Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som skal "ta" møtende folk/hunder etc.

Ka

Recommended Posts

Jeg har akkurat fått meg en hund som ikke har fått oppdragelse i det hele tatt - han er 8 måneder. Han kan ikke engang sitte på kommando.

Vi jobber med helt basic ting med andre ord, og en av de "verste" tingene er at han av og til bjeffer, knurrer og hopper mot folk/dyr/biler vi møter ute. Det er ikke noe særlig for folk å møte en stor schæfer som ser helt gal ut (selv om han over hodet ikke er det).

Det jeg lurer på, er om noen har tips til hvordan jeg skal fjerne dette. Tar gjerne imot tips fra folk med ulike metoder - så prøver jeg ut elementer jeg har tro på. Ikke begynn å krangle om hva som er best :), jeg skal klare å plukke ut det jeg tror funker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville ha gjort er å bruke grime, slik at du har den kontrollen du trenger til videre trening. Hvis dette bunner i aggressjon, kan det være vanskelig å få bukt med dette, men du kan prøve å kontrollere dette bedre. Litt vanskelig å trene hvis hunden allerede er uoppdragen. For hvis ikke kunne du ha prøvd å kommandert fot når det kom andre gående. Si klart ifra at hunden skal gå forbi, hvis den da hiver seg frem, tar du og irrettersetter den fordi de ikke fulgte kommandoen du gav han. Og så roser du etterpå. Men somsagt er jo dette vanskelig hvis du sier at hunden er uoppdragen, og så vet jeg jo heller ikke hva hunden kan og hvordan du trener ellers. (om du bruker positivt forsterker eller straff osv.)

Ellers kan kontakttrening med godbit, lek osv prøves når du går i områder hvor du treffer andre hunder. Evnt. gå et stykke utenfor et sted hvor de har hundetrening. Men jeg har oppfattet at hvis en hund først er blitt hundeaggressiv, så er det lite man kan gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville ha gjort er å bruke grime' date=' slik at du har den kontrollen du trenger til videre trening. [/quote']

Hvordan fungerer grime, egentlig? Har aldri prøvd, og vet ikke helt hva som er poenget.

Jeg skal ikke si skråsikkert hva det kommer av, men han er ikke en aggressiv hund til vanlig, og han har gode sosiale antenner når han får hilse på både folk og dyr. Hvis det skulle være noe slikt må det kanskje være forsvar av ham selv/meg..? Men han kan finne på dette selv om folkene går helt vanlig, mens andre ganger går det helt fint. Jeg klarer derfor ikke helt å forstå hva og hvorfor han av og til reagerer.

Jeg bruker visst järverud, fant jeg ut i dag. :) Eller, jeg tror ihvertfall det.

Uansett metodikk, så ligger hovedfokuset mitt på at hunden skal like å gjøre det jeg vil den skal gjøre, det vil si masse ros/godbit/lek når den gjør riktig. I begynnelsen prøvde jeg å bare ignorere ham når han begynte å bjeffe, men det fungerte dårlig (prøvde heller ikke så lenge, siden dette går utover andre folk vil jeg gjøre det effektivt). Jeg har nå prøvd å "ta ham" tilbake også, men det fungerte like dårlig.

Tredje forøk nå er å si "nei" med en gang han ser på mennesker/dyr/biler (dvs prøver å fjerne det FØR han "blokkerer"), og rose masse når han heller ser på og tar kontakt med meg. Vet ikke om det fungerer enda.

Han er ikke hundeaggressiv, han elsker å leke med andre hunder, og det er vel det han vil. Det er ikke rart - han har hittil i livet fått gjøre alt han har hatt lyst til.

Jeg trener mye kontakt og han får alltid ros/belønning når han tar kontakt med meg, noe han bare gjør mer og mer. Så den biten fungerer bra. Av og til kan han også (nå endelig) gå i slakt bånd forbi biler, dyr og mennesker - men det er de gangene han IKKE gjør det, og jeg må få orden på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er et yttig utstyr. Bruker det selv, og er meget fornøyd. Det fungerer på den måten at du har bedre kontroll på hunden. At hunden ikke rykker hardt i båndet og drar. Noen sier også at grimen trykker på noen punkter som virker beroligende (men det vet ikke jeg) Jeg bruker det ofte når jeg er sammen med andre hunder, fordi min blir så ivrig og stresset og dermed drar og rykker og hopper frem i båndet. Så jeg anbefaler at du prøver en grime til hunden. :)

Hvis hunden ikke er noe aggressiv ellers mot andre hunder, kan det jo virke som det er noe med det å gå i båndet.. kanskje hunden har opplevd noe fælt i bånd? Slossing osv. Tror da at du må prøve å gjenvinne tryggheten i bånd, feks. gå mye med bånd og treff andre rolige hunder, gå på tur sammen med de, ros og lek og se hvordan det går. kanskje du må begynne selve båndtreningen på nytt fra starten. Vanskelig å si hva det kan være. Men les Jærverud sine bøker. Trener selv mye av hans teori, og i boken Din hund fortsetter, står det et avsnitt om hundeaggresojn, og hvordan takle det, og trene å gå i bånd forbi hunder og div.

