Gå til innhold
Hundesonen.no

Crossoverhund.


trulte

Recommended Posts

Har overtatt ei tispe på 4 år. Jeg klikkertrener, men det var ikke hun da jeg fikk henne. Jeg har lest om cross-overhunder at man må være tålmodig, men det er lettere sagt enn gjordt...

Hun er/har vært utstillingshund, og kan bare stå (men det kan hun godt!).

Jeg har introdusert klikkeren for henne, og tror hun forstår at klikk=godbit. Pleier å starte me å klikke for kontakt ett par ganger, deretter venter jeg til hun setter seg, klikk og godbit. Det gjør hun 3 ganger. Alle gangene med klikk og godbit. Etter det så er det stopp. Da bare står hun, og står og står og står. Jeg har prøvd å vente henne ut (vil ikke lokke), men hun står glatt i 10-12 min. (da har jeg gitt meg.)

Tips? Skal jeg bare vente henne ut enda lengre? Eller prøve med lokking, og så fjerne det etter hvert? Klikkene bør jo komme raskt i begynnelsen, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overtatt ei tispe på 4 år. Jeg klikkertrener, men det var ikke hun da jeg fikk henne. Jeg har lest om cross-overhunder at man må være tålmodig, men det er lettere sagt enn gjordt...

Hun er/har vært utstillingshund, og kan bare stå (men det kan hun godt!).

Jeg har introdusert klikkeren for henne, og tror hun forstår at klikk=godbit. Pleier å starte me å klikke for kontakt ett par ganger, deretter venter jeg til hun setter seg, klikk og godbit. Det gjør hun 3 ganger. Alle gangene med klikk og godbit. Etter det så er det stopp. Da bare står hun, og står og står og står. Jeg har prøvd å vente henne ut (vil ikke lokke), men hun står glatt i 10-12 min. (da har jeg gitt meg.)

Tips? Skal jeg bare vente henne ut enda lengre? Eller prøve med lokking, og så fjerne det etter hvert? Klikkene bør jo komme raskt i begynnelsen, sant?

På meg virker det som om hun ikke er blitt flytende i å tilby atferder. Hvor lenge har du forsterket klikkeren?

Jeg vil kanskje gått litt tilbake, og begynt betinge klikkeren litt mer. Bare ha klikkeren og godbiter med deg hele tiden, og så klikkeren du hver gang hun tar kontakt med deg (treningsøkt, bare foran tv-en eller på tur). Men ikke gi mer enn ca 5 klikk for kontakt per gang. Du kan også klikke hver gang hun setter seg frivillig og gi godbit. Etterhvert vil det nok gå fort fremover.

Hun må bare lære seg at hun må tjene klikk ved å gjøre forskjellige rare ting :)

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Takk for svar. Mulig jeg må gå tilbake og betinge klikkeren mer ja. Er litt vanskelig å klikke i "hytt og pine" for frivillige adferder, da jeg har en hund til som er klikkertrent som svimser rundt her. Hører han at vi trener vil han også. Derfor blir det mest trening når de er adskilt, og når vi "skal trene".

Flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. da hadde jeg kanskje byttet ut klikkeren med et ord for den nye hunden din. F.eks. pang, eller lignende korte ord, evt. ordet klikk? (ordet:godt, beveglsene: et klapp, knips, rask plystr osv. osv.)

Da har du litt mer mulighet til å trene. Skjønner den andre hunden din veldig godt!

Ellers er vel et veldig godt tips, dra ned på daglivarebutikken din og spørr om en STOR porsjon tålmodighet! :whistle: Neida, men tålmodighet er nøkkelen her, sliter med det samme selv. Har en hund som jeg selv klikkertrente i starten (som valp), og nå som ettåring tar jeg det opp igjen. Men nå har hun skjønt hva klikket betyr og framskrittene er store!

Har du forresten boken 100% Klikkertrening (eller hva den nå enn heter?) Ellers kan du kikke på Canis sine artikler (men regner nesten med at du allerede har det).

Ville også regnet med at det finnes en del informasjon på utenlandske sider, fra USA og UK eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokk henne ned i sitt!

Hvis man skal komme noen vei med en hund, er det viktig at man fokuserer på å få frem ønskede atferder. Hvis man setter prinsipper foran hunden i seg selv, vil man raskt gå seg fast - mange ganger!

Er virkelig det å kunne holde seg til ekstrem klikkertrening med KUN shaping viktigere enn å lære hunden noe innen rimelig tid? Noen ganger lærer hunder enkelte ting raskt og fint med shaping, men hunder trenger ofte litt starthjelp og veiledning underveis.

Mitt tips: ikke la deg stoppe av "regler" for hvordan du kan lære hunden noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overtatt ei tispe på 4 år. Jeg klikkertrener, men det var ikke hun da jeg fikk henne. Jeg har lest om cross-overhunder at man må være tålmodig, men det er lettere sagt enn gjordt...

