Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

ble det noen gang nevnt at det var mine hunder det var snakk om???

Tja, når du skriver følgende: "Mine erfaringer rundt dette er at hunden blir mer stressa inni buret og vil ut "der det skjer" og derfor stresser enda mer en hva den ville gjort utfor buret" så antar jeg selvsagt at du snakker om egne hunder (jeg aner ikke hvordan andres hunder er jeg, men jeg vet at MINE hunder ikke stresser ved å være i bur selv om vi ikke har trent på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Joda, det burde man - for HUNDENS del. (Og for å f eks kunne gå nødvendige ærender på toalettet selv...)

For hundens del? Nå bruker jo du samme argumentet som burbrukerne gjør? Min hund, når han er på utstilling, liker å følge med på det som skjer, gjerne hilse på hundene som går forbi osv. Om jeg skulle stenge han inne i et bur, så er det ikke for noen andre enn meg selv.

Igjen - på utstillinger o.l bruker man bur for HUNDENS del.

Det må jo være noe galt med hunden din hvis den foretrekker å være i et tett og trangt bur i stedet for å være med på livet sammen med deg?

Selv 1-hunds eiere må tisse selv av og til...

Så det er altså ikke for hundens del, men for din egen, fordi det skal være enklere for deg å gå på toalettet? Og hvor ofte gjør du egentlig det i løpet av en utstillingsdag? To ganger kanskje? Da burde du sørge for å ha noen med deg slik at du slipper å stenge hunden inne i bur en hel dag bare pga det, så kan de passe på hundene dine når du er på toalettet.

- Hvilket fører oss videre til denne berømmelige "burtreninga"... Normalt skrudde hunder trenger ikke å TRENE for å kunne ligge i bur. Man putter den inni der når det er behov, og stenger døra. Enkelt og greit.

Det argumentet må jeg innrømme at jeg heller ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Er det ikke litt forskjell om man har med seg èn hund på utstilling eller fler? Nå har jeg ikke mye utstillingerfaring, så dere får ta dette innlegget for det det er. En uinnvidds observasjonserfaring. Men hvis du har med deg f.eks fire hunder som skal i ringen til ulike tider, så må du jo gjøre av de tre andre et sted mens fjerdemann er i ringen. Campingstoler er ikke tingen å binde hunder i. Særlig ikke når du reiser deg fra den og forsvinner. :rolleyes2: Utstillingsarenaer er vel tilnærmet noe av det mest kaotiske man kan utsette en hund for, så det kan vel egentlig ikke sammenliknes med et hjem på noen måte. Kan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at noen (som meg, f eks) mener at det ikke er "normalt" (eller akseptabelt, om du vil) å bruke bur til hund i det daglige. Vi mener, blant annet fordi vi har levd lenge og VET at det er veldig enkelt å holde hund uten å bruke bur i hjemmet, at de eneste akseptable grunnene for å gjøre det er:

De siste sidene av denne tråden gir utmerkede eksempler på bortforklaringer, unnvikelser, manglende vilje og ydmykhet, for ikke å nevne den totalt manglende respekten for andres velprøvde erfaring og kompetanse - igjen...

Og dette innlegget gir et utmerket eksempel på at "dere" (altså "dere som har levd lenge og vet allmektige alt") ser på dere selv om guruer innen hundeverdenen. Dere hverken ønsker, har vilje til og iallefall ikke ydmykhet til å se at de fleste som har svart "dere" i denne tråden slettes ikke bruker bur 24/7 (for med det inntrykket jeg har fått så langt, så er dette et forum for aktive interesserte hundeeiere - og ikke midt på treet interesserte hundeeire) - og de prøver å forsvare seg mot et ganske brutalt ordlag.

Dere som har hatt så forferdelig mange hunder kan da neppe ha hatt alle rasene det er snakk om i denne tråden, og dere har neppe hatt alle individstyper med alle sine respektive rarieteter. At det fungerer for noen å bruke bur på en kortvarig måte for at livet skal gå rundt, det har jeg ingen ting i mot. Jeg synes det er flott at Sverige har fått regler mot burbruk og at folk her er så i mot den generelle burbruk. Men i stedet for å gå til diskusjon med folk som så vidt bruker bur burde dere heller finne noen som bruker bur på den måten dere virkelig er i mot det, og diskutere med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Og siden det IKKE er så mye som hver eneste natt og hver eneste hverdag - så er burbruk på utstilling ikke fult så ILLE som burbruk hjemme.

Men selv den mest "innbitte" utstillingshunden er ikke på mer enn kanskje 20 utstillinger i året - hvorav den står kanskje 5-6 timer i snitt i bur.. Langt, langt ifra 3000,- timer i året ("bare om natten") eller 6000 timer i året (kun når "vi ikke kan passe på den")..

