Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Og vips, så var vi ved kjernen av problemet!

Det er nemlig vesens forskjell på å vurdere råd, og det å faktisk PRØVE å gjøre det man blir rådet til... Greia er, nemlig, at disse som gang på gang på gang på gang råder folk til å la være å bruke bur som løsning på ethvert problem i hundeholdet IRL har FIXET SLIKE PROBLEMER UTEN BRUK AV BUR. For dem som gidder, har tålmodighet og bittelittegranne innsikt så går det nemlig an. Men det krever selvsagt mer enn å lukke ei burdør bak valpehalen - om jeg ikke tar helt feil så trengs det ikke stort mer enn +/- 30 i IQ for å klare det...

Mener bestemt å ha hørt at det kreves en IQ på 70 for å kunne åpne/stenge en dør.... :P

Ang debatten om voksne hunder som sier fra til valper... Kan det være en ide å skille den ut fra burdebatten? For dette er vel egentlig et intr nok tema for seg selv?

Bridie er en hund som snakker i "store ord". Sier hun først fra, så SIER HUN FRA! Og da kan gjerne valpen sprette veggimellom i forsøket.... Men så sitter de igjen med respekt etterpå, og bridie bryr seg ikke mer.

selv syns jeg dette ser forferdelig brutalt ut, og eier av valp dør jo av skrekk! Men er vel kun engang jeg har sett en valp bli REDD av dette, og det var når eier kastet seg over valpen, løftet den opp og trøstet deg noe veldig, istedet for å la den forstå at Bridie ikke kom til å gjøre mer..

Uansett, dette er noe jeg i mine øyne har sett på som feil atferd fra Bridie sin side. Intr å diskutere dette videre i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Den store kan være "voksen" (eller ung voksen, gammel voksen, unghund, middelaldrende/i sin beste alder, hauggammal) whatever - jeg mener uansett at en 15 mnd gammel hund ikke kvalifiserer som "valp" selv om den ikke er MODEN.

"Liten aldersforskjell" - ja, dersom man anskaffer seg to valper på 8 uker med 13 måneders intervall så er det, i mitt hode, veldig liten aldersforskjell mellom dem, og normalt oppegående mennesker bør være forberedt på de ekstra utfordringene slike anskaffelser fører med seg (til forskjell f eks fra å anskaffe seg to valper med 4 års mellomrom...)

Du er dessverre ikke alene om å mene at det å legge en 11 uker gammel valp i bur er "å ordne opp" - det er faktisk det denne diskusjonen handler om... :P

Men det var da merkelig at det bla lagt så mye i munnen på meg her da. Jeg har ikke skrevet at jeg anser at det "å ordne opp" er det samme som å legge valpen i bur... :P Det eneste jeg har skrevet er at burbruk for meg er ok, så får "normalt oppegående mennesker" bestemme når brubruk er nødvendig. Akkurat som de må bestemme hvordan de "ordner opp".

Ei heller er jeg uenig i at det er liten aldersforskjell mellom Landys to hunder; men det vet h*n sikkert selv også.

Jaggu er jeg ikke enig i at en 15 måneders gammel hund ikke er moden heller, det er jo derfor eier må "ordne opp" eller? hmf... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske utrolig at man blir til dels blir dømt som en forholdsvis ubrukelig hunde-eier fordi man spør om forslag til å venne en liten valp AV med buret igjen...

Toiwo er en rolig og rimelig avbalansert ung mann, han blir med å leker på dagtid, men det er grenser for hvor mye han gidder. Om kvelden vil han ikke leke, men sove. Han er meget tålmodig med valper, noe vi visste før småen kom i hus.

Fordi han er som han er var vi rimelig sikre på at det ikke ville bli uoverkommelige problemer med disse to, til tross for liten aldersforskjell.

Jeg vet ikke riktig hva "klikkersk" har med valpeoppdragelse hunder i mellom å gjøre, men jeg får ikke så veldig vondt i hjertet mitt om voksne sier i fra til mine hunder, så lenge det er fair.

Men, min unghund skal IKKE oppdra valpen. Det er mitt ansvar. Skulle derimot Toiwo finne på å si fra til småen med litt store bokstaver så er det helt greit, men i det lengste vil jeg forsøke å unngå at Toiwo vil behøve det.

Skiller de feks når det er mat og de får tyggeben på hver sin plass.

