Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

det er jeg enig i .... da kan man jo forestille seg en meget løpsglad hysky, eller liknende, som står på 7-8 kvadrat i ukesvis <_<

Eller en veldig intelligent og aktiv border collie/aussie/flatcoat/whatever som står i løpestreng hele dagen, og ligger i bur hele natten. Som familiehund, ikke brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
det er jeg enig i .... da kan man jo forestille seg en meget løpsglad hysky, eller liknende, som står på 7-8 kvadrat i ukesvis <_<

Ja nettopp.. dt er kanskje noen raser som ikke trenger like mye mosjon som en husky da.. men mosjon er noe alle trenger (også vi mennesker) :)

Det er jo mye arbeid å ha hund, men det bør man tenke på før man går å skaffer seg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp.. dt er kanskje noen raser som ikke trenger like mye mosjon som en husky da.. men mosjon er noe alle trenger (også vi mennesker) :o

Det er jo mye arbeid å ha hund, men det bør man tenke på før man går å skaffer seg en.

selvsagt er dette individuelt... :P . en pekingneser er jo noe mindre kravstor, og vil neppe trives ut i skogen i timesvis :) og jeg forstår jo det at det er perioder man har mindre aktive perioder. men da mener jeg at i disse periodene skal jo hundene ha noen form for mosjon/aktivisering. ikke bare være i hundegårdene sine dag ut og dag inn. dette mener jeg er dyreplageri(og igjen-dette gjelde de som lar bikkjene stå.....) i bunn og grunn synes jeg at hunder fortjener /trenger tur hver dag! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at det antageligvis ikke er lenge før noen står på døra vår med anklagende blikk. Vi har nemlig våre hunder ute i hundegård (og den er bare 19 kvm) hele dagen. Der står de hele formiddagen. Hver dag. en av dem må ligge i bur om den sover inne. Jeg er visst hundemishandler.

løspsglade huskyer skal ikke behøve å ha stor hundegård for å få løpt. De skal trenes/mosjoneres, og få tilfredsstilt behovet der. Når mine er i hundegårde sin, ligger de stort sett bare og hviler i husene sine. løpingen gjør de når de trenes. folk som har hundene ståeende i hundegård uten å i det hele tatt trene dem har jeg lite til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at det antageligvis ikke er lenge før noen står på døra vår med anklagende blikk. Vi har nemlig våre hunder ute i hundegård (og den er bare 19 kvm) hele dagen. Der står de hele formiddagen. Hver dag. en av dem må ligge i bur om den sover inne. Jeg er visst hundemishandler.

kommer vel an på om de får daglig mosjon det vel :ahappy: mine er i hundegård, og i bur de også innimellom :wacko: er ikke bur og hundegårdbruk som gjør at jeg reagerer, men mangel på daglig tur :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer vel an på om de får daglig mosjon det vel :ahappy: mine er i hundegård, og i bur de også innimellom :wacko: er ikke bur og hundegårdbruk som gjør at jeg reagerer, men mangel på daglig tur :ahappy:

nei, jeg har bare hundene mine stående der. til pynt. <_< (la til noe i innlegget mitt mens du svarte)

jeg bare si at det er litt "farlig" å anta at naboens hunder "bare står der". For alt man vet, kan det hende naboen trener disse til andre tider av døgnet (sledehunder trenes ofte nattestid om kjøreren bor i folketette områder (feks oslomarka)). Men jeg har ikke noe til overs for folk som bare "Har" hund. Dvs de som ikke aktiviserer dem. for å dra inn en annen hundegruppe: mange miniatyrhunder har det nok ikke så greit. De er liksom ikke "hunder", og kan skaffes selv om man ikke har tenkt å bruke så mye tid på hunden... og så har man så mange fine vesker, ryggesekker og bur, ja til og med vogner!, man kan putte hunden iom det passer best å holde den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg har bare hundene mine stående der. til pynt. <_< (la til noe i innlegget mitt mens du svarte)

