Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Ok. Så du syns det er bedre at hundene ligger i bur, en at de skal ha et stort rom til disposisjon? Det må da være mye mer behagelig for en hund å et hunderom tilpasset etter dens behov, en å ligge i et bur??????

jeg mener at jeg vil heller ha hunden hos meg, enn stengt bort på et rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Lola Pagola - har du lest de foregående drøye 1500 innleggene i denne tråden, eller de tusenvis i andre tilsvarende tråder?

Vet ikke hvor mange ganger det skal spesifiseres, men kan jo prøve IGJEN.. Hund som er helt desperat eller MÅ stå i bur som ledd i en treningsperiode er IKKE det man vil til livs. Heller IKKE hunder som ligger i bur med åpen dør, hunder som fraktes i bur, eller som av en eller annen tidsbegrenset periode må stå der (pga sykdom, e.l.).

Du vil ha deg frabedt.. Ja, mulig det - men JEG vil ha meg frabedt kommentare som "det er faktisk en grunn til alt" i denne debatten, når de viser seg gang, på gang, på gang, på gang at folk flest (de med normale vettuge og oppegående hunder) faktisk ikke har en eneste fornuftige idè om hvorfor de bruker bur.

Annet enn såklart at "hunden liker det", eller at hunder trenger huler, oppdretteren har sagt det, han i dyreforretningen/nabo'n mente det, den skal jo bare sove likevel den behøver ikke å kunne røre på seg, den må ikke tro at den skal passe på, hunder tåler ikke store rom, tenk om den noen gang må til veterinæren, tenk om- hvis'atte om'atte.. Alle argumentene blir klassifisert som motbeviste av "burmotstanderne".

Men du sier det jo selv - det er LETTVINT, og det er akkurat sånn det er for oss alle. Det ER lettvint å putte pelsene i bur når man kommer hjem fra tur - selvsagt!

Det ER lettvint å putte valpen i bur hele natten og hele dagen mens man er på jobb - det blir jo minimalt av ødeleggelser og de lærer å hyle høyt når de må ut (eller å la være å varsle helt, selvsagt).

Det ER lettvint å ha dem i bur når man har gjester, når man skal dusje, når man helt enkelt ikke gidder å ha en hund - ikke sant?

I de aller, aller, aller fleste tilfellene er burbruken slett ikke for HUNDENS del - men for eieren. Men det er så vanskelig, så vanskelig å innrømme akkurat dèt. Og det er fordi at det er jo så "normalt" å få info om bur samtidig man henter valpen sin. Det er liksom ikke engang snakk om hvordan man skal greie hverdagen UTEN bur for endel oppdrettere og eiere.

Det er nærmest "normalt" å ha hunden i bur - og det er DET vi vil til livs.

Bur kan brukes i (eller på) ekstremtilfeller - ikke alle og hvermansens hund.

Det tilkommer veldig lite nye argumenter i denne diskusjonen - de første 30 sidene sier nok det aller meste..

Men hver gang det kommer en slik så er det EN eller annen som faktisk prøver og viser alle at det ER mulig å slutte å bruke bur. Den ene hunden er da spar for nesten 3000 timer i buret sitt pr år (ved kun bruk på natten). Og DET alene gjør det verdt å gjenta seg gang på gang på gang på gang..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola - klipp

;)

Ja i mitt tilfelle er, og har burbruken alltid vært for hundens del (ja faktisk), og jeg har gradvis trappet ned, og er ikke en av de som har hunden i bur om natten og hele dagen.

Beklager, ville bare si hva jeg mente om saken, og dele min erfaring, selv om det sikkert er mange som har skrevet lignende før.

Folk er da så hissige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bur innimellom, og har ingen dårlig samvittighet for det <_< men jeg missbruker det ikke. mine hunder er enten med meg hele dagen, og da får de 2 timer tur løse i skogen(pluss tur/trening/aktivisering på mrg og kvelden..), eller de står ute i hundegården. den er over ett mål... synes mye mere synd på hunder som stenges ute hele tiden, og aldri får være inne med eierene(og som aldri får nok mosjon).... mine er alene hjemme max 20 min i løpet av en dag stort sett, og de får mye mosjon, og frihet. om jeg da midt i barnekaos, middag etc stapper dem i burene, som står i stua, så ser jeg overhodet ikke på det som galt. og hvis det gjør meg til en hundemisshandler, ja da er jeg det! er hunderom så mye bedre????? :rolleyes:

hehe, var dette jeg reagerte på.. kan du utdype deg selv litt ?

nei, om man har mulighet, er det bedre med et rom ;)

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg fikk inntrykk av at du ikke syns hunderom var noe, og jeg lurer i grunnen litt på hvorfor ;) Bare det ..

