Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Nå har jeg hoppet over ca 10 sider, beklager. Men, jeg har et spørsmål. Og jeg vil veldig gjerne ha saklige svar på det, da jeg vil prøve å overtale noen andre til å slutte med bur, og da må jeg ha saklige, velformulerte argumenter.

Det er en familie jeg kjenner, som har en valp nå. De har vært på kurs med en dame, som har anbefalt dem å bruke bur om natten, for at valpen skal få slappe av og sove.

Han blir lagt i buret om kvelden, ca 10, med et lite teppe over. Han er veldig liten, så bunnen av buret er vel ca 3 ganger hans størrelse eller noe sånt, han har god plass. Begrunnelsen til burbruk, er at det er en del trafikk på kjøkkenet, så for at han skal få slappe av, og ikke stresse seg opp hver gang det kommer noen på kjøkkenet(om natta) så ligger han i bur.

Han er veldig rolig og fin i buret, har jeg sett når jeg har vært der på kveld/natt, han ligger og sover, og blir ikke forstyrret av at vi kommer(dette når døren er lukket). Når burdøren er åpen derimot, kommer han sprettende og vil hilse, og kan gjerne finne på å tisse litt på teppet i gangen i samme slengen hvis man ikke er rask nok til å ta ham med ut. Dette er ikke et problem når burdøren er lukket, da girer han seg ikke opp.

Så for disse menneskene og hunden, fungerer buret veldig fint, da han roer seg fort, og ikke blir uroet av at det tråkker folk i huset etter at man egentlig har lagt seg.

Så hvordan skal jeg da, på en god og velbegrunnet måte, kunne få dem til å tenke over burbruket sitt på en annen måte? Er vanskelig å argumentere med at 'det er ikke bra for bikkja' når han ligger og sover som en engel i buret ved siden av oss som snakker sammen.

Edit: omfomulerte og la til litt, og så måtte jeg legge til at damen de har vært på kurs med, har sagt at hunden skal ha det slik HELE livet, slik at den alltid har buret å se på som et trygt sted å slappe av i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Men se der ser du jo!

Hvem skulle jeg omplassert a til? Hvorfor skulle vi gått igjennom den smerta? Når det egentlig bare var et lite filleproblem? Jeg tør faktisk si at vi måtte omplassert bikkja, til tross for at det aldri var et tema i "virkeligheten".

Du er flink til å unngå spørsmål, gitt. Bare synd at vi gjennomskuer det.

Det jeg spurte om var hvorfor du mener at noen andre hadde klart å takle henne uten bur, hvis ikke du klarte det? Og nå er problemet egentlig bare et filleproblem? Jeg trodde du var redd for at hun kunne skade seg selv pga sine orale behov jeg.

Du kjenner sikkert godt til "hvis bikkja gjør det en gang, så kan den det for alltid".(...) Hadde hun sett muligheten til å gnage på gulvet en gang, så så hun det for likt å gjøre det hundre ganger til. Da var problemets fundament satt grundig ned i bakken. Via buret fikk jeg stoppet slike "grensekryssinger" i nattens mulm og mørke, samtidig som jeg fikk stoppet egen vektnedgang, og jeg fikk bedret min mentale helse (som mildt sagt var ****** på bærtur) av vanvittig søvnmangel sammens med mangel på tid til egenpleie blandet inn i den generelle slitsomheta som det jo faktisk er å ha valp.

Mener du virkelig at hunden din er så spesiell at det er umulig å trene bort et "atferdsproblem" som det du beskriver hos Luna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hoppet over ca 10 sider, beklager. Men, jeg har et spørsmål. Og jeg vil veldig gjerne ha saklige svar på det, da jeg vil prøve å overtale noen andre til å slutte med bur, og da må jeg ha saklige, velformulerte argumenter.

Det er en familie jeg kjenner, som har en valp nå. De har vært på kurs med en dame, som har anbefalt dem å bruke bur om natten, for at valpen skal få slappe av og sove.