jeg bare si at det er litt "farlig" å anta at naboens hunder "bare står der". For alt man vet, kan det hende naboen trener disse til andre tider av døgnet (sledehunder trenes ofte nattestid om kjøreren bor i folketette områder (feks oslomarka)). Men jeg har ikke noe til overs for folk som bare "Har" hund. Dvs de som ikke aktiviserer dem. mange miniatyrhunder har det nok ikke så greit. De er liksom ikke "hunder", og kan skaffes selv om man ikke har tenkt å bruke så mye tid på hunden... og så har man så mange fine vesker, ryggesekker og bur, ja til og med vogner!, man kan putte dem iom det passer best å holde den der.

enig. vet om flere oppdrettere og noen hundekjørere som trener om natten. og det er bra :ahappy: men de jeg snakker om VET jeg dessvere at ikke gjør det. hundene der er faktisk i hundegårdene/uteburene sine i uker/mnd, år etter år <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at hunden din er så spesiell at det er umulig å trene bort et "atferdsproblem" som det du beskriver hos Luna?

lurer jeg å på...

Hvordan de har det hjemme, veit jeg ingenting om. At 2nes hundehold er upåklagelig, er jeg sikker på. Det er heller ingen krise om noen i perioder må sette hunden sin i bur i noen timer i løpet av dagen, eller på kennel enten det er egen eller andres. Det som er skummelt, er at løsninger som har en umiddelbar effekt i form av å gjøre hundeholdet mer lettvint for oss, gjerne utvikler seg til å bli en vane. Vår atferd forsterkes jo også av ulike faktorer og vi gjør gjerne det som lønner seg i øyeblikket. Dermed glemmer vi å se det store bildet av hva som egentlig er det beste for vår hund og vårt hundehold. Klart en valp som stappes i et bur, pisser ikke overalt, gnager ikke på sko i gangen, biter ikke over nettledningen femten ganger, men er det et verdig valpeliv?

Det er nettopp det, at noen bruker bur av og til, ja ok. Jeg foretrekker å ikke bruke bur, men nå under løpetiden måtte jeg faktisk krype til korset og ta frem en gammel kasse :ahappy:

Vi har 6 hannhunder her og ei tispe i løpetid (mi) for at alle skal få kvalitetstid sammen med oss, så bytter vi på å ha dem på hunderommet og oppe i bur. Dette fungerer veldig fint, og de sitter ca 1 time hver. De får samme aktiviteten som vanlig, de gangene jeg har Betty ute av buret blir hun aktivisert på forskjellige måter, måtte det være lydighetstrening i hagen, lek, ringtrening... ting hun syns er gøy! Det samme blir gjort med hannhundene.

Nå er jeg heldig, for jeg kan sende Betty til mamma. Mot at vi passer Tjalfe for henne de dagene.... Dog syns mamma det er veldig deilig å ha sin egen hund hjemme (selfølgelig) og jeg har full forståelse for at hun vil bytte litt av og til. Nå reiser Betty til Mamma på onsdag igjen, så skal vi ha Tjalfe her til løpetiden er over.

Men pointet mitt er, noen ganger "må" du bruke bur, men du trenger jo ikke overdrive det for det om....

Er det virkelig noen som bryr seg om hva naboene tror eller synes? Så lenge ikke bikkjene mine er til sjenanse for dem, driter jeg i hva de måtte tro. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at jeg har gatas ubestridte drittbikkje, liksom. :rolleyes: Ikke har jeg hage å slippe hundene i, eller bil å frakte dem i, så vi går MYE i nærmiljøet. Tviler på at jeg får noen stjerne i nabolagets sladreprotokoll av den grunn.

