Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv drepte hund - igjen!


ipadda

Recommended Posts

Skal man måtte begrense jakten her i landet, hvilket er en del av norsk naturforvaltning? Nettopp fordi man er redd for at jakthundene skal bli spist av ulv?

Det handler vel ikke om å begrense jakten, men det er jo fullt mulig å jakte på andre måter enn å slippe dyra heivilt og la det stå til. I Trøndelag er elgjakt med bandhund normalt, og jeg ser ikke at det skulle være noe problem å gjennomføre i ulveutsatte områder heller. Litt verre er det selvsagt å jakte hare og rådyr, men som Kurt Oddekalv så treffende sier: Når man jakter med løshund er DET i seg selv en risiko som man som jeger er villig til å ta. Det er en del av jakta, det. Løshunder er utsatt både for å bli påkjørt av bil, tatt av ulv, gå seg fast i myr, drukne på islagte vann etc etc. Antall hunder som tas av ulv kontra hunder som skades/omkommer på andre måter er såpass liten at det virker litt søkt å skylde på at ulven ødelegger muligheten for å drive jakt.

Når det kommer til kravet fra enkelte hold om å kunne skyte ulv i nødverge, så faller det jo på sin egen urimelighet siden en ulv neppe vil angripe en hund som følges av et menneske (som jo må være forutsetningen for å utøve nødverge - man skyter ulven FØR den dreper hunden din). Når hunden er død (jegeren finner den lenge etter at ugjerningen er utført), så er det jo allerede for seint og man kan ikke påberope seg nødvergerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ganske opprørt da jeg leste lederen i siste Hundesport! Her er en jeger som har fått sin livskvalitet forringet, og muligheten til å boltre seg i skauen ødelagt - herre jeremias. Jeg synes det er veldig synd at Norges hundeorganisasjon er blitt så gjennomsyret av jegere, og at det går an å være så usaklig.

Det er sjelden jeg er enig med hr. Oddekalv, men i denne diskusjonen har han noen gode poenger. (Bortsett fra at han påstår at det er båndtvang i hele Norge, der bør han oppdatere seg). Han sa på radio idag at ulvedrepte jakthunder blir flådd før VG kommer og tar bilder, for at det skal se enda mer blodig og fælt ut. Hvis dette er sant, har jeg ikke mye respekt igjen for PRkåte jegere, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg ble ganske opprørt da jeg leste lederen i siste Hundesport! Her er en jeger som har fått sin livskvalitet forringet, og muligheten til å boltre seg i skauen ødelagt - herre jeremias. Jeg synes det er veldig synd at Norges hundeorganisasjon er blitt så gjennomsyret av jegere, og at det går an å være så usaklig.

Det er sjelden jeg er enig med hr. Oddekalv, men i denne diskusjonen har han noen gode poenger. (Bortsett fra at han påstår at det er båndtvang i hele Norge, der bør han oppdatere seg). Han sa på radio idag at ulvedrepte jakthunder blir flådd før VG kommer og tar bilder, for at det skal se enda mer blodig og fælt ut. Hvis dette er sant, har jeg ikke mye respekt igjen for PRkåte jegere, nei!

Har du link til noe i denne saken med oddekalven?? Vet Rasmus H i WWF også er temmelig oppgitt over NKK's engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de lever faktisk av å spise disse dyra så da tilser all sunn fornuft at flere rovdyr vil fortære flere byttedyr sant? en helt annen essensiell sak som jegerne helt glemmer i sin egen selvhøytidelighet er at de selv er ubrukelige jegere i forhold til f.eks ulv som systematisk tar ut skadde og svake dyr noe mennesker ikke er i stand til, de skyter jo alt som rører seg innen for siktet..

