente hunder i lek med ball foran fellesdekk hunder osv.

Fløyter,pipedyr og alt mulig annet tull.Effektivt og artig var det også.

Nå er jeg helt enig i at man skal ta hensyn på utsiden av ringene,men samtidig er jo ingen konkuranse artig uten publikum heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kl 1-2 synes jeg faktisk man bør ta litt hensyn. Dette er gjerne unge og uerfarne hunder, kanskje litt dårlig trent, mor/far er nervøs og ting har lettere for å gå skeis, noen ekvipasjer er slettes ikke klare for å starte i det hele tatt. At det er en fordømt jungel å komme frem er nokså irriterende ja! Når man må klyve over barduner og bur for å komme frem til sin egen puslete stol, blir det litt voldsomt. Når man faktisk utsetter å gå på do, for man ser telthavet foran seg, så blir det for mye etter min smak. Det er ikke forstyrrende i det hele tatt, bare klønete og lite publikumsvennlig.

I Sverige er det enda verre. Der er man ute på ett jorde og publikum er forvist til ett jorde near by. Overdriver bittelitt her, men det er en grunn til at mange reiser over grensa for å få opprykkene sine. Personlig synes jeg det er feige opprykk, men det er min mening :getlost: Jeg har selv tatt ett billig opprykk og det føltes kleint. Jeg kom på første, men den seieren smakte surt. At andre gjør det, er ok, men jeg mener det er litt feil. Har man en så dårlig trent hund, at man må reise til ett enkelt land for å få opprykket, så er man rett og slett ikke klar for en klasse over her i Norge (nå får jeg sikker juling, men blås på tærne først og sett på donaldplaster først da) Folk blåser av meg, men ting i mitt hode skal foregå på ærlig vis, derfor skammer jeg meg den dag i dag for at jeg reiste og fikk det billige opprykket som jeg slettes ikke hadde fortjent. At man reiser over for å få konkurranse-erfaring er en helt annen sak!

Vi er en liten gjeng som trener fast sammen nå, og du skal se de fellene vi legger ut *ler* Vi tuller ikke på trening vi. Arme hunder, men så blir de fleste hunder dønn sikre på konkurranser også. MEN vi forventer IKKE at en slik hund som Uta klarer seg gjennom slike utfordringer. Hun kan ikke dette ennå, selv ikke den sikreste øvelsen hennes er trygg nok for henne. Jeg vet likevel at det er mange som trener veldig safe, og det straffer seg nok om man ikke trener skikkelig nok på det man skal trene på. Kjenner ikke mange som legger opp apporten på en full parkeringsplass, eller drasser med seg en utagerende hund forbi på fellesøvelsene (alle slipper nå pga Uta hihi), kaster baller på fvf, går parallell fvf (det er verst for fører), ruta skal finnes selv om det er en jungel av markører rundt om osv. Så med det er faktisk mange hunder dårlig trent, men slik er det nå. Takket gudene for det, når en dalmis kom løpende inn i ringen og pisset ned markørene rett før jeg skulle sende i ruta (Z var hundeaggresiv og markørene var HANS). Jeg er sikker på at om du en gang skal starte, så vil du også oppleve trangen til å unnskylde bikkjas dusteoppførsel i ringen :wub:

Psyko: Du vet at mondioring er ulovlig her i Norge? Så å trene ett slikt program er for spesielt interesserte, for du må nemlig utenlands for å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Margrete :getlost:

Om man mener det er nok å bare kunne øvelsene - ja, da får man drite i å konkurrere. Å konkurrere er faktisk å dra i et nytt miljø, med forstyrrelser og uforutsette ting.

Man kan jo spørre seg hva som er greia når man på NKK Stavanger måtte ha pause i agilityringen fordi eliteklassen skulle ha fellesøvelser. Ja, ringene lå omtrent i hverandre, men det går fint om man bare trener på det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo spørre seg hva som er greia når man på NKK Stavanger måtte ha pause i agilityringen fordi eliteklassen skulle ha fellesøvelser. Ja, ringene lå omtrent i hverandre, men det går fint om man bare trener på det :getlost:

OT: Mens vi som startet i klasse 1, 2 og 3 gikk hele konkurranseprogrammet klint inntil agilityringen med musikk, brøl, applaus og ståk...