Ja. Jeg bryr meg faktisk om hva naboene syns. Vi vurderte faktisk å flytte 3mnd etter at huset vårt var ferdig bygget. Fordi at naboene la seg opp i vårt hundehold, de så aldri at vi var på tur, at jeg trente lydighet hver dag i hagen, hadde eget agility sett, at vi reiste ut med ham på stranden hver dag, eller at han fikk sove i sengen min and so on. Det er ****** kjipt om du plutselig får en komentar slengt i trynet "jaja, jeg ser hunden din står mye i bånd ute" fordi hunden fikk lov å stå i bånd fremfor å ligge inni i kjempe varmt hus om sommeren, de så heller ikke at døren sto åpen slik at han hadde mulighet til å komme inn til oss på kjøkkenet (mamma BOR omtrent på kjøkkenet). Det er så lett å dømme folk ut i fra hva man "ser". Vi har naboer med jakthunder vi, jeg ser ALDRI at de er ute på tur med den, men jeg kan hørre at den står i bakhagen å gneldrer. Dog vet jeg at de aktiviserer den daglig, de bruker den til jakt, går i skauen og trener jakt hele året faktisk. De er med på forskjellige aktiviteter utenom jakt, så hunden har det på ingen måte vondt om den må stå i bakhagen et par timer om kvelden.

Jeg syns det blir for dumt å sitte å si at "de og de gjør det og det" for man skal ikke tro på alt man "ser"!

Jeg har faktisk hørt en gang at det instinktet til hunden er å gå i flokk for det gjorde de visst til vanlig før i tiden (når de var ville). Altså det var naturlig for dem å vandre hele dagen. Så å bare slippe bikkja i hagen eller noe, regnes ikke som nok mosjon for en hund.

Hvem har sagt at det å slippe hunden i hagen er mosjon?

Vi har en flokk med hunder her hjemme. Jeg har bodd hos mamma og de i julen, der hadde vi "bare" 3 hunder. Jeg merket klar forskjell på aktivitetsbehovet på Betty som er vandt til å leve i flokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at det å slippe hunden i hagen er mosjon?

Vi har en flokk med hunder her hjemme. Jeg har bodd hos mamma og de i julen, der hadde vi "bare" 3 hunder. Jeg merket klar forskjell på aktivitetsbehovet på Betty som er vandt til å leve i flokk.

Gjorde du det? Har alltid lurt på det nemlig; om hunder som er vant til å bo i flokk får noe særlig stimuli av det, eller om det blir som med andre ting de er vant til; at det ikke har så mye å si for om de blir slitne eller ikke. Ta en hund som er vant til å bo i et hus med flere barn i forhold til en hund som ikke er det. Hvis de to nå byttet sted å bo, ville sikkert den som ikke var vant til barn oppleve det å bo i en husholdning med barn som stimulerende. Men jeg trodde at den hunden som var vant til å bo med barn ikke fikk noe særlig ut av det, at det bare var slik verden var liksom..? Isj, får ikke til å forklare, håper du skjønner hva jeg mener. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT. Men noen jeg kjenner til holder på med hundekjøring. En bekjent av de igjen var i en ulykke hvor tilhengeren hvor hundene lå i ble slengt av veien og snurret rundt. En veterinær kom til stedet for å gå over alle hundene og sjekke de, han sa helt klar at dersom hundene hadde ligget en og en i de burene så hadde ingen av de overlevd. Men på grunn av at de lå flere i hvert bur ble ingen kastet rundt i burene, og dermed overlevde alle. Ett lykkelig resultat på en hendelse som kunne blitt tragisk.

Joda, jeg driver litt med hundekjøring selv. Da gamle naboen gjorde det og veninna til moren min driver med det.

Men mitt poeng var vell da at de har et pittelite hundehus, vell å merke for å holde varmen, og i tilleg har en meter med kjetting... Og det som en gang var en grønn og fin gressplen er ikke så grønn å fin mere.

De bor i sin egen møkk, eter i sin egen møkk og de sover faktisk der også. Og jeg vet og har sett at de fleste av hundene velger heller å sove utenfor huset enn å gå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at huskyene har små hus er bra. da blir det mindre å varme opp på kalde dager. det som er mindre bra er de bittesmå burene(også kalt hundegårder ) de står i ..... over laaaaaaaange tidsperioder. D E T er bekymringsverdig <_<

Forstår jo at husene er sånn for at det skal bli mindre å varme opp. Men nå tengte jeg på bevegelses areal, både utenpå og inni.