Men dette ER det faktisk alllerede svart på tidligere i denne tråden (troligvis flere ganger).. Kanskje vært greit å lese argumentene FØR man starter med alle de samme på nyttt igjen??

Eller må man være nødt til å gjenta seg selv hvert 50'ende illegg eller så her?

Susanne

Nå quoter jeg dette innlegget fordi det er her timeantallene står.

Det blir mye usaklig i en burdiskusjon, så fort de av oss som periodevis bruker bur kommer på banen, hagler det med spenstige argumenter om bla latskap og udugelighet samt oppfordringer til å revurdere hundeholdet.

Hverken Toiwo eller Järki kommer til å være (utover i bilen) i bur så mye som 120 timer i året, om det ikke skjer noe helt ekstraordinært som tilsier bur pga skade og ro. Men pepper så det holder får jeg :rolleyes2:

Toiwo lå i bur noen timer hver ettermiddag på en ferietur i fjor sommer, 4 mnd gammel og med kennelhoste-mistanke, totalt ca 30 timer. Kan gjerne finne frem noe av "anti-bur-visdommen" som ble meg til gode pga det ?

Hvorfor skal argumentene for "Yes til bur på utstilling" være mer holdbare enn andre unnskyldninger om bur i heimen eller på ferier ?

Edit:

Ang utstillinger, jeg har vært på noen utstillinger og har ikke brukt bur på noen av dem. Har alliert meg med andre slik at jeg får hjelp til å passe hunden(e) om jeg skal på feks toalettet. Fullt mulig å klare seg uten bur, selv om bur helt sikkert gjør utstillingslivet ENKLERE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundens del? Nå bruker jo du samme argumentet som burbrukerne gjør?

Nei, jeg bruker ikke samme argument som burbrukerne gjør. Derimot bruker jeg samme argument som enkelte av dem som bruker bur hjemme forsøker å forsvare seg med.

Ingen som har vært på en hundeutstilling i mer enn 5 minutter behøver å være Einstein for å forstå at det er langt mer uro og trengsel på et hundearrangement enn det er i et vanlig norsk hjem.

Min hund, når han er på utstilling, liker å følge med på det som skjer, gjerne hilse på hundene som går forbi osv. Om jeg skulle stenge han inne i et bur, så er det ikke for noen andre enn meg selv.

Vel, det kunne jo tenkes at du gjorde det for dine omgivelser også. Jeg synes ingenting om at fremmede hunder tillates å "hilse på" mine bare fordi jeg var tvunget til å bevege meg forbi dem - ei heller synes jeg det er særlig greit at en hund i løpet av en utstillingsdag skal få lov til å snuse på enhver annen hund som går forbi.

Det må jo være noe galt med hunden din hvis den foretrekker å være i et tett og trangt bur i stedet for å være med på livet sammen med deg?

Vel, jeg kan love deg at det toalettavlukket er ikke bygd i en norsk messehall som har større plass til meg og 1 av mine (f.d) hunder - enn et bur/grindoppsett som hunden får ha alene...

Så det er altså ikke for hundens del, men for din egen, fordi det skal være enklere for deg å gå på toalettet? Og hvor ofte gjør du egentlig det i løpet av en utstillingsdag? To ganger kanskje? Da burde du sørge for å ha noen med deg slik at du slipper å stenge hunden inne i bur en hel dag bare pga det, så kan de passe på hundene dine når du er på toalettet.

He, he - fint forsøk - om du hadde fulgt med litt bedre så hadde du visst at jeg de siste 10-12 årene med hund ikke hadde bur på utstillinger heller (brukte det iblant i perioden 1988-1995)... og at jeg derfor vet av erfaring at hunder får langt mer ro, fred og avslapping i et avgrenset område på en utstilling/prøve enn de gjør ved å bli tauet rundt i bånd, tråkket over i trange haller (tidvis så trange at jeg har boikottet utstillinger), blitt "overfalt" av enhver hilsesyk hund med bevisstløs eier i andre enden av snøret, eller unger som på død og liv må bort og klappe enhver hund de ser på sin vei.

Jeg har antagelig vært på flere hundeutstillinger enn deg - og har også - antagelig - oppdratt og levd med flere hunder løse i heimen enn du kommer til å gjøre gjennom hele livet. Og har altså ikke et snev av tvil om hva som er riktig å gjøre mht burbruk, hverken hjemme eller på utstillinger.

Det argumentet må jeg innrømme at jeg heller ikke skjønner.

Neivel. Hvem sier det mest om?

Og dette innlegget gir et utmerket eksempel på at "dere" (altså "dere som har levd lenge og vet allmektige alt") ser på dere selv om guruer innen hundeverdenen. Dere hverken ønsker, har vilje til og iallefall ikke ydmykhet til å se at de fleste som har svart "dere" i denne tråden slettes ikke bruker bur 24/7 (for med det inntrykket jeg har fått så langt, så er dette et forum for aktive interesserte hundeeiere - og ikke midt på treet interesserte hundeeire) - og de prøver å forsvare seg mot et ganske brutalt ordlag.