Siden vi er 2 mennesker som også skal bruke soverommet velger vi ikke å stenge av døra med grinder på høykant ( som må til for at Toiwo ikke hopper inn igjen for å legge seg på det han betrakter som sin plass - ikke for å oppsøke valpen), rett og slett fordi vi også skal ut og inn av den døra. Ser heller ikke poenget med å lage hull i vegger/dørkarmer for å få festet grinda pga et såpass lite "problem".

Resten av døgnet går de to flott sammen, er helt utrolig artig å se sammspillet de 2 i mellom ! De sover sammen på stuegulvet, drikker fra samme skål, søker etter godbiter sammen, sitter som tente lys når vi trener litt osv... overhode ikke noe kjegling eller samkjøringsproblemer. Nesten litt rørende å se gjensynsgleden når de har vært litt fra hverandre :P

Er kun om kvelden når lyset slåes av det er rabalder og det ble det etter den uka på tur.

Det er virkelig ikke et stort problem, men hadde lyst til å høre om noen hadde noen innspill slik at vi fikk ting tilbake til der de var før turen, smidigst mulig. Uten buret som tar opp mye plass.

Er nesten litt interesant å se hva slags vending et så enkelt og "ubetydelig" spørsmål tar, man skjønner engasjementet til en del her, men det tar kanskje LITT av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten litt interesant å se hva slags vending et så enkelt og "ubetydelig" spørsmål tar, man skjønner engasjementet til en del her, men det tar kanskje LITT av ?

Kanskje du skulle lese hele tittelen på tråden? :)

Du legger jo hodet til hugg når du dreier hele tråden over på deg og dine to hunder... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det ditt ansvar å oppdra hunden, jeg lurer bare på når det ble "oppdragelse" å legge en hund i bur.

Det er litt artig å fortsette å spikke, er det ikke ?

Kanskje du skulle lese hele tittelen på tråden? :)

Du legger jo hodet til hugg når du dreier hele tråden over på deg og dine to hunder... :P

Mhmmm, jeg klarte egenhendig å dreie tråden inn på meg og mine to... :poke:

Føler forøvrig ikke det minste til noe hugg jeg, dette ER en bagatell, at anti-burfolket skal ha det til å bli en stor og grusom sak er ørlite interessant, men ikke grunn nok til at jeg tar mitt hundehold opp til revurdering nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhmmm, jeg klarte egenhendig å dreie tråden inn på meg og mine to... :)

Nja.. Du klarer egenhendig å ta til deg svar som ikke nødvendigvis er til deg, ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt artig å fortsette å spikke, er det ikke ?

Øhhh... Du påstår at det er din jobb å oppdra hunden din (hvilket vi ikke er uenige om) - og forteller med store bokstaver at den mest hensiktsmessige måten du har funnet å gjøre det på er ved å putte en 11 uker gammel VALP (too much to handle, åpenbart) i bur.

For ordens skyld gjør jeg altså IGJEN oppmerksom på at det er nettopp slike "løsninger" som diskuteres i denne tråden - at de som ikke vet bedre (orker annet, har mer å spille på, flere ressurser, bedre plass, økonomi, erfaring, you name it) putter hunden sin i bur for å løse allverdens filleutfordringer som kan ordnes på helt andre måter. Du har fått alternativer i fleng, faktisk...

Mhmmm, jeg klarte egenhendig å dreie tråden inn på meg og mine to... :)

Fra ditt ståsted ser det sikkert slik ut, fra mitt er det bare nok et av uendelig mange kroneksempler på hvor lettvint forhold nye hundeeiere har til bur som svaret på "hva som helst"...

Føler forøvrig ikke det minste til noe hugg jeg, dette ER en bagatell, at anti-burfolket skal ha det til å bli en stor og grusom sak er ørlite interessant, men ikke grunn nok til at jeg tar mitt hundehold opp til revurdering nei :P

Det er synd at du ikke har skjønt hva vi sier - men det kan jeg tydeligvis ikke gjøre stort med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske utrolig at man blir til dels blir dømt som en forholdsvis ubrukelig hunde-eier fordi man spør om forslag til å venne en liten valp AV med buret igjen...

Toiwo er en rolig og rimelig avbalansert ung mann, han blir med å leker på dagtid, men det er grenser for hvor mye han gidder. Om kvelden vil han ikke leke, men sove. Han er meget tålmodig med valper, noe vi visste før småen kom i hus.

Fordi han er som han er var vi rimelig sikre på at det ikke ville bli uoverkommelige problemer med disse to, til tross for liten aldersforskjell.