joda, hunderom er helt ok det, men det blir i prinsippet det samme som bur..... synes ingen av delene er noe hunden bør være i og på fast...... men om hunden er alene, er det selvsagt bedre med et rom, enn bur-OM man har den muligheten. har selv ett påbygg jeg kan bruke som hunderom, men det blir altfor fjernt å skulle sette hundene der, framfor å ha dem i stuen inne hos oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, hunderom er helt ok det, men det blir i prinsippet det samme som bur..... synes ingen av delene er noe hunden bør være i og på fast...... men om hunden er alene, er det selvsagt bedre med et rom, enn bur-OM man har den muligheten. har selv ett påbygg jeg kan bruke som hunderom, men det blir altfor fjernt å skulle sette hundene der, framfor å ha dem i stuen inne hos oss ;)

Hvorfor det, de er jo alene uansett... Er det ikke faktisk bedre, om de da har plass å utfolde seg på? fremfor å ligge i bur, hvor de ikke har samme mulighet til å bevege seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva er egentlig galt med å faktisk gjøre ting litt lettvint i hundeholdet? (merk: som jeg har sagt før, jeg er motstander av hunder i bur 2/3 av døgnet osv).

Men hvorfor skal man ofre så mye for å kunne ha en hund?

Hvorfor skal man ofre nattesøvnen? Huset? Møblene? Om man kan unngå det på en måte som ikke plager hunden? (nei, jeg syns ikke en hund som tusler inn i buret sitt, legger seg ned og sovner virker særlig plaget, så lenge den får det den trenger resten av døgnet, om man la oss si lar hunden være i buret når man er på butikken. Istedet for at den skal stresse rundt og bite på sofaen).

Jeg ofrer med glede å dra på fester for Bridie. Å dra til syden ser jeg ikke på som moro engang, så lenge jeg kan feriere MED Bridie... Det er mye jeg ofrer med GLEDE. Men om bikkja mi hadde gravd hull i sofaen til 15000 hver gang hu var alene uten bur, men lå og sov I buret, så ser jeg ingen grunn til å ofre flere sofaer.

Men det er min mening da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva er egentlig galt med å faktisk gjøre ting litt lettvint i hundeholdet? (merk: som jeg har sagt før, jeg er motstander av hunder i bur 2/3 av døgnet osv).

Men hvorfor skal man ofre så mye for å kunne ha en hund?

Hvis man synes det er et "offer" å gi hunden vettige levevilkår så burde man ikke ha hund (alternativt, så har man ikke de ressursene som skal til for å holde akkurat den hunden/rasen man har valgt - det være seg mht tid, plass, kunnskaper, eller en "ork.).

Hvorfor skal man ofre nattesøvnen? Huset? Møblene? Om man kan unngå det på en måte som ikke plager hunden? (nei, jeg syns ikke en hund som tusler inn i buret sitt, legger seg ned og sovner virker særlig plaget, så lenge den får det den trenger resten av døgnet, om man la oss si lar hunden være i buret når man er på butikken. Istedet for at den skal stresse rundt og bite på sofaen).

"Ofre nattesøvnen"? Hvis man ikke gidder å stå opp et par ganger om natta når man har en liten valp (eller annen hund med særlige behov) så får man la være å skaffe seg hund. Fordi hunden har rett til et ordentlig liv. Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være noe å lure på engang.

Jeg gjentar til det kjedsommelige - jeg har hatt hund i 30 år, av flere ulike raser, som har kommet til oss i forskjellige aldre, med ulik "bagasje" og i mange aldre - og jeg har aldri "måttet" ha hundene i bur for å kunne leve med dem...

Jeg ofrer med glede å dra på fester for Bridie. Å dra til syden ser jeg ikke på som moro engang, så lenge jeg kan feriere MED Bridie... Det er mye jeg ofrer med GLEDE. Men om bikkja mi hadde gravd hull i sofaen til 15000 hver gang hu var alene uten bur, men lå og sov I buret, så ser jeg ingen grunn til å ofre flere sofaer.

Men det er min mening da.. ;)

Tja, hvis du lar være å gjøre noe du egentlig ikke har lyst til likevel, så ofrer du pr definisjon ingenting (og det er jo slik de fleste vil ha det nå til dags, enkelt, liketil og greit - uten å måtte yte noe ekstra selv, og for alt i verden - man må da unngå å "ofre" noe. Det ville jo vært en tragedie...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på folk... Noen vil ha hund fordi de har lyst på en kamerat, enda et familiemedlem, en følgesvenn osv... Man trenger ikke være så hysterisk på hundeholdet fordi om man vil ha hund.

