Gå til innhold
Hundesonen.no

Voksen hund og valp


LeneG

Recommended Posts

Er litt forvirret akkurat nå og trenger litt hjelp.

Skal få Phalenevalp om ca.4 uker.

Nå har jeg en BC ( Tex) her på 6 år. Egentlig skal jeg bare passe ham men eier vil jeg skal overta ham.

Det er forresten pappaen til Bonnie.

Tex kommer på innkalling, er grei å ha i hus (også alene) og han er snill med alle dyr og mennesker (så vidt jeg vet og har blitt fortalt ).

Han er vant til ingenting. Han har nesten aldri blitt gått tur med eller trent men har gått mye løs.

Har det nok veldig bra hos eier men eier har for liten tid til ham.

Har passet ham før og blitt spurt om å overta ham før men valgte å si nei da.

Nå er jeg imidlertid i sterk tvil for det var sååå koselig å få ham tilbake og eier sa at han ble helt vill i bilen når de kjørte ned veien til oss. Det smeltet hjertet mitt :)

Eier sier også at han kan passe Tex når det trengs.

Nå kommer jeg til spørsmålet mitt:

HVIS jeg tar over Tex vil det da lønne seg å vente med å overta ham til valpen har blitt større eller er det best at de venner seg til hverandre med en gang valpen kommer?

Jeg vet at Tex er snill med valper og jeg har mulighet til å sende ham til eier om det ikke skulle fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi neppe den rette til å svare i min situasjon som nettopp ikke klarte å levere fra meg en hund. Du må nesten tenke skikkelig over om du virkelig vil ha Rex. Det er du og familien som må trives med han. Tror ikke du vil ha noe problem i forhold til valpen. Hvorfor tviler du? Sett deg ned og skriv opp negative og positive sider ved han og finn ut på den måten.

Eller gjør som meg; lever han tilbake og hent etter to dager *ler*

Edit; svarte ikke på spørsmålet jeg. Personlig ville jeg hatt Rex der når valpen kom. Da får de vendt seg til hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier: "Hopp i det." Ikke noe venting og dill. Dere har en hund og den får snart selskap av en til. Dette er en vinn vinn situasjon for dere alle sammen. :) Hunder er flokkdyr og trives som regel sammen hvis vi ikke krøller det til for dem. Det er min erfaring. Lykke til. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi neppe den rette til å svare i min situasjon som nettopp ikke klarte å levere fra meg en hund. Du må nesten tenke skikkelig over om du virkelig vil ha Rex. Det er du og familien som må trives med han. Tror ikke du vil ha noe problem i forhold til valpen. Hvorfor tviler du? Sett deg ned og skriv opp negative og positive sider ved han og finn ut på den måten.

Eller gjør som meg; lever han tilbake og hent etter to dager *ler*

Edit; svarte ikke på spørsmålet jeg. Personlig ville jeg hatt Rex der når valpen kom. Da får de vendt seg til hverandre :)

Han heter Tex Margrete *flir*

Største grunnen til at jeg tviler er at han er hannhund :) . Vet det er en dårlig grunn men jeg hater den pissinga overalt. Det kan jeg jo til en viss grad trene bort. Han har jo allerede lært at han ikke skal tisse på hekken til naboen :)

Jeg har jo hatt han og levert han tilbake en gang før. Det er derfor jeg tenker på å beholde ham.

Var så innmari koselig å få ham igjen.

Han er flott med ungene og kattene bryr han seg ikke om.

Nå skal jeg ta han med litt rundt på de 4 ukene jeg skal ha ham så får jeg se selv hvordan han reagerer på forskjellige situasjoner.

Edit: Så ikke innlegget ditt Ida. Ja du har vel rett i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. hopp i det.

Jeg tror IKKE det vil være noe fare for valpen. Tex er 6 år, oppfører seg fint og høtres ut som en omgjengelig hund.

Ser ut som om du hat tenkt å bruke de 4 neste ukene godt! Superbra!

Bruk også de 4 neste ukene til å være bevist på hvilke regler som må gjelde for Tex.. og som du trenger for å oppdra en valp.

