Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Bare ignorer dette du :lol: ALT som blir klaget på. HAR du bur i huset og setter bikkja di inn i det innimellom, så ER du en dyreplager. Det er bare å innse det ;) Hjelper ikke om valp er 20 cm høy og 5 kg og buret kan romme tre st. bernhard. Det er et BUR....

:(

HAHAHA. Er det mulig... jeg blir helt matt.... :getlost:

Tar det ikke veldig mye plass å ha tre garder stående på 1x1 meter til alle tre? Er det ikke bedre å kunne pakke de vekk?:(

Jeg hadde ikke skaffet meg 3 hunder om jeg ikke hadde plass til de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Evt sette de sammen slik at det blir en på 3 x 3 m...

Siden vi har en hund som er forholdsvis egen og liker og trekke seg bort fra de 2 minste når leken blir som verst, og valpen ikke har særlig godt av å ha en unghund hengenes i hælene når vi ikke er tilstede og kan følge med så har de hver sin garde. Planen er å felles garde til de, men ikke før alle er voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme med Tila her... Hun ligger også på en plass hele natten.. Hun har fått en hundeseng som hun elsker. Hun ligger heller der enn noen andre steder.. :getlost: Hun ligger på soveromsgulvet da ( i hundesengen).. Buret blir så å si aldri brukt.. Satser på å venne henne til å være inne alene uten bur også etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis hunden liker så godt å sove i bur, så kan den sove der med burdøra åpen - no problemo!

2. Hvis man tror en 10 måneder gammel valp/unghund er enklere å valpesikre en leilighet for enn en 10 UKER gammel valp - tro om igjen. En unghund kommer til på langt flere steder enn en pitteliten valp på 10 uker gjør. Valpetiden er til for å lære hunden gode vaner, det får den ikke av å ligge i bur. Lærer man ikke valpen gode vaner når den er liten, utsetter man bare problemet.

3. Hvis man mener at man er snill og "BARE" har hunden i bur om natten og når man er borte, så bør man sette seg ned og regne litt på antall timer man sover og er borte, og sammenligne dette med når man er hjemme og ikke har hunden i bur. Da blir man kanskje ikke så snill mer...

4. At en hund som har tilbrakt alle netter i bur, ikke flytter på seg når den først får sove utenfor buret, er kanskje ikke så rart - de legger seg til vaner, og de er blitt hjernevasket til å "tro" at de ikke kan flytte på seg om natten - for det har de jo aldri kunnet før!

5. Skal man sammenligne det å sove i bur med noe som har med oss mennesker å gjøre, så bør man ikke sammenligne det med å sove i en seng hvor man kan strekke seg ut, ta av dynen når man vil osv. Man kan heller sammenligne det med å være snurpet inn i en sovepose - den samme soveposen hver bidige natt, sommer som vinter, og uten mulighet til å komme seg ut før man har ligget der i åtte-ni timer. Hvem vil vel sove slik hele sitt liv?!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nå fan av bur jeg eller men,skriver bare inn for si noen hunder skifter sjelden sovestilling altså!Forrige hunden min hadde aldri vært i noe bur og hun lå pal i fotenden av senga mi helt til jeg sto opp(og ofte litt lengere)Samme på dagtid med senga si.

Likedann hun jeg har nå ligger hele natta i senga våkner noen ganger av at hun snur seg men,går aldri ned av den.Samme på dagtid etter en lang tur kan hun ligge flere timer i sofaen eller hvor hun nå ønsker ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette argumentet som burbrukerne har om at hunden ligger rolig hele natten uansett. For da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man skal sperre den inne i bur? Om den likevel forholder seg helt rolig hele natten?

Jeg har brukt bur til en valp/unghund, men hun roet seg jo ikke ned på egenhånd og tygget på vegger og alt hun ellers fikk tak i. Hun gjorde alt annet enn å sove og slappet ikke av i det hele tatt.