Jeg vet ikke riktig hva "klikkersk" har med valpeoppdragelse hunder i mellom å gjøre, men jeg får ikke så veldig vondt i hjertet mitt om voksne sier i fra til mine hunder, så lenge det er fair.

Men, min unghund skal IKKE oppdra valpen. Det er mitt ansvar. Skulle derimot Toiwo finne på å si fra til småen med litt store bokstaver så er det helt greit, men i det lengste vil jeg forsøke å unngå at Toiwo vil behøve det.

Skiller de feks når det er mat og de får tyggeben på hver sin plass.

Siden vi er 2 mennesker som også skal bruke soverommet velger vi ikke å stenge av døra med grinder på høykant ( som må til for at Toiwo ikke hopper inn igjen for å legge seg på det han betrakter som sin plass - ikke for å oppsøke valpen), rett og slett fordi vi også skal ut og inn av den døra. Ser heller ikke poenget med å lage hull i vegger/dørkarmer for å få festet grinda pga et såpass lite "problem".

Resten av døgnet går de to flott sammen, er helt utrolig artig å se sammspillet de 2 i mellom ! De sover sammen på stuegulvet, drikker fra samme skål, søker etter godbiter sammen, sitter som tente lys når vi trener litt osv... overhode ikke noe kjegling eller samkjøringsproblemer. Nesten litt rørende å se gjensynsgleden når de har vært litt fra hverandre :P

Er kun om kvelden når lyset slåes av det er rabalder og det ble det etter den uka på tur.

Det er virkelig ikke et stort problem, men hadde lyst til å høre om noen hadde noen innspill slik at vi fikk ting tilbake til der de var før turen, smidigst mulig. Uten buret som tar opp mye plass.

Så lenge folk trekker inn eksempler fra sine egne hunder, så er det klart at slikt blir diskutert! Jeg har gjort det, 2ne har gjort det, du, PsychoLynx og flere til har gjort det - og da blir det diskutert! Hadde ikke noen av oss fortalt om våre hunder og hvordan vi bruker bur, hadde ikke det blitt diskutert. Ganske enkelt. :poke:

En annen sak; har du tenkt på om kanskje burbruken i ferieuken er årsaken til at hundene dine nå ikke kan sove sammen uten å herje? At hvis de hadde hatt mulighet til å sove løse sammen også i ferien, ville ikke problemet du har nå, oppstått? Ikke at det hjelper så mye, men det kan jo være en tanke til andre som vurderer å putte småttisen i bur i en periode.. :)

Så til grinder: hvis grinden står på høykant, hopper ikke Toiwo over - da trenger dere heldigvis ikke to grinder oppå hverandre - og det er jo flott! :wub: Jeg forsøkte å forklare hvordan man kan feste en grind i døråpningen, uten at man trenger å lage hull verken i dører eller vegger, la meg forsøke igjen (det fungerer nemlig med grinden på høykant også): sett grinden i sprekken mellom døren og dørkarmen; når døren står åpen får man nemlig en liten glipe der. På motsatt side, altså der hvor dørhåndtaket vanligvis går inn i dørkarmen, setter man en stol slik at grinden står stødig og ikke er så lett å dytte åpen (tyngre stol for heftigere dyttere). Når mennesker skal inn og ut av soverommet, fjerner man stolen og trekker grinden til side. Det anbefales ikke å prøve å hoppe over, og det anbefales at man husker at grinden er der..! :P (Husker fremdeles da typen stod på opp ned med rævva i lufta en gang han glemte at grinden stod der og skulle ut på badet en tur, haha!) Disse problemene blir da løst: Tiowo får fred om natten og trenger ikke si fra, valpen får ingen lekekompiser på nattestid og får søvnen sin, dere får søvnen deres fordi hundene sover, og dere har kontroll på valpen og når den må ut. Det eneste dere må forsake er: at det blir en aning vanskeligere å komme seg inn/ut av soverommet, men ikke spesielt mye mer krevende enn å åpne en dør, og dere må venne dere til at Toiwo ikke sover på rommet sammen med dere i en periode.