Ellers er jeg, med mangelfull objektivitet, enig i at en kan vise litt hensyn til klasse 1 - det er der rekrutteringen finner sted. Vi var på et stevne i høst, godt gjennomført for øvrig, men klasse 1 lå langs sekretariatet, grillen, stands og veien som alle tilskuere kom gående - mens den andre ringen lå innerst på banen og hadde mer ro rundt seg. Det var lett å se at mange av ekvipasjene i klasse 1 var distrahert og påvirket av det som skjedde utenfor ringen. Selvfølgelig er det en treningssak og erfaringssak, men jeg hadde trodd en ville "teste" hundene i de øverste klassene mer enn de i laveste klassene om en kan velge ringer med ulike omgivelser.

En ting er at en hund er trent med forstyrrelser, men det handler da også om allmenn høflighet? En varmer ikke opp hunden sin med en wubbakong rett ved siden av der hundene skal ha stå under marsj, og en står ikke bak fellesdekken og spiser pølse. Det er forskjell på dårlig konkurransetrent hund og dårlig sportsånd - noe jeg synes det er, om en gjør unødvendige ting som eksemplene jeg nevner.

Jeg så i annonsen for Follo BHK sitt stevne i januar at klikker er forbudt i hallen - jeg er glad min hund ikke vet hva en klikker er, for selv i utstillingsringen har jeg sett folk ha med seg klikkeren og bruke den all mass. Uten å kunne klikkertrening inngående, antar jeg at en ikke står flere sammen tett-tett og klikker vilt om hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så i annonsen for Follo BHK sitt stevne i januar at klikker er forbudt i hallen - jeg er glad min hund ikke vet hva en klikker er, for selv i utstillingsringen har jeg sett folk ha med seg klikkeren og bruke den all mass. Uten å kunne klikkertrening inngående, antar jeg at en ikke står flere sammen tett-tett og klikker vilt om hverandre...

Jo, det gjør man faktisk. Det er uproblematisk. Med mindre jeg misforstår tett-tett, 1 meter mellom er uproblematisk. Hundene lærer seg fort å skille. Kan man ikke gå et lydighetsprogram selv om noen klikker på utsiden av ringen, har man definitivt trent for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør man faktisk. Det er uproblematisk. Med mindre jeg misforstår tett-tett, 1 meter mellom er uproblematisk. Hundene lærer seg fort å skille. Kan man ikke gå et lydighetsprogram selv om noen klikker på utsiden av ringen, har man definitivt trent for dårlig.

Som sagt, jeg bruker ikke klikker og kjenner ikke den type trening uttømmende, så jeg trodde faktisk at en hund ville kunne bli forvirret om det sto mennesker foran og bak som klikket. Med tett mener jeg i umiddelbar nærhet, slik at hunden kan høre klikket. Jeg trener med folk som bruker klikker, men siden min hund ikke forbinder lyden med noe spesielt har jeg ikke erfart hvor tett en kan stå uten at hun blir forvirret/feilbelønnet/-påvirket.

Jeg tenker ikke primært på at hunden ikke kan gå programmet fordi lyden skal distrahere - om den hører et klikk skal den vel tenke "jeg gjorde rikktig" og fortsette i det sporet? Jeg tenker heller på uheldige konsekvenser, som at hunden snuser rundt seg under fellesdekken, hører klikket og tror det er riktig - eller tjuvstarter på innkalling, hører klikket og tar det som belønning/positiv tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg bruker ikke klikker og kjenner ikke den type trening uttømmende, så jeg trodde faktisk at en hund ville kunne bli forvirret om det sto mennesker foran og bak som klikket. Med tett mener jeg i umiddelbar nærhet, slik at hunden kan høre klikket. Jeg trener med folk som bruker klikker, men siden min hund ikke forbinder lyden med noe spesielt har jeg ikke erfart hvor tett en kan stå uten at hun blir forvirret/feilbelønnet/-påvirket.

Jeg tenker ikke primært på at hunden ikke kan gå programmet fordi lyden skal distrahere - om den hører et klikk skal den vel tenke "jeg gjorde rikktig" og fortsette i det sporet? Jeg tenker heller på uheldige konsekvenser, som at hunden snuser rundt seg under fellesdekken, hører klikket og tror det er riktig - eller tjuvstarter på innkalling, hører klikket og tar det som belønning/positiv tilbakemelding.