Han blir lagt i buret om kvelden, ca 10, med et lite teppe over. Han er veldig liten, så bunnen av buret er vel ca 3 ganger hans størrelse eller noe sånt, han har god plass. Begrunnelsen til burbruk, er at det er en del trafikk på kjøkkenet, så for at han skal få slappe av, og ikke stresse seg opp hver gang det kommer noen på kjøkkenet(om natta) så ligger han i bur.

Han er veldig rolig og fin i buret, har jeg sett når jeg har vært der på kveld/natt, han ligger og sover, og blir ikke forstyrret av at vi kommer(dette når døren er lukket). Når burdøren er åpen derimot, kommer han sprettende og vil hilse, og kan gjerne finne på å tisse litt på teppet i gangen i samme slengen hvis man ikke er rask nok til å ta ham med ut. Dette er ikke et problem når burdøren er lukket, da girer han seg ikke opp.

Så for disse menneskene og hunden, fungerer buret veldig fint, da han roer seg fort, og ikke blir uroet av at det tråkker folk i huset etter at man egentlig har lagt seg.

Så hvordan skal jeg da, på en god og velbegrunnet måte, kunne få dem til å tenke over burbruket sitt på en annen måte? Er vanskelig å argumentere med at 'det er ikke bra for bikkja' når han ligger og sover som en engel i buret ved siden av oss som snakker sammen.

Edit: omfomulerte og la til litt, og så måtte jeg legge til at damen de har vært på kurs med, har sagt at hunden skal ha det slik HELE livet, slik at den alltid har buret å se på som et trygt sted å slappe av i.

Du kan jo begynne med å be de lese gjennom tråden her. Finner de ikke nok argumenter mot burbruken de planlegger her,så har de rett og slett et sympati-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slik jeg fikk det beskrevet av noen som har peil.

Men altså, en atferd er jo noe man gjør, en måte å te seg ad på, en måte å oppføre seg på. Så om hunden gjør noe rart, er det jo en atferd, akkurat som om hunden setter seg, reiser seg, går eller løper, så er det også en atferd.

Men, om det ikke er et atferdsproblem eller en atferd, hva er det da? *nysgjerrig* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å be de lese gjennom tråden her. Finner de ikke nok argumenter mot burbruken de planlegger her,så har de rett og slett et sympati-problem.

Poenget er, at denne tråden er på over 100 sider nå. I tillegg, så tror jeg ikke de ser seg interessert i å lese en tråd om burbruk på nettet, når de jo 'VET' at det de gjør er riktig for hunden sin, for nr.1, så sier kurslederen på valpekurset deres det, nr.2, så fungerer det jo(tydeligvis) til det de vil. Hvilke argumenter bør jeg bruke for å 'skremme' dem til å lese tråden? *oppgitt* Jeg har prøvd å diskutere det litt, men, jeg blir bare avfeid, + at jeg vil ikke diskutere på høyt nivå med foreldrene til en jeg er rimelig betatt av de første gangene jeg møter dem.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er, at denne tråden er på over 100 sider nå. I tillegg, så tror jeg ikke de ser seg interessert i å lese en tråd om burbruk på nettet, når de jo 'VET' at det de gjør er riktig for hunden sin, for nr.1, så sier kurslederen på valpekurset deres det, nr.2, så fungerer det jo(tydeligvis) til det de vil. Hvilke argumenter bør jeg bruke for å 'skremme' dem til å lese tråden? *oppgitt* Jeg har prøvd å diskutere det litt, men, jeg blir bare avfeid, + at jeg vil ikke diskutere på høyt nivå med foreldrene til en jeg er rimelig betatt av de første gangene jeg møter dem.. :P