Og til de som påstår at ingen hunder lærer noe av å være i bur? Jo, denne hunden lærte seg å roe seg ned på kveldene og når vi ikke var hjemme, så da hun hadde hatt noen måneder hvor hun lå i bur kunne vi fjerne buret helt. Det var forresten en deilig dag da vi kunne slutte med det, for jeg synes ikke det er bra når de må ligge så mye i bur.

Konklusjonen min er at jeg kan skjønne at noen bruker det i sjeldne eller spesielle tilfeller, men jeg ser ikke helt hensikten i å bruke det på "normale" valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi hentet småen hadde jeg bestemt meg for å bruke bur om natta. Dette fordi vi har en unghund på 15 mnd som jeg ikke ville skulle tråkke i/ legge seg i det valpen gjorde fra seg om natta.

Vi hentet opp det store buret, lengde: 109 cm bredde: 71 cm høyde: 80 cm, la inn et teppe på en halvdel samt et tyggeben og en leke. Siden det er en 9 uker gammel lapphundvalp det er snakk om har han i dette buret plenty mulighet til å velge om han vil ligge på teppe eller ei, snu seg rundt, danse salsa og strekke seg helt ut alle veier og det vil fortsatt være mer plass.

Men småen nektet plent å være der. Her i huset har det vært 3 egne valper tidligere samt at vi har passet 2 valper. Alle har slått seg til ro i bur når det har vært i bruk.

Men ikke denne kar`n.

Vi valgte derfor å gi begge hundene fri tilgang til hele huset slik at sjansen for at Toiwo havnet i småens «nattetømminger» ble minimal.

6 dager etter at småen kom i hus dro vi på bilferie, vi 2bente skulle sove i taktelt og hundene skulle sove i utstillingsteltet som var innkjøpt for anledningen. Småen skulle ha et bur hvor vi koblet på valpegård slik at han fikk masse plass og Toiwo skulle ligge med line på. En grei plan syntes vi.

(om det var nødvendig for at valpen skulle slå seg til ro hadde vi en back-up plan hvor en av oss skulle sove i utstillingsteltet sammen med hundene)

Turen ble til dels kjølig og rimelig våt og hundene, som var våte store deler av dagen, ble lagt i bilen hvor det var tørt.

Ikke en lyd fra noen av dem. Vi var oppe 3-4 timer etter at de ble lagt for å lufte dem og sto så opp igjen etter nye 3-4 timer. Det var selvsagt åpne vinduer i bilen slik at vi ville høre dem om de ble urolige.

Dette fungerte helt utmerket den uka vi var på tur.

Så kommer vi hjem igjen og det er sovetid. Småen spoler rundt, helt bananas. Vi forsøker å «tvangsroe» ved å holde ham på fanget, han blir rolig, vi slipper ham og på`n igjen.

Toiwo er trett og sliten og vil sove i fred. Det rumles og knurres, men småen er altfor giret til å ta et hint. Til slutt henter vi inn buret han har sovet i i en uke, småen spoler inn og sovner.

Det samme gjentar seg kveld nr 2. Det lille buret han bruker i bilen hentes inn og småen sover etter 30 sek.

Etter denne avhandlingen er mitt spørsmål, hvordan ville ihuga burmotstandere løst dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 dager etter at småen kom i hus dro vi på bilferie, vi 2bente skulle sove i taktelt og hundene skulle sove i utstillingsteltet

Det samme gjentar seg kveld nr 2. Det lille buret han bruker i bilen hentes inn og småen sover etter 30 sek.

Etter denne avhandlingen er mitt spørsmål, hvordan ville ihuga burmotstandere løst dette ?

Dersom du synes at buret hører med til innredningen i huset - la "Småen" sove i det lille buret med døra åpen. Er det et godt sted for "Småen" å sove så er det vel ingen stor sak? Da ligger han vel i buret og sover og er rolig. Men det jeg lurer på er hvorfor i all verden det er så viktig å lukke igjen burdøra.

Har på 20 år og x hunder aldri brukt bur annet enn i bil. Bur er stygt å se på og helt unødvendig å ha i huset, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du synes at buret hører med til innredningen i huset - la "Småen" sove i det lille buret med døra åpen. Er det et godt sted for "Småen" å sove så er det vel ingen stor sak? Da ligger han vel i buret og sover og er rolig. Men det jeg lurer på er hvorfor i all verden det er så viktig å lukke igjen burdøra.

