Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Mm, for du drar ikke alle som drar på utstilling over en kam nå, eller? Jeg har ikke bur i bilen, jeg drar ikke evig langt for å dra på utstilling, og om jeg gjør det, så er ikke det ofte. Jeg bruker ikke bilbur mellom øktene, det kan dog hende jeg bruker et vanlig tøybur, og det er bare hvis jeg gidder å drasse det med meg. Men joda, bur er bur.

Hehe, ser jeg skrev "de som er aktive....", kanskje du ikke er aktiv nok da vet du :P

Men seriøst, var dumt formulert av meg, er bare jeg som går ut i fra at "alle" bruker bur i bilen, beklager den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Det er vel pålagt med bur eller sele på hund i bil? Eller husker jeg feil nå?

Men det er jo i såfall av sikkerhetsmessige årsaker, ikke fordi man skal slippe hundehår i bilen eller fordi man skal slippe å trene hunden til å sitte i ro i bagasjerommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser jeg skrev "de som er aktive....", kanskje du ikke er aktiv nok da vet du :P

Men seriøst, var dumt formulert av meg, er bare jeg som går ut i fra at "alle" bruker bur i bilen, beklager den :P

Vel, hadde jeg hatt stor nok bil, så hadde jeg også hatt det. Men jeg har enten for liten bil, eller for store hunder, uansett må jeg vente til jeg har råd til ny bil, jeg gidder ikke skaffe meg nye hunder pga det, liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde jeg hatt stor nok bil, så hadde jeg også hatt det. Men jeg har enten for liten bil, eller for store hunder, uansett må jeg vente til jeg har råd til ny bil, jeg gidder ikke skaffe meg nye hunder pga det, liksom. :whistle:

Har vel strengt tatt satt småens komfort foran selve sikkerheten selv om han er i bur...de er noget store kan du si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hvis bur er bur må jeg bare få sagt at da bruker jeg bur på hundene min! :whistle:

Vi reiser ofte på utstillinger, får med oss de vi kan osv... og da har vi tøybur til hundene, i variert størrelse. Betty har et favoritt bur, så da får hun bruke det.

Vi har et bur til hver hund i stor størrelse.

Men ok.... da bruker jeg bur på hunden min, og det har jeg ikke tenkt å slutte med, for vi har alt fra 5-10 hunder med oss .... og jeg kan bare se for meg hvordan det hadde blitt dersom vi ikke hadde har bur de kunne ligge i *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P

Hunden min flytter seg flere ganger om natta. På kvelden legger hun seg som oftest ved bena mine, oppå bordet, eller på sofaen. Men når jeg våkner opp ligger hun som oftest alltid på hodet mitt/ved siden av hodet. Så jeg tror de liker å kunne velge hvor de vil ligge selv.

Haha, det hørtes ut som Tinka. Har henne også hodet mitt. Kanskje det er noe med rasen? :whistle: Neida, men hun flytter seg mye rundt og jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke skal få lov til det.

Og nå i juletiden har hun hatt litt problemer med å roe seg ned (ikke så lett med mange gjester bl.a. andre hunder). Men da har jeg bare satt henne på rommet mitt også leker hun litt for seg selv og sovner til slutt. Har som sagt bare puttet henne i bur de to dagene jeg var hos andre familier, men da lot jeg henne være så mye utafor buret som mulig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første innlegg i denne diskusjonen skrev jeg for to og et halvt år siden. Om det tar to og et halvt år til, kommer jeg aldri til å gi opp. Så lenge det finnes hundeeiere som putter hunden sin i bur som en del av den daglige rutinen, vil denne diskusjonen holdes i live mer eller mindre aktivt.

Nå er det vel litt flere enn bare en som har sluttet å bruke bur på den tiden denne diskusjonen har gått. Personen hadde sikkert helt fri vilje, klarte å resonere seg frem til dette helt på egenhånd, med bittelitt hjelp fra andre som satte det i perspektiv for personen, og personen klarte å TENKE helt selv.

Hvis det kan være en trøst / oppmuntring; jeg kommer ikke engang til å tenke tanken på å anskaffe et bur til valpen min etter å ha lest denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg og venninna mi har prøvd! :D

Vi har slike stor flykasser på rommet mitt, ferplast atlas 70. Vi la oss inni hvert sitt bur, og lukket døra. Morgenen etter skulle jeg strekke på beina, men de begynte å riste! :D Jeg var kjempestiv i knerne fordi de hadde vært krøket sammen hele natta :D

Hahha, det husker æ jo ! :D Hadde virkelig ont i hele meg dagen etter...