Det er synd du skal få så mye "pepper" for å spørre etter råd om hvordan man venner en valp av med bur, men når du konsekvent argumenterer imot enkle løsninger (slik den jeg har skissert for andre gang nå), så virker det rett og slett som om du ikke vil? :wub:

Eller hvis det er lyset som er problemet; hva med å prøve å sove med litt lys på, f eks ha lyset i gangen på (gjerne dimmet dersom dere kan det) eller en nattbordslampe? Eller hva om dere ikke gjør noe stort fuss ut av å gå å legge seg; kan det være noe, at dere bare "sklir lydløst og umerkelig" i seng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Tror du bare må være tålmodig med valpen når det gjelder sovinga. Og ikke slurve unna med å la Toiwo gi halvhjertige beskjeder til den innimellom, men ta saken i egne hender HVER gang valpen ikke klarer å holde seg i ro. Hvis det ikke går annet enn å ha valpen i bur så må du da bare gjøre det.. Stenge den inne hvis den ikke lærer seg å ligge i ro når du gang på gang setter den på plass. Og så prøve med burdøren oppe etter en ukes tid eller noe (hvis valpen legger seg til å sove såklart..) Det gjelder bare ikke å gi opp.. Og å prøve i mer enn et par netter.. :)

Lykke til å si fra hvordan treninga går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt det samme problemet som deg Landy, det løste jeg ved å ha valpen i bånd inne på soverommet. Valpen lå i sengen sin på gulvet ved siden av meg, den hadde bånd på seg som jeg holdt i hånden, ergo kunne jeg stoppe den uten noe "fuss" når den prøvde å egle med den andre hunden, etter ett par netter, så lærte den fort at når vi legger oss, så skal vi sove. Fordelen er at hvis du ikke sover kjempetungt, så våkner du også om den må tisse.

Det er sikkert like ille som bur i følge enkelte, men jeg syns det var lettvindt og effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak; har du tenkt på om kanskje burbruken i ferieuken er årsaken til at hundene dine nå ikke kan sove sammen uten å herje? At hvis de hadde hatt mulighet til å sove løse sammen også i ferien, ville ikke problemet du har nå, oppstått? Ikke at det hjelper så mye, men det kan jo være en tanke til andre som vurderer å putte småttisen i bur i en periode.. :aww:

Vi har vært på telt-tur. Vi 2bente har sovet i et taktelt. Ikke noe egnet sted for en valp, spes ikke en som ikke er renslig. Siden det regnet hver eneste dag og hundene var kronisk våte ble de lagt i bilen for å ha det tørt/varmt. Siden vi camperer i taktelt er det ikke mulig å tømme bilen hver natt. Ergo måtte begge hundene sove i bilbura sine.

Og visst kan det vært til ettertanke for andre, helt utrolig hvor fort det går å venne en så ung valp til å sove i bur. Har sagt det flere ganger at det er pga og etter den ferieuka at bur-avhengiheten til småen kom, så det har jeg både tenkt på og kommet frem til...

Hmm.. Tror du bare må være tålmodig med valpen når det gjelder sovinga. Og ikke slurve unna med å la Toiwo gi halvhjertige beskjeder til den innimellom, men ta saken i egne hender HVER gang valpen ikke klarer å holde seg i ro. Hvis det ikke går annet enn å ha valpen i bur så må du da bare gjøre det.. Stenge den inne hvis den ikke lærer seg å ligge i ro når du gang på gang setter den på plass. Og så prøve med burdøren oppe etter en ukes tid eller noe (hvis valpen legger seg til å sove såklart..) Det gjelder bare ikke å gi opp.. Og å prøve i mer enn et par netter.. :P

Lykke til å si fra hvordan treninga går :P

Er merkelig nok ikke noe problem på dagtid med disse to og soving, er muligens at valpen er overtrett og dermed så gira om kvelden at han rett og slett ikke finner roen så lange han har plass til å spole rundt på ?

Har forøvrig begynt å drøye med lukking av burdøra allerede, tar ham også opp og roer ham før jeg slipper ham ned igjen og funker ikke det får han ligge i buret :)

Er ikke slik at vi bare dytter ham inn i buret og ferdig med det nei :poke:

Jeg har hatt det samme problemet som deg Landy, det løste jeg ved å ha valpen i bånd inne på soverommet. Valpen lå i sengen sin på gulvet ved siden av meg, den hadde bånd på seg som jeg holdt i hånden, ergo kunne jeg stoppe den uten noe "fuss" når den prøvde å egle med den andre hunden, etter ett par netter, så lærte den fort at når vi legger oss, så skal vi sove. Fordelen er at hvis du ikke sover kjempetungt, så våkner du også om den må tisse.

Det er sikkert like ille som bur i følge enkelte, men jeg syns det var lettvindt og effektivt.

