Gå til innhold
Hundesonen.no

dividering


Tonje

Recommended Posts

Jeg bare lurer på om det er vanlig å få kalkulatorforbud på eksamen når man f.eks får et sånt regnestykke: 115:1. Deretter skal svaret ganges med 1000.

Det er århundrer siden jeg delte noe som helst for hånd,og faget er ikke til for at vi skal lære oss matte egentlig,så jeg er litt frustrert her nå. Hvor lang tid skal jeg liksom sitte med hoderegning på en eksamen som ikke har noe med hoderegning å gjøre? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115:1 er jo 115. Gange med 1000 er det 115000. (Du legger til nullene i 1000, altså tre nuller, bak det svaret du fikk først som er 115.) Men ja, jeg ville vært skeptisk selv jeg! For hadde det vært 115:2, hadde jeg kunnet garantere at jeg på eksamen hadde fått jernteppe og noia og det som verre er! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115 delt på 1 ganger 1000? Eller var det en trykkleif? Hvis det stemmer burde det vel ikke ta så lang tid?

nei fankern, 1 delt på 115 skulle det være.

Og ja takk,gjerne inn med teskje.Jeg har slitt med matte hele livet,så dette er faktisk ikke easy peasy for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei fankern, 1 delt på 115 skulle det være.

Og ja takk,gjerne inn med teskje.Jeg har slitt med matte hele livet,så dette er faktisk ikke easy peasy for meg...

Edit, sorry - tenkte helt feil her!

0,008 er visst svaret på 1:115, og det håper jeg du slipper å ta i hodet på eksamen! :icon_cry: (Jeg tok det på kalkis.)

Skal du gange dette med 1000, og du altså har et desimaltall, så flytter du kommaet til høyre like mange plasser som du har nuller. Da blir svaret 8, fordi du har flyttet kommaet bak 8-tallet. (Skulle du ganget med mer enn 1000, f.eks 10 000, så begynner du bare å legge til nuller når du har fått tallet over kommaet. 0,008x 10 000=80. Hadde du hatt flere desimaler bak 8, måtte du fortsatt å flytte kommaet. 0,00869 x 10 000 = 86,9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg ovenpå nå?

Det er veldig greit å tråkke på andre, slik at man kommer høyere opp selv... :icon_cry:

Å gud, to smileyer var ikke nok for dere? Det var ment som "hey, hehe, se på alle oss som går på universitet og høyskole, jaggu er vi dårlige ass...." - jeg har også problemer med divisjon på denne måten - det å ta det på strak hånd - og må lese meg opp før jeg skal gjøre det for hånd. Er jo ikke noe ukjent hemmelighet at vi "voksne" fort glemmer både multiplikasjon og divisjon etterhvert som vi gjør mer og mer kalkulator-utregninger i stedet for praktisk matematikk. Om enn var det ment både selvironisk og "fellesironisk".

Makan til hårsåre folk her inne, trodde dere tok en spøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit, sorry - tenkte helt feil her!

0,008 er visst svaret på 1:115, og det håper jeg du slipper å ta i hodet på eksamen! :icon_cry: (Jeg tok det på kalkis.)

Det er jo akkurat det,vi får ikke bruke kalkis... :) Og jeg fatter ikke hvorfor,det er jo ikke det vi skal bruke tiden vår på liksom.Jeg blir så frustrert!

Men takk for hjelpa folkens :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat det,vi får ikke bruke kalkis... :) Og jeg fatter ikke hvorfor,det er jo ikke det vi skal bruke tiden vår på liksom.Jeg blir så frustrert!

Men takk for hjelpa folkens :ahappy:

Jeg synes du skal ta kontakt med faglærer og høre om det virkelig kan stemme; for å regne ut 1:115 er liksom ikke noe man bare tar på strak arm uansett.. Det er antageligvis flere enn deg som lurer på dette, så jeg synes du skal spørre! :icon_cry: Kanskje får du høre at det er tidligere pensum og at dere ikke trenger å regne, og det er vel deilig å slippe å grue seg SÅ mye til eksamen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare måtte sjekke selv i går, for å bryne hodet på andre tanker.

Om du trekker ned 1, så vet du at det går 0 ganger. Ergo, du må begynne å lage tall. Komma etter 0. Så prøver du med 10, som gir en ny 0. Så med 1000, og da går den opp så og så mange ganger. Altså. Antall ganger skriver du etter alle 0-ene som du har puttet etter =-tegnet, mens antall ganger * 115 skriver du under 1000-tallet, osv. Og hvor mange ganger kan du trekke fra 115 fra 1000 for å unngå å få et negativt tall? 8 ganger. 8 * 115 er mindre enn 1000, 9 * 115 er større enn 1000. Så tar du 1000 - 920 = 80, så neste gang har du 800 (man må hele tiden legge til en 0 når man driver med kommagreier). Stopp når du blir grinete og lei. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare måtte sjekke selv i går, for å bryne hodet på andre tanker.

