Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopp over hinder


Huldra

Recommended Posts

Er det noen som har en god video av hvordan hopp over hinder skal se ut? Både kl 1 og 2, gjerne. :thumbsup: Lurer også på hvor høyt det skal være, innbiller meg det er mankehøyde, men det så utrolig lavt ut da jeg trente..

_MG_3290%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Høyden skal være mankelhøyde rundet oppad til nærmeste 10 cm. Så er hunden din 62 cm skal den kunne hoppe 70 cm. Det står klart og tydelig i reglementet. Når det er sakt, så et det veldig mange dommere som ikke gidder å sette hinderet så høyt, så ofte får man mye lavere. Men du kan kreve å få det så høyt som det står i reglementet hvis du vil det og dommern ikke har giddi å legge på. De pleier å spørre om du er fornøyd med høyden.

Film har jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang høyden så skal det være hundens skulderhøyde avrundet opp til nærmeste 10cm, men maksimum 1 meter. Fører kan be om at hinderet gjøres høyere enn skulderhøyden til hunden, dog innenfor maksimumsgrensen på 1 meter. :innocent:

Edit: Therese kom meg i forkjøpet. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis (eller noen andre): i kl2, er det noe krav til hvor langt etter hinderet hunden skal snu og sette seg? Jeg skjønner at det blir enklere for hunden dersom den ikke havner rett bak "veggen", men har det noe å si for poengene? Og når skal man kommandere; skal man kommandere snu og sitt, eller skal hunden snu seg før man sier sitt, eller skal hunden snu seg når man har kommandert sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis (eller noen andre): i kl2, er det noe krav til hvor langt etter hinderet hunden skal snu og sette seg? Jeg skjønner at det blir enklere for hunden dersom den ikke havner rett bak "veggen", men har det noe å si for poengene? Og når skal man kommandere; skal man kommandere snu og sitt, eller skal hunden snu seg før man sier sitt, eller skal hunden snu seg når man har kommandert sitt?

Mål: Forvirre Huldra *ler*

Det er ikke noen regel på hvor langt bak hunden skal sitte, men det er klart best at den sitter litt lengre bak.

Regel fra nkk.

Øvelse 7: Fritt hopp over hinder, med sitt

Koeffisient: 2 Maks poeng: 20

Kommando: Ord eller tegn for ”hopp”, ”sitt” og ”tilbake hopp”.

Utførelse: Øvelsen starter med ekvipasjen vendt mot hinderet med hunden i

utgangsstilling, og på valgfri avstand. På ordre kommanderes hunden til å hoppe

over hinderet hvor den så kommanderes til å sitte. På ny ordre kommanderes

hunden tilbake over hinderet til utgangsstilling. Hinderet skal være tett, og høyden

skal være hundens skulderhøyde avrundet oppad til nærmeste 10 cm., maksimum 1

meter. Føreren kan, innenfor maksimumhøyden 1 meter, forlange hinderet høyere

enn hundens skulderhøyde.

Dommeranvisning: Berører hunden hinderet, uansett hvor lite det er (unntatt med

halen), gis ikke høyere karakter enn 8. Hund som vegrer å hoppe, gis ikke høyere

karakter enn 8. Vegrer hunden 2 ganger til, skal øvelsen underkjennes.

Hopper/tilbakehopper hunden før kommando er gitt, gis ikke høyere karakter enn

7.

Tror ikke jeg klarte å forvirre Huldra denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler av Margrete*

Det er jo en fordel som du selv sier at hunden setter seg lengre unna hinderet. Men jeg har sett at en del hunder helst hopper like over og setter seg inntil hinderet, og da får de trekk for berøring. Det blir det jo vanskeligere for hunden å hoppe tilbake uten å berøre hinderet.

Jeg tror de fleste, meg inkludert, sier "hopp" (hunden hopper over) og "sitt" med en gang hunden er på den andre siden (evt venter til hunden har gått litt fra hinderet dersom det er trent inn). Da snur de fleste hundene seg for så og sette seg ned. Deretter kommanderes tilbakehopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål: Forvirre Huldra *ler*

*stikke fingrene i ørene og synge høyt*

Det er ikke noen regel på hvor langt bak hunden skal sitte, men det er klart best at den sitter litt lengre bak.