Ja, og tispene som får valper blir ofte plasert i hundegårer.

Til valpene er så store at de kan flyttes ut og få sine egne hus. Så inni det såkalte "buret" kan det bo 5-6 hunder i ganske lang tid.

Men der jeg holder til har vi valpe mor og valpene løs hele dagen, der løper de over hele eiendommen hele dagen, også setter vi dem inn om natten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg driver litt med hundekjøring selv. Da gamle naboen gjorde det og veninna til moren min driver med det.

Men mitt poeng var vell da at de har et pittelite hundehus, vell å merke for å holde varmen, og i tilleg har en meter med kjetting... Og det som en gang var en grønn og fin gressplen er ikke så grønn å fin mere.

De bor i sin egen møkk, eter i sin egen møkk og de sover faktisk der også. Og jeg vet og har sett at de fleste av hundene velger heller å sove utenfor huset enn å gå inn.

Vi gikk på tur i går, og gikk da forbi noen som har endel polarhunder til hundekjøring. De hundene vi så, lå i snøen utenfor husene sine, selv om det var ti minus eller kaldere. Kan jo tenkes at de ganske enkelt syns det er behagelig å ligge så kaldt - at temperaturen passer pelsen deres bedre, at det blir for varmt inni husene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du det? Har alltid lurt på det nemlig; om hunder som er vant til å bo i flokk får noe særlig stimuli av det, eller om det blir som med andre ting de er vant til; at det ikke har så mye å si for om de blir slitne eller ikke. Ta en hund som er vant til å bo i et hus med flere barn i forhold til en hund som ikke er det. Hvis de to nå byttet sted å bo, ville sikkert den som ikke var vant til barn oppleve det å bo i en husholdning med barn som stimulerende. Men jeg trodde at den hunden som var vant til å bo med barn ikke fikk noe særlig ut av det, at det bare var slik verden var liksom..? Isj, får ikke til å forklare, håper du skjønner hva jeg mener. :ahappy:

Jeg er ikke i tvil lenger jeg.. Jeg merker klart og tydelig at aktivitetsbehovet blir ganske mye større når hun ikke er i "flokk".

Det er klart at det å gå fra 13 til 3 hunder gjør ganske stor forskjell. Om vi hadde fjernet 3 hunder fra flokken tror jeg ikke det hadde gjort like stor forskjell på det. Men ja, jeg merket klar forskjell på henne. Hun fant på endel mer tull, fordi hun kjedet seg når valpen til Mamma og de ladet batteriene. Her er det sånn at det "alltid" er noen å leke med, eller springe i hagen sammen med :angry:

Jeg vet dette ikke er et tema, men jeg bare forteller det FØR det kommer opp.... for det hadde det sikkert gjort.

Hundene våre får tur HVER dag, hvor de får springe løse på stranden, de får ulike oppgaver å løse her hjemme, samt MASSE kvalitetstid sammen med oss. Vi bytter på å ha dem i sengen sammen med oss osv.

Alle hundene lever oppe sammen med oss på dagen, men sover i eget hunderom om natten :cheer: (de som ikke sover oppe, og dette blir byttet på!) De blir tatt opp i 8 tiden om morgenen og satt ned igjen i 12-1 tiden om kvelden :wub:

Vi bytter på å trene dem, slik at de som allerede kan det ikke skal føle seg glemt osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil lenger jeg.. Jeg merker klart og tydelig at aktivitetsbehovet blir ganske mye større når hun ikke er i "flokk".

