Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du er riktig å betale?


Ross

Recommended Posts

I jula i år skal vi til stavanger, men vi har to hester hjemme som trenger stell. Hadde planer om å sette de bort på en stall i nærheten på hel pensjon 4 dager og betele for det men så tilbydde nabon seg å ordne me de, men vi er litt usikkre hva vi skal betale hun. Hun bor 1 min fra stallen.

Vi har laget hesteholdet veldig enkelt, hestene står i boks om natten og ut til uteområdet er det ca 2 meter så det er bare å åpne boks dørene så går de ut selv, det samme inn. Mat og allt er veid opp og lagt frem til hvert måltid så allt hun må gjøre er å hive det over gjerdet.

Så dagen vi drar setter vi de ut , møkker og gjør allt klart så hun bare kan slippe de inn på kvelden.så denne dagen er det ingenting å gjøre utenom å åpne porten;) juleaften og første dag må hun ta ut/ inn hestene, møkke og fore 4 ganger og siste dagen trenger hun å ta de ut og fore morgen også kommer vi hjem og gjor resten da.

Hva er riktig å betale henne for de dagene hun ordner fore oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Siden det var hun som tilbydde seg ville jeg bare kjøpt en flaske vin og en blomsterbukett, eller noe annet småtteri. Koselig å få, og greit å vise at du setter pris på hjelpen. Ville ikke betalt hun penger, tror jeg (kommer forressen an på om det er ei ungjente, eller en godt voksen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt henne såpass at det var ok å spørre om hjelp senere en gang igjen, jeg. Enten penger eller noe jeg visste hun satte pris på! Dette er jo en helt "ekte" tjeneste som for meg iallefall ville vært verdt noe, mer enn at naboen vanner blomster en gang eller to i uka mens jeg er på ferie liksom... Dessuten er hun jo bundet av at hun MÅ bort til dere 4 ganger om dagen til rimelig faste tider, og møkke to bokser kan også ta litt tid om man ikke er vant til det (veldig varierende fra hest til hest hvor mye jobb det er).

Så jeg ville iallefall betalt "godt"! Selv om hun tilbød seg å gjøre det selv.

Om jeg hadde vært naboen ville jeg satt pris på å få betalt på ett eller annet vis, selv om jeg hadde gjort det med glede! Litt penger (men ikke mye, da blir det flaut og vanskelig! 200 hadde vært ok for meg) eller en gave som det ligger litt mer tid og omtanke i enn ei billig vinflaske eller en konfekteske noen hadde rasket med seg i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt henne såpass at det var ok å spørre om hjelp senere en gang igjen, jeg. Enten penger eller noe jeg visste hun satte pris på! Dette er jo en helt "ekte" tjeneste som for meg iallefall ville vært verdt noe, mer enn at naboen vanner blomster en gang eller to i uka mens jeg er på ferie liksom... Dessuten er hun jo bundet av at hun MÅ bort til dere 4 ganger om dagen til rimelig faste tider, og møkke to bokser kan også ta litt tid om man ikke er vant til det (veldig varierende fra hest til hest hvor mye jobb det er).

Så jeg ville iallefall betalt "godt"! Selv om hun tilbød seg å gjøre det selv.

Om jeg hadde vært naboen ville jeg satt pris på å få betalt på ett eller annet vis, selv om jeg hadde gjort det med glede! Litt penger (men ikke mye, da blir det flaut og vanskelig! 200 hadde vært ok for meg) eller en gave som det ligger litt mer tid og omtanke i enn ei billig vinflaske eller en konfekteske noen hadde rasket med seg i farta...

Ante ikke (dvs leste ikke innlegget nøye nok) at det var så mye jobb- tenkte det var nok å slippe de ut på morran, og inn på kvelden...så da er jeg enig med carma i dette: "Jeg ville betalt henne såpass at det var ok å spørre om hjelp senere en gang igjen, jeg. Enten penger eller noe jeg visste hun satte pris på!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er litt avhengig av deres og hennes økonomiske situasjon. noen hundrelapper fra eller til gjør lite forskjell for et voksent menneske i full jobb, men er veldig kjærkomment for en student. Sistnevnte ville jeg gitt minst 300 kr eller deromkring, tror jeg. Det er tross alt de to "viktigste" dagene i jula også.

Om vedkommede har grei økonomi kunne kanskje et gavekort vært tingen, og/eller en ridetur/time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da har jeg ihvertfall ikke tatt i for lite da, tenkte rundt 500- 1000 kr... vet ikke hva vi ville betalt på stallen vi tenkte å spørre, men de har endel fasiliteter som møkking 2 gangerom dagen, dekke skift 2 ganger per dag osv.. men d hadde væert inkludert mat da. Og her har vi jo mat og allt liksom... men greit å høre hva folk tenker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da har jeg ihvertfall ikke tatt i for lite da, tenkte rundt 500- 1000 kr... vet ikke hva vi ville betalt på stallen vi tenkte å spørre, men de har endel fasiliteter som møkking 2 gangerom dagen, dekke skift 2 ganger per dag osv.. men d hadde væert inkludert mat da. Og her har vi jo mat og allt liksom... men greit å høre hva folk tenker;)

Jeg hadde personlig syntes det var litt voldsomt å få 1000 kr for jobben... Men greit at du gir nok til at du synes du ikke har utnyttet personen, og også greit å få nok til at man føler man blir satt pris på! Ikke så lett det der... :wub: Hva med 500 og ei julegave feks...? Jeg hadde iallefall passet dine hester anytime! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kroner blir altfor mye synes jeg, det er tross alt en vennetjeneste hun tilbød seg selv. Jeg ville kanskje gitt 500 kroner pluss en flaske vin/konfekteske/pose med twist/kinobillett, og da synes jeg virkelig du har betalt bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har en fast hestepasser som jeg betaler 1000kr for en helg,da er det å ta de inn på fredag kveld til ferdige bokser, fore og slippe ut lørdag morgen, møkke i tre bokser og ta inn og fore lørdag kveld, fore og slippe ut på søndag morgen (men da pleier hestepasseren å møkke og gjøre i stand i stallen, selv om jeg ikke ber henne om det). Jeg vil mye heller betale for en tjeneste hvor jeg vet at hun er pålitelig, holder det hun lover og ikke minst kontakter meg for å si om alt er ok eller ikke. Og ikke minst at det er så utrolig mye enklere å spørre igjen. Jeg har tre hester som står hjemme.

Jeg syns ikke 1000kr er for mye, når man overlater alt ansvaret til en annen person i fire dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...