Har på 20 år og x hunder aldri brukt bur annet enn i bil. Bur er stygt å se på og helt unødvendig å ha i huset, men det er nå min mening.

Nå skjønner jeg ikke engang hva du vil frem til med quotinga jeg.... les det jeg har skrevet en gang til er du snill. Tror ikke du helt skjønner hva jeg spør om ?

Detaljforklare litt til, før turen brukte småen ikke bur, han ville ikke ligge der, helt ok. Èn uke på tur i evig regn tilsa at hundene måtte sove i bilen, rett og slett for å sove tørt og varmt. Når vi kommer hjem roer ikke småen seg før han kommer inn i buret. Uten buret freser han hyper rundt og plager vettet av eldstemann som blir grinete om han ikke får sove i fred.

Ditt svar har vel ikke så mye med det jeg spør om her å gjøre... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ting jeg også lurer på Landy.... Men burmotstandere finner alltid en måte å unngå å svare på det på :)

Om en hund spoler rundt som valpen i Landys eksempel, eller den har tilgang på hele soverommet / huset på kvelden, og hunden tasser, tusler, piper, tusler mer, tygger på ting, plager andre hunder i huset, tusler mer, og DEFINITIVT ikke roer seg ved å være løs. Men settes i et bur, valpen / hunden legger seg rett ned med et sukk og sovner og sover hele natten gjennom uten problemer.

HVOR har hunden det best???

(og drit i å dra frem dette med åpen dør, når døren er åpen velger hunden å tusletasleruslestusle rundt, med døren stengt legger den seg fornøyd ned og sover. Kall det å overgi seg eller kaste inn håndkleet eller bare endelig få ro til å slappe av. Det driter jeg i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Landy: hvis valpen sovner etter 30 sek., ville jeg lukket døren og latt den sovne. Deretter, når det har gått litt tid (kanskje 10 minutter??) ville jeg forsiktig åpnet døren igjen, helst uten å vekke valpen. Da kan den tusle ut av buret når de får behov for å strekke litt på beina og finne et nytt sted å sove, og den vil lære seg å være rolig med åpen burdør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det ble besvart. Hvis bikkja sovner fint i buret, så er jo det kjekt - men hva i all verden skal du stenge døra for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det ble besvart. Hvis bikkja sovner fint i buret, så er jo det kjekt - men hva i all verden skal du stenge døra for?

Fordi han ellers tusler ut og plager Toiwo ?

Jeg må være utrolig dårlig på å forklare meg, hadde ikke småen plagd vettet av trette Toiwo hadde jeg ikke hatt behov for buret, men gjort som før turen - gitt dem tilgang til hele huset.

Til Landy: hvis valpen sovner etter 30 sek., ville jeg lukket døren og latt den sovne. Deretter, når det har gått litt tid (kanskje 10 minutter??) ville jeg forsiktig åpnet døren igjen, helst uten å vekke valpen. Da kan den tusle ut av buret når de får behov for å strekke litt på beina og finne et nytt sted å sove, og den vil lære seg å være rolig med åpen burdør også.

Selv om han sover godt og er rolig i buret betyr ikke det at han svimer av... Forsøkte å åpne døra etter ta han sovnet i går kveld, gikk noen minutter, valpen strekker litt på seg, får med seg at døra er åpen og tasler bort til Toiwo og på`n igjen...

Nei dette er ting jeg også lurer på Landy.... Men burmotstandere finner alltid en måte å unngå å svare på det på :)

Om en hund spoler rundt som valpen i Landys eksempel, eller den har tilgang på hele soverommet / huset på kvelden, og hunden tasser, tusler, piper, tusler mer, tygger på ting, plager andre hunder i huset, tusler mer, og DEFINITIVT ikke roer seg ved å være løs. Men settes i et bur, valpen / hunden legger seg rett ned med et sukk og sovner og sover hele natten gjennom uten problemer.

HVOR har hunden det best???