Tja, greia er ganske enkelt at det ikke spiller noen rolle for meg om bikkja ligger 2, 4, 9 eller 16 timer i døgnet i bur hjemme - det jeg argumenterer mot er at bur blir brukt som "løsning" på enhver praktisk utfordring (tisseflekker, masing om natta, ødelagte møbler, farlige elektriske ledninger, våte pelser, you name it) som man skal forvente, og burde finne andre løsninger på som hundeeier. Jeg reagerer på latskapen, inkompetansen og "fasiten" som BUR innebærer - og har flere ganger i denne tråden påpekt at jeg mener det er en "quick fix" som brer stadig mer om seg fordi vanlige hundeeiere ikke lenger skjønner at det å holde hund innebærer - i tillegg til en laaaang rekke gleder - også en del ekstra jobb og problemer.

Dere som har hatt så forferdelig mange hunder kan da neppe ha hatt alle rasene det er snakk om i denne tråden, og dere har neppe hatt alle individstyper med alle sine respektive rarieteter. At det fungerer for noen å bruke bur på en kortvarig måte for at livet skal gå rundt, det har jeg ingen ting i mot. Jeg synes det er flott at Sverige har fått regler mot burbruk og at folk her er så i mot den generelle burbruk. Men i stedet for å gå til diskusjon med folk som så vidt bruker bur burde dere heller finne noen som bruker bur på den måten dere virkelig er i mot det, og diskutere med dem.

Nå er det faktisk også et argument MOT burbruk i denne tråden (ref over) at det ikke er alle hundetyper som egner seg til alle typer menneskeliv. Har man ikke plass, tid, ressurser, overskudd, kunnskap nok til å ta vare på den hundetypen man har valgt UTEN å basere hundeholdet på BUR - vel, da burde man latt være å skaffe seg - om ikke hund, så ihvertfall akkurat DEN hunden/hunderasen.

Nå quoter jeg dette innlegget fordi det er her timeantallene står.

Det blir mye usaklig i en burdiskusjon, så fort de av oss som periodevis bruker bur kommer på banen, hagler det med spenstige argumenter om bla latskap og udugelighet og oppfordringer til å revurdere hundeholdet.

Hverken Toiwo eller Järki kommer til å være (utover i bilen) i bur så mye som 120 timer i året, om det ikke skjer noe helt ekstraordinært som tilsier bur pga skade og ro. Men pepper så det holder får jeg :rolleyes2:

Toiwo lå i bur noen timer hver ettermiddag på en ferietur i fjor sommer, 4 mnd gammel og med kennelhoste-mistanke, totalt ca 30 timer. Kan gjerne finne frem noe av "anti-bur-visdommen" som ble meg til gode pga det ?

Hvorfor skal argumentene for "Yes til bur på utstilling" være mer holdbare enn andre unnskyldninger om bur i heimen eller på ferier ?

120 timer i året??? Så dere sover bare en halvtime pr natt??? Det må være tilnærmet ny verdensrekord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 timer i året??? Så dere sover bare en halvtime pr natt??? Det må være tilnærmet ny verdensrekord!

Nå argumenterer du mot bur brukt hver natt i årevis.... Det var vel ikke det det var snakk om nå ?

120 timer var antall timer utstillingshunder fort tilbrakte i bur, tall fra SusanneL.

(Järki lå i bur 5 netter hjemme etter turen = ca 35 timer, avbrutt av 1-3 tisseturer)

Ingen som har vært på en hundeutstilling i mer enn 5 minutter behøver å være Einstein for å forstå at det er langt mer uro og trengsel på et hundearrangement enn det er i et vanlig norsk hjem.

Selvsagt er det mye uro og støy på utstilling. Man behøver heller ikke å være Einstein for å komme frem til at da får man heller droppe/redusere utstillingsvirksomheten om bur er nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundens del? Nå bruker jo du samme argumentet som burbrukerne gjør? Min hund, når han er på utstilling, liker å følge med på det som skjer, gjerne hilse på hundene som går forbi osv. Om jeg skulle stenge han inne i et bur, så er det ikke for noen andre enn meg selv.

Jeg går ut fra at du da også har hunden din ute hele dagen under et bruksstevne ? For da yter den jo sikkert best, siden den får følge med på alt som skjer utenfor, hilse på andre hunder etc... For det er neppe nødvendig at hunden slapper av og hviler for å yte sitt beste før den skal i ilden :rolleyes2: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå argumenterer du mot bur brukt hver natt i årevis.... Det var vel ikke det det var snakk om nå ?

120 timer var antall timer utstillingshunder fort tilbrakte i bur, tall fra SusanneL.