Slike ting som sitt forran dør, sitt å vent på mat, "gå å legg deg" komando o.l.

Men for din egnen del.. Vil du ha Tex? Vi du ha 2 hunder? vil du ha 2 ulike raser med de utfordringene som finnes?

Vil du ha en hannhund? osv osv? Det er igrunne det du virkelig må ta stilling til. Det er ikke så lett når andre "pusjer" litt på i forhold til at de ønsker du skal ha han.

Lykke til med avgjørelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ida jeg også.Jeg hadde jo ei gamle dame på 11.5 år da kjøpte hun jeg har nå.En uke var hun misfornøyd ta med en hyper gal valp til en gamel dame da!Etter den uka gikk det strålende og hun hjalp til oppdra valpen fint.Bestevenner ble de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons :)

Har satt opp for og i mot liste.

I mot : Han er hannhund (men det tror jeg jeg skal klare å komme over *flir*)

Det er vanskeligere å dra steder med to hunder

Jeg mister den fordelen jeg egentlig skulle få med liten hund. Lettere å vaske, ha med seg, sette bort osv.

For: Jeg får to hunder :)

Siden Tex er så grei å ha med å gjøre kan det være positivt for innlæring av valpen.

De har selskap i hverandre når jeg er borte.

Jeg liker Tex :)

Er helt tom i hodet så jeg finner ingen flere. Noen som har noe viktig å legge til?

Uansett om vi overtar Tex eller ikke kommer vi sikkert til å passe ham veldig mye.

Såfremt ikke eier omplasserer ham ett annet sted men det er lite trolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tissingen, så har vi jo vært innom det problemet tidligere :) Ikke la ham tisse(dvs. markere) hele tiden. Vær konsekvent, og kanskje det kan lønne seg å klippe ham litt under magen hvis han fort blir våt der? Trenger ikke å synes så godt, men ha god effekt på lukten.

Ellers så sier jeg som de andre: tenk igjennom om du virkelig ønsker Tex, og ellers: hopp i det! Er positive ting med å ha valp og voksen trygg hund. Blant annet så blir hjemme alene-treningen fort ikke et issue i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra liste :) Som regel går hjemme alene treningen mye bedre med en hund fra før men,ikke til sånn små usikre bisker som frøkena mi.Hjalp ikke en ting at hun hadde gamlemora som rolig lå sov i senga si.Stort sett går det bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tissingen, så har vi jo vært innom det problemet tidligere :) Ikke la ham tisse(dvs. markere) hele tiden. Vær konsekvent, og kanskje det kan lønne seg å klippe ham litt under magen hvis han fort blir våt der? Trenger ikke å synes så godt, men ha god effekt på lukten.

Ellers så sier jeg som de andre: tenk igjennom om du virkelig ønsker Tex, og ellers: hopp i det! Er positive ting med å ha valp og voksen trygg hund. Blant annet så blir hjemme alene-treningen fort ikke et issue i det hele tatt :)

Men den må vel trenes på å være hjemme alene alikevel?

Hadde tenkt til å gå de lang turene Tex trenger på dagen ( mens den lille ikke kan gå så langt) for da får valpen trent litt på å være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal beholde Tex, hvorfor skal du ha valpen da?

Hele familien her er innstilt på en Phalene. Så det blir det uansett.

Dessuten har jeg forpliktet meg ovenfor oppdretter.

Spørsmålet er om vi skal ha Tex i tillegg og hvordan gjøre det på best mulig måte for valp og Tex.

Det går vel an å ha to hunder eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hele familien her er innstilt på en Phalene. Så det blir det uansett.

Dessuten har jeg forpliktet meg ovenfor oppdretter.

Spørsmålet er om vi skal ha Tex i tillegg og hvordan gjøre det på best mulig måte for valp og Tex.

Det går vel an å ha to hunder eller?