KjempeOT: Juta har vært klikkertrent i 4 mnd nå, hun vet utmerket godt hva klikkeren betyr. Sist mandag var vi å trente flere klikkere samtidig. På de første fire fem klikkene ble hun litt forvirret, så ble hun faktisk mer konsentrert på meg. Hun brø seg fint lite om at de andre klikket. Klart det var en utfordring for henne og hun var mer sliten enn ellers når vi kom hjem. Poenget mitt er at de lærer kjapt forskjellen.

En viss fare er det jo for at hundene misforstår. Men tanken fra dommere og klubbene er nok ikke fordi det forstyrrer, men fordi enkelte bruker det som en belønning utenfor ringen :getlost: Altså, klikket betyr all verdens for hundene, dette kan utnyttes om man har lært det inn. At noen klikker og man får kun ros, så klikker og får godbit, osv. Altså en læring, ergo er det lett å ha med seg noen utenfor ringen som klikker om ting er bra og vips har hunden fått en belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjempeOT: Juta har vært klikkertrent i 4 mnd nå, hun vet utmerket godt hva klikkeren betyr. Sist mandag var vi å trente flere klikkere samtidig. På de første fire fem klikkene ble hun litt forvirret, så ble hun faktisk mer konsentrert på meg. Hun brø seg fint lite om at de andre klikket. Klart det var en utfordring for henne og hun var mer sliten enn ellers når vi kom hjem. Poenget mitt er at de lærer kjapt forskjellen.

Jepp, det var omtrent det jeg prøvde å si. Jeg vet ikke om de hører forskjell på klikkerne eller hva som skjer. Men som alt annet må også dette holdes vedlike, selvsagt. Jeg så det på yngstemann her når vi ikke hadde trent med andre på lenge, da stusset han på det første klikket fra naboen. Men han var fort på nett igjen.

En viss fare er det jo for at hundene misforstår. Men tanken fra dommere og klubbene er nok ikke fordi det forstyrrer, men fordi enkelte bruker det som en belønning utenfor ringen :getlost: Altså, klikket betyr all verdens for hundene, dette kan utnyttes om man har lært det inn. At noen klikker og man får kun ros, så klikker og får godbit, osv. Altså en læring, ergo er det lett å ha med seg noen utenfor ringen som klikker om ting er bra og vips har hunden fått en belønning.

Jeg er enig i at det kan oppstå misforståelser, men jeg tror sannsynligheten for det er svært liten om man har trent godt, og strengt tatt kan naboens "bra!" eller pipeleke misforstås på samme måte også. Jeg tror også "juks" kan være begrunnelsen. Men en hvilken som helst sekundær forsterker kan jo i prinsippet trenes og brukes sånn, så at man fjerner det problemet ved å forby klikker er i beste fall litt misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyko: Du vet at mondioring er ulovlig her i Norge? Så å trene ett slikt program er for spesielt interesserte, for du må nemlig utenlands for å starte.

Ja, har vel hørt at det er ulovlig her i landet, men var ikke helt det jeg tenkte heller. at vi skulle trene på de momentene liksom. Men hva om man trener til å gå FVF på en discotekbane med mat kastende mot hunden da. Da burde man vel strengt tatt ikke få problemer om det sitter noen utenfor ringen med en baguette i hånda liksom?

Og joda, absolutt enig i at det burde være langt enklere å komme seg TIL ringen når man skal konkurrere osv, slik sett burde det vært et system. Men da for å komme seg frem uten å gå inni teltet til noen, ikke fordi det vil være forstyrrende når man er i ringen for å konkurrere. Du ser forskjellen?

Så jo bare på Lillestrøm nå... Folk satte bur og stellebord overalt, så det omtrent var umulig å komme frem bare man skulle gå gjennom lokalet. Et sted måtte vi gå mellom ringen og noen stellebord (trangt!) og plutselig hadde Gry en svart diger bamse av en hund i hodet som angrep henne rett fra stellebordet. Hun kom for nærme h*ns plass rett og slett, og ble jaget vekk. SLIK er uholdbart! Men er man inne i ringen for å konkurrere, bør man ha trent på at det kan skje ting RUNDT ringen, mener jeg.

