Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du funnet ditt yrke?


Akita

Recommended Posts

Nå er eg blitt 24 og er ennå mer lost enn når eg var 16. Min drøm var jo å bli konditor, noe som eg var i et halvt år. Men så fikk eg denne allergien mot fuktighet, som igjen gjør at mange yrker blir uaktuell. Som feks det å jobbe i barnehage, Sfo, ++. Kan bare ha personlig hygiene. Oppvasken heme blir for mye.

Har også allergi mot dyr, riktignok kun mot korthåret, feks rottis pels. Så uaktuellt å jobbe med dyr.

Har litt skule, hotell og næring, baker og konditor,tegning form og farge, og barn og ungdom.

Alt innenfor H&N faller jo vekk siden eg ikke kan bli noe det og mye ved B&U. TF&F synest eg var kjekt, men vanskelig å få jobb senere.

Har jobbet i butikk, noen som eg egentlig synest var kjekt siden det var så mykje forskjellig kunder.

Har det siste året jobbet som selger.Noe som eg forsåvidt liker, men har ikke helt sansen for nazi systemet.

Var jo innom nav en stund eg og. Aetat den gang, men samme sørpen. Blikkenslager fant de ut at eg skulle bli. JADDA!

Liker å jobbe med folk og være kreativ.

Noen som har noen tanker på hva Anette skal bli når ho blir stor? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,det er jo mye du kan bli. Så det kommer jo an på hva du liker å holde på med selv da? Sånn litt mer spesifikt?

Men hva med blomsterdekoratør? Da får du jobbet med din kreative side,og du likte jo å jobbe i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Har litt skule, hotell og næring, baker og konditor,tegning form og farge, og barn og ungdom.

Alt innenfor H&N faller jo vekk siden eg ikke kan bli noe det og mye ved B&U. TF&F synest eg var kjekt, men vanskelig å få jobb senere.

*klippet*

Kanskje jeg er litt treg nå, men kunne du forklare hva disse forkortelsene dine står for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,det er jo mye du kan bli. Så det kommer jo an på hva du liker å holde på med selv da? Sånn litt mer spesifikt?

Men hva med blomsterdekoratør? Da får du jobbet med din kreative side,og du likte jo å jobbe i butikk.

Tror det er for mye fuktighet der. Har vært på tanken på det.

Innen hotell er det da fortsatt mye du kan jobbe med?! Resepsjon, booking, salg, kurs/konferanse.

Kanskje vindusdekoratør kunne vært noe?

Da er det kommet flere katogorier under hotell og næring etter eg gav meg. Tusen takk for tipset!

Kanskje jeg er litt treg nå, men kunne du forklare hva disse forkortelsene dine står for?

Jeg tipper hotell og næring, og tegning, form og farge, og kanskje barn og ungdom?

*Gjette vilt*

Hehe helt riktig. Tenkte når de sto rett over gadd eg ikke å skrive alt på nytt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye påvirker allergien din deg? Siden du sier du liker å jobbe med barn og ungdom, og liker å jobbe med folk, så tenker jeg kanskej noe innenfor barnevernsektoren..? Krevende, men givende jobb etter som jeg har forstått. Ingen dag er lik, og du møter nye utfordringer hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye påvirker allergien din deg? Siden du sier du liker å jobbe med barn og ungdom, og liker å jobbe med folk, så tenker jeg kanskej noe innenfor barnevernsektoren..? Krevende, men givende jobb etter som jeg har forstått. Ingen dag er lik, og du møter nye utfordringer hver dag!

Men da trenger eg vel høgare utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 1. året på Norges Kreative Fagskole (NKF), journalistikk. Et yrke jeg ikke hadde noen som helst erfaring med før jeg begynte på skolen for 4 måneder siden. Jeg digger det! :ahappy: Er du utadvent, nysgjerrig, glad i skrive og formidle sannheten? Da kan journalistikk være noe for deg. Er du i tillegg kritisk til ting, og ønsker å grave dypt i emner, og dermed lære mye nytt så har du veldig mange kvaliteter som er ønskelig i dette yrket.