Misunner ikke hunder som må sove i for småe bur hele natten...

Tenk på husky hunder som har et hus som nesten er mindre enn seg selv ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på husky hunder som har et hus som nesten er mindre enn seg selv ! :wub:

litt OT. Men noen jeg kjenner til holder på med hundekjøring. En bekjent av de igjen var i en ulykke hvor tilhengeren hvor hundene lå i ble slengt av veien og snurret rundt. En veterinær kom til stedet for å gå over alle hundene og sjekke de, han sa helt klar at dersom hundene hadde ligget en og en i de burene så hadde ingen av de overlevd. Men på grunn av at de lå flere i hvert bur ble ingen kastet rundt i burene, og dermed overlevde alle. Ett lykkelig resultat på en hendelse som kunne blitt tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at noen tar til fornuften i hvert fall :icon_confused:

Jeg har også tatt til fornuften, og det er en god del flere i løpet av tråden som også har heldigvis! :icon_redface:

litt OT. Men noen jeg kjenner til holder på med hundekjøring. En bekjent av de igjen var i en ulykke hvor tilhengeren hvor hundene lå i ble slengt av veien og snurret rundt. En veterinær kom til stedet for å gå over alle hundene og sjekke de, han sa helt klar at dersom hundene hadde ligget en og en i de burene så hadde ingen av de overlevd. Men på grunn av at de lå flere i hvert bur ble ingen kastet rundt i burene, og dermed overlevde alle. Ett lykkelig resultat på en hendelse som kunne blitt tragisk.

Oppbevaring under transport skal ikke være så stort som et vanlig bur. Jo mindre plass, desto mindre plass å "fly rundt på" under en kollisjon. Skal man oppbevare en hund i bur hjemme av en eller annen grunn, kreves det HELT andre dimensjoner, og det kan ikke sammenlignes!

at huskyene har små hus er bra. da blir det mindre å varme opp på kalde dager. det som er mindre bra er de bittesmå burene(også kalt hundegårder ) de står i ..... over laaaaaaaange tidsperioder. D E T er bekymringsverdig <_<

Nå er det vel snakk om bur som hundene blir stengt inne i, ikke hundehus som de har mulighet til å gå ut av når de selv vil. At hundegårdene er små er som du sier en helt annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt til fornuften, og det er en god del flere i løpet av tråden som også har heldigvis! :icon_redface:

Oppbevaring under transport skal ikke være så stort som et vanlig bur. Jo mindre plass, desto mindre plass å "fly rundt på" under en kollisjon. Skal man oppbevare en hund i bur hjemme av en eller annen grunn, kreves det HELT andre dimensjoner, og det kan ikke sammenlignes!

Nå er det vel snakk om bur som hundene blir stengt inne i, ikke hundehus som de har mulighet til å gå ut av når de selv vil. At hundegårdene er små er som du sier en helt annen sak..

da missforstod jeg. trodde hun mente hundehusene :closedeyes: og ja hundegårdene er jo tragisk små. de er muligens innenfor "reglene", men hallo for et tragisk liv det er for dem å stå der uke etter uke, etter uke......GRUSOMT. da gir jeg blanke **** i om de har løpt etpar lange turer med slede i løpet av vinteren :icon_confused: blir framdeles maaaaaange dager og netter med trist og kjedelig liv. huff, dette er noe jeg synes er ille...... edit- jeg mener at disse type hunder, bør ha daglig mosjon, stimuli-på lik linje med andre hunder, hvis ikke mer. de er arbeidsmaskiner, og fortjener bedre enn å stå der fordi det er for lite snø, eller andre dårlige unnskyldninger. man mååå ikke ha 20-30 bikkjer for å kjøre et 8 spann <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi først snakke om det så må jeg jo si at jeg synes synd på ALLE hunder som lever et sånt liv jeg da... Altså som står bundet ute eller i hundegård størsteparten av livet. Nå kan ikke jeg så mye om sledehunder, men vil vel tro at de ofte blir brukt en del mer enn bare "et par lange turer med slede iløpet av vinteren"? Men kjenner iallefall til en god del jakthunder som bor i hundegård hele året, bortsett fra under jakten. I ukene før blir de trent opp så de kan tåle alle timene i skogen under jakten og så når jakten er over så blir de igjen plassert i hundegård... Dette er tilnærmet dyremishandling i mine øyne, kan knappest forestille meg hvordan dette må føles for hundene! Og jeg sier altså ikke at alle gjør det sånn, men kjenner personlig til flere (og har gjennom åra kjent mange fler) som gjør det sånn...