Også kommer jo sånne vanlige ting som "det er for varmt/kaldt for hunden min" (ja, jeg har brukt denne selv jeg, Bridie takler dårlig 30 pluss hu, men da burde JEG trent MER på det om jeg da ville konkurrere i slike temperaturer), "hunden min nekter å ligge når det er vått gresset" osv osv. For visst pokker er det hunder som går bra uansett føre/værforhold og forstyrrelser overalt.

Som når Sheriffen sku konkurrere gang nr to... Han løp av banen første gangen, etter en hund. Så på treningene deretter satte vi oss 2-3 stk med hunder inne på banen og lot dem trene. Og Sheriffen har vel ikke løpt av banen etter andre hunder igjen :wub:

Man kan ikke forvente at omgivelsene skal tilrettelegge seg etter utøver hele tiden :P

Man kan jo spørre seg hva som er greia når man på NKK Stavanger måtte ha pause i agilityringen fordi eliteklassen skulle ha fellesøvelser. Ja, ringene lå omtrent i hverandre, men det går fint om man bare trener på det :getlost:

Ikke sant.... Burde ikke hundene i en eliteklasse kunne overse såpass av forstyrrelser?

Joda, jeg vet at jeg selv kunne slitt med å få Bridie til å ligge på fellesdekk med full fres i en agilityring like ved. Fordi Bridie har trent ag før og har visst stressnivå når det kommer til dette. (høhø). Men da må det være opp til meg å trene på sånne ting da, og forutse at det KAN skje noe!UTENFOR ringen. Noe annet blir selvfølgelig om en hannhund stikker av og markerer på første og beste tispe som ligger i fellesdekk liskom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjempeOT: Juta har vært klikkertrent i 4 mnd nå, hun vet utmerket godt hva klikkeren betyr. Sist mandag var vi å trente flere klikkere samtidig. På de første fire fem klikkene ble hun litt forvirret, så ble hun faktisk mer konsentrert på meg. Hun brø seg fint lite om at de andre klikket. Klart det var en utfordring for henne og hun var mer sliten enn ellers når vi kom hjem. Poenget mitt er at de lærer kjapt forskjellen.

Da har jeg simpelthen undervurdert hundene, det er jo flott om de ikke blir forvirret!

*klikkernoooooooob*

En viss fare er det jo for at hundene misforstår. Men tanken fra dommere og klubbene er nok ikke fordi det forstyrrer, men fordi enkelte bruker det som en belønning utenfor ringen :getlost: Altså, klikket betyr all verdens for hundene, dette kan utnyttes om man har lært det inn. At noen klikker og man får kun ros, så klikker og får godbit, osv. Altså en læring, ergo er det lett å ha med seg noen utenfor ringen som klikker om ting er bra og vips har hunden fått en belønning.

Det er et enda bedre poeng, men om folk vil jukse/"jukse", får en det jo til - sånn sett er jeg mest "bekymret" for muligheten til å kunne ødelegge for andre, det er i og for seg mer usportslig enn å ha noen knep for å øke hundens motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kommer jo sånne vanlige ting som "det er for varmt/kaldt for hunden min"

Når går det over fra å være en forklaring til en unnskyldning da mener du?

Man kan jo fint forklare et dårlig resultat med rævva vær/løpetispe/koldtbord/en flyvende kong/etc uten at det er en unnskyldning av den grunn. Tenker jeg iallefall. Man trenger vel ikke ha en hund som er helt perfekt før man stiller til konkurrere. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når går det over fra å være en forklaring til en unnskyldning da mener du?

Man kan jo fint forklare et dårlig resultat med rævva vær/løpetispe/koldtbord/en flyvende kong/etc uten at det er en unnskyldning av den grunn. Tenker jeg iallefall. Man trenger vel ikke ha en hund som er helt perfekt før man stiller til konkurrere. Eller?

Enig med du! Det er faktisk lov å forklare ting.

Jeg har selv godt noen ræva stevner og etterpå tenkt meg fram til hva det var og gjerne diskutert det også. Det må faktisk ikke være en "dårlig" unnskyldning.

Jeg HAR faktisk gått ett stevne der det viste seg at tispen var syk etterpå, jeg har faktisk gått stevne der det viste seg at den ene hunden satt å gjetet hunden min og den ble berørt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde vi kunnet øvelsen bedre, så hadde han ikke brydd seg om deg".