Her tar du faktisk veldig feil. For det første har alle jegere kvoter, noe som vil si at de har lov til å skyte et vist antall dyr hvert år, f.eks en ku, en okse og en kalv. Skyter de dyr utenfor disse kvotene kan de faktisk blitt straffet for det. De fleste jegere skyter faktisk de svakeste dyrene og lar de sterke gå videre til neste sesonger. Skyter de alle de sterkeste individene og de svake dør av diverse andre årsaker, sitter de jo igjen med en mye dårligere elgbestand neste år. Dermed blir det mindre kvoter og mindre jakt neste år/år som kommer.

Vi har tre elghunder hjemme og alle brukes som løshunder, det skal sies at det ikke finnes ulv i området her vi bor. Personlig vil jeg si at det å bruke elghund som bandhund er som å gjete med en hund i bånd, ubrukelig. Elghunden er avlet for å jakte i løs og selvstendig tilstand, ikke i bånd. Men såklart, vi tar forhåndsregler når vi jakter med løshunder. Vi har peiler på hunden, mange mann spredd utover skogen som holder følge med hunden, kaller inn hunden flere ganger i løpet av et slipp, drar aldri hjem fra jakten uten å ha med hunden, bruker bare topptrente hunder, går alltid etter hunden når den er løs ( slik at den kan komme tilbake til oss). Jeg vet om flere hunder som har skadet seg/dødd under jakt og dette er såklart veldig uheldig, men den risikoen tar man når man jakter med hunder. Det positive er jo at de faktisk blikt brukt til det de er avlet for, tenk dere et hunde Norge der ingen bruker hundene sine fordi de er redd for alt som kan skje med dem. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først klippe masse fornuftig

Personlig vil jeg si at det å bruke elghund som bandhund er som å gjete med en hund i bånd, ubrukelig. Elghunden er avlet for å jakte i løs og selvstendig tilstand, ikke i bånd.

Bullshit! Det er mange som bruker både grå og sort elghund som båndhund, og de feller kvota si like godt som de med løshund.

fine elger dette, med båndhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først klippe masse fornuftig

Bullshit! Det er mange som bruker både grå og sort elghund som båndhund, og de feller kvota si like godt som de med løshund.

fine elger dette, med båndhund

Jada det er det såklart, men jeg personlig foretrekker løshund. Netopp fordi det er mye vanskeligere å snike seg inn på elg med hund i bånd og en eier drassende etter, uten at elgen forflytter seg. Jeg syntes det er mye enklere og morsomere å jakte med løse hunder som finner elgen og loser( holder elgen stille). Men dette er jo min personlig mening og min egne erfaringer :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det er det såklart, men jeg personlig foretrekker løshund. Netopp fordi det er mye vanskeligere å snike seg inn på elg med hund i bånd og en eier drassende etter, uten at elgen forflytter seg. Jeg syntes det er mye enklere og morsomere å jakte med løse hunder som finner elgen og loser( holder elgen stille). Men dette er jo min personlig mening og min egne erfaringer :rolleyes2:

At du liker det best er greit, men det finnes andre alternativer. Det enkleste er jo faktisk om du/dere da kan jakte en plass hvor det ikke er ulv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det er det såklart, men jeg personlig foretrekker løshund. Netopp fordi det er mye vanskeligere å snike seg inn på elg med hund i bånd og en eier drassende etter, uten at elgen forflytter seg. Jeg syntes det er mye enklere og morsomere å jakte med løse hunder som finner elgen og loser( holder elgen stille). Men dett er jo min personlig mening og min egne erfaringer :rolleyes2:

Jeg forstår godt at du synes det er best med løshund, men når du sier at det er udugelig å jakte med båndhund, så feier du jo alle hunder og jegere over en kam. Og du sier jo selv at det er vanskeligere å jakte med båndhund, det betyr vel at de med båndhund er dyktigere jegere/hundeførere/hunder, kanskje? (altså jeg har filla peil, jeg bare teoriserer)