Enlighten me, please - det var DU som sliter fryktelig med en liten valp som ikke vil sove om natta og har valgt å legge den i bur for at den andre hunden skulle få fred (eller ikke skulle få fred, fordi den ikke brydde seg om at den lille var så leken, alt ettersom.) Det er da et "ekstraordinært" problem som ikke kan ordnes på annet vis?

Selvsagt er det mye uro og støy på utstilling. Man behøver heller ikke å være Einstein for å komme frem til at da får man heller droppe/redusere utstillingsvirksomheten om bur er nødvendig...

Nei, men man behøver kanskje å være Einstein for å skjønne at utstillinger/prøver/samlinger er viktige verktøy i avlsarbeidet slik at valpekjøpere skal kunne få best mulig hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enlighten me, please - det var DU som sliter fryktelig med en liten valp som ikke vil sove om natta og har valgt å legge den i bur for at den andre hunden skulle få fred (eller ikke skulle få fred, fordi den ikke brydde seg om at den llille var så leken, alt ettersom.) Det er da et "ekstraordinært" problem som ikke kan ordnes på annet vis?

Og da skal selvsagt småen ligge i bur hver natt i årevis ?

Som jeg skrev for noen sider siden, er han nå i valpebinge deler av natta, antall timer der blir også redusert fortløpende.

Buret ble brukt i 5 netter...

Nei, men man behøver kanskje å være Einstein for å skjønne at utstillinger/prøver/samlinger er viktige verktøy i avlsarbeidet slik at valpekjøpere skal kunne få best mulig hunder.

Mhmm...og hvor mange utstillinger må man på for å vite at man har en hund som egner seg i avlsarbeid da ? 20 i året ?

Er vel mer fair å innrømme at man drar på utstillinger først og fremst for sin egen del?

Edit: Glemte, jeg, som ikke engang er ihuga burmotstander, klarer å dra på utstilling UTEN bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da skal selvsagt småen ligge i bur hver natt i årevis ?

Nei - småen burde ikke behøve å ligge i bur i det hele tatt, han. Jeg gjentar - diskusjonen her handler om om bur som løsning på ethvert "problem" - mikroskopisk eller ikke - og du, som så veldig, veldig mange andre, slenger dyret i bur som FØRSTE valg, og står rådville og forvirra tilbake når det faktisk viser seg at hunden blir rolig og passifisert der, og innser at "avvenning" lengre ut i prosessen krever minst like mye jobb som det ville vært å ta tak i "problemet" fra starten av - UTEN bur.

Som jeg skrev for noen sider siden, er han nå i valpebinge deler av natta, antall timer der blir også redusert fortløpende.

Buret ble brukt i 5 netter...

Mhm... Det siste jeg leste av dine innlegg var bur så fortreffelig og uproblematisk, så - hvorfor bytte til valpebinge?

Mhmm...og hvor mange utstillinger må man på for å vite at man har en hund som egner seg i avlsarbeid da ? 20 i året ?

You tell me.

Er vel mer fair å innrømme at man drar på utstillinger først og fremst for sin egen del?

Det er mange grunner for å dra på utstilling (eller prøver, eller stevner, eller kurs, etc etc) - men jeg tror de færreste hunder i verden skriver på ønskelista si til jul at "neste år vil jeg på utstilling hver helg"..., nei.

Edit: Glemte, jeg, som ikke engang er ihuga burmotstander, klarer å dra på utstilling UTEN bur...

Glemte du bare å tenke på hva som var til hundens beste akkurat da? Jeg mener, du som tror at bikkja di blir plaget livet av av flokkens egne nytilskudd, må kanskje ha tenkt at det kan ha vært i overkant plagsomt med de masete omgivelsene der for en hund som ikke blir beskyttet av bur/grinder...? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - småen burde ikke behøve å ligge i bur i det hele tatt, han. Jeg gjentar - diskusjonen her handler om om bur som løsning på ethvert "problem" - mikroskopisk eller ikke - og du, som så veldig, veldig mange andre, slenger dyret i bur som FØRSTE valg, og står rådville og forvirra tilbake når det faktisk viser seg at hunden blir rolig og passifisert der, og innser at "avvenning" lengre ut i prosessen krever minst like mye jobb som det ville vært å ta tak i "problemet" fra starten av - UTEN bur.

Mhm... Det siste jeg leste av dine innlegg var bur så fortreffelig og uproblematisk, så - hvorfor bytte til valpebinge?

You tell me.

Det er mange grunner for å dra på utstilling (eller prøver, eller stevner, eller kurs, etc etc) - men jeg tror de færreste hunder i verden skriver på ønskelista si til jul at "neste år vil jeg på utstilling hver helg"..., nei.