Om du trekker ned 1, så vet du at det går 0 ganger. Ergo, du må begynne å lage tall. Komma etter 0. Så prøver du med 10, som gir en ny 0. Så med 1000, og da går den opp så og så mange ganger. Altså. Antall ganger skriver du etter alle 0-ene som du har puttet etter =-tegnet, mens antall ganger * 115 skriver du under 1000-tallet, osv. Og hvor mange ganger kan du trekke fra 115 fra 1000 for å unngå å få et negativt tall? 8 ganger. 8 * 115 er mindre enn 1000, 9 * 115 er større enn 1000. Så tar du 1000 - 920 = 80, så neste gang har du 800 (man må hele tiden legge til en 0 når man driver med kommagreier). Stopp når du blir grinete og lei. :)

Unnskyld, men det skjønte jeg ingenting av! :ahappy: Men så rart det enn kan høres ut, så virket det veldig enkelt da..! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta kontakt med faglærer og høre om det virkelig kan stemme; for å regne ut 1:115 er liksom ikke noe man bare tar på strak arm uansett.. Det er antageligvis flere enn deg som lurer på dette, så jeg synes du skal spørre! :icon_cry: Kanskje får du høre at det er tidligere pensum og at dere ikke trenger å regne, og det er vel deilig å slippe å grue seg SÅ mye til eksamen? :ahappy:

Jeg regner med at du tuller? Grunnen for at så få skjønner matte (som multiplikasjon og divisjon, f eks), er jo nettopp at de har "kalkis" og trykker inn tall i hytt og pine uten å skjønne hvordan svarene framkommer.

Selvsagt skal man kunne dele 1 på 115 - man skal klare å regne ut 25 % av 75 også, og man skal vite hvor mye man gir igjen på en femtilapp når noen skal betale 37,50 i kiosken.

Alvorlig talt.

Og for dem som enda ikke har skjønt det, det finnes bare en måte å få slike kunnskaper til å sitte på, og det er vitenskapelig bevist: Man må ØVE, ØVE og ØVE, noe norsk skole pr dato bruker alt for lite tid til.

(Og er man i tvil om man har fått riktig svar, vel, da kan man jo sjekke med "kalkisen".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud, to smileyer var ikke nok for dere? Det var ment som "hey, hehe, se på alle oss som går på universitet og høyskole, jaggu er vi dårlige ass...." - jeg har også problemer med divisjon på denne måten - det å ta det på strak hånd - og må lese meg opp før jeg skal gjøre det for hånd. Er jo ikke noe ukjent hemmelighet at vi "voksne" fort glemmer både multiplikasjon og divisjon etterhvert som vi gjør mer og mer kalkulator-utregninger i stedet for praktisk matematikk. Om enn var det ment både selvironisk og "fellesironisk".

Makan til hårsåre folk her inne, trodde dere tok en spøk...

Det er ikke første gangen du virker ovenpå og "tråkker" på andre. Så da burde du vite bedre enn å skrive på den måten.

Jeg hadde fått skikkelig noia om jeg måtte sitte med sånne oppgaver uten kalkulator. Men anebanana, du gjorde det litt mer forståelig :icon_cry: Du får ha lykke til Tonje :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sjekka opp litt idag,og nei vi får ikke bruke kalkulator. Men vi kunne bruke en slags tabell for å finne ut av disse greiene,så da får jeg bare pugge den.

Lotta: Jeg stusset på kalkulatornekten fordi dette er et fag som ikke har noe å gjøre med å regne ut matteformler for hånd. Det regnestykket jeg skrev i første innlegget er det eneste av sitt slag i boka,og resten inneholder sinus og x`er og Y`er i hytt og gevær og er lange som et vondt år.

Men faglærer mener visst at vi skal klare oss fint sålenge vi pugger denne tabellen,så da får jeg stole på det :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du tuller? Grunnen for at så få skjønner matte (som multiplikasjon og divisjon, f eks), er jo nettopp at de har "kalkis" og trykker inn tall i hytt og pine uten å skjønne hvordan svarene framkommer.

Selvsagt skal man kunne dele 1 på 115 - man skal klare å regne ut 25 % av 75 også, og man skal vite hvor mye man gir igjen på en femtilapp når noen skal betale 37,50 i kiosken.

Alvorlig talt.

Og for dem som enda ikke har skjønt det, det finnes bare en måte å få slike kunnskaper til å sitte på, og det er vitenskapelig bevist: Man må ØVE, ØVE og ØVE, noe norsk skole pr dato bruker alt for lite tid til.

(Og er man i tvil om man har fått riktig svar, vel, da kan man jo sjekke med "kalkisen".)

Da regner du nok feil.. Jeg forstår ikke problemet med å spørre faglærer om dette. Det er lenge siden man ble bedt om å multiplisere og dividere tall som ender opp med mange desimaler i hodet på eksamener på universitet og høyskolenivå. Det har jeg aldri vært borti.

