Gå til innhold
Hundesonen.no

Rette engelsk tekst


tm100001

Recommended Posts

Henger meg på LinKr her. Selv om det ikke alltid føles sånn så er mye av poenget med innleveringer at elevene skal lære. Og får du noen andre til å skrive teksten for deg, eller rette opp mye før du leverer, så får du jo ikke tilbakemeldinger og hjelp på de tingene DU sliter med! Og på prøver (for ikke å si eksamen!) så vil du jo ikke ha mulighet til å få hjelp og resultatet vil kunne bli dårligere enn om du har fått hjelp til å rette opp ting underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Ja men på den annen side så fikk du her hjelp til å forstå hva som var feil og hva som kunne gjøres bedre... Men det er det jaggu ikke alle voksne som gjør :)

Jeg støtter linkr og Carma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Du lærer ingenting dersom den voksne retter den fullstendig, men dersom vedkommende bare påpeker at der er det en feil så må du selv finne ut hva som er feil så er det greit.

Henger meg på LinKr her. Selv om det ikke alltid føles sånn så er mye av poenget med innleveringer at elevene skal lære. Og får du noen andre til å skrive teksten for deg, eller rette opp mye før du leverer, så får du jo ikke tilbakemeldinger og hjelp på de tingene DU sliter med! Og på prøver (for ikke å si eksamen!) så vil du jo ikke ha mulighet til å få hjelp og resultatet vil kunne bli dårligere enn om du har fått hjelp til å rette opp ting underveis.

Tja, jeg har alltid gjort det sånn. Men da har ikke den voksne (mamma som regel) ikke rettet teksten i den forstand at hun har endret teksten for meg. Vi har, etter at hun har lest den, hatt en diskusjon/samtale om både retskrivning og teksten forøvrig (oppbygning, innhold osv) og jeg føler at jeg har lært veldig mye av det. Og ettersom jeg da selv har rettet teksten selv før den har blitt levert for så å bli rettet av lærer og igjen bearbeidet etter at jeg har fått den tilbake føler jeg at jeg nesten har fått dobbel sjanse til å lære noe av det.

Wow, det ble rotete forklart. :) Bunnlinja: Jeg syns ikke det er juks så lenge du gjør arbeidet med å rette feil/mangler selv etterpå.

Ja men på den annen side så fikk du her hjelp til å forstå hva som var feil og hva som kunne gjøres bedre... Men det er det jaggu ikke alle voksne som gjør :)

Jeg støtter linkr og Carma :)

Den voksne som hjalp meg denne gangen så på teksten og rettet noen få ord og formuleringer i setningene, markerte dem og sendte meg ett forslag. Jeg kunne da bruke de visst jeg var enig.

Jeg synes jeg lærte av dette fordi jeg selv bestemte hva som virket mest riktig, om noen forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg retter engelsktekster for mine elever så markerer jeg feilen og sier hva slags type feil det er (skrivefeil, concord, ortografi osv) - så må de rette den selv.

Det kan jeg gjøre neste gang!

Men kan jeg levere inn denne fortellingen uten at jeg jukser, eller må jeg finne på noe lurt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg retter engelsktekster for mine elever så markerer jeg feilen og sier hva slags type feil det er (skrivefeil, concord, ortografi osv) - så må de rette den selv.

Me too. Mye læring i å finne ut av hva som faktisk er feil for så å rette det opp selv.

Det kan jeg gjøre neste gang!

Men kan jeg levere inn denne fortellingen uten at jeg jukser, eller må jeg finne på noe lurt? :whistle:

Åh, du leverer den vel, gjør du ikke...?? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? :icon_redface: Kommer nok til å levere den, problemet er jo bare at læreren kommer til å tro at jeg har skrevet alle ordene selv. Hadde nok skrevet det sånn hvis jeg hadde fått kommentar på det, uansett :)

Selvfølgelig kommer h*n til å tro det! Er bare du selv som kan vurdere om du føler det er juks eller ikke. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...