(og drit i å dra frem dette med åpen dør, når døren er åpen velger hunden å tusletasleruslestusle rundt, med døren stengt legger den seg fornøyd ned og sover. Kall det å overgi seg eller kaste inn håndkleet eller bare endelig få ro til å slappe av. Det driter jeg i)

Æ`kke bare bare detta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være utrolig dårlig på å forklare meg, hadde ikke småen plagd vettet av trette Toiwo hadde jeg ikke hatt behov for buret, men gjort som før turen - gitt dem tilgang til hele huset.

Vel, hvis han sovner umiddelbart kan du vel åpne døra igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han sover godt og er rolig i buret betyr ikke det at han svimer av... Forsøkte å åpne døra etter ta han sovnet i går kveld, gikk noen minutter, valpen strekker litt på seg, får med seg at døra er åpen og tasler bort til Toiwo og på`n igjen...

Vel, hvis han sovner umiddelbart kan du vel åpne døra igjen?

Se svar over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skiller du dem ikke? Hva tror du valpen lærer av å bli stengt inne?

Jeg skiller dem ved hjelp av buret ? Jeg tror/vet at valpen lærer at om natta sover vi. Om jeg fysisk tar valpen vekk fra Toiwo girer jeg opp valpen enda mer, det har jeg forsøkt. Vi har holdt ham og "tvangsroet" ham, det fungerte heller ikke.

Soverommet er lite og kronglete, har ikke mulighet til å sette opp en fysisk hindring de ikke klarer å rive ned. Ikke synes jeg det er riktig å utvise en av hundene fra soverommet heller, føler det som en større "straff" enn å bruke bur og ha begge på soverommet.

Som tidligere sagt, før turen gikk det helt greit å la dem sove løse med alt av dører åpne. Etter en uke i bur på tur fungerer det overhode ikke fordi valpen plager Toiwo.

Noen som har relevante forslag til hvordan man kan få valpen til å gi beng i Toiwo om natta ?

På dagtid er det overhode ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller dem ved hjelp av buret ? Jeg tror/vet at valpen lærer at om natta sover vi. Om jeg fysisk tar valpen vekk fra Toiwo girer jeg opp valpen enda mer, det har jeg forsøkt. Vi har holdt ham og "tvangsroet" ham, det fungerte heller ikke.

Soverommet er lite og kronglete, har ikke mulighet til å sette opp en fysisk hindring de ikke klarer å rive ned. Ikke synes jeg det er riktig å utvise en av hundene fra soverommet heller, føler det som en større "straff" enn å bruke bur og ha begge på soverommet.

Som tidligere sagt, før turen gikk det helt greit å la dem sove løse med alt av dører åpne. Etter en uke i bur på tur fungerer det overhode ikke fordi valpen plager Toiwo.

Noen som har relevante forslag til hvordan man kan få valpen til å gi beng i Toiwo om natta ?

På dagtid er det overhode ikke noe problem.

Valpen lærer at I BURET sover vi. Hadde den lært at OM NATTA sover vi, hadde du ikke trengt bur, hadde du vel?

Kompostgriner er for øvrig en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen lærer at I BURET sover vi. Hadde den lært at OM NATTA sover vi, hadde du ikke trengt bur, hadde du vel?

Det er faktisk ikke så enkelt. Hadde som sagt en valp som ikke roet seg, men etter noen måneder med burbruk hadde hun lært å roe seg, så da kunne vi slutte med buret.

Kompostgrinder hadde ikke holdt henne inne, det er iallefall helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrinder er en utmerket ting, greia er fortsatt at soverommet er så lite at det ikke er plass til noe som er større enn buret. Dessuten vil vel det bare lære valpen at i grinda sover vi ? For hva er egentlig forskjellen på bur og kompostgrinder når plassen man har til rådighet er begrenset ?

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få et svar ut i fra hva jeg skriver og hva som er vårt "problem" fremfor en masse generell anti-burprat?

