Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kjøpe valp


tm100001

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne lage en tråd som er om hva man skal se etter når man skal kjøpe valp og om det ansvaret man påtar seg.

Selv er/har planen vært at jeg skal få en helt egen hund til våren 2010, og nå må jeg jo begynne å se etter oppdrettere så jeg får satt meg på valpeliste tidsnok. Jeg er bare i tvil om jeg klarer å ha valp i hverdagen og om jeg er klar allerede.

Frem til mai i år holdt jeg på med hest, i sommer hadde jeg lyst på liten hund og nå har jeg fått det for meg at jeg vil ha en større hund. Jeg har altså forandret meg drastrisk det siste halvåret og jeg er redd for at det skal fortsette, sånn at jeg kanskje ikke er interessert i hund til våren eller om 3 år. Da sitter jeg der da, med en hund som må avlives eller gis bort. Dette ønsker jeg såklart ikke.

Jeg blir også usikker på om jeg skal utsette hele greia, fordi foreldrene mine også er usikre. Mamma har to hunder, og hun kan ikke overta min hvis jeg blir lei (noe som jeg heller ikke ønsker). Begge foreldrene mine er derfor redde for at de skal bli sittende igjen med ansvaret for en hund som de ikke kan ha, hvis jeg ikke klarer det.

Mamma kan hjelpe meg med å ha hunden en dag i uka hvis hun har to hunder, har hun bare en kan hun omså overta den. Egentlig vil jeg ikke ha noe hjelp i det hele tatt, men det kan jo hende at jeg er nødt. Jeg er også redd for at jeg ikke klarer å bli så låst som man blir med hund, for nå gjør jeg det meste spontant, og det forstår jeg at man ikke kan gjøre med hund.

Noen dager gleder jeg meg veldig til å få hund, andre dager gir jeg opp.

Beklager at denne tråden ble så personlig, planen var egenttlig å ha den helt generell.

Er det flere som har hatt det som meg eller har tanker om det?

Hvordan går jeg frem for å finne valpen og hva må jeg undersøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå rundt og planlegger valp, og har gjort det i rundt ett år. Og det skal ikke være enkelt! Nå har jeg nesten hele tiden visst ca hva jeg vil ha, så det har stått mellom til sammen tre raser. Luket ganske fort ut den ene, og siste halvåret har jeg undersøkt mye og vært mye frem og tilbake mellom de to andre rasene. Nå vil jeg si at jeg føler meg helt sikker på hvilke rase jeg vil ha, og har gjort det en stund. Har også fått litt oversikt over oppdretterne, og vet ca hvor jeg skal se :ahappy:

Det som står igjen er å bli sikker på at jeg faktisk takler og har lyst å ha to hunder i hverdagen. Og som du sier, noen dager føler jeg at to hunder hadde gått uten problemer, andre dager er jeg sjeleglad for at jeg fortsatt bare har en. Så planen min er å finne en hund jeg kan låne en periode, for å bli sikker på at jeg takler og vil det. (Også må mamma i huset overtales :rolleyes2:)

Interessen kommer nok ikke til å forsvinne, så det er jeg ikke bekymret for. Bare innimellom redd for at det kan bli litt mye med to stykker.. For øyeblikket låner jeg hunder til trening, så den delen blir nok ikke noe problem. Det er mer hverdagen jeg er bekymret over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du vel finne ut hva som er viktig for deg - hva som skal til for at du trives. Du er ikke så gammel? Så det er godt mulig at prioriteringene dine endrer seg etterhvert, og ja, det kan hende at du mister interessen for hund. Men det kan du faktisk ikke vite - det du må gjøre er å ta et valg, om du kan leve med en hund som er din, selv om du heller vil drive med andre ting og om du tror du er moden nok til å prioritere hunden din fremfor endel andre ting. Selv om man har hund, så betyr ikke det at man ikke kan dra på fest, at man ikke kan dra bort, at man ikke kan gå på shopping ol. med venner - ting krever bare litt mer planlegging.

Hva er ambisjonene dine? Ønsker du deg en bestekompis som kan være med på turer, og trening og bare være hunden din? Eller har du konkuranse/utstillingsambisjoner også?

En liten hund er ofte lettere å ta med seg til venner og med ut på ting enn en stor en, men en lydig hund er somregel velkommen. Så gir du hunden din et godt grunnlag så det blir en trivelig og "enkel" hund - så står du mye friere - det er også enklere å få hjelp til avlastning/pass med en enkel og grei hund, enn til en vanskelig og vilter en.

For å ta meg som eksempel da - da jeg hadde collie og cavalier kunne "hvemsomhelst" passe dem, fordi de var enkle og greie hunder på sin måte. Cavalieren var en sær dame som ikke eide lydighet når andre passet henne - men sjarmen veide opp for det. Kahlo derimot er det vel ingen (ok - noen untak er det jo selvsagt) som får passe over lengre tid. Så skal jeg bort - så må hun på kennel - nettopp fordi hun er som hun er og det kan oppstå kjipe situasjoner som ikke er noe hyggelig for hverken de som passer henne eller for henne. Nå er jeg heldig nok til å jobbe på kennel - så kennelplass har jeg.

Hvordan du skal gå frem for å finne den rette valpen er det flere som er mye bedre på enn meg - men finn rasen du vil ha - spør og grav! kontakt raseklubben og folk som er kjent i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du vel finne ut hva som er viktig for deg - hva som skal til for at du trives. Du er ikke så gammel? Så det er godt mulig at prioriteringene dine endrer seg etterhvert, og ja, det kan hende at du mister interessen for hund. Men det kan du faktisk ikke vite - det du må gjøre er å ta et valg, om du kan leve med en hund som er din, selv om du heller vil drive med andre ting og om du tror du er moden nok til å prioritere hunden din fremfor endel andre ting. Selv om man har hund, så betyr ikke det at man ikke kan dra på fest, at man ikke kan dra bort, at man ikke kan gå på shopping ol. med venner - ting krever bare litt mer planlegging.

Hva er ambisjonene dine? Ønsker du deg en bestekompis som kan være med på turer, og trening og bare være hunden din? Eller har du konkuranse/utstillingsambisjoner også?

En liten hund er ofte lettere å ta med seg til venner og med ut på ting enn en stor en, men en lydig hund er somregel velkommen. Så gir du hunden din et godt grunnlag så det blir en trivelig og "enkel" hund - så står du mye friere - det er også enklere å få hjelp til avlastning/pass med en enkel og grei hund, enn til en vanskelig og vilter en.

For å ta meg som eksempel da - da jeg hadde collie og cavalier kunne "hvemsomhelst" passe dem, fordi de var enkle og greie hunder på sin måte. Cavalieren var en sær dame som ikke eide lydighet når andre passet henne - men sjarmen veide opp for det. Kahlo derimot er det vel ingen (ok - noen untak er det jo selvsagt) som får passe over lengre tid. Så skal jeg bort - så må hun på kennel - nettopp fordi hun er som hun er og det kan oppstå kjipe situasjoner som ikke er noe hyggelig for hverken de som passer henne eller for henne. Nå er jeg heldig nok til å jobbe på kennel - så kennelplass har jeg.

Hvordan du skal gå frem for å finne den rette valpen er det flere som er mye bedre på enn meg - men finn rasen du vil ha - spør og grav! kontakt raseklubben og folk som er kjent i miljøet.

Tusen takk for svar! Du hjelper meg å tenke over ting :rolleyes2:

Kan jo lage en tråd til og spørre om erfaringer med rasen jeg har sett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...