Selvfølgelig, men det er vel det mest naturlige spørsmålet å stille seg selv tenker jeg. Men det virker som du har bestemt deg for å beholde Tex, så da er det vel bare å gjøre det alle andre som har flere hunder gjør; få hverdagen til å fungere enklest mulig for alle parter. Det er jo ikke så mye hokus pokus liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det er vel det mest naturlige spørsmålet å stille seg selv tenker jeg. Men det virker som du har bestemt deg for å beholde Tex, så da er det vel bare å gjøre det alle andre som har flere hunder gjør; få hverdagen til å fungere enklest mulig for alle parter. Det er jo ikke så mye hokus pokus liksom.

Har vel ikke bestemt det helt ennå men hvis det går greit for eier så kanskje vi bare fortsetter å ha ham her og ser hvordan det går. Hvis det ikke fungerer så får han flytte hjem igjen.

Det jeg lurte aller mest på var om det var lurest å ha Tex her når jeg fikk valpen? Eller om valpen burde være her alene en stund først?

Margrete synes det var lurest å ha de sammen fra første stund og det synes jeg høres fornuftig ut. Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Har vel ikke bestemt det helt ennå men hvis det går greit for eier så kanskje vi bare fortsetter å ha ham her og ser hvordan det går. Hvis det ikke fungerer så får han flytte hjem igjen.

Det jeg lurte aller mest på var om det var lurest å ha Tex her når jeg fikk valpen? Eller om valpen burde være her alene en stund først?

Margrete synes det var lurest å ha de sammen fra første stund og det synes jeg høres fornuftig ut. Hva synes du?

Jeg syns det høres ut som en veldig fin ide, om eieren av Tex syns det er en grei deal. Langtidslån kan jo fungere utmerket. Jeg tror at om Tex er en fornuftig og grei hund, så spiller det ingen rolle for hundene. Spørsmålet er jo om dere vil ha litt alenetid med valpen. Jeg tror at det for hundene sin del ikke er vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres lurest ut ha de sammen helt fra starten jeg også :)

Takk :)

Jeg syns det høres ut som en veldig fin ide, om eieren av Tex syns det er en grei deal. Langtidslån kan jo fungere utmerket. Jeg tror at om Tex er en fornuftig og grei hund, så spiller det ingen rolle for hundene. Spørsmålet er jo om dere vil ha litt alenetid med valpen. Jeg tror at det for hundene sin del ikke er vesentlig.

Takk :) . Tex er så underdanig at jeg tror ikke han kommer til å overkjøre valpen så det skal nok gå bra.

Skal prate med eier angående langtidslån. Tror ikke det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller mot det å gi "råd" om at du kanskje skal vente med å si ja til Tex.

''I utgangspunktet hadde jo du selv ikke planer om å ha Tex som din egen. Det er jo ett valg som eieren til Tex har bedt deg ta nå. Du skal iallefall ikke ha dårlig samvittighet eller lignende følelser.

Din plan og ønske var jo å ha liten hund.. og kose deg med valpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha spurt om å få ha ham på "prøve" en stund når dere får valpen, se hvordan det fungerer med de to sammen(noe jeg ikke tror blir et problem), og hvordan dere trives med å ha to hunder, og så bestemme dere når dere ser hva som skjer. :) Avtal en bestemt tid, f.eks en mnd etter dere har fått valpen, da MÅ dere ha bestemt dere, hvis ikke dere tar en avgjørelse før det. (Men en mnd er nok bra å ha, for å se hvordan ting virkelig fungerer, det kan fort forandre seg)

Masse lykke til iallefall, med valp og eventuell hund og alt mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha spurt om å få ha ham på "prøve" en stund når dere får valpen, se hvordan det fungerer med de to sammen(noe jeg ikke tror blir et problem), og hvordan dere trives med å ha to hunder, og så bestemme dere når dere ser hva som skjer. :) Avtal en bestemt tid, f.eks en mnd etter dere har fått valpen, da MÅ dere ha bestemt dere, hvis ikke dere tar en avgjørelse før det. (Men en mnd er nok bra å ha, for å se hvordan ting virkelig fungerer, det kan fort forandre seg)

Masse lykke til iallefall, med valp og eventuell hund og alt mulig! :)

Takk for det :)

Vi kan sikkert ha han på prøve lenger også. Det er kompisen til gubben som eier hunden og som jeg har sagt før så tror jeg ikke han har planlagt å omplassere ham noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...