Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan øke hundens iq?


Shilamon

Recommended Posts

Settere er vel ikke akkurat viden kjent for å være de glupeste hundene, men jeg har funnet ut at min vanligvis ganske stokk dumme setter egentlig ikke er så stokk dum som man først kan få inntrykk av.

Han står der gjerne med det tommeste blikket og logrer når jeg prøver å gi han iq- leker= jeg tenker dum hund:P

Men plutselig klarer han å kalkulere ut hvordan han kan gå rundt hele huset for å følge husreglene, uten at noen har vist han det= det er jo plutselig noe oppi der alikvel.

Så nå lurer jeg litt på å stimulere den tenkende siden hans. Er det noen som har noen gode idéer til hvordan man kan utvikle denne siden? Han har en sånn godteball som han har lært å trille på og snurre på for å få ut godteri, men nå trenger vi avansering. hjemmelagde løsninger og billige løsninger er meget fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg godbiter under kopper eller skåler og la han jobbe for å få dem fram

Gi han tørrfôr eller godbiter i en flaske uten topp og la han finne ut hvordan han skal få dem ut

Lær inn øvelser, gjerne med bruk av shaping - da må han virkelig bruke hodet sitt.

Personlig tror jeg ikke dette har så mye med IQ å gjøre, heller det at settere rett og slett ikke er vant til å få bruke hode sitt på denne måten - derfor oppfattes de som "dumme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg ikke dette har så mye med IQ å gjøre, heller det at settere rett og slett ikke er vant til å få bruke hode sitt på denne måten - derfor oppfattes de som "dumme".

Enig!

Hadde en nydelig liten settersak på besøk i helga - hun er trent på helt normalt jakthundvis, ergo ikke klikkerbasert - vandt med å bli vist hva hun skal gjøre til enhver tid, få tydelig signal når hun gjør feil og riktig. Satte med ned og lærte henne håndtouch og øyenkontakt - og når hun først skjønte "greia" med at gobiten kom ikke før hun prøvde seg frem, så gikk det kjapt. Bikkja er ikke dum i det heletatt, hun snurrer eiern rundt "kloa" og er både utspekulert (i den grad en hund kan være det) og smart - hun er bare ikke vant med å måtte prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Hadde en nydelig liten settersak på besøk i helga - hun er trent på helt normalt jakthundvis, ergo ikke klikkerbasert - vandt med å bli vist hva hun skal gjøre til enhver tid, få tydelig signal når hun gjør feil og riktig. Satte med ned og lærte henne håndtouch og øyenkontakt - og når hun først skjønte "greia" med at gobiten kom ikke før hun prøvde seg frem, så gikk det kjapt. Bikkja er ikke dum i det heletatt, hun snurrer eiern rundt "kloa" og er både utspekulert (i den grad en hund kan være det) og smart - hun er bare ikke vant med å måtte prøve seg frem.

Foreldrene mine har også jakthund (av rasen Kleiner Münsterländer). De ble så fascinert resultatene til klikkertreningen av Tinka, så jeg sa jeg skulle prøve på ham. Og det tok ikke lang tid før han skjønte poenget, og jeg fikk en mye raskere sitt på ham, fingertouch og nuss på munnen.

Så ja, det er bare det at de trenes på annet vis. *hmm vurdere å følge mammas råd (kjøpe ordentlig hund; setter) og klikkertrene den fra bunn av og få en super jakthund! :ahappy:*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok ikke vant til å tenke selv i øvelser og slik nei:P

derfor jeg gjerne vil ha forslag til hvordan man kan bygge opp denne inteligensen med små leke øvelser.