Lyst øyeblikk? Eller glemte du bare å tenke på hva som var til hundens beste akkurat da? Jeg mener, du som tror at bikkja di blir plaget livet av av flokkens egne nytilskudd, må kanskje ha tenkt at det kan ha vært i overkant plagsomt med de masete omgivelsene der for en hund som ikke blir beskyttet av bur/grinder...? Eller?

Nå begynner argumentene dine å bli litt vel tynne, Lotta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner argumentene dine å bli litt vel tynne, Lotta...

Det spiller da vitterlig ingen rolle for deg hvor gode/saklige/velfunderte eller tynne argumentene er, gjør det?

Det var visst flere enn meg som skjønte tidlig at du ikke har tenkt å gi etter for gode råd, åkke som... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da vitterlig ingen rolle for deg hvor gode/saklige/velfunderte eller tynne argumentene er, gjør det?

Det var visst flere enn meg som skjønte tidlig at du ikke har tenkt å gi etter for gode råd, åkke som... :rolleyes2:

Tja, hvor gode råda er kommer vel an på mottaker og dens situasjon ?

Om jeg kommer med gode råd til hvordan klare en utstilling uten bur, er de da überteite de som ikke følger dem og mener en utstilling blir håpløst vanskelig uten bur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bruker ikke samme argument som burbrukerne gjør. Derimot bruker jeg samme argument som enkelte av dem som bruker bur hjemme forsøker å forsvare seg med.

You say poteito, I say potaato.

Vel, det kunne jo tenkes at du gjorde det for dine omgivelser også. Jeg synes ingenting om at fremmede hunder tillates å "hilse på" mine bare fordi jeg var tvunget til å bevege meg forbi dem - ei heller synes jeg det er særlig greit at en hund i løpet av en utstillingsdag skal få lov til å snuse på enhver annen hund som går forbi.

Jeg tør påstå at om jeg har Cane i bånd sammen med meg så går det veldig lite ut over omgivelsene. At han får hilse på hunder som jeg og eierne er enige om han kan få hilse på, ser jeg ikke på som noe stort problem i grunnen. Selvsagt får han ikke slippe bort til hvem som helst.

Vel, jeg kan love deg at det toalettavlukket er ikke bygd i en norsk messehall som har større plass til meg og 1 av mine (f.d) hunder - enn et bur/grindoppsett som hunden får ha alene...

Da burde du få hjelp av noen medutstillere ellers burde du ikke hatt hund (bare for å ta samme argument som har blitt brukt mot burbrukere tidligere).

He, he - fint forsøk - om du hadde fulgt med litt bedre så hadde du visst at jeg de siste 10-12 årene med hund ikke hadde bur på utstillinger heller (brukte det iblant i perioden 1988-1995)... og at jeg derfor vet av erfaring at hunder får langt mer ro, fred og avslapping i et avgrenset område på en utstilling/prøve enn de gjør ved å bli tauet rundt i bånd, tråkket over i trange haller (tidvis så trange at jeg har boikottet utstillinger), blitt "overfalt" av enhver hilsesyk hund med bevisstløs eier i andre enden av snøret, eller unger som på død og liv må bort og klappe enhver hund de ser på sin vei.

Nå har ikke jeg vært på mange utstillingene, men jeg har da sett mange hunder som ligger eller står rolig ved eierne sine, de har ikke virket nevneverdig stresset noen av de, og samtlige har fint klart et par runder i ringen i løpet av dagen også.

Det er forøvrig ikke relevant for diskusjonen om du bruker bur på utstilling eller ikke så lenge du argumenterer for det.

Jeg har antagelig vært på flere hundeutstillinger enn deg - og har også - antagelig - oppdratt og levd med flere hunder løse i heimen enn du kommer til å gjøre gjennom hele livet. Og har altså ikke et snev av tvil om hva som er riktig å gjøre mht burbruk, hverken hjemme eller på utstillinger.

Hehe, javel? Så fint at du kan spå fremtiden min da, kanskje du kan fortelle meg om jeg blir lottomillionær også snart? Hva slags raser har du mye erfaring med da, Lotta - siden du kan uttale deg så bastant om at ingen hunder noensinne trenger bur som et ledd i en opplæring?

Neivel. Hvem sier det mest om?

Trekk inn klørne, jeg skrev jo at jeg heller ikke skjønte dette med at hunden måtte lære seg å ligge i bur? Mine har fikset det fint de, sånn helt av seg selv og uten noe hokuspokus som å trene på det månedsvis i forveien.

Jeg går ut fra at du da også har hunden din ute hele dagen under et bruksstevne ? For da yter den jo sikkert best, siden den får følge med på alt som skjer utenfor, hilse på andre hunder etc... For det er neppe nødvendig at hunden slapper av og hviler for å yte sitt beste før den skal i ilden :rolleyes2: ?