Jeg har vært med på båndhundsjakt en høst, og "vi" felte elgen en time før jaktlaget med løshund. Jeg hadde i tillegg hesten med, hun skulle kløve slaktet til bilen. Så selv med to båndhunder og en fjording og en totalt nybegynner"jeger" med fikk "vi" en flott ku.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du liker det best er greit, men det finnes andre alternativer. Det enkleste er jo faktisk om du/dere da kan jakte en plass hvor det ikke er ulv :rolleyes2:

Jepp, og det er dette vi gjør også :D

Jeg forstår godt at du synes det er best med løshund, men når du sier at det er udugelig å jakte med båndhund, så feier du jo alle hunder og jegere over en kam. Og du sier jo selv at det er vanskeligere å jakte med bånfhund, det betyr vel at de med båndhund er dyktigere jegere/hundeførere/hunder, kanskje? (altså jeg har filla peil, jeg bare teoriserer)

Jeg har vært med på båndhundsjakt en høst, og "vi" felte elgen en time før jaktlaget med løshund. Jeg hadde i tillegg hesten med, hun skulle kløve slaktet til bilen. Så selv med to båndhunder og en fjording og en totalt nybegynner"jeger" med fikk "vi" en flott ku.

Jeg sa min personlige mening var at det var ubrukelig i forhold til løshund, men dette er jo min mening. Jeg vet godt at det finnes gode bandhunder der ute, jeg kjenner mange av dem selv.

Hvor gode jegere/hundeførere/hunder er variere veldig, jeg kjenner dårlige løshunder og dårlige bandhunder, det kommer helt opp til hvert enkelt tilfelle og hvordan de er trent. Det med at bandhund kan være vanskeligere er fordi det ofte tar lenger tid å finne elgen og at det er vanskelig å komme på skuddhold med hund i bånd og våpenet over skuldra. Når en god løshund løper løs og loser, holder den elgen stille til en eventuelt jeger kommer på skuddhold. :D

For å ta et eksempel fra årets jakt så sto min egen tispe i los 3 timer med en ku og en kalv. På de tre timene hadde de ikke bevegd seg mer enn 50-100 meter og jegerne hadde god tid til å komme seg inn på elgene og skyte dem. Det er mye vanskeligere å komme seg tett inn på elgen med en bandhund og så få tid til å ta opp våpnet for å skyte, før de eventuelt stikker av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa min personlige mening var at det var ubrukelig i forhold til løshund, men dette er jo min mening. Jeg vet godt at det finnes gode bandhunder der ute, jeg kjenner mange av dem selv.

Hvor gode jegere/hundeførere/hunder er variere veldig, jeg kjenner dårlige løshunder og dårlige bandhunder, det kommer helt opp til hvert enkelt tilfelle og hvordan de er trent. Det med at bandhund kan være vanskeligere er fordi det ofte tar lenger tid å finne elgen og at det er vanskelig å komme på skuddhold med hund i bånd og våpenet over skuldra. Når en god løshund løper løs og loser, holder den elgen stille til en eventuelt jeger kommer på skuddhold. :rolleyes2:

For å ta et eksempel fra årets jakt så sto min egen tispe i los 3 timer med en ku og en kalv. På de tre timene hadde de ikke bevegd seg mer enn 50-100 meter og jegerne hadde god tid til å komme seg inn på elgene og skyte dem :D

Det handler vel om, som alt annet innen hund, å ha god lydighet på hunden?

Jeg forstår hva du mener, men samtidig så mener jeg at hvis man absolutt skal gå på jakt, og det betyr så mye. Så bør vel interessen være så stor at man har bandhund i ulveområder, i stede for å sende hunden inn i et ulveterritorium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om, som alt annet innen hund, å ha god lydighet på hunden?

Jeg forstår hva du mener, men samtidig så mener jeg at hvis man absolutt skal gå på jakt, og det betyr så mye. Så bør vel interessen være så stor at man har bandhund i ulveområder, i stede for å sende hunden inn i et ulveterritorium.

