Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Lurte på om noen har noe som helst god kunnskap om sykdommer hos lundehund?

Har grei kunnskap selv altså. Hadde tross alt en lundehund i 5 år, men føler at alt jeg leser ikke stemmer helt. For det står overalt at denne rasen er så utrolig frisk, men det er ikke det jeg har erfart. Og hører andre si det samme.

Ulrik (Altså lundehunden jeg hadde) slet masse. Here goes:

Mageproblemer: Stort sett hele livet slet han med det. Fikk gjentatte ganger mage/tarm infeksjoner, ofte diare (i de værste periodene hadde han det hver dag i flere mnd), og rant flere ganger til dyrlegen, men uten å finne ut hva det kunne være. Spydde mye også. Eneste dyrlegene kunne fortelle meg var at han hadde sensitiv mage. Vel det var sjeldent han fikk noe utenom fôret sitt, han ble jo bare syk av det. Prøvde alle mulige typer fôr som dyrlegen foreslo så magen hans kunne bli bedre. Enkelte ganger var diareen så ille at han blødde.. Fant heldigvis til slutt et fôr som roet magen hans, takk og pris! Men selv på det fôret slet han fortsatt med magen fra tid til annen. Er magetrøbbel vanlig hos rasen?

Allergi: Han hadde allergi mot okse, lam/sau, melk. Og i tillegg støvmiddallergi. (Det siste fôret jeg fant som stabiliserte magen hans var faktisk over 50% oksekjøtt, dette gikk helt fint på tross av allergien.. merkelig..) Men så har jeg hørt at allergi er litt oppskrytt også da. Og jeg har vel på en måte bevist det med en hund som på allergi skalaen 1-5, hvorav 1 er lavest og 5 er høyest, lå på 3 mot okse.. :)

Epilepsi: Dette er noe av det verste jeg har gått gjennom. Det er en grusom sykdom og jeg kommer til å styre unna alle raser som har dette som en relativt vanlig sykdom. 1 av 10 hunder får det, så det er ikke lett å unngå, men jeg kommer alltid til å være bevisst i mine valg av raser. Jeg kunne se epilepsien dra livsgnisten ut av skatten min. Anfallene ble på kort periode hyppige og relativt kraftige også. Medisinene funket heller ikke, så det var liksom ikke stort annet å gjøre enn å la han slippe. Jeg lot han kanskje slippe tidligere enn hva de fleste ville gjort. men jeg følte at bedre å la han slippe mens han fremdeles hadde noen gode dager.

Vet at det hvertfall er en person her inne som har lundehund og håper det er flere. Kanskje noen som med hånden på hjertet kan si at dette faktisk er en frisk rase og at jeg bare var utrolig "uheldig" med Ulrik med tanke på sykdommer. For dette er den flotteste rasen jeg vet om. på alle måter! Den er vakker å se på og i tillegg med et gemytt man skal lete lenge etter. Har aldri, verken før eller siden møtt en så spesiell hund. De er noe for seg selv :) Jeg elsker rasen og vil gjerne ha en igjen, men ikke hvis dette er en rase med mye plager. Orker ikke å gå gjennom noe sånt igjen. det er så vondt å se skatten ha det fælt..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...