At problemet stammer fra at vi generelt bruker for mye kalkulator, er en helt annen sak. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke første gangen du virker ovenpå og "tråkker" på andre. Så da burde du vite bedre enn å skrive på den måten.

Sorry men nå synes jeg du driter litt på draget. Ikke bare hever du deg over noen andre i denne postingen, men det skal litt til for å føle seg truffet når man faktisk brukte TO smileyer som ikke ytrer noe annet enn "jeg tuller med saken". Jeg har aldri i mitt liv skrevet noe på dette forumet etterfulgt av en smiley som ler hånlig av noen. Derimot har folk gjort det mot meg og andre flere gang, uten at jeg legger ut i et korstog mot unevnte personer. Trynefaktor? Oh yes sir...

EDIT: ellers er det jo ironisk at noen andre ytrer akkurat det dere surket og påstod jeg gjorde i samme tråden nå, uten at det er noen som kommenterer det.... :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om det er vanlig å få kalkulatorforbud på eksamen når man f.eks får et sånt regnestykke: 115:1. Deretter skal svaret ganges med 1000.

Det er århundrer siden jeg delte noe som helst for hånd,og faget er ikke til for at vi skal lære oss matte egentlig,så jeg er litt frustrert her nå. Hvor lang tid skal jeg liksom sitte med hoderegning på en eksamen som ikke har noe med hoderegning å gjøre? :ahappy:

Fikk sjekka opp litt idag,og nei vi får ikke bruke kalkulator. Men vi kunne bruke en slags tabell for å finne ut av disse greiene,så da får jeg bare pugge den.

Lotta: Jeg stusset på kalkulatornekten fordi dette er et fag som ikke har noe å gjøre med å regne ut matteformler for hånd. Det regnestykket jeg skrev i første innlegget er det eneste av sitt slag i boka,og resten inneholder sinus og x`er og Y`er i hytt og gevær og er lange som et vondt år.

Men faglærer mener visst at vi skal klare oss fint sålenge vi pugger denne tabellen,så da får jeg stole på det :)

Beklager, jeg synes fortsatt det er en selvfølge at voksne (formodentlig normalt mentalt utrustede) norske menn og kvinner som har fullført grunnskolen skal klare å dele 1 på 115. Jeg kan ikke se at det var sinus og x'er og y'er du hadde problemer med i startinnlegget ditt?

Jeg synes du skal ta kontakt med faglærer og høre om det virkelig kan stemme; for å regne ut 1:115 er liksom ikke noe man bare tar på strak arm uansett.. Det er antageligvis flere enn deg som lurer på dette, så jeg synes du skal spørre! :D Kanskje får du høre at det er tidligere pensum og at dere ikke trenger å regne, og det er vel deilig å slippe å grue seg SÅ mye til eksamen? :P

Unnskyld, men det skjønte jeg ingenting av! :P Men så rart det enn kan høres ut, så virket det veldig enkelt da..! :icon_cry:

Jeg regner med at du tuller? Grunnen for at så få skjønner matte (som multiplikasjon og divisjon, f eks), er jo nettopp at de har "kalkis" og trykker inn tall i hytt og pine uten å skjønne hvordan svarene framkommer.

Selvsagt skal man kunne dele 1 på 115 - man skal klare å regne ut 25 % av 75 også, og man skal vite hvor mye man gir igjen på en femtilapp når noen skal betale 37,50 i kiosken.

Alvorlig talt.

Og for dem som enda ikke har skjønt det, det finnes bare en måte å få slike kunnskaper til å sitte på, og det er vitenskapelig bevist: Man må ØVE, ØVE og ØVE, noe norsk skole pr dato bruker alt for lite tid til.

(Og er man i tvil om man har fått riktig svar, vel, da kan man jo sjekke med "kalkisen".)

Da regner du nok feil.. Jeg forstår ikke problemet med å spørre faglærer om dette. Det er lenge siden man ble bedt om å multiplisere og dividere tall som ender opp med mange desimaler i hodet på eksamener på universitet og høyskolenivå. Det har jeg aldri vært borti.

At problemet stammer fra at vi generelt bruker for mye kalkulator, er en helt annen sak. :P

Såvidt jeg kan se så var det kalkulator man ikke fikk bruke på denne prøven, blyant og papir er formodentlig tilgjengelig - og da skal et voksent menneske klare å regne ut hvor mye 1:115 er. Det kan da umulig være noe å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg synes fortsatt det er en selvfølge at voksne (formodentlig normalt mentalt utrustede) norske menn og kvinner som har fullført grunnskolen skal klare å dele 1 på 115. Jeg kan ikke se at det var sinus og x'er og y'er du hadde problemer med i startinnlegget ditt?

Såvidt jeg kan se så var det kalkulator man ikke fikk bruke på denne prøven, blyant og papir er formodentlig tilgjengelig - og da skal et voksent menneske klare å regne ut hvor mye 1:115 er. Det kan da umulig være noe å diskutere?

Det er helt greit for min del at du mener det, Lotta! Jeg er bare strålende fornøyd med å få lov til å være uenig! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...