Og det er jo et kjent faktum, jeg synes man kan se mye av det både i agility og lydighet. Hunder som stikker ut av ringen, førere som blir sure på dommerne pga for vanskelige slalåminnganger, hinderkombinasjoner eller det våte gresset som gjorde at hunden bare ikke kunne ligge på fellesdekken. Det har jo selvfølgelig med et treningsproblem å gjøre, skal man hevde seg i konkurranser må hund og fører kunne takle alle tenkelige utfordringer som det er realistisk å møte i en konkurransesituasjon. Er det derimot en ny situasjon som man ikke bør kunne forutse at kommer til å forekomme synes jeg det er rett og riktig å tale opp for at man unngår at sånne ting skjer i fremtiden. Jeg vil f.eks aldri trene på at det kommer hunder løpende inn i banen min og at Ace bare skal takle det. Heller ikke lydighet/agility på snøunderlag eller vaffelposter ved slalåmen. Sånt skal ikke forekomme i konkurransesituasjoner, og jeg velger heller å fokusere på ting som vil bety noe. Noen ting er faktisk arrangørs ansvar - og da lar jeg det ligge på deres skuldre.

Setter vi for lave krav for hundene våre? Er vi rett og slett for dårlige til å trene?

Å stille krav forutsetter jo at hunden har fått nok trening i den relevante situasjonen til at det er realistisk at den lykkes. Det mest urettferdige jeg ser er når førere "stiller krav" og det er tydelig at hunden ikke har forutsetninger for å kunne lykkes - og fører enten blir sur på hunden eller på omstendighetene det skjedde i.

Jeg tror mye av årsaken til at mange ekvipasjer feiler i "enkle" øvelser er at grunnarbeidet ikke er plass, man "løper" ut i konkurransesammenheng så fort man nærmer seg noe som ligner. Jeg har ikke sett veldig mange Lp-konkurranser de siste årene, men synes agilitykonkurranser definitivt får flere og flere eksempler på at godt grunnarbeide hjelper. De som slurver der blir fort "one hit wonders" i klasse 1 og sliter i de høyere klassene. Logisk nok, det å skulle lære grunnferdigheter mens fører "stiller krav" er ikke en enkel oppgave.

Samtidig vil jeg nevne at det er noen som konkurrerer for moro skyld. Hvis man bare driver med agilitykonkurranser for å ha det gøy sammen med hunden sin spiller det forsåvidt ingen rolle om man får 5, 10 eller 40 feil. Det spiller heller ingen rolle om man nuller fri ved fot så lenge man har det gøy sammen med hunden sin, eller ikke har ambisjoner om å vinne HP Pettersens Trofé. Det som derimot er teit og som jeg er helt enig med deg i, er de som ikke kan ting godt nok og istedenfor å sukke først og deretter gå hjem og trene på tingene de er dårlige på, heller bruker en av omstendighetene som eneste årsak og blir sur.

For hvorfor skal man sitte oppå ringbåndet? Hvorfor må man ha sin halvbråkete pubertetshannhund en halvmeter utafor ringen? Hvorfor må man varme opp med pipeball rett ved ringen? Hvorfor må posen med ferske ligge på stolen som står oppå ringbåndet?

Noe hensyn bør og kan man ta mener jeg også. Agressive hunder har ikke noe i målområdet/startområdet på en agilitybane å gjøre, eller for den del ligge i en fellesdekk dersom man har grunn til å tro at den vil reise seg og utagere mot en av de andre hundene. Man behøver ikke kaste baller eller bruke pipedyr rett utenfor en konkurransering, og man skal ikke bare glemme at man mister vaflen sin inn i konkurranseringen. Derimot synes jeg forbudet mot klikker i Follohallen bare beviser hvor lite enkelte kan om klikkertrening. Jeg synes også at hunder generelt skal tåle at det prates rundt ringen, knipsing av bilder, hunder som trenes/belønnes/koses med. Sunn fornuft fra begge parter igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du! Det er faktisk lov å forklare ting.

Jeg har selv godt noen ræva stevner og etterpå tenkt meg fram til hva det var og gjerne diskutert det også. Det må faktisk ikke være en "dårlig" unnskyldning.

Jeg HAR faktisk gått ett stevne der det viste seg at tispen var syk etterpå, jeg har faktisk gått stevne der det viste seg at den ene hunden satt å gjetet hunden min og den ble berørt av det.