Nope, jeg er helt for bur på arrangementer, jeg bare synes argumentene for å bruke det ikke er noe bedre enn argumentene for å bruke bur i hjemmet. Det er fortsatt i all hovedsak for eierne sin del, fordi det skal være enklest mulig.

Når det er sagt, jeg ser da masse hunder rundt utstillingsringen på eiernes fang eller som ligger på gulvet og slapper av. På en utstilling er det ikke store prestasjonene som kreves fra hunden sin side i forhold til en hel dag på bruksstevne. I tillegg er jeg stortsett medhjelper på alle våre stevner, det skulle ta seg ut om andre ekvipasjer skulle få både hund og eier som figurant i runderingsløypa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg er helt for bur på arrangementer, jeg bare synes argumentene for å bruke det ikke er noe bedre enn argumentene for å bruke bur i hjemmet. Det er fortsatt i all hovedsak for eierne sin del, fordi det skal være enklest mulig. Når det er sagt, jeg ser da masse hunder rundt utstillingsringen på eiernes fang eller som ligger på gulvet og slapper av. På en utstilling er det ikke store prestasjonene som kreves fra hunden sin side i forhold til en hel dag på bruksstevne. I tillegg er jeg stortsett medhjelper på alle våre stevner, det skulle ta seg ut om andre ekvipasjer skulle få både hund og eier som figurant i runderingsløypa?

Nå regnet heller ikke jeg med at du var i mot bur på arrangementer (jeg så poengene dine *ler*), men jeg vil nok holde en knapp på at det faktisk OGSÅ er til fordel for hundene når man er på en innedørs utstilling tjåke full av andre folk, hunder og unger at man skjermer dem fra alt ståket de ellers vil bli utsatt for en hel dag (ja, du vet - noen av oss må ofte være igjen til gruppebedømmelsen også *host* :rolleyes2:), og samme hvor rolig og avbalansert hund man har, vil den neppe greie å slappe av en hel dag i et slikt miljø uten å bli sliten av det (og igjen - man vil vel gjerne at hunden skal yte sitt beste også i finalerundene).

Jeg ser heller ikke problemet med å ha hunden ute i tida før, under og etter runden i ringen, men skal man være på utstillingen over lengre tid, og ønsker en opplagt hund i finaleringen, så skjermer man den fra all "støyen" rundt slik at den får slappet av (men joda, selvsagt er det av eierens interesse - man vil jo helst vise fram hunden fra dens beste side). Du har vel antakelig ikke vært på utstilling en hel dag og opplevd hva det gjør med en hund som skal i gruppefinalen, f eks ? Vel - jeg merker godt på mine hunder om de har fått slappet av eller ikke før en finale...

Vel, om du er på et stevne annet enn på egen klubb (det hender jo man er det), så skal du antakeligvis ikke gjøre annet enn å delta - har du hunden ute hele dagen da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke problemet med å ha hunden ute i tida før, under og etter runden i ringen, men skal man være på utstillingen over lengre tid, og ønsker en opplagt hund i finaleringen, så skjermer man den fra all "støyen" rundt slik at den får slappet av (men joda, selvsagt er det av eierens interesse - man vil jo helst vise fram hunden fra dens beste side). Du har vel antakelig ikke vært på utstilling en hel dag og opplevd hva det gjør med en hund som skal i gruppefinalen, f eks ? Vel - jeg merker godt på mine hunder om de har fått slappet av eller ikke før en finale...

Lurer fortsatt på, hvorfor er det nødvendig med relativt hyppige utstillingsbesøk?

Allerede etter vår første utstilling hadde eldstemann her det som var nødvendig for å være godkjent i avl. Videre utstillinger er da for vår egen fornøyelse og ikke av nødvendighet.

Med anti-bur argumenter bør man vel da la være å reise på flere utstillinger enn høyst nødvendig om det medfører tid i bur for hunden(e) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fortsatt på, hvorfor er det nødvendig med relativt hyppige utstillingsbesøk?

Allerede etter vår første utstilling hadde eldstemann her det som var nødvendig for å være godkjent i avl. Videre utstillinger er da for vår egen fornøyelse og ikke av nødvendighet. Med anti-bur argumenter bør man vel da la være å reise på flere utstillinger enn høyst nødvendig om det medfører tid i bur for hunden(e) ?

Selvsagt er det unødvendig å reise på utstilling i tide og utide, like unødvendig som å dra med seg valper på campingtur, reise til Syden, spille golf, se på TV... Men jeg skjønner jo at du ikke har skjønt poenget med bur til hverdags, kontra tilfeldig bruk på arrangementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner jo at du ikke har skjønt poenget med bur til hverdags, kontra tilfeldig bruk på arrangementer.

Det har kanskje med argumentene å gjøre ?

Agumentene til anti-bur folket går ut i fra bruk 24/7 uansett, at det blir brukt i en kortere periode er ikke formildende, man får like mye pepper, fordi buret står i heimen eller blir brukt i feriesammenheng.

