Gå til innhold
Hundesonen.no

Spise sin egen avføring


PsychoLynx

Recommended Posts

Gry her har en stygg uvane med å spise sin egen avføring.... Hun har gått sammen med moren sin mer eller mindre hele livet, og lærte nok fra henne når hun var valp at man kunne spise sin egen avføring. My sluttet med dette etterhvert, men Gry har fortsatt med det. Stått i hundegård sammen med andre hunder, og har jo derfor "alltid" hatt tilgang på avføring. Og ergo gumlet i vei hver eneste dag.

Hun ble bedre med dette etterhvert, men fortsatt kan hun finne på å ta en jafs om hu føler for det. Dette VIL JEG IKKE HA NOE AV! Rett og slett....

Jeg overvåker hundene hele tiden når de er i hagen, jeg jakter henne som en hauk når hun selv er på do og roper henne til meg om hun snur seg for å snuse på avføringen (da er det kort vei til et jafs). Men allikevel er det altså ikke til å unngå at hun kan få nafset i seg en bit når hun tusler rundt i hagen for å snuse.

Har hørt tipset om å gi ananas til hunden. Har ikke forsøkt dette selv, men ser for meg å måtte gi ananas resten av livet og er ikke helt for dette :ahappy:

Andre tips?

Ja, selvfølgelig plukke opp møkka med engang osv, men ikke alltid det er så enkelt. (lufter hunden midt på natta, i kun truse osv, da går IKKE jeg ned i hagen for å plukke møkk altså :( Bor i midt i sentrum :lol:)

Tar henne jo også på fersken så langt det lar seg gjøre, men ja... Innimellom glipper det, og vips har bikkja fått sin egen belønning for å være idiot...

GODE råd noen? :D

(vi snakker om at hu kanskje har fått spist noe 3-4 ganger på snart 2 uker hu har vært her. Hu gafler ikke i seg så fort hu kommer ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe kan ikke se for meg at jeg blir hekta på å gi henne det (hehe, det er jo også noe :() men joda, jeg kan jo prøve det :lol: *tusle inn og åpne en ananas boks... *

Jeg har samme problemet- bare flere som spiser :D

Mine hunder har stor tomt å boltre seg på, så det er umulig å løpe rundt å følge med... Men brune stinkende tenner avslører synderene.

De spiser stort sett kun om vinteren når møkka er frossen.... Og jeg legger all skyld på den ene hunden som vokste opp i kennel. Han har lært opp de andre :ahappy:

Den siste er en 7 mnd gammel valp. Skikkelig ekkelt !

Jeg har tidligere forsøkt ananas, og innbiller meg det virker.. Nå får de igjen ananas i maten alle sammen. Har også hørt at hvitløks pulver skal virke, men det har jeg ikke forsøkt.

Synes det er rart at ingen har klart å finne opp et "vindunder middel"

Meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprøytet sitron på kattebæsj som lå ute. Jeg visste at Bonnie ville spise dette og var ute og sprøytet det på før hun gikk ut. Etter en del forsøk på å spise bæsj med sitron så ville hun ikke mer.

Du skulle sett de grimasene som kom når hun åt det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprøytet sitron på kattebæsj som lå ute. Jeg visste at Bonnie ville spise dette og var ute og sprøytet det på før hun gikk ut. Etter en del forsøk på å spise bæsj med sitron så ville hun ikke mer.

Du skulle sett de grimasene som kom når hun åt det :)

haha, genialt! Kanskje jeg skal tusle ut med sitron eller hornsalt eller noe å ha på bæsjen til Gry.. Da kan hu jo finne ut at det er dumt å SNUSE på også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke verre enn at man går et par turer med dem i kontrollerte former så de får tømt seg, plukke opp i pose, kaste i søpla. Voila, man har en bæsjefri hage uten fristelser!

Dette er vel ting som jeg har uttalt meg litt om før tror jeg, så gidder ikke ta den diskusjonen igjen :blink: Dessuten hender det faktisk titt og ofte hundene mine løper løs på tur, og jeg ikke alltid løper etter dem inn i skogen for å drite. Da hadde det vært fint at de ikke snudde seg rett rundt for å rydde etter seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ting som jeg har uttalt meg litt om før tror jeg, så gidder ikke ta den diskusjonen igjen :blink: Dessuten hender det faktisk titt og ofte hundene mine løper løs på tur, og jeg ikke alltid løper etter dem inn i skogen for å drite. Da hadde det vært fint at de ikke snudde seg rett rundt for å rydde etter seg selv.

Ukjent for meg det i såfall, men det er like fullt noe som ville bedret problemet vesentlig. Og det er jo ikke verre enn å gå et stykke med dem i bånd før de slippes løs. Nå er jo den ene hunden ganske ny i huset også skjønner jeg, og det ville kanskje være verdt å gjøre noen endringer i egne rutiner for å få gjort noe med det nå med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent for meg det i såfall, men det er like fullt noe som ville bedret problemet vesentlig. Og det er jo ikke verre enn å gå et stykke med dem i bånd før de slippes løs. Nå er jo den ene hunden ganske ny i huset også skjønner jeg, og det ville kanskje være verdt å gjøre noen endringer i egne rutiner for å få gjort noe med det nå med en gang.

Jeg har den "policien" (eller hva man kan kalle det :)) at jeg ikke vil lære hundene til at de MÅ gå x antall 100meter for å gå på do. Det er derfor jeg syns det er "greit" de gjør det i hagen.

Er liksom ikke noe kort sted å gå for å slippe hundene her heller, midt i sentrum som vi bor.

Men å plukke opp i hagen derimot hadde jo selvfølgelig vært det lureste. Men er liksom ikke alltid man vil vasse i x antall meter med snø for å plukke møkk heller. Derfor jeg håper på andre løsninger :)

Men ser ut som det bedrer seg bare ved at vi gjeter henne og sier NEI om hu prøver seg, så får håpe det bare blir bedre og bedre. OOOOOg (:D) jeg har begynt å gi henne litt ananas :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt tørkede røbeter til Lundehunden vi hadde. Han var ekstrem! Og det funka som fjell ass! Tok litt tid før rødbetene ga effekt, men når det først kom effekt så var det PANG også ja :icon_redface: Jeg kjøpte det fra hundesport butikken her i Trondheim.

Men det er litt varierende, enkelte hunder må stå på det hele livet, andre hunder slutter helt med det etter en 6 mnd. Ulrik begynte å spise igjen når jeg sluttet på det da.. Men sto vel litt for kort på det i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, hva med å bare sjekke for en kort stund om det kan hjelpe å være førevar ift sitron? Da tenker jeg at du gir det kanskje tre dager hvor du går ut i forkant av hundene, leter opp grukene og dynker dem med sitronsaft og så slipper du ut pelsene? Tre dager burde vel holde dersom du er konsekvent, tror du ikke?

Jeg tror nemlig at den gjetingen er mer irriterende for dere begge om enn ikke så himla positiv og koselig å drive med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...