Regel fra nkk.

Tror ikke jeg klarte å forvirre Huldra denne gangen?

Hvordan får man en hunden til å gå et skritt eller to da, før den snur og setter seg? Tulla er i alle fall litt sånn at hvis jeg ikke følger etter, tror hun at det er feil, og de gangene jeg prøvde meg på dette, så har hun snudd seg omtrent i luften. I det hele tatt er det veldig spesielt syns hun, å skulle hoppe over et hinder uten at jeg er med. Er ikke det galt da?? ;)

*ler av Margrete*

Det er jo en fordel som du selv sier at hunden setter seg lengre unna hinderet. Men jeg har sett at en del hunder helst hopper like over og setter seg inntil hinderet, og da får de trekk for berøring. Det blir det jo vanskeligere for hunden å hoppe tilbake uten å berøre hinderet.

Jeg tror de fleste, meg inkludert, sier "hopp" (hunden hopper over) og "sitt" med en gang hunden er på den andre siden (evt venter til hunden har gått litt fra hinderet dersom det er trent inn). Da snur de fleste hundene seg for så og sette seg ned. Deretter kommanderes tilbakehopp.

Okei, hva med timingen av sittkommandoen, kan det være noe som gjør at hun kanskje tar noen skritt før hun snur? Altså at hvis jeg ikke kommanderer sitt i lufta nesten, så kommer hun kanskje noen små skritt lenger frem og hvis jeg da kommanderer sitt, så vil hun søke lenger frem neste gang? Nå sitter hun nesten inni hinderet, og det er i det hele tatt veldig vanskelig å få henne til å bevege seg noe særlig mer bort fra det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*stikke fingrene i ørene og synge høyt*

Hvordan får man en hunden til å gå et skritt eller to da, før den snur og setter seg? Tulla er i alle fall litt sånn at hvis jeg ikke følger etter, tror hun at det er feil, og de gangene jeg prøvde meg på dette, så har hun snudd seg omtrent i luften. I det hele tatt er det veldig spesielt syns hun, å skulle hoppe over et hinder uten at jeg er med. Er ikke det galt da?? ;)

Okei, hva med timingen av sittkommandoen, kan det være noe som gjør at hun kanskje tar noen skritt før hun snur? Altså at hvis jeg ikke kommanderer sitt i lufta nesten, så kommer hun kanskje noen små skritt lenger frem og hvis jeg da kommanderer sitt, så vil hun søke lenger frem neste gang? Nå sitter hun nesten inni hinderet, og det er i det hele tatt veldig vanskelig å få henne til å bevege seg noe særlig mer bort fra det. :)

Cita hadde samme problem. Jeg brukte musematte på henne og plasserte den 1 1/2-2 meter etter hinderet (overdrev litt for å få mer framdrift over hinderet). Etterhvert fjernet jeg musematten og hun fortsatte å gå 1-2 meter lenger ut fra hinderet, deretter tok jeg på sitt-kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ih.. lære inn musematte da..

Margrete: avstandsbelønning på "min" side av hinderet, eller på den andre siden? Hun har en tendens til å bli litt .. hmm.. "seig?" når hun vet hvor avstandsbelønningen er, men jeg kan prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ih.. lære inn musematte da..

Margrete: avstandsbelønning på "min" side av hinderet, eller på den andre siden? Hun har en tendens til å bli litt .. hmm.. "seig?" når hun vet hvor avstandsbelønningen er, men jeg kan prøve. :)

På den andre siden. Altså som en belønning når hun hopper og sitter. Jeg har en ide om at den vil dra henne litt lenger bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si "hopp" og kaste ball etc etter henne over hinderet? Slik at ballen, leken whatever havner noen meter etter hinderet. På den måten vil hun forhåpentligvis få fortventning fremover, og når du har fått inn den avstanden er det mye enklere å få henne til å forstå at det er der ute hun skal sitte, og ikke helt inntil hinderet. Jeg ville også ha fortsatt å bruke en del avstandsbelønning, altså ikke belønne mye inne hos deg, for da vil hunden automatisk trekke nærmere og nærmere hinderet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden. Altså som en belønning når hun hopper og sitter. Jeg har en ide om at den vil dra henne litt lenger bak?