Det er veldig spennende, men også ganske krevende. Deadliner i hytt og pine, og en del redigering av arbeid. Men gud så gøy når du har en ferdig artikkel, som i tillegg blir publisert! :D

På skolen har vi folk i alle aldre. I min klasse er den yngste 18, og den eldste 28! Så det er aldri for sent!

Ta i alle fall en kikk på skolens hjemmeside! Om ikke journalistikk er tingen for deg, så er det mange andre spennende linjer å velge! Du som har gått på tegning, form og farge har sikkert litt kreativitet i deg, og derfor tenker jeg at denne skolen kan være noe for deg. Uansett er kreativitet noe som kan læres!

Jeg stortrives på NKF Bergen, vi er en liten skole med 350 studenter, og miljøet er helt supert. Over all forventning faktisk. Dessuten er klassene små og man får god oppfølging av lærerne, som i tillegg har mange års erfaring fra arbeidslivet innen det yrker du studerer.

Lykket til med videre utdanning! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lyst til å ta høyere utdannelse? Da er det mulig å komme med flere tips. Jeg syns det å arbeide med psykologi kunne vært spennende f.eks, men vet ikke om det er interessant for deg.

Å bli psykolog er faktisk min store drøm. Helst jobbe med barn/ungdom. Har bøker eg sitter å leser i, og har brukt det mye i salg.

Har desverre dysleksi, store lærevansker. Og en dæsj med ad/hd. Så skulle ønske eg kunne kommet rett på en "læreplass", noe eg nesten klarte (lang historie og ikke som psykolog).

Begynte på studiekomp. men datt fort ut siden det ikke var noen som ville hjelpe stort til.

Er ikke noe fan av å bli tatt ut av klassen for egen opplæring, mener det er flere måter å gjør saker å ting på.

Jeg går 1. året på Norges Kreative Fagskole (NKF), journalistikk. Et yrke jeg ikke hadde noen som helst erfaring med før jeg begynte på skolen for 4 måneder siden. Jeg digger det! :D Er du utadvent, nysgjerrig, glad i skrive og formidle sannheten? Da kan journalistikk være noe for deg. Er du i tillegg kritisk til ting, og ønsker å grave dypt i emner, og dermed lære mye nytt så har du veldig mange kvaliteter som er ønskelig i dette yrket.

Det er veldig spennende, men også ganske krevende. Deadliner i hytt og pine, og en del redigering av arbeid. Men gud så gøy når du har en ferdig artikkel, som i tillegg blir publisert! :D

På skolen har vi folk i alle aldre. I min klasse er den yngste 18, og den eldste 28! Så det er aldri for sent!

Ta i alle fall en kikk på skolens hjemmeside! Om ikke journalistikk er tingen for deg, så er det mange andre spennende linjer å velge! Du som har gått på tegning, form og farge har sikkert litt kreativitet i deg, og derfor tenker jeg at denne skolen kan være noe for deg. Uansett er kreativitet noe som kan læres!

Jeg stortrives på NKF Bergen, vi er en liten skole med 350 studenter, og miljøet er helt supert. Over all forventning faktisk.

Lykket til med videre utdanning! :getlost:

Tusen takk for langt og intresant svart!

Du kan jo lese svaret over, men kommer helt klart til å ta en titt på hjemmesiden! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli psykolog er faktisk min store drøm. Helst jobbe med barn/ungdom. Har bøker eg sitter å leser i, og har brukt det mye i salg.

Har desverre dysleksi, store lærevansker. Og en dæsj med ad/hd. Så skulle ønske eg kunne kommet rett på en "læreplass", noe eg nesten klarte (lang historie og ikke som psykolog).

Begynte på studiekomp. men datt fort ut siden det ikke var noen som ville hjelpe stort til.

Er ikke noe fan av å bli tatt ut av klassen for egen opplæring, mener det er flere måter å gjør saker å ting på.