I mine øyne er dette mye verre enn å sette en hund i bur mens man er på jobb eller på natta... (Og nei, bruker ikke bur selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi først snakke om det så må jeg jo si at jeg synes synd på ALLE hunder som lever et sånt liv jeg da... Altså som står bundet ute eller i hundegård størsteparten av livet. Nå kan ikke jeg så mye om sledehunder, men vil vel tro at de ofte blir brukt en del mer enn bare "et par lange turer med slede iløpet av vinteren"? Men kjenner iallefall til en god del jakthunder som bor i hundegård hele året, bortsett fra under jakten. I ukene før blir de trent opp så de kan tåle alle timene i skogen under jakten og så når jakten er over så blir de igjen plassert i hundegård... Dette er tilnærmet dyremishandling i mine øyne, kan knappest forestille meg hvordan dette må føles for hundene! Og jeg sier altså ikke at alle gjør det sånn, men kjenner personlig til flere (og har gjennom åra kjent mange fler) som gjør det sånn...

I mine øyne er dette mye verre enn å sette en hund i bur mens man er på jobb eller på natta... (Og nei, bruker ikke bur selv)

er dessverre mange trekkhunder som står store deler av året i kjetting el hundegård.... har hatt polarhund i 18 år, og sett mye av det.(er den grunn til at jeg sluttet i det miljøet) de blir trent i en periode (noen) så er det stille igjen. dette er helt forkastelig. vet av erfaring hvor aktive og turglade /krevende de er. folk har altfor mange , og da er det vanskelg å rekke over alle. men da er det da bare å ha færre. og heller gi de man har et verdig liv med mye og regelmessig mosjon. selvsagt trenger konkurransehunder pause, men mange har dem kun til hobby, og et løp i ny og ne. da er det grusomt hvor mye disse faktisk står i ro. etter de er pansjonert(8-9 År) er det lite som skjer(enda mindre....) det værste er at dette er akseptert. burde vært en viss form for kontroll/tilsyn. disse dyrene lider :closedeyes: dette er ikke GREIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dessverre mange trekkhunder som står store deler av året i kjetting el hundegård.... har hatt polarhund i 18 år, og sett mye av det.(er den grunn til at jeg sluttet i det miljøet) de blir trent i en periode (noen) så er det stille igjen. dette er helt forkastelig. vet av erfaring hvor aktive og turglade /krevende de er. folk har altfor mange , og da er det vanskelg å rekke over alle. men da er det da bare å ha færre. og heller gi de man har et verdig liv med mye og regelmessig mosjon. selvsagt trenger konkurransehunder pause, men mange har dem kun til hobby, og et løp i ny og ne. da er det grusomt hvor mye disse faktisk står i ro. etter de er pansjonert(8-9 År) er det lite som skjer(enda mindre....) det værste er at dette er akseptert. burde vært en viss form for kontroll/tilsyn. disse dyrene lider :closedeyes: dette er ikke GREIT

Ja, om det er måten de holdes på så er det akkurat like ille som jakthundene jeg snakket om.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette synes jeg er skrekkelig rart - for nå kjenner jeg etterhvert veldig mange som driver med hundekjøring, og da snakker vi om mer enn en to tre stykker - men mer sånn tosifrede tall - og samtlige av de jeg kjenner trener hunder HVER DAG sommer som vinter - og da mener jeg HVER DAG - eller skal jeg kanskje si - hver natt - om du f.eks. tar deg en tur opp i Østmarka etter 22:00 - 22:30 en kveld - så kan jeg love deg at du møter mer enn en gal mann med 100 bikkjer spent foran firhjuling, sacco eller annen morro - da er de ute alle som en og det kryr av glade trekkhunder rundt hele marka.

På dagen står en del av disse hundene enten i små løpegårder, eller på kjetting - og reglene er klare på hvor store gardene skal være pr. hund, hvordan husene skal være og hvor lang kjettingen skal være - i en del tilfeller får man unntak fra regelen om lengde på kjetting, men det forutsetter da at hunden får løpe fritt eller blir trent hver dag.