Så kan du kanskje finne andre bøker som bevisst går inn på problemhunder.

Eller at du får andre gode tips her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime er lurt ja,men bare som et enkelt hjelpemiddel i situasjonen..Jeg ville ikke irrettesatt hunden:sannsynligvis er den usikker i møtesituasjoner fordi han har blitt irrettesatt for å ville hilse på andre mennesker som valp.Schæfere sliter med mye usikkerhet i rasen (ofte forvekslet med dominans av proto-type schæfer mannfolk desverre) og schæfere har etterhvert blitt itt småberyktet for slik oppførsel.Jeg ville lært inn en alternativ passiv atferd ev sitt og kontakt i møtesituasjoner.(jeg måtte gjøre det på min forrige gronnis som hadde fått litt for mye juling i slike situasjoner)

Eller slik som jeg gjør med min nåværende hilsegale groenendael,lærer han å rette fokus på meg ved møtesituasjoner ved hjelp av kong etc..nå kan jeg stort sett ha han løs ute blandt folk og føle meg sikker på at han ikke flyr bort for å nusse litt :wink: Jeg ville aldri ha korrigert en hund fysisk for noe slikt.Det er slik man driver kamphund trening..man får hunden til å forbinde objektet(mennesket/hunden)med smerte og øker forsvaret og aggresjonen.

Få noen som kan hund til å hjelpe deg.Ikke instruktører,dyrleger etc..de kan veldig lite om atferd.Terje Østli ved Østlies hundesenter skal være dyktig med schæfer etter hva jeg har hørt.kanskje han kan anbefale deg noen i nærheten der du bor hvis det blir for langt unna :wink:

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å avlede han..? Når du ser at det kommer noen så ta fram en leke og ha litt drakamp eller noe, kanskje han da etterhvert vil assosiere møtende mennesker med lek..

Høres jo ut som om han har hatt noen dårlige erfaringer da.. Er jo ikke helt vanlig at en hund gjør sånn helt uten mål og mening!? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

Men hvordan fungerer grima, liksom? Jeg skjønner ikke helt hvorfor den fungerer bedre enn halsbånd?

Ellers er det med å distrahere ham et godt tips - å leke med ham eller noe når vi møter andre. Det skal jeg prøve (har prøvd å få kontakt, men belønningen er sannsynligvis ikke stor nok, selv om vi har hatt fremgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

Men hvordan fungerer grima, liksom? Jeg skjønner ikke helt hvorfor den fungerer bedre enn halsbånd?

Ellers er det med å distrahere ham et godt tips - å leke med ham eller noe når vi møter andre. Det skal jeg prøve (har prøvd å få kontakt, men belønningen er sannsynligvis ikke stor nok, selv om vi har hatt fremgang).

grime funker sånn at når bikkja drar, så blir hodet trekt nedover/til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

Min erfaring med grimer er at den fungerer greit som et "brannslokningsapparat" ved siden av treningen.Nå var min forrige gronnis sannsynligvis litt mer alvorlig i angrepet enn din hund;han var 6 år når jeg fikk han og de hadde brukt langline og slengt han på rygg når han gjorde utfall,noe som befestet atferden veldig godt.(Han løp til slutt ut av ringen under neseprøven for å ta andre hunder etc og fkk visst ikke konkurrere mer) ) Det jeg brukte grimen til var å få stoppet utfallet og få fysisk snudd hundens ansikt mot meg.Det er veldig vanskelig å holde styr på en stor hund som er så fiksert på å forsvare seg,og det å i tillegg skulle snu hodet hans mot meg ville vært umulig uten grime .Men hos han var det gått veldig langt,jeg antar din hund er mye mer mottagelig for ny innlæring så det er ikke sikkert du trenger slike hjelpemidler.

For å lære hunden å holde fokuset på deg må du ta det gradvis og begynne med lang avstand til objektet.Det hjelper fint lite å veive med en leke når dere allerede er i situasjonen.Da er det best å bare dra bikkja med seg videre og belønne når hunden tar kontakt med deg i gjenn.Vær forsiktig så den ikke tror du belønner utfallet.