Tusen takk for langt og intresant svart!

Du kan jo lese svaret over, men kommer helt klart til å ta en titt på hjemmesiden! :getlost:

Anbefaler deg å lese dette studentportrettet av en som har gått/går på journalistikk. Hun har dysleksi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da trenger eg vel høgare utdannelse?

hvis du skal jobbe som barnevernspedagog eller lignende så trenger du utdanneldse, jeg vet ikke hvor mye stillinger man kan få uten utdanneldse eller erfaring. Har en kamerat som jobbet i barnevernet, og tror ikke han hadde noe utdanneldse på området, dog har han studiekompetanse.

Men om det er noe som intereserer så kan det jo være en ide å ta kontakt med det lokale barnevernet/barnevernsinstitusjonen å høre hvordan det ligger ann. Det er jo et yrke som er kronisk i mangel på folk, så vil jo tro at det burde være mulig å få jobb uten utdanneldse så lenge du viser at du er kvalifisert, og har interesse av å lære, eventuelt ta noe kurs..? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 1. året på Norges Kreative Fagskole (NKF), journalistikk. Et yrke jeg ikke hadde noen som helst erfaring med før jeg begynte på skolen for 4 måneder siden. Jeg digger det! :D Er du utadvent, nysgjerrig, glad i skrive og formidle sannheten? Da kan journalistikk være noe for deg. Er du i tillegg kritisk til ting, og ønsker å grave dypt i emner, og dermed lære mye nytt så har du veldig mange kvaliteter som er ønskelig i dette yrket.

Det er veldig spennende, men også ganske krevende. Deadliner i hytt og pine, og en del redigering av arbeid. Men gud så gøy når du har en ferdig artikkel, som i tillegg blir publisert! :ahappy:

På skolen har vi folk i alle aldre. I min klasse er den yngste 18, og den eldste 28! Så det er aldri for sent!

Ta i alle fall en kikk på skolens hjemmeside! Om ikke journalistikk er tingen for deg, så er det mange andre spennende linjer å velge! Du som har gått på tegning, form og farge har sikkert litt kreativitet i deg, og derfor tenker jeg at denne skolen kan være noe for deg. Uansett er kreativitet noe som kan læres!

Jeg stortrives på NKF Bergen, vi er en liten skole med 350 studenter, og miljøet er helt supert. Over all forventning faktisk. Dessuten er klassene små og man får god oppfølging av lærerne, som i tillegg har mange års erfaring fra arbeidslivet innen det yrker du studerer.

Lykket til med videre utdanning! :D

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine, men ti års spenn på alder er da ingenting? :getlost:

Jeg er pr dags dato 26 år, og selv om jeg føler et slags press på at jeg burde være ferdig snart, finnes det tonnevis av folk som er eldre enn meg som fremdeles studerer. Tanten min studerte til hun var over 30! Og det finnes forskjellige utdannelser man kan ta hvor det er vanlig at folk opp i 40-50årene deltar! DA er det ikke for sent, vil jeg si. Når man er 28, er man fremdeles ung.

Jeg har nettopp avlagt de siste eksamenene for en bachelorgrad jeg strengt tatt kunne vært ferdig med for flere år siden. I det siste har jeg imidlertid funnet ut at jeg skal bli hjelpepleier (helsefagarbeider), så nå satser jeg på å ta den utdannelsen på et halvt år, og være ferdig til sommeren. Det er kanskje litt rart å gå "nedover" på "rangstigen", for en universitetsutdannelse er tross alt litt "mer" enn en vgs-utdannelse. Men men, jeg bryr meg ikke. :D Og vil jeg bli sykepleier når jeg er 40, så blir jeg det da - for nei, det er aldri for sent! :D

Jeg vil anbefale deg akita å finne ut hva hun liker å jobbe med (du har jo noen idèer der), og så vurdere om du trenger mer utdannelse for å kunne jobbe som det, eller om det er noe du kan ta på siden av en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett fra VGS til universitetet. Da jeg begynte var jeg 18 - eldstemann i klassen var 32... :flowers: Så alder trenger ikke bety noe innen utdanning.