Og dyrevernet har flere kontroller med trekkhundmiljøet hvert år - og de er nøye.

...og for oss som har sett mer enn en trekkhund så er det liksom ikke mangelen på plass for hunden som slår en når man ser de - det er hvor avslappet de er når det ikke skjer noe. De sover de når de ikke trener og det skal en god trekkhund gjøre - og da trenger den ikke så veldig mange kvadratmeter med hundegård egentlig.

Nei - trekkhunder får ikke sove i sofaen osv. - men jeg tror allikevel at flere av de lever langt mer aktive liv enn mange vanlige familiehunder. Og de jeg kjenner til har det i alle fall ikke vondt hverken på den ene eller den andre måten - tvert imot, de blir tatt godt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på denne siste, de miljøene jeg har vært borti ifht trekkhund, har brukt hundene sine MYE. Og trent dem med 4hjuling/saccovogn på sommersføre, og med 4hjuling eller slede på vinterføre. Uansett antall og type hund. men, kanskje jeg bare har vært heldig med hvem jeg har vært i kontakt med.

Klart det kan se ille ut, om man ser bikkjene står på samma plassen dag ut og dag inn, men man ser dem jo tross alt ikke hele døgnet, og mange trener slike bikkjer på kvelden, for da er det ikke så mye folk ute med løsbikkjer o.l.

Og ang jakthunder, så ser jeg nesten daglig naboen her er ute og trener bikkjene sine, elgbikkjer. Han kjører 4hjuling, med sønnen foran seg, og bikkjene pent på siden, laaange turer i skogen. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også det er helt forferdelig. Kjenner noen som har det sånn, jeg brukte å dra dit og aktivisere hundene dems. De hadde elghund(er) og border collie(er). :icon_confused:

Dette synes jeg er skrekkelig rart - for nå kjenner jeg etterhvert veldig mange som driver med hundekjøring, og da snakker vi om mer enn en to tre stykker - men mer sånn tosifrede tall - og samtlige av de jeg kjenner trener hunder HVER DAG sommer som vinter - og da mener jeg HVER DAG - eller skal jeg kanskje si - hver natt - om du f.eks. tar deg en tur opp i Østmarka etter 22:00 - 22:30 en kveld - så kan jeg love deg at du møter mer enn en gal mann med 100 bikkjer spent foran firhjuling, sacco eller annen morro - da er de ute alle som en og det kryr av glade trekkhunder rundt hele marka.

På dagen står en del av disse hundene enten i små løpegårder, eller på kjetting - og reglene er klare på hvor store gardene skal være pr. hund, hvordan husene skal være og hvor lang kjettingen skal være - i en del tilfeller får man unntak fra regelen om lengde på kjetting, men det forutsetter da at hunden får løpe fritt eller blir trent hver dag.

Og dyrevernet har flere kontroller med trekkhundmiljøet hvert år - og de er nøye.

...og for oss som har sett mer enn en trekkhund så er det liksom ikke mangelen på plass for hunden som slår en når man ser de - det er hvor avslappet de er når det ikke skjer noe. De sover de når de ikke trener og det skal en god trekkhund gjøre - og da trenger den ikke så veldig mange kvadratmeter med hundegård egentlig.

Nei - trekkhunder får ikke sove i sofaen osv. - men jeg tror allikevel at flere av de lever langt mer aktive liv enn mange vanlige familiehunder. Og de jeg kjenner til har det i alle fall ikke vondt hverken på den ene eller den andre måten - tvert imot, de blir tatt godt vare på.

Jepp, mange trekkhunder har det godt. De fleste her i området faktisk. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, glemte å si ang jakthund. Jeg pleide å gå tur med en finsk spets, der jeg ble kjent med eierne når jeg solgte avisen.

Han sto ute, hadde en fin liten hundegård, og et relativt stort rom med noe varme inne i garasjen. Han bodde ute fordi han ikke trivdes inne. Han tassa kanskje inn en runde, hilsa på alle, og så sto han ved døren og maaaste, han skulle ut igjen i hundegården sin. Ble rett og slett for varmt for ham. Eneste var på sommeren, da kunne han finne seg i å være inne en stund, for da var det nesten kjøligere inne, men ikke på natta, da begynte han å hyle ved døra om kvelden..