Det er klart at det å gå fra 13 til 3 hunder gjør ganske stor forskjell. Om vi hadde fjernet 3 hunder fra flokken tror jeg ikke det hadde gjort like stor forskjell på det. Men ja, jeg merket klar forskjell på henne. Hun fant på endel mer tull, fordi hun kjedet seg når valpen til Mamma og de ladet batteriene. Her er det sånn at det "alltid" er noen å leke med, eller springe i hagen sammen med :)

Så de er veldig aktive innendørs da? Tror du effekten er den samme om flokken er veldig rolig innendørs og stort sett bare ligger og drar seg eller spiser? Jeg tenker i alle fall det at det må ha noe å gjøre med samhandling med andre hunder; så hvis alle er rolige og ligger i hver sin sofa/stol og sover, så får de mindre ut av det å være i flokk enn om de leker med hverandre og sånt innendørs.

Jeg vet dette ikke er et tema, men jeg bare forteller det FØR det kommer opp.... for det hadde det sikkert gjort.

Hundene våre får tur HVER dag, hvor de får springe løse på stranden, de får ulike oppgaver å løse her hjemme, samt MASSE kvalitetstid sammen med oss. Vi bytter på å ha dem i sengen sammen med oss osv.

Alle hundene lever oppe sammen med oss på dagen, men sover i eget hunderom om natten :) (de som ikke sover oppe, og dette blir byttet på!) De blir tatt opp i 8 tiden om morgenen og satt ned igjen i 12-1 tiden om kvelden ;)

Vi bytter på å trene dem, slik at de som allerede kan det ikke skal føle seg glemt osv...

Tviler ikke! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de er veldig aktive innendørs da? Tror du effekten er den samme om flokken er veldig rolig innendørs og stort sett bare ligger og drar seg eller spiser? Jeg tenker i alle fall det at det må ha noe å gjøre med samhandling med andre hunder; så hvis alle er rolige og ligger i hver sin sofa/stol og sover, så får de mindre ut av det å være i flokk enn om de leker med hverandre og sånt innendørs.

Najo, de herjer jo inne, men de er veldig aktive ute i hagen sammen. De ELSKER å springe mongo i hagen :)

Nei, tror ikke effekten er den samme om flokken slakke´rn. De snakker samme språk, vet hvordan de skal "slite" hverandre ut.... Vi har for tiden endel unghunder, de trenger jo litt mer morsjon en den eldre garde gjør.

Så det er ofte unghundene som leker, herjer og mosjonerer hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Najo, de herjer jo inne, men de er veldig aktive ute i hagen sammen. De ELSKER å springe mongo i hagen :)

Nei, tror ikke effekten er den samme om flokken slakke´rn. De snakker samme språk, vet hvordan de skal "slite" hverandre ut.... Vi har for tiden endel unghunder, de trenger jo litt mer morsjon en den eldre garde gjør.

Så det er ofte unghundene som leker, herjer og mosjonerer hverandre :)

Når det gjelder større hundeflokker har jeg bare erfaring med Aynïs oppdretters flokk, som består av ca 8 hunder, pluss minus. De er dønn rolige innendørs, de ligger og sover, de blir kastet ut i gården for å gjøre fra seg, og de våkner når de får mat. De er ute på to timers joggetur i skogen (løse) hver dag, så de får nok mosjon. Spørsmålet mitt er vel litt undrende; er raseforskjellene så store? Eller hva er grunnen til at cairn terrierne er så rolige innendørs mens DSG herjer og leker? Og for at det er sagt; flokken består av flere unghunder, og både unghunder og evt valper som skal bli igjen hos oppdretter bor inne, løse, med alle andre hundene. Hundene skilles kun ved løpetid, da har de et eget hunderom de bytter på å være på sammen med andre. Saken er jo at jeg ikke tror at størrelsen på flokken har noe å si for disse hundene; de samhandler jo kjempelite i forhold til hva deres hunder gjør. Men de er likevel fryktelig rolige innendørs. De endrer heller ikke oppførsel om noen av hundene er borte og flokken blir betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, jeg. De jobber, leker, mosjoneres ute og spiser, koser, sover inne. De stimuleres av meg og har en viss glede av hverandre, men jeg tror slett ikke de er avhengige av hverandre på noen som helst måte, egentlig. Egentlig tror jeg ikke de er så avhengige av meg heller, men vil tilpasse seg hvilken som helst flokk, bare deres daglige behov blir dekket. Er det tilløp til lek inne, er det egentlig et signal om at det er på tide med en tur. Ikke det at noen nekter dem å leke inne, men det er helt unaturlig. Ute bruker vi energi, hjemme samler vi den.