Har også lurt litt på dette med å ha ham i line en periode fremover, får vi ikke avvent ham med bur innen rimelig tid blir det det neste å forsøke :wub: Han girer seg opp så veldig, tror kanskje å ha ham i line virker litt mot sin hensikt enn så lenge.

Men, småen lider absolutt ingen nød, buret er stort og valpen er liten :wub:

Takk for råd og tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. nei mente ikke at du bare gjorde det.. Puttet han i buret å så ferdig med det.. ;P mente at hvis buret er det eneste som dere synes fungerer best så er det bare å bruke det. Selv om maaange er helt imot det.. Fungerer det for dere så gjør det det.. :P Er ikke burmotstander selv men synes man skal ha begrensninger ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig fascinerende at man kan få så mange gode tips, men likevel avskrive dem uten i det hele tatt å teste det ut i praksis :P

Ja! Det gjelder jo desverre mange ting det..Ikke bare burbruk.

Noen som bare hører det de vil høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig fascinerende at man kan få så mange gode tips, men likevel avskrive dem uten i det hele tatt å teste det ut i praksis :P

Er igrunn veldig greit at det er jeg og ikke min datter som tok opp dette, synes grensa for spydigheter og nedlatende/arrogante uttalelser er rimelig lav...

Kan ta det en gang til, valpen er 11 uker, ergo ikke husren. Vi må mao ut om natta med småen, 1-3 ggr pr natt. For å holde Toiwo ute må grinda i døra var forholdsvis høy, stavhopp med en valp som helst skulle tissa for 3 min siden utgår. Sambo hadde snublet i den grinda èn gang før den hadde havnet på dynga. Og nei, det er ikke aktuelt å la ham gjøre fra seg inne...

La Toiwo oppdra valpen er uaktuelt.

Å binde valpen, som Gråtass foreslo er et alternativ, jeg har bare ikke lyst til å gjøre det enda. Forsøkte binding som ro-trening på en tidligere valp og hadde noen ekle opplevelser med det.

Nå ligger småen i en 4 grinders valpebinge som er enkel å slå sammen på dagtid. Slik får det være til han i allefall er husren.

Råda i seg selv er gode de, men ingen av dem fungerer bedre enn den løsninga vi bruker akkurat nå. Mulige løsninger er lagret til event senere bruk og det kan være andre som kan dra nytte av tipsa som er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på telt-tur. Vi 2bente har sovet i et taktelt. Ikke noe egnet sted for en valp, spes ikke en som ikke er renslig.

Nei. Så derfor drar dere avgårde etter 6 dager med en nyanskaffet, pytteliten, urenslig valp på telttur fordi dere bare MÅ på en ukes ferie akkurat DA?

Siden det regnet hver eneste dag og hundene var kronisk våte ble de lagt i bilen for å ha det tørt/varmt. Siden vi camperer i taktelt er det ikke mulig å tømme bilen hver natt. Ergo måtte begge hundene sove i bilbura sine.

Høres ut som et godt planlagt hundekjøp, spør du meg...

Og visst kan det vært til ettertanke for andre, helt utrolig hvor fort det går å venne en så ung valp til å sove i bur.

Næh? Er det fort gjort å venne en valp til bur??? Nesten like fort gjort som det er å venne seg selv til hvor behagelig det er å slippe en masse valpebryderi? Nå ble jeg jaggu overrasket!

Har sagt det flere ganger at det er pga og etter den ferieuka at bur-avhengiheten til småen kom, så det har jeg både tenkt på og kommet frem til...

Det er ingen skam å snu - selv ikke på teltturer i pissregn med hunder som er gjennomvåte og må puttes i bur for at eierne skal overleve alt strevet...

Er merkelig nok ikke noe problem på dagtid med disse to og soving, er muligens at valpen er overtrett og dermed så gira om kvelden at han rett og slett ikke finner roen så lange han har plass til å spole rundt på ?

Med mindre valpen din er en kamuflert gaupe eller pusekatt, så vil det antagelig være veldig vanskelig (for ikke å si umulig) for ham å leke i et mørklagt, lite soverom også...

Har forøvrig begynt å drøye med lukking av burdøra allerede, tar ham også opp og roer ham før jeg slipper ham ned igjen og funker ikke det får han ligge i buret :P

Er ikke slik at vi bare dytter ham inn i buret og ferdig med det nei :)

HVORDAN dere stapper dyret inn i buret har veldig lite med saken å gjøre, merkelig nok...