Enten vil det dra henne lenger mot belønningen ja, eller så vil det få henne til å dempe, og skulle være "flink" og unngå å nærme seg belønningen. Men hvis den er langt nok unna, så kanskje det går. Skal prøve!

Hva med å si "hopp" og kaste ball etc etter henne over hinderet? Slik at ballen, leken whatever havner noen meter etter hinderet. På den måten vil hun forhåpentligvis få fortventning fremover, og når du har fått inn den avstanden er det mye enklere å få henne til å forstå at det er der ute hun skal sitte, og ikke helt inntil hinderet. Jeg ville også ha fortsatt å bruke en del avstandsbelønning, altså ikke belønne mye inne hos deg, for da vil hunden automatisk trekke nærmere og nærmere hinderet.

Problemet med ball og leker og sånt, er at hun lett får lyd da.. I agility gjør ikke det noe, men har fått nyss i at det ikke er så bra i lydighet. Men jeg kan jo "lure" henne noen ganger og se om det går an å få henne lenger unna hinderet på den måten. Et annet problem er at hun ikke engang hopper når jeg sier hopp! Ikke så lenge jeg står i ro nei.. :) Hvem skulle trodd noe slikt om en agilityhund? Lurer derfor også litt på hvordan det fungerer under selve øvelsen; kommer man gående med hunden på plass, og står lenge i ro før man kommanderer? Det er jo ikke noen regler for dette, men hvordan pleier det å gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med ball og leker og sånt, er at hun lett får lyd da.. I agility gjør ikke det noe, men har fått nyss i at det ikke er så bra i lydighet. Men jeg kan jo "lure" henne noen ganger og se om det går an å få henne lenger unna hinderet på den måten. Et annet problem er at hun ikke engang hopper når jeg sier hopp! Ikke så lenge jeg står i ro nei.. :) Hvem skulle trodd noe slikt om en agilityhund? Lurer derfor også litt på hvordan det fungerer under selve øvelsen; kommer man gående med hunden på plass, og står lenge i ro før man kommanderer? Det er jo ikke noen regler for dette, men hvordan pleier det å gjøres?

Du har vel valgfri avstand fra hinderet, og sier ifra når du er klar. Da kommanderer dommeren og du sender hunden over. Tar ikke lange tiden, men mange peker mot hinderet før øvelsen starter slik at hunden ser det og forstår hvilken øvelse som står for tur.

Men hva med godbitskål som avstandsbelønning i stedet for? Men vær obs på at du kan få snusing, men jeg tror at dersom du er oppmerksom for dette fra starten av, så skal det gå greit. Da kan du plassere en godbitskål 1 1/2-2 meter etter hinderet og kommandere hunden over. Og etterhvert fjerner du godbitskålen og legger inn sitt-kommando, og kaster godbit til henne når hun har satt seg korrekt på den andre siden, også da for å unngå at hun trekker mot deg.

Men hva med å shape inn selve hopp-kommandoen? Med Tia har jeg først klikket for at hun tilbyr å hoppe over og deretter lagt på kommando. Det tok 5 minutter liksom. Noen ganger peker jeg på hinderet også før jeg gir henne kommando, men ikke alltid. Men det at hunden lærer seg å feste blikket fremfor seg når man peker fremover kan være lurt.

Håper ikke noen misforstår og tror at jeg står og peker fremfor meg, men jeg setter meg ned på huk og viser foran meg på en måte. Jeg gjør det kun dersom jeg ikke er sikker på om hunden ser hva den skal sendes ut til (om det er kjegle i LP2, hinder i LP2 eller rute i LP3. I eliteklassen er det ikke lov å vise på forhånd).

3174_83915246302_530141302_2909555_2962620_n.jpg

Men ja, jeg har hvertfall shapet inn selve hopp-kommandoen slik at den fungerer selv når jeg ikke går mot hinderet. Det er faktisk flere agilityhunder som er avhengig av at man peker eller går mot hinderet for å kunne hoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelsen starter fra utgangsstilling, så hunden blir jo sittende litt i ro før den sendes ut.