Jeg ville poengtert at det er bedre for hunden å lære seg og slappe av uten å være innesperret. Slik vil den kunne slappe av alle steder og i de aller fleste situasjoner uten at de er avhengige av å putte ham i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er noe dritt. Skulle likt å se disse burelskerne sove i et bur de ikke engang fikk strekt seg ut i hver eneste natt og mange timer hver dag... Jeg bruker bur i bil og på treninger/kurs, men det er en nødvendighet, det er da ikke nødvendig for hunden å bli plassert i bur i sitt eget hjem. Så hvorfor bruker så mange bur da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya87: Har de forsøkt uten bur? Det kan gjerne ta litt tid i begynnelsen, men jeg regner med at siden valpen klarer å slappe av i buret til tross for romstering på kjøkkenet, så kan den fint lære seg å slappe av uten. Jeg ville ha forsøkt å overse valpens romstering og stressing, da får den selv tid til å avreagere og lærer å slappe av på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville poengtert at det er bedre for hunden å lære seg og slappe av uten å være innesperret. Slik vil den kunne slappe av alle steder og i de aller fleste situasjoner uten at de er avhengige av å putte ham i bur.

Takk! Skal prøve! :P

Bur er noe dritt. Skulle likt å se disse burelskerne sove i et bur de ikke engang fikk strekt seg ut i hver eneste natt og mange timer hver dag... Jeg bruker bur i bil og på treninger/kurs, men det er en nødvendighet, det er da ikke nødvendig for hunden å bli plassert i bur i sitt eget hjem. Så hvorfor bruker så mange bur da??

Hva med de hundene som har goood plass i buret til både å gå rundt, snu seg, ligge på alle mulige måter uten å touche en vegg, er det ok? :P Da ifht på natten, ikke på dagen.

Roya87: Har de forsøkt uten bur? Det kan gjerne ta litt tid i begynnelsen, men jeg regner med at siden valpen klarer å slappe av i buret til tross for romstering på kjøkkenet, så kan den fint lære seg å slappe av uten. Jeg ville ha forsøkt å overse valpens romstering og stressing, da får den selv tid til å avreagere og lærer å slappe av på egenhånd.

Nei, jeg tror ikke de har prøvd uten bur, da det var så og si det første de fikk beskjed om på valpekurs(i følge 'mor i huset'). Han er snart 3 mnd nå, og de gangene jeg har vært der på kveld/natt nå, så er det 1 gang han har vært løs på kjøkkenet når vi kom, da kom han springende som en tulling, skulle ikke sove han, nei! Men når vi kommer og han ligger i bur, så leer han knapt på en øreflipp. Er godt mulig han fort hadde roet seg da, og hadde det vært min hund, hadde det ikke vært spørsmål en gang, jeg ser lett hvordan man kan få ham til å slappe av uten å sperre ham inne i buret, men jeg må bare få forklart eierne det. Jeg tror jeg skal gi dem linken til denne tråden, så kan de få kikke litt i den om de vil. Så får jeg oppdatere meg mer på de negative sidene ved burbruk.

Kan noen gi meg noen konkrete eksempler på det som er negativt med burbruk? Hvordan går det ut over hunden? Fint å ha konkrete eksempler på det. Greit nok at de positive sidene er at han lærer å avreagere fortere i alle situasjoner, og at han lærer seg å slappe av uten å være i bur, men det er lettere å overtale folk ved å vise til de negative sidene ved det de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de hundene som har goood plass i buret til både å gå rundt, snu seg, ligge på alle mulige måter uten å touche en vegg, er det ok? :P Da ifht på natten, ikke på dagen.