Og hunden kan fint ha et "vettig" liv fordi om man ikke ofrer ALT for den. Hundeholdet kan være perfekt fordi om man ikke har 30 år med "erfaring" bak seg. Det er så typisk at de som ser på seg selv som skikkelig erfarne og som gjør alt rett når det kommer til hundehold, rakker ned på de som skal til å skaffe hund.. Prøver å lære alle andre hvordan de skal ha et forhold til hunden sin. Vi er alle forskjellige og har forskjellige meninger om hva vi synes er rett og "galt". Fordi om noen gjør det på DEN måten, så betyr det ikke at noen andres måte er feil.

Så da kan man enkelt og greit akseptere andres meninger om hundehold istede for å angripe med egang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, hunderom er helt ok det, men det blir i prinsippet det samme som bur..... synes ingen av delene er noe hunden bør være i og på fast...... men om hunden er alene, er det selvsagt bedre med et rom, enn bur-OM man har den muligheten. har selv ett påbygg jeg kan bruke som hunderom, men det blir altfor fjernt å skulle sette hundene der, framfor å ha dem i stuen inne hos oss ;)

Ehm.. min hund er på soverommet når han er alene. Skal han være i hele huset da???

Han kunne godt ha vært på hele stuen, men vi har store vindu som gjør at han blir stående å se ut hele dagen. Bjeffe på hunder, mennesker og gudene vet. Og det orker jeg ikke. Det er bedre at han får fred og ro.

Studier viser jo at en hund sovner like etter at eieren har dratt, og om den har tilgang til hele huset eller "bare" et rom er vel ett fett? :rolleyes: Bur derimot.. da får ikke hunden plass til å strekke seg ut, røre på seg eller i det hele tatt gå en meter.

Jeg er ikke noe fan av å stenge inn hunden min i bur fem timer om dagen, og jeg vil ikke si at bur og et soverom er det samme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ofre nattesøvnen"? Hvis man ikke gidder å stå opp et par ganger om natta når man har en liten valp (eller annen hund med særlige behov) så får man la være å skaffe seg hund. Fordi hunden har rett til et ordentlig liv. Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være noe å lure på engang.

Nei, jeg tenker absolutt ikke på valpetiden, da er det helt normalt å gå ut når man merker at valpen må ut. (uavhengig av om den ligger i bur eller ikke, og jeg vet at jeg våkner bare noen snur seg i slike tilfeller fordi jeg IKKE vil at de skal måtte gjøre fra seg inne.. Merk: jeg har aldri stengt noen valp i bur på natta)

Og siden jeg har hatt hund på kortison,og ikke minst med konstant diare de 4 første månedene hun bodde hos oss, så sier det seg selv at det var mer enn en natt vi var ute med henne.

Jeg snakker om feks mitt eget tilfelle med hund nr 3, en hund som sov søtt i buret hele natta, alternativt lå i hodet vårt og maste på kos HELE natta om hu fikk gå løs. Sku jeg trene henne i å GÅ NED, så hadde det blitt mange søvnløse netter. og DET så ikke jeg poenget med å ofre....

Tja, hvis du lar være å gjøre noe du egentlig ikke har lyst til likevel, så ofrer du pr definisjon ingenting (og det er jo slik de fleste vil ha det nå til dags, enkelt, liketil og greit - uten å måtte yte noe ekstra selv, og for alt i verden - man må da unngå å "ofre" noe. Det ville jo vært en tragedie...)

Det er jo flere ganger man sku ønske seg til varmere strøk, men nei.. Jeg velger da heller en helg på hytta i 25 minus, enn å reise fra jenta mi. Hadde jeg ikke hatt hund derimot....

Det samme gjelder jo med tanke på diverse festivaler på sommer'n osv, de utgår fordi jeg har hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på folk... Noen vil ha hund fordi de har lyst på en kamerat, enda et familiemedlem, en følgesvenn osv... Man trenger ikke være så hysterisk på hundeholdet fordi om man vil ha hund.

Nå synes jeg strengt tatt ikke det er hysterisk å ikke ha hundene i bur. Hvorfor mener du det er en motsetning til å være avslappet? Jeg tenker vel egentlig at det er litt motsatt. Er det døden om valpen skulle tisse på parketten eller gnage på hjørnet av skapet, hvis den er alene en time, synes jeg vel heller det er i overkant hysterisk å sitte den i bur halve døgnet resten av sitt liv for det: "I tilfelle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg strengt tatt ikke det er hysterisk å ikke ha hundene i bur. Hvorfor mener du det er en motsetning til å være avslappet? Jeg tenker vel egentlig at det er litt motsatt. Er det døden om valpen skulle tisse på parketten eller gnage på hjørnet av skapet, hvis den er alene en time, synes jeg vel heller det er i overkant hysterisk å sitte den i bur halve døgnet resten av sitt liv for det: "I tilfelle".