Har også lurt litt på dette med å ha ham i line en periode fremover, får vi ikke avvent ham med bur innen rimelig tid blir det det neste å forsøke :aww: Han girer seg opp så veldig, tror kanskje å ha ham i line virker litt mot sin hensikt enn så lenge.

Yepp, fortsett å lure... Men nå er dere jo så strålende fornøyde med hvor godt det første alternativet fungerer, bur, så hvorfor gjøre noe med det i det hele tatt? Hunden er jo snart så godt tilvendt at han sikkert kan ligge i bur både natt og dag resten av livet - hvorfor ikke?

Men, småen lider absolutt ingen nød, buret er stort og valpen er liten :P

Utrolig så vanskelig dette er å skjønne? Bare det enkle faktum at valpen blir stengt borte fra naturlig omgang (og derved faktisk også muligheter for naturlig og fornuftig oppdragelse både av folkene sine og andre hunder i flokken) burde være tilstrekkelig for at man skjønner at buret skulle vært unngått...

Er igrunn veldig greit at det er jeg og ikke min datter som tok opp dette, synes grensa for spydigheter og nedlatende/arrogante uttalelser er rimelig lav...

Å? Jeg synes for min del at sperrene for å ta til seg fornuftige råd i alle tenkelige varianter, former og presentasjoner er vanvittig høy.

Kan ta det en gang til, valpen er 11 uker, ergo ikke husren. Vi må mao ut om natta med småen, 1-3 ggr pr natt. For å holde Toiwo ute må grinda i døra var forholdsvis høy, stavhopp med en valp som helst skulle tissa for 3 min siden utgår. Sambo hadde snublet i den grinda èn gang før den hadde havnet på dynga.

Næhh? Stakkars sambo. Klart sambo må slippe å snuble. Putt valpen i bur - det får da være grenser for hva en hundeeier skal måtte utsettes for.

Og nei, det er ikke aktuelt å la ham gjøre fra seg inne...

Nei, selvsagt skal dere ikke tolerere at en 11 uker gammel valp har uhell inne. Jeg synes at nyfødte babyer bør begynne å gå på potte på barselavdelinga også, jeg.

La Toiwo oppdra valpen er uaktuelt.

Selvfølgelig. Stakkars Toiwo. Tenk om han måtte tvinges til å være hund, og bruke hundespråket sitt og få bidra til å forme flokkmedlemmene sine. Toiwo høres jo ut til å være en rolig og trivelig kar, så hvilke konsekvenser det kunne få tør man selvsagt ikke engang å TENKE på - langt mindre prøve! Gudbevaremegvel - dere kunne jo risikere å få to hunder som vokste opp sammen og ble gode venner og vel forlikte gjennom lange liv.

Å binde valpen, som Gråtass foreslo er et alternativ, jeg har bare ikke lyst til å gjøre det enda. Forsøkte binding som ro-trening på en tidligere valp og hadde noen ekle opplevelser med det.

Nå ligger småen i en 4 grinders valpebinge som er enkel å slå sammen på dagtid. Slik får det være til han i allefall er husren.

Så koooooselig! Tenk så kjempekjekt for hele husholdningen å ha en liten nusselig teddybambsebjørn å se på MIDT i stua, uten å måtte dra fram bøtta med såpe og vann en eneste gang i løpet av dagen! Helt herlig! Jeg er forresten HELT enig med deg i at man bare ikke skal gjøre noe når man ikke har LYST - uansett ! (Bortsett fra om man er valp da og skal ligge i bur samme hva man føler for å gjøre - for DET er noe helt, helt annet - selvsagt.)

Råda i seg selv er gode de, men ingen av dem fungerer bedre enn den løsninga vi bruker akkurat nå.

Mulige løsninger er lagret til event senere bruk og det kan være andre som kan dra nytte av tipsa som er kommet.

Selvfølgelig er råda helt ubrukelige akkurat til deres unike problemer, husstørrelse, hunderi og liv forøvrig - og dere MÅ faktisk bare bruke bur dere, så spesielt utfordrende og vanskelig som dere har det - men ANDRE derimot, de klarer det sikkert (ihvertfall hvis de har et litt større soverom...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L*O*L. se der tok du feil. Det er helt andre det egentlig dreier seg om, tror de selv i alle fall.

Det dreier seg - merkelig nok - om HUNDERS velferd, ikke om en eller annen lat hundeeiers tro på at h*n i egenskap av å være universets navle har en gudegitt rett til å gå gjennom livet uten bryderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Så derfor drar dere avgårde etter 6 dager med en nyanskaffet, pytteliten, urenslig valp på telttur fordi dere bare MÅ på en ukes ferie akkurat DA?