Klart det er ting som faktisk er en forklarende del. Syk hund er jo en av dem. Psyking fra andre hunder, synes nå jeg er en aldri så liten dårlig unnskyldning :banana: I hvert fall i de øverste klassene. La det være klart, når jeg sier slikt, så er det kun elite/a-hunder. Lavere klasser kan fint ha slike forklaringer, mens det ramler innunder unnskyldninger i høyere klasser, mener nå jeg. Syk hund er vel en av de tingene jeg klarer å godta som en forklaring i alle klasser. Feiltråkk i ringen og smell for en skuddredd/fobisk hund er jeg også med på... Altså ting man faktisk ikke kan noe for, eller kunne trent på, tenker jeg at kan forklares. Ja også den at man rett og slett ikke har trent godt nok da *flir*

Ang psyking; en av Z sine verste fiender satt ved siden av han på fellesøvelsene... Z og den andre satt og lå som prester de, og det ble sagt utenfor ringen etterpå at det hadde vært en del skuling, men satt og lå gjorde de! Vi trente aldri sammen ellers. Så det lar seg gjøre, selv med drittbikkjer som Z.

Når det er sagt: Dette blir jo sånn teori og praksis opplegg... finnes alltid noen unntak som bekrefter regelen liksom

Edit: Tuppe; snøunderlag kan da forekomme og bør da trenes på. Glatt i ag så klart, men lp bør gå fint. Vaffelpost er jeg enig i *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er ting som faktisk er en forklarende del. Syk hund er jo en av dem. Psyking fra andre hunder, synes nå jeg er en aldri så liten dårlig unnskyldning :banana:

Der kom fordommen. Har du tenkt på at psyking av hunder kanskje er en forklaring og ikke en unnskyldning? Og samme hunden har nesten grepe hunden over nakken i utfall og etterpå ligger å psyker rett utenfor ringen?

Og hvorfor er det en dårligere forklaring enn andre når det er ett faktum at hunden har reagert på det?

Og ja, jeg syns det er unødvendig å holde slike hunder som i dette tilfelle klin inntil ringen, som bare "venter" på å få gjøre utfall igjen.

Men ja, det er en forklaring og nei, jeg stampet ikke ut av ringen i sinne og klaget på at stevne gikk dårlig pga det. For faktisk så vant vi :banana: (selv om vi presterte dårligere enn normalt pga den hunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom fordommen. Har du tenkt på at psyking av hunder kanskje er en forklaring og ikke en unnskyldning?

Og hvorfor er det en dårligere forklaring enn andre når det er ett faktum at hunden har reagert på det?

Fordom?

Jo, jeg tenker som så at det faktisk kan trenes på, for det kan det. Leser du neste setning, så ser du også at jeg skriver at dette gjelder hunder i de høyeste klassene, elite og a hunder skal tåle slikt mener nå jeg. (regner med at opplevelsen din var i lavere klasse). Om du leser enda litt lenger ned, så ser du at jeg også skriver jeg at det er forskjell på teori og praksis.

Nå har jeg tenkt litt på dette med skudd, det kan jo faktisk trenes på det å, så der avslørte jeg en av mine fine unnskyldninger... :banana: Sånn bare for å likestille meg, og ikke heve meg over på en måte.

Edit; jeanette skrev vist mer

[quote name='JeanetteH' date='18 desember 2009 - 15:43 '

Og ja, jeg syns det er unødvendig å holde slike hunder som i dette tilfelle klin inntil ringen, som bare "venter" på å få gjøre utfall igjen.

Men ja, det er en forklaring og nei, jeg stampet ikke ut av ringen i sinne og klaget på at stevne gikk dårlig pga det. For faktisk så vant vi :banana: (selv om vi presterte dårligere enn normalt pga den hunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordom?

Jo, jeg tenker som så at det faktisk kan trenes på, for det kan det. Leser du neste setning, så ser du også at jeg skriver at dette gjelder hunder i de høyeste klassene, elite og a hunder skal tåle slikt mener nå jeg. (regner med at opplevelsen din var i lavere klasse). Om du leser enda litt lenger ned, så ser du at jeg også skriver jeg at det er forskjell på teori og praksis.