Hunden har vel ikke så store muligheter for å regulere temperatur selv om den ikke er borti en eneste burvegg? Tenk deg selv å ikke ha mulighet til å ta av eller på dyne om det blir for varmt eller for kaldr selv. Sikkert ikke så behagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg og venninna mi har prøvd! :P

Vi har slike stor flykasser på rommet mitt, ferplast atlas 70. Vi la oss inni hvert sitt bur, og lukket døra. Morgenen etter skulle jeg strekke på beina, men de begynte å riste! :P Jeg var kjempestiv i knerne fordi de hadde vært krøket sammen hele natta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P

Hunden min flytter seg flere ganger om natta. På kvelden legger hun seg som oftest ved bena mine, oppå bordet, eller på sofaen. Men når jeg våkner opp ligger hun som oftest alltid på hodet mitt/ved siden av hodet. Så jeg tror de liker å kunne velge hvor de vil ligge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt uttrykket å feie for egen dør? Dere "hardcore burforkjempere" er ikke akkurat bedre når det kommer til å skjære alle under samme kam..

Og om vi tar litt hardt i innimellom så er uansett formålet vårt med den diskusjonen her et burfritt og sunt hundehold. Hva er egentlig galt med det? Burde ikke det være målet deres også, selv om det kan bety timesvis med trening, kontra timesvis i bur?

Så hva er egentlig formålet deres med denne diskusjonen? Forsvare deres egen inkompetanse/latskap? (Unnskyld ordbruket, men hva skal man ellers kalle det, når man MÅ ty til bur som en del av hverdagen for at dagene skal gå rundt(?))

Et lekkert bevis på at ordet BUR får enkelte til å ta helt av.

Nå får du trekke pusten bittelitt..... jeg bruker ikke engang bur..

Det vil si, jeg brukte det en periode på en labrdorvalp jeg hadde (som en del av ro-treninga) og èn uke i sommer på campingferie hvor Toiwo på 4 mnd sov noen timer i bur på ettermiddagen/kvelden, på utsiden av campingvogna. Da mistenkte vi kennelhoste på valpis så han måtte bla skjermes pga det.

Vet du, Birte, de som driver aktivt med utstilling/trening har hundene sine flere timer i bur enn hva jeg noen gang har hatt, men det blir kanskje noe heeeelt annet og mye bedre for hundene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du trekke pusten bittelitt..... jeg bruker ikke engang bur..

Det vil si, jeg brukte det en periode på en labrdorvalp jeg hadde (som en del av ro-treninga) og èn uke i sommer på campingferie hvor Toiwo på 4 mnd sov noen timer i bur på ettermiddagen/kvelden, på utsiden av campingvogna. Da mistenkte vi kennelhoste på valpis så han måtte bla skjermes pga det.

Hvor har jeg sagt at det er noe som helst galt i det?

Det jeg ville fram til med første delen av det innlegget, og som du ga et fint eksempel på her, var at de som bruker bur sier at vi burmotstandere skjærer alle burfans under samme kam, men det er ikke akkurat bedre andre veien. For som den hardcore burmotstanderen jeg er, så må jo jeg mene at man er akkurat like ille om man bruker bur for å skjerme mot sykdom, som om man bruker det dag ut og dag inn...

Det mener jeg altså ikke, for å ha det på det klare..

Jeg skrev f.eks dette;

men hva skal man ellers kalle det, når man MÅ ty til bur som en del av hverdagen for at dagene skal gå rundt(?))

ergo, jeg snakket tydeligvis ikke om deg og ditt burbruk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, alle som er på utstilling og trening har bur. :P

Vil tro de har bur i bilen og at det reises x antall timer x antall ganger i året for å delta på ulike arrangement? Er heller ikke veldig uvanlig at man legger hunden(e) i bilburet mellom øktene. Og strengt tatt, bur er vel bur?

Hvor har jeg sagt at det er noe som helst galt i det?

Det jeg ville fram til med første delen av det innlegget, og som du ga et fint eksempel på her, var at de som bruker bur sier at vi burmotstandere skjærer alle burfans under samme kam, men det er ikke akkurat bedre andre veien. For som den hardcore burmotstanderen jeg er, så må jo jeg mene at man er akkurat like ille om man bruker bur for å skjerme mot sykdom, som om man bruker det dag ut og dag inn...

Det mener jeg altså ikke, for å ha det på det klare..