Men, utstilling og bruks blir selvsagt noe heeeelt annet.... :rolleyes2:

Bur er vel bur, uansett hvor det er plassert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det unødvendig å reise på utstilling i tide og utide, like unødvendig som å dra med seg valper på campingtur, reise til Syden, spille golf, se på TV... Men jeg skjønner jo at du ikke har skjønt poenget med bur til hverdags, kontra tilfeldig bruk på arrangementer.

Så det er greit for deg å bruke bur på utstilling. Men ikke for meg

på camping turer? Skjønte ikke helt hva du mente her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man skal være like kverulende som enkelte har vært i denne tråden, så burde man jo ikke bruke bur på utstilling heller.

Nå engasjerer ikke jeg meg i denne tråden fordi jeg er så veldig glad i å kverulere, i motsetning til enkelte andre, men fordi jeg er opptatt av den stadig større utbredelsen burbruk har i vanlige norske hjem til vanlige norske hunder som løsning på et "problem" for hundeEIEREN - innbilt eller reelt.

I mitt hellige enfold var jeg av den oppfatning at dette var kommet tydelig fram.

Til majoriteten (for ikke å si SAMTLIGE) problemstillinger som "hverdagsburbrukerne" har skissert, finnes det et uttall velprøvde, velfungerende, og fornuftige alternativer som IKKE er til skade for hunden, og som løser problemene EFFEKTIVT og permanent.

Hvis man nå forutsetter at det er legitimt å gå på hundeutstillinger, lydighetsprøver og agilitystevner, f eks - og at det er en OK hobby å drive med - så er det min velfunderte påstand at det er til HUNDENS beste at den får ligge i bur/innhegning skjermet for ståk, masete besøkere, andres "snille" hunder, og uroen i størst mulig grad, og jeg kan ikke se at det er kommet noen innspill her som tilbakeviser eller motbeviser dette i det hele tatt.

De som vil må så gjerne diskutere om det er nødvendig å avholde hundeutstillinger og andre arrangementer hvor store mengder mennesker og hund samles på små arealer over lang tid - men det er altså ikke hva vi diskuterer her. Vi diskuterer hva som er bra/gavnlig for hunden i de livene de lever.

Og man kan bruke samme argumenter tilbake igjen som har blitt brukt mot burbrukerne: Hvis problemet er at man har mange hunder man skal stille, så burde man jo tenkt på det før man kjøpte alle disse hundene, evt bare stille ut så mange hunder om gangen at en klarer å gjennomføre det uten bur?

Igjen - utstillinger og prøver er - i tillegg til artige hobbier for dem som liker slikt - måleverktøy man har til rådighet mht avlsarbeid.

Eller slik: Dersom man skal ha bur på utstilling fordi hunden stresser så mye uten bur, da må det jo være noe skikkelig galt med hundene?

Hundene trenger ikke å "stresse mye uten bur" for å kunne ha det endra bedre om de får ligge i fred...

Tja, hvor gode råda er kommer vel an på mottaker og dens situasjon ?

Faktum er at de fleste som "må" bruke bur gjør det uten å hverken forsøke alternativene eller ha erfaringer som viser at det er mulig.

Om jeg kommer med gode råd til hvordan klare en utstilling uten bur, er de da überteite de som ikke følger dem og mener en utstilling blir håpløst vanskelig uten bur ?

Jeg er lutter øre - klar til å ta imot og videreformidle gode råd om hvordan hunder får det bedre på utstillinger uten bur/innhegning slik at de får fred og kan koble av på en hundeutstilling.

You say poteito, I say potaato.

Nope. I say potatoe, you say dustbin.

Da burde du få hjelp av noen medutstillere ellers burde du ikke hatt hund (bare for å ta samme argument som har blitt brukt mot burbrukere tidligere).

Det blir ikke mindre folk og hunder, eller mindre trangt, på en utstilling selv om jeg har medutstillere (eller medhjelpere) til å holde i snøret til hunden min mens jeg er på toalettet...

- Og selvsagt kunne jeg latt være å fått vurdert avlmaterialet mitt i konkurranse med andre, hvem ville tjent på det?

Nå har ikke jeg vært på mange utstillingene, men jeg har da sett mange hunder som ligger eller står rolig ved eierne sine, de har ikke virket nevneverdig stresset noen av de, og samtlige har fint klart et par runder i ringen i løpet av dagen også.

Nei, jeg skjønner at du ikke har vært på mange utstillinger eller hatt særlig mange hunder. Det er antagelig derfor du argumenterer som du gjør. Det var det der med teori og praksis, en liten detalj som det er fort gjort å glemme...

Det er forøvrig ikke relevant for diskusjonen om du bruker bur på utstilling eller ikke så lenge du argumenterer for det.