Nå har jeg tenkt litt på dette med skudd, det kan jo faktisk trenes på det å, så der avslørte jeg en av mine fine unnskyldninger... :banana: Sånn bare for å likestille meg, og ikke heve meg over på en måte.

Edit; jeanette skrev vist mer

Nå tok jeg høyde for at det var en fellesøvelse, og ikke en drittbikkje som forfulgte deg gjennom hele klassen. DET er en forklaring.

Så vist situasjonen er godkjent så er det en forklaring, om man som enkelt person ikke godkjenner det som forklaring så er det en dårlig unnskyldning?

Og nei, jeg sier ikke at man skal ha ett problem fritt miljø, og ja jeg håper/forventer at hundene mine skal takle det. Men det er slik at enkelte ting er uforutsatte. Som feks AG oppvarmingen som var ved siden av og brått hadde hunden min en pipeball mellom frambena midt i fvf. Jeg forventer at hunden min skal ta ballen jeg da, det er ikke en unnskyldning. Det er en forklaring på hvorfor slik og slikt skjedde og jeg kan

a) velge å øve på at hunden min ikke skal gripe belønning under fvf

eller

b) gi F og satse på at den situasjonen ikke dukker opp igjen.

Så lenge man vet at LP kommer ved siden av AG så trener man på det, men det er ikke det samme som man også skal trene på overfall, ball som ikke skal gripes som belønning osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt PsychoLynx, men å sammenligne LP med mondioring blir litt feil synes jeg. De forskjellige ringsportene er utrolig krevende og mye av det som skjer innenfor ringen er ikke tren-bart. Med det mener jeg at man tester hundens mentalitet og målet er at den beste hunden skal vinne, ikke at den beste føreren skal vinne, som i LP.

Jeg synes det handler litt om respekt. Jeg vil ikke prøve å ødelegge for andre deltagere, men selvfølgelig kan jeg heller ikke blir sur om hunden min mister konsentrasjonen fordi en tilskuer spiser tett inntil ring-båndet eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At svenskene har konkurranse på ett jorde og "forstyrrelsene" på et annet gir vel ikke akkurat de store utslagene annet enn at man muligens får en tryggere hund i konkurranseringen senere? Vil vel ikke akkurat si at de svenske hundene sliter noe mer enn de norske med "trøkket" utefor ringene under store mesterskap f.eks.

Mondioring er vel ikke ulovlig å trene under godkjente instruktører, men ikke godkjent som konkurranseform i Norge? Uansett blir det jo som occurence sier, det er en prøve på hunder med drifter og psyke noe over snittet, med egenskaper som ikke er trenbart.

Klart vi må trene med masse forskjellige forstyrrelser, men det er fortsatt en uting med knitrende matpakkepapir, utagerende hunder, løpetisper, klikker, pipeleker osv rett ved konkurranseringen, og er ikke annet enn respektløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi må trene med masse forskjellige forstyrrelser, men det er fortsatt en uting med knitrende matpakkepapir, utagerende hunder, løpetisper, klikker, pipeleker osv rett ved konkurranseringen, og er ikke annet enn respektløst..

:banana:

Jeg oppfører meg helt som normalt når jeg sitter utenfor en ring, jeg. Uten å gjøre "hundeting" som å plystre, rope, klikke eller leke. Og så holder jeg meg under det generelle støynivået - hunder klarer fint å skille ut lyden av brusflaska som skrus opp, kjekspakka som knitrer eller lighteren min som sier "ritsj" (ja, jeg røyker ute) - om de ramler ut på grunn av det så kan jeg ikke helt se at det er min skyld på noe vis, og jeg synes ikke jeg oppfører meg særlig respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:banana:

Jeg oppfører meg helt som normalt når jeg sitter utenfor en ring, jeg. Uten å gjøre "hundeting" som å plystre, rope, klikke eller leke. Og så holder jeg meg under det generelle støynivået - hunder klarer fint å skille ut lyden av brusflaska som skrus opp, kjekspakka som knitrer eller lighteren min som sier "ritsj" (ja, jeg røyker ute) - om de ramler ut på grunn av det så kan jeg ikke helt se at det er min skyld på noe vis, og jeg synes ikke jeg oppfører meg særlig respektløst.

Jeg skjønner ikke helt at du gadd og skrive alt det der for en bitteliten detalj i helheten. Jeg tror egentlig du skjønte hva jeg mente.. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...