Kan ta en kort-kort versjon. Etter en uke på tur hvor hundene måtte sove i bilen pga dårlig vær får jeg ikke valpen til å roe seg om natta uten buret. Hva gjør jeg ? Noen forslag til faktiske løsninger eller er det bare å ta tiden til hjelp ?

edit: Hadde det ikke vært for at valpen ikke lar Toiwo være og det resulterer i en meget grinete Toiwo hadde valpen kunnet rusle rundt for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrinder er en utmerket ting, greia er fortsatt at soverommet er så lite at det ikke er plass til noe som er større enn buret. Dessuten vil vel det bare lære valpen at i grinda sover vi ? For hva er egentlig forskjellen på bur og kompostgrinder når plassen man har til rådighet er begrenset ?

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få et svar ut i fra hva jeg skriver og hva som er vårt "problem" fremfor en masse generell anti-burprat?

Kan ta en kort-kort versjon. Etter en uke på tur hvor hundene måtte sove i bilen pga dårlig vær får jeg ikke valpen til å roe seg om natta uten buret. Hva gjør jeg ? Noen forslag til faktiske løsninger eller er det bare å ta tiden til hjelp ?

edit: Hadde det ikke vært for at valpen ikke lar Toiwo være og det resulterer i en meget grinete Toiwo hadde valpen kunnet rusle rundt for min del...

Du kan jo prøve bånd? I en sånn lengde at valpen kan romstere (til den gir opp) mens Toiwo slipper å bli klatret på? Forhåpentligvis vil valpen slå seg til ro fortere og fortere og skjønne at man skal sove selv om det er morsommere å leke..

Etterhvert kan man prøve å forlenge båndet eller ta det av når han har roet seg uten å gjøre noe mer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke engang hva du vil frem til med quotinga jeg.... les det jeg har skrevet en gang til er du snill. Tror ikke du helt skjønner hva jeg spør om ?

Detaljforklare litt til, før turen brukte småen ikke bur, han ville ikke ligge der, helt ok. Èn uke på tur i evig regn tilsa at hundene måtte sove i bilen, rett og slett for å sove tørt og varmt. Når vi kommer hjem roer ikke småen seg før han kommer inn i buret. Uten buret freser han hyper rundt og plager vettet av eldstemann som blir grinete om han ikke får sove i fred.

Mulig at jeg er helt teit og jeg trodde at jeg "quotet" rett.... Jeg prøver igjen, jeg :)

Jeg mente bare at: Dersom "Småen" liker å ligge i buret om natta og roer seg der, så er vel det helt greit, ingen som har noen motforestillinger mot det. Men burdøra kan jo være åpen, var det jeg ville frem til, for da kan "Småen" gå ut og legge seg et annet sted dersom han vil det.

(Siste delen av innlegget mitt var bare mitt personlige syn på bur... Hadde ikke fikset å ha et i huset :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å overse din kommentar om at det er verre for hundene å bli stengt ute av soverommet enn å bli stengt i bur (selv om jeg skjønner utmerket hva du mener, men jeg tror det er verre for oss enn for de). Derfor blir mitt forslag da: la valpen sovne i buret med døra igjen, lukk opp etter noen minutter. Valpen sover da på soverommet sammen med dere, Toiwo i resten av huset. I soveromsdøra setter du en kompostgrind, på den måten blir ikke Toiwo HELT stengt ute fra dere, valpen kan ikke plage han, og alle kan sove søtt hele natten. Dette, bortsett fra å sovne i bur, fungerte helt supert for oss da Aynï var valp. Klart, Tulla var snurt fordi HUN - verdens midtpunkt - ikke fikk sove på rommet med oss, men etter noen kvelder skjønte hun tegninga. Da var det nok verre for meg, som gjerne skulle ønsket at jeg hadde begge hundene i senga (Ayni lå forøvrig i en banankasse ved siden av senga og klarte ikke å komme oppi), men men. Som sagt; tror det er verre for dere at hundene ikke er på soverommet; Toiwo skjønner nok snart at det ikke nytter å syte. :) (Kompostgrinden i døren setter man innimellom den åpne døren og karmen, og på andre siden setter man en stol sånn at hunden ikke kan rive den ned.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...