Slike ting som buhundjenta kom med som godbiter under bokser og sånn (prøvde det i dag. Nesa skjønte at den måtte snuse, men tror ikke han helt koblet velt med godbit:P) tar jeg gjerne i mot. Små øvelser og leker, men siden vi ikke er klikkertrenere er ikke sånne klikekrting like aktuelt:P

Og settere kan i så aller høyeste grad være utspekulerte, he he. Kan jeg glatt skrive under på etter 23 år med dem i hus:p Vi har hatt mang en lurendreier i hus selv om de har blitt tradisjonelt trent:)

*hmm vurdere å følge mammas råd (kjøpe ordentlig hund; setter) og klikkertrene den fra bunn av og få en super jakthund! :ahappy:*

Om du får til det med 100% klikkertrening blir du rik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge gobiten oppi koppen først? Så legge den på siden, før du snur den sånn at koppen står over gobiten? Ellers så er snusern her i huset skrekkelig glad i at jeg gjemmer gobiter rundt om i stua. Det er kjempeartig! Gobiter inni et kjøkkenhåndkle? Gjør det enkelt i starten. Hva med gobit i en melke/juicekartong? Lære han å ha gobit på nesa uten å ta den før du sier det er greit? Dandere kroppen hans med gobiter som han ikke tar før du sier det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge gobiten oppi koppen først? Så legge den på siden, før du snur den sånn at koppen står over gobiten? Ellers så er snusern her i huset skrekkelig glad i at jeg gjemmer gobiter rundt om i stua. Det er kjempeartig! Gobiter inni et kjøkkenhåndkle? Gjør det enkelt i starten. Hva med gobit i en melke/juicekartong? Lære han å ha gobit på nesa uten å ta den før du sier det er greit? Dandere kroppen hans med gobiter som han ikke tar før du sier det er greit?

Ha ha ha, ser for meg en setter med øyne som popper ut av kroppen og sleiv som fyller stua:p he he

Men det der med legge den oppi koppen var ikke dumt, og juicekartonger;) Vi har stadig vekk noen godbitsøk, problemet er bare at han er alt for flink til å gi opp og heller logre i påvente av at han skal få hjelp av meg. men det har blitt bedre i det siste, etter at jeg ble streng med at han måtte fullføre det han hadde begynt på før han fikk min oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha, ser for meg en setter med øyne som popper ut av kroppen og sleiv som fyller stua:p he he

Men det der med legge den oppi koppen var ikke dumt, og juicekartonger;) Vi har stadig vekk noen godbitsøk, problemet er bare at han er alt for flink til å gi opp og heller logre i påvente av at han skal få hjelp av meg. men det har blitt bedre i det siste, etter at jeg ble streng med at han måtte fullføre det han hadde begynt på før han fikk min oppmerksomhet.

Duuuh, og du kaller hunden din dum? Det er jo klart det er smart å gi opp og late som han ikke finner de, for du hjelper ham jo! :innocent: Smart hund kaller jeg det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha, ser for meg en setter med øyne som popper ut av kroppen og sleiv som fyller stua:p he he

Men det der med legge den oppi koppen var ikke dumt, og juicekartonger;) Vi har stadig vekk noen godbitsøk, problemet er bare at han er alt for flink til å gi opp og heller logre i påvente av at han skal få hjelp av meg. men det har blitt bedre i det siste, etter at jeg ble streng med at han måtte fullføre det han hadde begynt på før han fikk min oppmerksomhet.

*fnis* Settersikkel er da ikke det verste i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode tips her!Men,du Settere er jo ikke dum :whistle: Forrige hunden min var jo Engelsk Setter og jeg tror jeg aldri får en så klok hund gjenn altså!Makan til hva hun forsto/skjønnte!Med alderen ble hun enda mere klok så det var nesten skumelt til tider :innocent:

Lille Setter blandinga her har litt leve opp til men,begynner komme seg hun også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode tips her!Men,du Settere er jo ikke dum :whistle: Forrige hunden min var jo Engelsk Setter og jeg tror jeg aldri får en så klok hund gjenn altså!Makan til hva hun forsto/skjønnte!Med alderen ble hun enda mere klok så det var nesten skumelt til tider :innocent:

Lille Setter blandinga her har litt leve opp til men,begynner komme seg hun også!

