Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg gjøre?


anetti

Recommended Posts

Hei alle sammen :flowers:

Trenger sårt litt hjelp. Jeg har en Drever valp på snart 9mnd. Når jeg er borte går han fritt på ett stort rom pluss gangen ned. En god del plass å bevege seg på. Han har vært veldig flink hittil, men har nå begynt å gnage å ødelegge hjemmet vårt.

Han har leker, gnagerbein og soveplass. Jeg skulle sette inn en sovesofa som kunne brukes når jeg hadde folk på besøk, og som han kunne sove i når han gikk fritt. Første dagen han hadde den på rommet sitt ødela han og gangde på ene hjørnet på senga ( inn til fjøringene ). Etter dette hadde skjedd to dager etter hverandre, tok vi den ut.

Nå forige uke hadde han spist av hovedledinga til det elektriske som en satt fast i veggen, noe som er veldig farlig! Dette gjør han ikke når vi er hjemme. Også hadde han dratt opp halve golvbelegget. Fikset dette, men lell holder han på.

Han er vant til å stå i bur om natten, dette går fint, så de siste dagene har han stått i buret på dagtid når han er hjemme alene. Dette går kjempe bra, men jeg personlig vil ikke ha hunden min i bur 4-7 timer om dagen når jeg og min samboer er på jobb.

Trenger sårt litt hjelp, vet ikke hva jeg kan gjøre når han gjør dette når han er hjemme alene, og ikke når jeg er med han. Gnager han på noe når jeg er hjemme, så sier jeg fra til han.

Kan det være at han kjeder seg? Burde jeg ha hatt noen leker som aktiviserer han mer når jeg ikke er hjemme?

Hadde vært fint om noen hadde noen tips til meg som hundeeier, og/eller erfaringer. Setter veldig stor pris på det. Takker og bukker for alle svar! :wub:

Mvh Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags aktivisering får han ellers da?

Ledninger kan tildekkes, annet man er redd for rydder man bort, eller man kan skjerme det ved hjelp av kompostbingeelementer. At han ikke ødelegger i buret er nå en sak, men han lærer ikke det døyt av det.

Litt uenig i dette, min hund var av typen som kunne bite på en del ting, han ble satt i bur og han sluttet og ødelegge. Ikke fordi han lærte at det var galt, men fordi han lærte og slå seg til ro. Tok ikke lange tida før han lå med døra åpen ingenting ødelagt etter dette. Han fikk nok aktivisering, men manglet en av bryter når vi var inne. Litt rastløs spes når det ikke var folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke blitt redd for å være alene hjemme da? At noe har skremt han mens han har vært alene? Hunder som ødelegger mye når de er alene, gjør det ofte for å avreagere angst (ikke alle selvfølgelig, men det er en såpass vanlig ødeleggelsesårsak at man alltid må ta det i betraktningen). Også den opprinnelige alene-hjemme-treningen kan ha noe å si, har man vært for kjapp så er alene-hjemme-situasjonen noe som balanserer på en knivegg og det skal ingenting til for at hunden plutselig freaker ut over å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan tenke meg at han kunne ha blitt redd ja, for han gått alene hjemme slik i 2-3 mnd nå.

gir han ofte noen leker slik at han må tenke litt og bryne seg på, for eksempel god biter i en flaske / dorull. og han får av og til snute trening, slik at han får lete etter godbiter og slikt. jeg tror jeg aktiviserer han godt.

Så lurer på om han hadde blitt redd av noe :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han mye aktivisering FØR dere går på jobb? Er han sliten når dere går på jobb? Eller får han mest aktivisering etter jobb?

Kanskje dere skulle begynne å gå spor, og når han har skjønt poenget og dere kan øke tiden på hvor gammelt sporet er, at dere legger ut et spor kvelden før, og så går sporet med ham på morgenen før jobb? I tillegg til f.eks å gi ham maten på en tomflaske, div aktiviteter å holde på med heller enn å ødelegge.