Nå er det sannelig litt du har misforstått her, Lotta :)

Vi dro avgårde på tur akkurat da fordi det er akkurat da Landstreffet er, en planlagt begivenhet. Vår oppdretter sender ikke avgårde valpene før de er 10 uker, vi fikk hente vår noen dager tidligere fordi vi skulle på denne turen. Siden vi hadde en lapphund fra før ville overgangen bli myk og småen kunne støtte seg litt til Toiwo. Alternativer var at småen ble der en uke lenger og at oppdretter tok ham med på sin tur. Vi ble enige om å valpetilpasse vår tur i stedet :P

Høres ut som et godt planlagt hundekjøp, spør du meg...

Visst var det planlagt :P

Vi kjøpte et utstillingstelt som hundene opprinnelig skulle sove i. En av oss 2bente kunne sove sammen med hundene i det teltet om de var urolige. Planen var da at småen skulle få en valpebinge koblet til et stort bur, event med et tøybur inne i stålburet, slik at han hadde mulighet til å gå utenfor buret å gjøre fra seg. Men du vet, små valper gjør ikke alltid som vi synes er lurt. Han foretrakk å sove på den kalde, våte bakken, uansett hvor mye tepper etc vi la ut.

Næh? Er det fort gjort å venne en valp til bur??? Nesten like fort gjort som det er å venne seg selv til hvor behagelig det er å slippe en masse valpebryderi? Nå ble jeg jaggu overrasket!

Ble du også overrasket? Men du, om man er redd for valpebryderi tar man vel ikke med seg en valp og en unghund på langtur vel? Synes forøvrig ikke valpebryderi er plagsomt eller ubehagelig, tvert i mot, trives med å ha valp i hus :P

Det er ingen skam å snu - selv ikke på teltturer i pissregn med hunder som er gjennomvåte og må puttes i bur for at eierne skal overleve alt strevet...

Skjønner ikke helt hva våte hunder har med strev for eiere å gjøre? Man tørker dem så godt man kan og lar de ligge et tørt og varmt sted. Mine hunder har alltid blitt våte når det regner, tror vel det er ganske vanlig?

Som de evige turoptimistene vi er var vi selvsagt sikre på at i morgen regner det ikke.... og det var ikke pissregn hele tiden, var oppholdsvær opptil flere ganger.

Men, tilslutt ga vi opp troen på finværet og dro hjem, noen dager før planlagt. Av hensyn til hundene :P

Med mindre valpen din er en kamuflert gaupe eller pusekatt, så vil det antagelig være veldig vanskelig (for ikke å si umulig) for ham å leke i et mørklagt, lite soverom også...

Her er nøkkelordet LITE. Han behøver ikke akkurat å lete for å finne Toiwo :) Men, det skulle ikke forundre meg om det var litt gaupe i den valpen altså...

HVORDAN dere stapper dyret inn i buret har veldig lite med saken å gjøre, merkelig nok...

Vi åpner bare døra og så tusler han inn selv :P

Yepp, fortsett å lure... Men nå er dere jo så strålende fornøyde med hvor godt det første alternativet fungerer, bur, så hvorfor gjøre noe med det i det hele tatt? Hunden er jo snart så godt tilvendt at han sikkert kan ligge i bur både natt og dag resten av livet - hvorfor ikke?

Vi er så strålende fornøyde atte... Men, natt og dag resten av livet, dèt blir vel litt mye ?

Utrolig så vanskelig dette er å skjønne? Bare det enkle faktum at valpen blir stengt borte fra naturlig omgang (og derved faktisk også muligheter for naturlig og fornuftig oppdragelse både av folkene sine og andre hunder i flokken) burde være tilstrekkelig for at man skjønner at buret skulle vært unngått...

Nå oppdrar vi ikke sånn kjempemasse om natta og om vi stenger Toiwo ute fra soverommet med høye grinder er vel fortsatt småen fratatt muligheten til "naturlig og fornuftig oppdragelse"? Ikke for det, Toiwo vil helst sove om natta han også, ikke oppdra valper :P

Å? Jeg synes for min del at sperrene for å ta til seg fornuftige råd i alle tenkelige varianter, former og presentasjoner er vanvittig høy.

Skal ikke krangle med deg om det nei.

Næhh? Stakkars sambo. Klart sambo må slippe å snuble. Putt valpen i bur - det får da være grenser for hva en hundeeier skal måtte utsettes for.