Men det beste er som sagt å få kontakt før situasjonen oppstår og å eventuellt gå litt inn i en sidegate ,krysse veien,gå litt opp i grøften etc så ikke hunden/sykelen/mennesket kommer så nære at det blir for vanskelig for hunden å holde fokus..

Etterhvert kan dere nærme dere problemene gradvis..

Men som sagt:få noen til å se på han.En hund skal ikke føle at den må ordne opp sånn.Det skal være eiers ansvar,noe hunden skal vite.Mulig du er for utydelig for han enda,da vil "Learn to earn" prinsippene være til god hjelp.

(sitte og holde kontakt før vi går ut dører,får spise,leke med andre hunder,ligge i ro til matmor sier "fri"etc)

Loke stiftet bekjennskap til de prinsippende i det han kom inn døren her,han syntes det gjorde fryktelig vondt å måtte beherske seg på begynnelsen,men nå er han stort sett nøyere enn meg med å følge de opp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har du vel ikke hatt hunden så lenge at dere ha kommet helt til "kvardagen" enda...? Er ikke helt enkelt å gi deg et klart svar, men det jeg ville prøvd i begynnelsen er kontakt trening. tror nesten jeg ville gjort dette uten så mye ytre påvirkninger i begynnelsen så dere kan få tid å bli bedre kjent med hverandres kroppspråk. hadde nok og begynt "helt på bunn" med trening om hunden ikke kan noe fra før. å avlede ham når dere møter noe eller noen som tar hundens fokus vekk fra deg er og en bra ting. Det jeg har gjort med mine er å bruke f.eks en tennisball.(De gjer mye for å få den ballen) Det som eg tror er viktigst for deg er rett og slett å tenke på hunden som en liten valp som må læres alt fra bunn.

Grime har jeg aldri brukt, og har derfor ingen kjennskap til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt:få noen til å se på han.En hund skal ikke føle at den må ordne opp sånn.Det skal være eiers ansvar,noe hunden skal vite.Mulig du er for utydelig for han enda,da vil "Learn to earn" prinsippene være til god hjelp.

(sitte og holde kontakt før vi går ut dører,får spise,leke med andre hunder,ligge i ro til matmor sier "fri"etc)

Jeg har bare hatt ham en uke - derfor har jeg ikke trent særlig mye lederskap med ham. Vi trener nå nesten utelukkende kontakt.

Så kanskje det gir seg etterhvert, når han ikke føler seg "ansvarlig" for å ordne opp? Likevel - det virker egentlig bare som om han er ivrig etter å hilse, men det kan jo også forbedre seg når han skjønner at jeg er leder, og at han innordner seg lettere etterhvert.

Skal uansett trene på "distrahering" på lang avstand i begynnelsen, for så å nærme oss gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har du vel ikke hatt hunden så lenge at dere ha kommet helt til "kvardagen" enda...? Er ikke helt enkelt å gi deg et klart svar' date=' men det jeg ville prøvd i begynnelsen er kontakt trening. tror nesten jeg ville gjort dette uten så mye ytre påvirkninger i begynnelsen så dere kan få tid å bli bedre kjent med hverandres kroppspråk. hadde nok og begynt "helt på bunn" med trening om hunden ikke kan noe fra før. å avlede ham når dere møter noe eller noen som tar hundens fokus vekk fra deg er og en bra ting. Det jeg har gjort med mine er å bruke f.eks en tennisball.(De gjer mye for å få den ballen) Det som eg tror er viktigst for deg er rett og slett å tenke på hunden som en liten valp som må læres alt fra bunn.[/quote']

Ja, det er det jeg gjør nå. Problemet er at vi bor et sted hvor det alltid er mye folk og dyr, så det er veldig vanskelig å unngå slike situasjoner, derfor haster det litt å få orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare uttrykke min sympati, for vi har også tatt en hund på omplassering (en dobermanntispe på 7 mnd), og hun må nok også lære seg alt fra børjan av. Drar og sliter når vi er ute, og skal bort til alt mulig, folk og dyr. Men snill som et lam, selvsagt.

Felles skjebne, felles trøst, om ikke annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare uttrykke min sympati, for vi har også tatt en hund på omplassering (en dobermanntispe på 7 mnd), og hun må nok også lære seg alt fra børjan av. Drar og sliter når vi er ute, og skal bort til alt mulig, folk og dyr. Men snill som et lam, selvsagt.

Felles skjebne, felles trøst, om ikke annet. :)

Absolutt. Det er et slit, men veldig moro å se fremgang. Lykke til... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...