Ja det gjør det såklart, men lydigheten hjelper i dette tilfelle ikke så mye på om elgen stikker eller ei.

Ja absolutt, jeg hadde aldri slipt min hund i et ulveområde. Men så vidt jeg kan se har ikke noen av postene mine handlet om bandhund/løshund i ulveområder, jeg har vært ganske OT hele tiden. :rolleyes2: Helt fra jeg svarte generelt på et innlegg angående jegere og føyde til en par personlige meninger om elghundjakt. :D

EDIT: Haha, jeg ser nå at min mening angående bandhund/løshund kanskje kom litt utydelig frem, jeg snakket på generelt grunnlag og ikke angående steder med mye ulv, ble vist veldig OT her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes elgjakt i seg selv er triste greier jeg.. Ikke pga jakten selv, men jeg er vokst opp på landet og har sett altfor mange jakthunder (særlig elghunder) som står i en hundegård eller bundet i kjetting hele året igjennom, og når jakta kommer så forventer de store prestasjoner av hunden.. og jager den ikke bra nok, nei da er det en kule i hodet.... FY FADER... Snakk om hundehold... :rolleyes2: :D

Helt enig!

Der hvor jeg bor er det 2 flotte elghunder som står i kjetting på gårdplassen på bjeffer hele døgnet, året rundt.

Syns synd på dem.. Er også en som står i en hundegård sammen med et par Border Collier hele året. Der står det også en BC i kjetting hele døgnet. Den har også en diger svults. Vet dere hva eierene sa når det ble foreslått å ta den med til dyrlegen? "Den dør vel til slutt", presterte de å si. Syke, syke, syke mennesker. MEN hadde denne hunden eller en av de andre stakkars hundene deres blitt tatt av ulv, da kan jeg love dere at det hadde blitt ville tilstander!

Blir også litt satt ut over hvordan de "trener" hunden før jakta. Fester på en gps å slipper den ut alene.

Mamma holdt på å kjøre ihjel en engang som trava avgårde midt i veien med en gps-greie festa på seg.. De kunne ikke brydd seg mindre om hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Der hvor jeg bor er det 2 flotte elghunder som står i kjetting på gårdplassen på bjeffer hele døgnet, året rundt.

Syns synd på dem.. Er også en som står i en hundegård sammen med et par Border Collier hele året. Der står det også en BC i kjetting hele døgnet. Den har også en diger svults. Vet dere hva eierene sa når det ble foreslått å ta den med til dyrlegen? "Den dør vel til slutt", presterte de å si. Syke, syke, syke mennesker. MEN hadde denne hunden eller en av de andre stakkars hundene deres blitt tatt av ulv, da kan jeg love dere at det hadde blitt ville tilstander!

Blir også litt satt ut over hvordan de "trener" hunden før jakta. Fester på en gps å slipper den ut alene.

Mamma holdt på å kjøre ihjel en engang som trava avgårde midt i veien med en gps-greie festa på seg.. De kunne ikke brydd seg mindre om hundene sine.

De BC eierne kan du jo anmelde for vanskjødsel. Man skal gi dyr den medisinske behandlingen de trenger.

Og nå er jeg ekstremt dårlig på jakt og trening av elghunder, men hvordan skal man trene en løshund uten å slippe den løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er jeg ekstremt dårlig på jakt og trening av elghunder, men hvordan skal man trene en løshund uten å slippe den løs?

Jeg kan fortelle deg hvordan vi trener våre løshunder. :whistle:

Vi trener våre med mye sykling/jogging/turgåing i skogen flere måneder før jakten starter. Hundene lærer mye igjennom egne erfaringer i løpet av en jakt og de første sesongene i hundens liv går ofte med til "trening" under jakten. De fleste hundene trenger litt tid til å bli tøffe ovenfor elgen, modne mer ( f.eks lære å gå ifra føreren over lengre perioder) og få gode søk. Etter jakten er over trener vi endel med de løse i skogen og går jaktprøver :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...