Her er forresten Norma i hopp over hinder, se fra 03.38 og lukk vinduet når hinderet er ferdig. Jeg er litt flau over å oute dumme førere ringen :)Link

Edit: Labbis var raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. I dag prøvde vi følgende:

1. Frivillig hopp over hinder. Kom ikke på tale ifølge Tulla, med mindre jeg også beveget meg fremover. For å ikke gi henne hjelp for lenge, gikk jeg raskt bort fra dette. Vil ikke hun skal bli avhengig av at jeg verken tar et skritt fram eller gjør noen armbevegelser. "Til slutt" gjorde jeg armbevegelser OG bøyde meg litt frem mens jeg sa hopp, og det var absolutt ingen reaksjon; hun bare satt der pent og pyntelig i utgangsstilling.. :)

2. Godbitskål på motsatt side av hinderet. Fungerte supert helt til godbitskålen ble fjernet, da var vi tilbake til samme "gamle" takter; dvs å snu seg omtrent i luften for å se hvor jeg blir av. Dette skjedde selv om fyren med godbitskålen stod der eller ikke. De første gangene uten skål gikk det forsåvidt greit, før hun skjønte at godbitskålen ikke stod der lengre. Forslag til hvordan jeg kan fade bruken av godbitskål?

3. Kaste ball over hodet. Samme resultat; hunden snur seg omtrent i luften, men denne gangen for å se om ballen kommer.

4. Target med sittkommando. Her må jeg si at jeg fikk meg en skikkelig nøtt. Target var ikke noe problem å lære inn, og å sitte frivillig gjorde hun også (før vi trente target altså, og etterpå også for den saks skyld). Problemet kom da kriteriet mitt var slik: gå mot target + berøre med labb eller snute, for deretter å få sittkommando. Hva skjer? Jo, den forbaska bikkja kan plutselig ikke sitt mer! ;) Hun legger seg, og dette skjer "gang på gang". Repeterer sitt (både frivillig og med kommando, og at hun skal vente på kommando i forskjellige situasjoner/plasseringer) før jeg tar henne bort til targeten igjen. Hun går mot target og berører, jeg sier sitt, hunden legger seg. ;) Jeg prøvde flere ganger, men så lenge hun hadde berørt targeten, la hun seg i stedet for å sette seg. Lurer på om bevegelsen når hun skal berøre target (med snute eller labb) er en slags "nedad-bevegelse", og at det da blir mest naturlig for henne å legge seg? Jeg må uansett bare konkludere med at hun ganske enkelt ikke KAN sitt, og at jeg må trene mer på både sitt og på å sitte ved target. Så får vi se.. Forslag til løsninger? Annen type target kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart blir vel hopp over hinder-øvelsen annerledes både i klasse 1 og 2 (vet ikke med 3?)

I klasse 1 blir det vel så simpelt som at man starter i utgangsstilling, går rundt hinderet og på andre siden mens hunden sitter igjen, inntar posisjon på andre siden av hinderet og kommanderer hunden på plass - da skal den hoppe over hinderet og innta utgangsstilling igjen.

(Det er de svenske LP-reglene de nye reglene kommer fra, så man kan lese i SKK sine LP regler for å se hvordan en øvelse skal utføres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart blir vel hopp over hinder-øvelsen annerledes både i klasse 1 og 2 (vet ikke med 3?)

I klasse 1 blir det vel så simpelt som at man starter i utgangsstilling, går rundt hinderet og på andre siden mens hunden sitter igjen, inntar posisjon på andre siden av hinderet og kommanderer hunden på plass - da skal den hoppe over hinderet og innta utgangsstilling igjen.

(Det er de svenske LP-reglene de nye reglene kommer fra, så man kan lese i SKK sine LP regler for å se hvordan en øvelse skal utføres)

Det blir jo ikke lettere, for de hundene som ikke elsker å hoppe kan jo lettere gå rundt?

Vet du når endringene kommer ? :)

Edit: Så egen tråd nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste hunder har jo sug mot eieren sin, og når de da står på andre siden, så buuuurde det vel egentlig ikke være sååå vanskelig å lære hunden at det lønner seg og at det er kult å hoppe over et hinder. Bygger man seg et hinder kan man trene på det i hagen. :) Jeg syns ihvertfall øvelsen er enklere nå, siden jeg har en så rask hund. Øvelsen vil se mye penere ut for oss når de nye reglene kommer, for da slipper jeg å "jogge" etter henne når hun hopper over hinderet i LP1. Hennes hopp er jo det samme som X antall skritt for meg, så jeg må "ta henne igjen" ellers blir hun stående å vente på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden får lyd av leker, hva med en godt synelig godbit skål?