Alder kan dog bety litt når man skal ha seg jobb. Det kommer nok noe an på hvilken utdanning du tar og hvor du skal jobbe, men om det er hard kamp om jobbene - karakterene er like og du "sloss" mot en person som tydelig visste hva han/hun ønsket og han/hun har gjort det på gitt tid - så kan det at du "brukte tid" virke negativt. Har du relevant arbeidserfaring kan jo det derimot veie positivt, men slikt er vanskelig å "planlegge"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

Jeg fant yrket mitt! Er kjemmpe glad i det. Jeg er overkonduktør og ombordansvarlig i Nsb. De søker mange flere konduktører i hvertfall på østlandet men har altids skoler for vestlendinger også. Det er nesten ett år betalt skole lønnen du for utbetalt i skoletiden er rundt 17 000 på konton. Det er ganske intens skole og man må møte opp. Hos oss var alderen fra 18 - 45 år. Det er ett fantastisk arbeids sted med gode kolleger. Man må egne seg for jobben. Det er sosialt og morsomt å være på jobb. Du kan selv velge hvordan turnus du vil jobbe i og til dels da velge dine egene tider. Pga det kan du skreddersy din egen hverdag mye mere. :thumbs: Lønnen er utrolig god og mange tjener MYE penger det er egentlig helt opp til deg.

Så det negative. Det kan være en fysisk og psykisk krevende jobb. Du har ett ufatelig stort ansvar når du er på jobb. De færreste er klar over hvor stort ansvar man har når man jobber på tog.

Desverre så er det veldig mange som er negative til det yrket uten at jeg skjønner hvorfor jeg har alltid ønsket å bli det (til min mors store skrekk :banana: )

Men det er få som vet hvor mye vi virkelig tjener og for meg sier pengene en god del. Og vi jobber mindre en gjennomsnittet pga forskjellige regler er 100% mindre en det er i de fleste andre jobbene. Og utviklingspotensialet innad i firmaet er også stort! bare spør om dere lurer på noe men kan virkelig anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviger-onkelen min (hvis det er et ord?) utdannet seg til konduktør for et par år siden. Han var lege før det, men så har toginteressen alltid vært der, og mulig han kom i førtiårskrisa, hehe, men togkonduktør ble han i alle fall! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviger-onkelen min (hvis det er et ord?) utdannet seg til konduktør for et par år siden. Han var lege før det, men så har toginteressen alltid vært der, og mulig han kom i førtiårskrisa, hehe, men togkonduktør ble han i alle fall! :thumbs:

ja overaskende nok er det mange som har det slik! Jeg selv manngler en eksamen fra å bli sykepleier. Men det var ikke noe for meg rett og slett. Og så har vi jo en del grader innen konduktørene også så det er bare å videreutdanne seg. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,det er jo mye du kan bli. Så det kommer jo an på hva du liker å holde på med selv da? Sånn litt mer spesifikt?

Men hva med blomsterdekoratør? Da får du jobbet med din kreative side,og du likte jo å jobbe i butikk.

Alt for mye fukt i blomsterdekoratørfaget desverre. Jeg har mye av de samme plagene selv, og må også utelukke en masse av det jeg vil utdanne meg som pga. dette. I tillegg til fukt/vann reagerer jeg på kulde/temperaturendringer og kan dermed ikke jobbe noe særlig utendørs heller. Skal slett ikke være lett å finne ut hva man kan bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ville jeg vurdert å satse innenfor en butikkkjede, gjerne med et produkt du brenner for. Å være butikksjef kan være veldig spennende, spesielt når du trives med salg og kundebehandling. Eventuelt ville jeg sett i retningen av hotellfag (men da må du ta opp igjen vgs for så å gå videre på høyskole/universitet) eller en type interiørarkitekt/dekoratør utdanning, flere av disse er ikke utdanninger på høyere nivå, men på vgsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...