Gå til innhold
Hundesonen.no

lyssterkt 50mm objektiv


Wanderlust

Recommended Posts

Starter en ny tråd jeg. Kunne spurt i akkurat nå tråden, men skal være flink :ahappy:

Jeg har vurdert lenge å kjøpe et lyssterkt objektiv. Skal ikke så mye til før det er for dårlig lys ute nå med de to jeg har fra før av 18-50mm og 18-200 (?!)mm. Og da har jeg tenkt på 50mm. Men hva slags bilder får man tatt med dette?

Dere som har dette (har sett flere liker det objektivet godt) hva slags bilder tar dere med dette objektivet? Bare portrettbilder og landskap? Eller er det brukanes til hunder i fart også f.eks? (skjønner man må tenke litt mer på avstander og sånt da, enn med et zoom objektiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 50 mm f1,4 og man kan jo ta det meste av bilder med det - jeg har tatt alt fra makro, portrett og til landskap, men som du selv sier - man må jo være obs på avstander til motivet. Det man skal være obs på med objektiver med veldig bra lysstyrke, er jo at jo større blenderåpningen blir, jo mindre blir dybdeskarpheten og det er dermed vanskeligere å treffe "reint" med fokusen (iallefall på slike løpende motiver som hunder), men ut over det kan jeg på det varmeste anbefale et sånt altså :ahappy:.

Her er eksempel tatt nå nylig:

2009-10-12-Willy001.jpg

2009-10-12-Montasje01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 50 mm f1,4 og man kan jo ta det meste av bilder med det - jeg har tatt alt fra makro, portrett og til landskap, men som du selv sier - man må jo være obs på avstander til motivet. Det man skal være obs på med objektiver med veldig bra lysstyrke, er jo at jo større blenderåpningen blir, jo mindre blir dybdeskarpheten og det er dermed vanskeligere å treffe "reint" med fokusen (iallefall på slike løpende motiver som hunder), men ut over det kan jeg på det varmeste anbefale et sånt altså :).

Her er eksempel tatt nå nylig:

Takk for svar :ahappy: Det vil nok bli brukt når det er for dårlig lys til de andre objektivene, noe det ikke skal så mye til nå :banana:

Er nikkor sitt 50mm f1,4 jeg har sett på. Koster vel 2990 eller noe på Japan photo. For ettersom jeg har forstått er det autofokus på det. (er vel ikke innebygd i D60?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokusen må trenes til. Har en 50mm 1,4 selv, bare fra canon. Ble utrolig mye prøving og feiling i begynnelsen, men man får fort teken på både avstand og blender. Synes det er kronglete å ta actionbilder med det innimellom pga. fast objektiv, noe som bare gjør det så fantastisk når man får til ett bra bilde! Den er overlegen på portrettbilder.

Tur0208090.jpg

Foto1710127.jpg

IMG_0008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokusen må trenes til. Har en 50mm 1,4 selv, bare fra canon. Ble utrolig mye prøving og feiling i begynnelsen, men man får fort teken på både avstand og blender. Synes det er kronglete å ta actionbilder med det innimellom pga. fast objektiv, noe som bare gjør det så fantastisk når man får til ett bra bilde! Den er overlegen på portrettbilder.

Tur0208090.jpg

Likte utrolig godt det bildet der :ahappy:

Men jeg bør nok gå for et nå ser jeg. :banana: Så får jeg litt mer å bryne meg på. Å få til noen fine portrettbilder hadde jo også vært noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det objektivet du nevner i august og har ikke brukt annet siden det først ble satt på. Så langt jeg fått prøvd det i flere situasjoner, bl. a. litt hunder (også i fart), konsert, portretter og nå daglig/turistlivet i London. Veldig allsidig og lyssterkt og det at det er fastobjektiv synes jeg bare gjør det mer spennende. Lærer en hel del av det også! Noe dyrt, i alle fall når man er student, men spør du meg så er det virkelig verdt det! :ahappy:

Legger ved et uredigert bilde av Järki-valpis.

jarki.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det objektivet du nevner i august og har ikke brukt annet siden det først ble satt på. Så langt jeg fått prøvd det i flere situasjoner, bl. a. litt hunder (også i fart), konsert, portretter og nå daglig/turistlivet i London. Veldig allsidig og lyssterkt og det at det er fastobjektiv synes jeg bare gjør det mer spennende. Lærer en hel del av det også! Noe dyrt, i alle fall når man er student, men spør du meg så er det virkelig verdt det! :ahappy:

Legger ved et uredigert bilde av Järki-valpis.

jarki.jpg

Herlig :banana: Da ser jeg ingen grunn for å la vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe lyssterkt objektiv selv, men stusser på om jeg skal velge 50 mm eller 85 mm?

En mann som har vurdert begge disse objekvitvene konkluderer med at 85 mm er best, men jeg lurer på hvordan dette vil bli med hundebilder :S Jeg vet om en som har 85 mm som er kjempe fornøyd. Usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe brukt objektiv. Kvaliteten er den samme som nytt, men billigere. Derfor kan du jo kjøpe et som er bedre eller flere(eller spare penger....). Og er du ikke fornøyd, selger du det bare for ca samme pris igjen.

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi

http://www.finn.no/finn/bap/all/result?CAT...MAINCATEGORY=73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter en ny tråd jeg. Kunne spurt i akkurat nå tråden, men skal være flink :)

Jeg har vurdert lenge å kjøpe et lyssterkt objektiv. Skal ikke så mye til før det er for dårlig lys ute nå med de to jeg har fra før av 18-50mm og 18-200 (?!)mm. Og da har jeg tenkt på 50mm. Men hva slags bilder får man tatt med dette?

Dere som har dette (har sett flere liker det objektivet godt) hva slags bilder tar dere med dette objektivet? Bare portrettbilder og landskap? Eller er det brukanes til hunder i fart også f.eks? (skjønner man må tenke litt mer på avstander og sånt da, enn med et zoom objektiv).

Jeg har Canon EF 50mm f/1.8 II, til mitt Canon EOS 400d, og er veldig fornøyd med det! Det gir skarpe og fine bilder.

Men syns ikke det er ideelt til actionbilder siden man ikke kan zoome inn eller ut.. Da er du avhengig av at hundene er passe langt i fra deg, noe mine ofte ikke er.. Enten for nærmt eller for langt unna :)

Men til portrettfoto er det helt genialt!

Noen bilder jeg har tatt med mitt:

AmyogPuma_portrett.jpg

WEB_Portrettbilder_amy0309283-1.jpg

Pumasitt_portrettS.jpg

Alle disse er tatt inne uten blitz..

Ellers liker jeg å bruke det til å ta bilder av stillestående ting som jeg kan flytte meg til passendes avstand fra motivet selv.

Noen bilder av andre ting enn hunder:

Ild2009jan159.jpg

Ild2009jan039.jpg

En god ide kan være å søke på objektivet du vil ha på flickr, i kategorien grupper, da kommer det opp en haug med bilder som er tatt med akkurat det objektivet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...