Jeg trener brukshinder på mine, som ikke er valgfri høyde på. Det som hjelper er god avstand fra hinderet fra start som gir høyere fart og dermed lengre "hopp" på andre siden. Nå bruker jeg ball så jeg klikker når dem evt er oppå hinderet og kaster ballen framover. Dermed har hunden fokus framover i hoppet og ikke så opptatt av å snu seg.

Her er iallefall Talli på brukshøyde og den avstanden hun trenger (filmen begynner bli gammel og det var vel nyinnlæring pirk jeg drev med)

Hinderet i "lp" høyde (og jeg spurte om en ekstra planke)

2008_0918desember20070069-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste hunder har jo sug mot eieren sin, og når de da står på andre siden, så buuuurde det vel egentlig ikke være sååå vanskelig å lære hunden at det lønner seg og at det er kult å hoppe over et hinder. Bygger man seg et hinder kan man trene på det i hagen. :icon_redface: Jeg syns ihvertfall øvelsen er enklere nå, siden jeg har en så rask hund. Øvelsen vil se mye penere ut for oss når de nye reglene kommer, for da slipper jeg å "jogge" etter henne når hun hopper over hinderet i LP1. Hennes hopp er jo det samme som X antall skritt for meg, så jeg må "ta henne igjen" ellers blir hun stående å vente på meg.

Evt kan man kommandere "hopp" i stedet for "på plass". Skal ikke mye til å lære de fleste hundene å hoppe på kommando, og har man en frivillig innsitt så er den saken grei :rolleyes2:

Ja for egen del tror jeg det er bedre, for Ellie er sånn som elsker å hoppe og elsker innkallingsøvelsen, så de to til sammen må jo supermorsomt for henne :icon_redface:

Men ser liksom for meg endel uvillige hunder 'loffe' utenom, men da må de jo bare trene på det såklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Snart blir vel hopp over hinder-øvelsen annerledes både i klasse 1 og 2 (vet ikke med 3?)

I klasse 1 blir det vel så simpelt som at man starter i utgangsstilling, går rundt hinderet og på andre siden mens hunden sitter igjen, inntar posisjon på andre siden av hinderet og kommanderer hunden på plass - da skal den hoppe over hinderet og innta utgangsstilling igjen.

Det er bare i kl 1 at hoppet blir endret. Kl 2 og 3 forblir hoppet som det er i dag.

Men de fleste hunder har jo sug mot eieren sin, og når de da står på andre siden, så buuuurde det vel egentlig ikke være sååå vanskelig å lære hunden at det lønner seg og at det er kult å hoppe over et hinder. Bygger man seg et hinder kan man trene på det i hagen. :icon_redface: Jeg syns ihvertfall øvelsen er enklere nå, siden jeg har en så rask hund. Øvelsen vil se mye penere ut for oss når de nye reglene kommer, for da slipper jeg å "jogge" etter henne når hun hopper over hinderet i LP1. Hennes hopp er jo det samme som X antall skritt for meg, så jeg må "ta henne igjen" ellers blir hun stående å vente på meg.

Et lite tips. Du vil få trekk for å jogge etter hunden så den kommer på rett plass. Hunden din skal hoppe på kommando og så vente og aktivt innta riktig posisjon igjen etter hinderet (dagens kl 1). Det er ikke du som skal stille seg i rett posisjon ifht hunden, men hunden som skal stille seg rett ifht deg mens du går. Dette får man forøvrig på treigere hunder også, så det er bare noe som må trenes på :icon_redface:

Ellers ser jeg egentlig ikke at det ene er vanskeligere enn det andre. Det er to forskjellige øvelser å lære inn rett og slett. Det positive er jo at med de nye reglene vil det blir lettere å lære inn kl 2 etterpå fordi du allerede har lært inn halve øvelsen til kl 1 (for de som lærer inn en og en klasse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...