Altså, nå sier vel jeg i startinnlegget mitt at bikkja ikke er så dum som ryktene skal ha det til, selv om han kanskje er mindre inteligent enn en del andre jeg har vært borti. Virker som om folk ikke helt har fått med seg det:P he he

Mrs. Powers: greia er jo at han egentlig aldri har fått hjelp, eneste er at han har fått ny søks kommando. Så i mitt hodet er han enten lat, skjønner ikke poenget med oppgaven eller skjønner ikke oppgaven i seg selv... men tror han skjønner å bruke nesa så stemmer for alternativ en eller to egentlig. Men han ser ikke videre klok ut der han står med hengeærene på stilk, halen som logrer og kjeften som går:P ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe joda jeg så det men,tenkte jeg bare måtte si fra at mi var veldig klok for det :innocent:

Din er jo blanding, er den ikke`? bare labben som har slått til:P ha ha, nei settere har høyere inteligens enn man tror. Antakelig er de enda smartere enn alle de "smarte" hundene fordi setterne klarer å tenke seg til å ikke gidde å lære ting, de vil heller leve sitt eget liv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,bra poeng at de er smartere ja :drool: Forrige hunden min var Engelsk Setter som var uvanlig klok vil jeg si.Hun jeg har nå er Gordon Setter og Labrador begynner bli flink hun også men,er nok umulig komme på nivået til forriga altså :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du gode nok godbiter, slik at han virkelig vil gå gjennom ild og vann for å få tak i dem?

Roser du underveis? La han skjønne at han er på riktig spor når han snuser på koppen, berører den osv ved å rose rolig og oppmuntrende. :ahappy:

Lar du han se at du legger godbiten på gulvet og så setter koppen oppå? Det er lov å hjelpe han på vei, du kan tross alt ikke forvente at en hund som ikke "kan" å bruke hode sitt slik, skal få til alt uten litt drahjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er jo "klikkermetoden" med å lære inn f.eks å berøre ting med snuten, eller å legge labben på ting, veldig fin hjernetrim selv om du ikke er et "klikkermenneske" ellers. De får jo brukt hodet sitt veldig mye! Du kan f.eks lære ham å lukke igjen skuffer for deg, slå på/av lyset i et rom, osv. :drool: Forrige bikkja mi lærte å lukke skuffer, veldig morsomt triks! Dessverre sitter lysbryterne mine høyt på veggen, så hun lærte ikke å slå av eller på lyset. :lol: Men det hadde vært praktisk, slippe å famle seg fram i stummende mørke til senga, heller be bikkja slå av lyset etter jeg har lagt meg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har jo en superkørka stakkar som ikke skjønner noe av gjemte godbiter med mindre de legges fullt synlig mens han ser på (man er jo glemsk, ikke sant? Og ute av syne ute av sinn og at det lukter godbit er jo bare slik verden er det.. har jo ingen sammenheng med godbit det liksom)

Så med Tomsingen kjører jeg veldig enkle gjemsel-leker, feks legge ballen bak bordbein mens han sitter og ser på det, så kan han løpe og hente den når jeg sier værsågod - kjempestas! En annen variant er at jeg tar en avis og legger pølsebiter mellom sidene og bretter avisen godt sammen. Tomsingen liker den - da river han i stykker avis og spiser pølsebiter - og litt papirbiter også - og så blir det masse små papirbiter utover (godt man har en basenji som kan rydde..). Jeg vet ikke om det trener IQ-en hans, jeg har på følelsen av at det er ikke så mye IQ å trene inni det vakre svarte hodet hans..

Det med avisen er ellers litt morsomt med basenjien, for hun river jo ikke istykker den men pakker den sirlig opp og nærmest "blar" seg gjennom til godbitene.. (hun synes forøvrig det er gøy å ta CD-er ut av coverene sine, uvisst hvorfor men vi har komplett kaos i CD-samlingen, grenser hvor mye man gidder å lete etter riktig cover til riktig CD..)

Ellers er targeting som Astrid beskriver, noe som også funker på Tomsinger - sånn tråkk på musematte er kjempegøy synes han - men musematta må være like ved rett foran han altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han jeg har er det jo faktisk trygt å lære han ting som å lukke skuffer og slikt, han spiser liksom ikke mat.. Men fikk ett veldig morsomt bildet i hodet av mamma og pappas frustrasjon om jeg i jula lærer gamlebikkja deres ett slik triks.... ikke lenge før hun skjønner hvordan kjøleskap og matskuff skal åpnes da.. he he, vet hva jeg gjør om ikke de rikitige julegavene kommer under treet:P he he

Nei fra spøk til alvor så skal vi benytte oss av noen av disse triksene nå som eksamenstiden slår til og regnværet høljer ned ute:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...