Nå vet jo ikke jeg hvordan dere bor ifht spor-terreng og slikt.

Men, det er jo en jakthund, og de har myye kapasitet! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynner annenhverdag 10 og 12 på jobb, og står opp sammen med samboeren min som drar på jobb til halv 8. Da blir det en lang tur om morgenen, og litt små aktiviteter får å prøve å slite han ut litt, slik at ikke har all den energien rett før jeg drar. Vi bor på landet, så veldig greit når det gjelder turer og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner, så deilig å jobbe sånn, da! :flowers:

Men da kan det være en god idé å gå spor, hvis du f.eks får meldt deg på et kurs eller kikker litt rundt på forumet her. Det sies at 5 minutter med spor gjør hunden like sliten i hodet som 2 timers gåtur. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Da pelsdyret mitt var rundt samme alder, gikk han løs på tregulvet og lagde hull i det med hjørnetennene. Og vinduskarmen var ikke direkkte pen.. Og selv om samboer og jeg trodde vi hadde gjemt unna mobilladere og andre ting, så hadde vi tydeligvis gjort en dårlig jobb for han fant ting alikevel.

Det virket som om han kjedet seg og fant diverse å underholde seg med mens vi var borte.

Han fikk turer og stimulanse ellers, så i begynnelsen visste jeg ikke helt hva jeg skulle gjrøe. Bur var og er ikke et alternativ for meg. Ihvertfall ikke å lukke det igjen.

Det endte med at vi pusset opp hele rommet på nytt (det andre soverommet), og valpesikret alle kriker og kroker. Og det fungerte supert. Det kostet en liten slant for nytt gulv og lister som var vanskelige å gnage på, men det var absolutt verd det.

Sier ikke at dere må pusse opp huset deres :thumbs: , men det var fiksing av rommet som var løsningen for oss. Men "bøllestrekene" ble borte da valpeperioden gikk over.

Nå kan vi legge igjen ting i hyllene og han rører det ikke. Vinduskarmen får også være i fred, og alle hjerter gleder seg.

Dersom hunden din får nok med tur og stimulanse, er trygg og glad, så vil jeg tro at det kanskje er en valpeperiode som går over...

Men som flere skriver her, så tror jeg også det er lurt å slite ut hunden litt før dere drar på jobb :banana:

Håper det løser seg!

Edit: endret skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :thumbs:

Ja, vi må få ordnet noe, blir veldig urolig når han gnager på ledninger, så vi må nok få sikret rommet mer.

Er ikke for bur jeg heller, nå går han i bur så han ikke river opp det han har gjort fra før ( har ikke fått fikset dette enda )

Har dere noen forslag til hvordan jeg kan aktivisere han når han er alene hjemme? Dreveren har jo mye energi, og siden jeg begynner sent på jobb, har jeg god tid til han om morgenen :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :aww:

Ja, vi må få ordnet noe, blir veldig urolig når han gnager på ledninger, så vi må nok få sikret rommet mer.

Er ikke for bur jeg heller, nå går han i bur så han ikke river opp det han har gjort fra før ( har ikke fått fikset dette enda )

Har dere noen forslag til hvordan jeg kan aktivisere han når han er alene hjemme? Dreveren har jo mye energi, og siden jeg begynner sent på jobb, har jeg god tid til han om morgenen :aww:

En liten enkel ting er jo å slenge godbiter/maten hans utover gulvet før du drar. Kjøp sånne kompostbingeelementer og voila så har du et området som et bur, uten at han bare har et lite området å være på, samtidig som du kan sørge for at det kun er "lovlige" ting på innsiden. Altså, alle ledning på utsiden, og ikke i labbeavstand! :banana:

Tyggeben er kjekke saker (så lenge han er interessert i dem da :blink:). Ellers er det jo lurt å ha denne kompostsaken fremme hele tiden og putte han inn der etter dere har trent, gått tur osv. så lærer han seg nok fort at man er rolig der.

Uansett, lykke til! Det går nok snart over! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...