Springe mongo klarer mine hunder helt alene, de. Artig å ha noen å fly etter, eller bli flydd etter av, men slett ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, jeg. De jobber, leker, mosjoneres ute og spiser, koser, sover inne. De stimuleres av meg og har en viss glede av hverandre, men jeg tror slett ikke de er avhengige av hverandre på noen som helst måte, egentlig. Egentlig tror jeg ikke de er så avhengige av meg heller, men vil tilpasse seg hvilken som helst flokk, bare deres daglige behov blir dekket. Er det tilløp til lek inne, er det egentlig et signal om at det er på tide med en tur. Ikke det at noen nekter dem å leke inne, men det er helt unaturlig. Ute bruker vi energi, hjemme samler vi den.

Springe mongo klarer mine hunder helt alene, de. Artig å ha noen å fly etter, eller bli flydd etter av, men slett ikke nødvendig.

Sånn er det her også stort sett. Men mine har hatt perioder hvor de har lekt innendørs. Tror kanskje det hadde noe med Aynïs modning å gjøre; at Tulla lekte inn endel nyttige greier. Nå leker de veldig veldig sjelden innendørs. Ute er de aktive, og inne er de rolige; pusler med sitt, tygger på bein, sover, "krangler" om bein og leker (tror Tulla holder på å lære Aynï noen ting der også) og spiser. Eneste gangene de kan begynne å leke nå, er hvis de er så heldige å få sove i sengen med meg; da er de überhappy og bare måå herje litt i sengen før de roer seg, snåle hundene.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell i aktivititetsnivået inne har veldig veldig veldig mye med eieren å gjøre (for ikke å si ALT).

Før tillot jeg ALDRI lek innendørs, og hadde hunder som knapt rørte seg når de var inne - men var desto mere aktive ute. Nå de senere år har dette sklidd ut litt, så de får lov til å leke litt inne (ikke løpe - men dra- og brytekamper er i orden) - og hundene ER mere aktive innendørs nå enn den flokken jeg hadde for 8-10 år siden (selv om de er færre i antallet).

Så jeg tror at det er mulig med enhver rase å lære dem at de skal være rolige inne og herje ute - det er ikke noe unikt på den ene eller andre måten for verken DSG, cairn eller beardiser. Det er hvordan man legger opp sitt liv med hundene som eier.

Men helt hva dette har med burbruk å gjøre er jeg ikke sikker på, da.. Bortsett fra at det kanskje er enklere for eieren å putte inn aktive hunder i bur for egen del, mens avslappede hunder i større "flokk" kanskje velger å legge seg i buret selv..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk på tur i går, og gikk da forbi noen som har endel polarhunder til hundekjøring. De hundene vi så, lå i snøen utenfor husene sine, selv om det var ti minus eller kaldere. Kan jo tenkes at de ganske enkelt syns det er behagelig å ligge så kaldt - at temperaturen passer pelsen deres bedre, at det blir for varmt inni husene?

Det skal vi ikke se bort i fra, men dermed kan man også gjøre husene litt større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en veldig intelligent og aktiv border collie/aussie/flatcoat/whatever som står i løpestreng hele dagen, og ligger i bur hele natten. Som familiehund, ikke brukshund.

Jeg syntes at hunder som er avlet opp til å være bruks hund burde også få være det, og ikke familie hund fordi familien syntes den var fin. Da dem ikke får bli brukt til det de kom til verden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...