Tror sambo hadde satt stor pris på din sympati !

Nei, selvsagt skal dere ikke tolerere at en 11 uker gammel valp har uhell inne. Jeg synes at nyfødte babyer bør begynne å gå på potte på barselavdelinga også, jeg.

Dette med pottetrening på barselavdelingen har jeg vært for lenge jeg! Godt jeg ikke er alene om det :P Tenk så mye bleieskift jeg kunne ha spart med 3 barn !

Ellers så er småen så søt at det er greit å tørke opp etter ham, men synes allikevel det er greit å forsøke å unngå mest mulig uhell. Er jo litt slitsomt å løpe ut og inn, men som sagt, han er så søt at det heller får gå.

Selvfølgelig. Stakkars Toiwo. Tenk om han måtte tvinges til å være hund, og bruke hundespråket sitt og få bidra til å forme flokkmedlemmene sine. Toiwo høres jo ut til å være en rolig og trivelig kar, så hvilke konsekvenser det kunne få tør man selvsagt ikke engang å TENKE på - langt mindre prøve! Gudbevaremegvel - dere kunne jo risikere å få to hunder som vokste opp sammen og ble gode venner og vel forlikte gjennom lange liv.

Når det kommer til valpen er Toiwo en skikkelig dott, kanskje det går seg mer til når valpen blir litt eldre? Kanskje Toiwo synes at småen fortsatt går på valpelisens? Nå er det uansett vi 2bente som skal stå for hoveddelen av oppdragelsen, men om Toiwo etterhvert setter valpen litt på plass er ikke det avlivningsgrunn, er helt greit igrunn.

Så koooooselig! Tenk så kjempekjekt for hele husholdningen å ha en liten nusselig teddybambsebjørn å se på MIDT i stua, uten å måtte dra fram bøtta med såpe og vann en eneste gang i løpet av dagen! Helt herlig! Jeg er forresten HELT enig med deg i at man bare ikke skal gjøre noe når man ikke har LYST - uansett ! (Bortsett fra om man er valp da og skal ligge i bur samme hva man føler for å gjøre - for DET er noe helt, helt annet - selvsagt.)

Han ser ut som en litt teddy ja, men han er dårlig til å sitte rolig midt i stua slik at folk kn få beundre ham i fred og ro .... :aww:

Siden vi ikke sover i stua er det da ikke noen burløsning i stua. Du vet, hele greia startet jo med at han var så veldig til å plage Toiwo når det var natta fordi han ikke roet seg osv, har hele tiden sagt at det overhode ikke er noe problem på dagtid. Sikkert bare en liten misforståelse ? :D

Selvfølgelig er råda helt ubrukelige akkurat til deres unike problemer, husstørrelse, hunderi og liv forøvrig - og dere MÅ faktisk bare bruke bur dere, så spesielt utfordrende og vanskelig som dere har det - men ANDRE derimot, de klarer det sikkert (ihvertfall hvis de har et litt større soverom...)

Ja altså, vi har det jo veldig slitsomt og vanskelig og alt det der vi som har valp, men såå traumatiskt er det ikke.

Vi synes riktignok det blir litt/veldig tungvint med en høy grind som er så godt festet at den holder Toiwo utenfor soverommet om natta fordi vi må komme oss over denne grinda og ut med valpen 1 tur eller 3, men utover det så synes jeg absolutt ikke det er så gæli :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sannelig litt du har misforstått her, Lotta :aww:

En ting bør du huske på når du er på debattforum..Du vil møte sarkasme og ironi og troll finns det overalt på nettet. Det er en del av gamet og du bør snarest legge bort å gå i forsvar. Det oppfatter IT som en svakhet og utnytter den for alt den er verd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting bør du huske på når du er på debattforum..Du vil møte sarkasme og ironi og troll finns det overalt på nettet. Det er en del av gamet og du bør snarest legge bort å gå i forsvar. Det oppfatter IT som en svakhet og utnytter den for alt den er verd...

Takk for det, Ingar :aww:

Er nok altfor fort gjort å gå i forsvar når man føler seg urettmessig angrepet, men slike trollete damer plager meg fint lite. Nesten heller tvertimot :)

Bare synd at det blir så fryktelig usaklig, man trenger stadig påminnere om at bur ikke bør bli den evige og varige løsninga, men som med det meste annet når man mer effektivt igjennom om man bruker litt honning og ikke bare eddik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...