Han ble aktivisert mye, jeg fikk gå tur med ham og også gå på kurs med ham(sånne åpne kurskvelder hos Hamar og Omegn Hundeklubb), reise til byen med ham, egentlig det meste jeg hadde lyst til å ta ham med på, og de gikk også mye med ham selv, lange turer i skog og mark. :icon_confused: En flott liten hund, og flotte hundemennesker som hadde ham. Må si jeg virkelig lærte mye av de folka der, jeg skulle egentlig ha takket dem for det. :icon_redface:

Men, han ble ofte gått tur med tiiiidlig om morgenen, eller litt utpå kvelden. Så for mange så det sikkert ut som om han bare sto i hundegården hele tiden. Og når jeg var ute og gikk med ham, kunne det jo like gjerne se ut som om han gikk inn og la seg. :icon_redface: Det er ikke alltid så godt å vite hvordan folk behandler hundene sine, uten å kjenne folka og høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, glemte å si ang jakthund. Jeg pleide å gå tur med en finsk spets, der jeg ble kjent med eierne når jeg solgte avisen.

Han sto ute, hadde en fin liten hundegård, og et relativt stort rom med noe varme inne i garasjen. Han bodde ute fordi han ikke trivdes inne. Han tassa kanskje inn en runde, hilsa på alle, og så sto han ved døren og maaaste, han skulle ut igjen i hundegården sin. Ble rett og slett for varmt for ham. Eneste var på sommeren, da kunne han finne seg i å være inne en stund, for da var det nesten kjøligere inne, men ikke på natta, da begynte han å hyle ved døra om kvelden..

Han ble aktivisert mye, jeg fikk gå tur med ham og også gå på kurs med ham(sånne åpne kurskvelder hos Hamar og Omegn Hundeklubb), reise til byen med ham, egentlig det meste jeg hadde lyst til å ta ham med på, og de gikk også mye med ham selv, lange turer i skog og mark. :icon_confused: En flott liten hund, og flotte hundemennesker som hadde ham. Må si jeg virkelig lærte mye av de folka der, jeg skulle egentlig ha takket dem for det. :icon_redface:

Men, han ble ofte gått tur med tiiiidlig om morgenen, eller litt utpå kvelden. Så for mange så det sikkert ut som om han bare sto i hundegården hele tiden. Og når jeg var ute og gikk med ham, kunne det jo like gjerne se ut som om han gikk inn og la seg. :lol: Det er ikke alltid så godt å vite hvordan folk behandler hundene sine, uten å kjenne folka og høre hva de sier.

Hørtes ut som den hunden hadde det veldig godt! :icon_redface:

De jeg kjenner har (hadde) 3 hunder i en liten hundegård. De sto ute HELE året. De hadde et lite uisolert hundehus, ett slik som er bygget for en hund, men som har en gang. Innerst kunne en jaamthund krøke seg sammen, samme i "gangen". De hadde 3 hunder der! :shocked: Elghunden(e) var aktive om høsten, da ble de plutsellig dratt ut på jakt i noen uker. Ellers bodde de i hundegård. BCene gjetet sau noen ganger, ellers var de i hundegården. Hundene fikk en kaffekopp med mat en gang daglig. De gikk på RC høy energi (4300?)... De var i godt hold, men ikke særlig muskelsatte... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke at alle trekkhunder har det sånn..... men jeg kjenner folk som har hund på den måten, og trolig synes det er helt ok... jakthunder også(vokst opp i holmenkollåsen, hvor det er jakthunder i annenhvert hus) jeg snakker selvsagt ikke om de som ivaretar hundenes interesser og behov-men de som IKKE gjør det <_< og nei, jeg synes ikke det er ok at hunder står dagesvis/ukesvis i hundegård uten mosjon. trekkhunder, jakthunder el andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthunden til mamma og pappa blir brukt hver dag, hele året rundt. Ja ok, det blir kanskje flere lengre turer i tidene før jakten, men da minker det litt på lydighetstrening som er noe han brukes til utenom jaktsesongene.

For å si det sånn så er det en familie/jakthund og hjemme er han en skikkelig kosegutt (altså ikke en slappfisk men aktiv familiehund) og på jakt er han bare instinkter (omtrent). Og ang. bur så er han i bur når han flyr, på hoteller som krever det (ehm egentlig så gjør vi ikke det heller) og i bilen. Ellers går han nøyaktig hvor han vil og sover hvor han vil (bortsett fra den fine sofaen til mamma da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...