Jeg skrev f.eks dette;

ergo, jeg snakket tydeligvis ikke om deg og ditt burbruk :P

:P Fort gjort å misforstå den gitt, siden du faktis quotet meg..... har sagt det flere ganger i denne diskusjonen at jeg er i mot overdreven bruk, men ikke ligger søvnløs om bur brukes i en periode mens det jobbes med ting.

Allikevel er jeg, i følge deg, en hardcore burforkjemper...

For meg er det liten forskjell på å bruke bur i feks ro-trening som det å binde hunden inne. Må da kunne gå ann å puste med magen selv om bur nevnes, i stedet for å ta helt av, slik som feks du gjør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birte og Landy, der fikk jeg svaret på mitt forhold til burbruk! Takk skal dere ha! :P

Jeg vil ikke ha et hundehold der jeg må ty til burbruk for å få hverdagen til å gå rundt. Men jeg vil ha mulighet til å bruke bur i de sammenhenger der jeg ser det hensiktsmessig( hva som er hensiktsmessig burbruk kan jo diskuteres i det vide og brede), og kun der JEG personlig ser det som 100% nødvendig for meg og min(e) hund(er).

Dette vil jo da per i dag ikke inkludere folk på besøk, hund i løpetid, hund med gnagebehov, hund som tisser inne, hund som jager katter, hund som bråker, hund som ikke fungerer i husholdet osv, for alt dette er ting man kan finne andre løsninger på.

Jeg må også si at denne tråden, og 'burmotstandere' har hjulpet meg veldig med mitt syn på bur, neste løpetid havner Roya IKKE i buret, om enn jeg må vaske litt mer i gangen/på badet. :P (for det burde jeg faktisk regne med når jeg skaffer meg hund)

Per i dag, så vil det kun bli burbruk ifht å lære nye valpen(som kommer seinvinters) å kunne slappe av i bur, i forbindelse med utstilling. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Fort gjort å misforstå den gitt, siden du faktis quotet meg..... har sagt det flere ganger i denne diskusjonen at jeg er i mot overdreven bruk, men ikke ligger søvnløs om bur brukes i en periode mens det jobbes med ting.

Allikevel er jeg, i følge deg, en hardcore burforkjemper...

Jeg skrev jo nettopp at jeg tydeligvis ikke snakket om deg og ditt burbruk i det forrige innlegget mitt. Nå får du trekke pusten her, og lese hva folk faktisk skriver.

Jeg driver ikke å sjekker opp alt folk jeg quoter har sagt tidligere og hva de mener og ikke mener, før jeg kommenterer det de sist sa. Jeg fikk inntrykk av at du var en av de som brukte bur daglig, men det var tydeligvis en misforståelse, akkurat som du har misforstått meg nå.. Hvis du hadde lest innlegget mitt ordentlig, og ikke automatisk gått til den konklusjon at jeg angrep deg, så hadde du nok sett at jeg ikke snakket om deg, så kunne du oppklart det ved en så enkel setning som f.eks "tror du har misforstått litt, jeg bruker ikke bur daglig"..

Må da kunne gå ann å puste med magen selv om bur nevnes, i stedet for å ta helt av, slik som feks du gjør ?

jeg puster utmerket, takk:) ser ikke helt hvor jeg har "tatt helt av", men okei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de har bur i bilen og at det reises x antall timer x antall ganger i året for å delta på ulike arrangement? Er heller ikke veldig uvanlig at man legger hunden(e) i bilburet mellom øktene. Og strengt tatt, bur er vel bur?

*klipp*

Mm, for du drar ikke alle som drar på utstilling over en kam nå, eller? Jeg har ikke bur i bilen, jeg drar ikke evig langt for å dra på utstilling, og om jeg gjør det, så er ikke det ofte. Jeg bruker ikke bilbur mellom øktene, det kan dog hende jeg bruker et vanlig tøybur, og det er bare hvis jeg gidder å drasse det med meg. Men joda, bur er bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...