Hun er/har vært utstillingshund, og kan bare stå (men det kan hun godt!).

Jeg har introdusert klikkeren for henne, og tror hun forstår at klikk=godbit. Pleier å starte me å klikke for kontakt ett par ganger, deretter venter jeg til hun setter seg, klikk og godbit. Det gjør hun 3 ganger. Alle gangene med klikk og godbit. Etter det så er det stopp. Da bare står hun, og står og står og står. Jeg har prøvd å vente henne ut (vil ikke lokke), men hun står glatt i 10-12 min. (da har jeg gitt meg.)

Tips? Skal jeg bare vente henne ut enda lengre? Eller prøve med lokking, og så fjerne det etter hvert? Klikkene bør jo komme raskt i begynnelsen, sant?

Prøv å klikke for alt annet enn at hun står, for det høres ut som hun har høy frekvens på å stå? Du kan også prøve f. eks. target stick og se om hun vil røre den :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. da hadde jeg kanskje byttet ut klikkeren med et ord for den nye hunden din. F.eks. pang, eller lignende korte ord, evt. ordet klikk? (ordet:godt, beveglsene: et klapp, knips, rask plystr osv. osv.)

Da har du litt mer mulighet til å trene. Skjønner den andre hunden din veldig godt!

Ellers er vel et veldig godt tips, dra ned på daglivarebutikken din og spørr om en STOR porsjon tålmodighet! :) Neida, men tålmodighet er nøkkelen her, sliter med det samme selv. Har en hund som jeg selv klikkertrente i starten (som valp), og nå som ettåring tar jeg det opp igjen. Men nå har hun skjønt hva klikket betyr og framskrittene er store!

Har du forresten boken 100% Klikkertrening (eller hva den nå enn heter?) Ellers kan du kikke på Canis sine artikler (men regner nesten med at du allerede har det).

Ville også regnet med at det finnes en del informasjon på utenlandske sider, fra USA og UK eller noe.

*klask i panna* Hvorfor huska jeg ikke på det med å bruke ett ord isteden for klikkern på ho sjøl..? :icon_redface: Klikkeren er nå byttet ut med "pip" :-)

Lokk henne ned i sitt!

Hvis man skal komme noen vei med en hund, er det viktig at man fokuserer på å få frem ønskede atferder. Hvis man setter prinsipper foran hunden i seg selv, vil man raskt gå seg fast - mange ganger!

Er virkelig det å kunne holde seg til ekstrem klikkertrening med KUN shaping viktigere enn å lære hunden noe innen rimelig tid? Noen ganger lærer hunder enkelte ting raskt og fint med shaping, men hunder trenger ofte litt starthjelp og veiledning underveis.

Mitt tips: ikke la deg stoppe av "regler" for hvordan du kan lære hunden noe!

Dette innlegget fikk meg til å tenke litt, og selvfølgelig har du rett! Takk for det :-) Det blir fort både kjedelig og ueffektivt å hlolde så hardt fast på metoden fremfor resultatet.

Prøv å klikke for alt annet enn at hun står, for det høres ut som hun har høy frekvens på å stå? Du kan også prøve f. eks. target stick og se om hun vil røre den :whistle:

Ja, stå er det som forekommer oftest hos ho. Mener du jeg bare skal vente til hun setter seg når vi begynner å trene, og ikke belønne kontakt så lenge hun står? Og ikke ellers heller selvfølgelig.

Har bare såvidt begynt med target. Hun dytter 3 ganger før hun ikke vil mer :-) Men det kommer seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan hjelpe å avbryte når hun bare står foran deg.. At for en stund så blir stå=trening avsluttet.. Det forutsetter jo selvsagt at hun syns det er moro å trene da..

Ellers tror jeg nøkkelen ligger i å belønne hennes spontan adferd. Ville belønnet alt mulig rart, så sant det ikke er negative ting da...

Tror også at en nødløsning kan være å lokke henne dersom hun blir veldig fastlåst i en posisjon. Jeg klikkertrener, men det er en øvelse jeg har måttet lære hundene mine vha lokking, og det er ligg.. Får dem ikke i ligg uten å gjøre det, det er ikke en adferd som hundene mine gjør annet enn når de legger seg på lading.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stå er det som forekommer oftest hos ho. Mener du jeg bare skal vente til hun setter seg når vi begynner å trene, og ikke belønne kontakt så lenge hun står? Og ikke ellers heller selvfølgelig.

Har bare såvidt begynt med target. Hun dytter 3 ganger før hun ikke vil mer :-) Men det kommer seg nok.

I begynnelsen av økten kan du jo klikke for kontakt, uavhengig av om hun sitter, danser, ruller eller står. Og så kan du klikke for andre ting hun finner på, som å ta ett skritt eller sette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...