He, he - neida, erfaring og kunnskap er ikke noe argument, det vet vi jo etter over 100 sider med burdebatt...

Hehe, javel? Så fint at du kan spå fremtiden min da, kanskje du kan fortelle meg om jeg blir lottomillionær også snart? Hva slags raser har du mye erfaring med da, Lotta - siden du kan uttale deg så bastant om at ingen hunder noensinne trenger bur som et ledd i en opplæring?

Du kan jo google litt, i mangel av annen input, og fortelle meg hva en hund, uansett rase, LÆRER av å ligge i bur.

Nope, jeg er helt for bur på arrangementer, jeg bare synes argumentene for å bruke det ikke er noe bedre enn argumentene for å bruke bur i hjemmet. Det er fortsatt i all hovedsak for eierne sin del, fordi det skal være enklest mulig.

Nei. Det er der du tar feil.

Jeg lurer fortsatt på hva du mener er korrekt antall utstillinger på en hund pr liv?

Allerede etter vår første utstilling hadde eldstemann her det som var nødvendig for å være godkjent i avl.

Vel - enkelte raser/klubber har åpenbart strengere krav enn andre...

Videre utstillinger er da for vår egen fornøyelse og ikke av nødvendighet.

Øhhh.... Det kunne jo - gud forby - tenkes at du lærte noe mer om hund og rasen din om du deltok på et par utstillinger til...

Med anti-bur argumenter bør man vel da la være å reise på flere utstillinger enn høyst nødvendig om det medfører tid i bur for hunden(e) ?

Hundeutstillinger er ikke den optimale tidrøyte for hunder flest - bur eller ikke bur, så skulle man antagelig finne på bedre helgeaktiviteter enn å sitte ringside med bikkja - det forhindrer ikke at om man nå faktisk ER på en utstilling, så vil de fleste hunder ha det greiere i et bur/innhegning enn ved å ligge ringside å bli tråkka på gjennom en hel dag.

Fortsatt så enkelt - men akk, så fryktelig, fryktelig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipper og flirer*

Da bør/kan/burde vi kunne konkludere med : utstilling og bruks er en mer legitim hobby enn det meste annet.

I slike samenheng, men KUN i slike sammenheng, er bur et pluss og til dels et must.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje konklusjonen er at bur er en uting når det gjøres hver dag, tusenvis av timer i året, regelmessig slik at det preger hundens liv hver eneste dag?

Litt bursitting på et stevne, i bilen, hos vet'en, på flyet er noe som endel hunder simpelthen bare blir utsatt for. Neppe optimalt (tror de fleste hunder heller går på tur i skogen enn å kjøre bil også, liksom..), men likefult plasseres de der nettopp fordi det er lettvint (og trygt) for eieren. Ingen har vel problemer med å innrømme dèt??

Men man prøver i alle fall ikke bedyre at det er fordi hunden elsker buret sitt, trenger å gjemme seg i en hule, verden rundt må beskyttes for "gal" valp, etc.. Som dessverre er hverdagsbrukernes "beste" argument.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Eller kanskje konklusjonen er at bur er en uting når det gjøres hver dag, tusenvis av timer i året, regelmessig slik at det preger hundens liv hver eneste dag?

Litt bursitting på et stevne, i bilen, hos vet'en, på flyet er noe som endel hunder simpelthen bare blir utsatt for. Neppe optimalt (tror de fleste hunder heller går på tur i skogen enn å kjøre bil også, liksom..), men likefult plasseres de der nettopp fordi det er lettvint (og trygt) for eieren. Ingen har vel problemer med å innrømme dèt??

Men man prøver i alle fall ikke bedyre at det er fordi hunden elsker buret sitt, trenger å gjemme seg i en hule, verden rundt må beskyttes for "gal" valp, etc.. Som dessverre er hverdagsbrukernes "beste" argument.Susanne

Nei, det er det dere motstandere sier er oss "hverdagsbrukeres" beste argument. Jeg har sagt opp til flere ganger at jeg bruker bur fordi det er enkelt og lettvindt for meg og at jeg liker å sove om natten, derfor har jeg valper i bur i en periode av hundens liv. Jeg skammer meg ikke over det engang, jeg. Men jeg syns denne tråden er særdeles underholdene, akkurat som "akkurat nå-tråden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det dere motstandere sier er oss "hverdagsbrukeres" beste argument. Jeg har sagt opp til flere ganger at jeg bruker bur fordi det er enkelt og lettvindt for meg og at jeg liker å sove om natten, derfor har jeg valper i bur i en periode av hundens liv. Jeg skammer meg ikke over det engang, jeg. Men jeg syns denne tråden er særdeles underholdene, akkurat som "akkurat nå-tråden"

Da tror jeg ikke du er helt representativ for hverdagsbrukerne. Ser du gjennom tråden her, finner du utallige eksempler på den typen argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...