Det er ikke døden, noe som er et litt overdrevent ordbruk, men hvis min valp hadde tisset to-tre ganger på parketten om natten eller når jeg var borte og det ligger lenge nok vil ikke akkurat parketten like det. Og det å måtte bytte ut parkett er jo ikke billigst. Har selv hunden i gangen der det er fliser om natten så der er det problemet løst.

Så poenget er at man skal gi hunden det beste livet man kan, men man skal ikke la de overta livet. Og det er det mange som ikke skjønner. Som skrevet over av en annen person så er jeg også lei av å høre at "jeg har hatt og drevet med dyr i 30 år og derfor vet jeg hvordan det skal gjøres" av folk som skal vinne andre over når det kommer til trening, bur/ikke bur og andre ting. Fint med deling av kunnskap, men ikke lt er like reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om feks mitt eget tilfelle med hund nr 3, en hund som sov søtt i buret hele natta, alternativt lå i hodet vårt og maste på kos HELE natta om hu fikk gå løs. Sku jeg trene henne i å GÅ NED, så hadde det blitt mange søvnløse netter. og DET så ikke jeg poenget med å ofre...

Og hvordan gikk det da du kasta bikkja ut fra soverommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hunden kan fint ha et "vettig" liv fordi om man ikke ofrer ALT for den. Hundeholdet kan være perfekt fordi om man ikke har 30 år med "erfaring" bak seg. Det er så typisk at de som ser på seg selv som skikkelig erfarne og som gjør alt rett når det kommer til hundehold, rakker ned på de som skal til å skaffe hund.. Prøver å lære alle andre hvordan de skal ha et forhold til hunden sin. Vi er alle forskjellige og har forskjellige meninger om hva vi synes er rett og "galt". Fordi om noen gjør det på DEN måten, så betyr det ikke at noen andres måte er feil.

Så da kan man enkelt og greit akseptere andres meninger om hundehold istede for å angripe med egang... ;)

Javel? Jeg har ikke 30 års erfaring på baken (jeg er ikke så gammel engang...), jeg er absolutt ikke en erfaren hundeeier, mitt hundehold er ikke perfekt, men likevel; jeg bruker ikke bur og ser heller ikke hvorfor jeg skulle bruke det! Joda, mye har blitt ødelagt her både med hund 1 og hund 2, men so what? Jeg stapper dem ikke i bur av den grunn... I løpet av mine 6 år med hund har vegger, gulv, speil, trapper, sko, klær, glass, vaser, blomster, toalettartikler, mobiltelefoner osv osv (i det uendelige) blitt ødelagt, men jeg gråter virkelig ikke over spilt melk. Alt dette har vi faktisk klart å få orden på uten bur, og jeg har nå to hunder som helt fint kan være uten bur...

Og nei, jeg vil ikke akseptere unødvendig burbruk med mindre det foreligger gode argumenter, og etter over 80 sider har jeg fremdeles til gode å lese dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har råd til å erstatte et ødelagt gulv, er det vel?

Nei, helt ærlig, hadde bikkja mi ødelagt gulv når hun var alene, så hadde jeg vurdert om det var noe som ikke stemte. Og det er det neppe noen som hadde sagt noe på, om jeg da hadde brukt bur en periode (forutsatt at det hadde funka, ekstrem destruksjon er somregel et symptom på seperasjonsangst, og det er overhodet ikke garantert at bur funker - og ja der snakker jeg av erfaring) for å bruke tiden til å trene bikkja på at man kan være hjemme løs uten å herpe i kontrollerte settinger. Så det er jo ikke issuet. Greia er jo at veldig mange stapper bikkja i bur først, som en permanent løsning, uten åvite at den faktisk har tenkt til å røre noe.

Alltid hatt kreative bikkjer jeg *flire* collien min ødela gulvet mens jeg satt i samme rom. ;) Han rørte heldigvis ikke annet enn mat da han var alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke døden, noe som er et litt overdrevent ordbruk, men hvis min valp hadde tisset to-tre ganger på parketten om natten eller når jeg var borte og det ligger lenge nok vil ikke akkurat parketten like det. Og det å måtte bytte ut parkett er jo ikke billigst. Har selv hunden i gangen der det er fliser om natten så der er det problemet løst.

Så poenget er at man skal gi hunden det beste livet man kan, men man skal ikke la de overta livet. Og det er det mange som ikke skjønner. Som skrevet over av en annen person så er jeg også lei av å høre at "jeg har hatt og drevet med dyr i 30 år og derfor vet jeg hvordan det skal gjøres" av folk som skal vinne andre over når det kommer til trening, bur/ikke bur og andre ting. Fint med deling av kunnskap, men ikke lt er like reelt.

Jeg synes det er et ganske godt poeng når en svært erfaren hundeeier kan fortelle at hun aldri har trengt bur, gjennom alle typer hunder i 30 år. Det burde jo vise noe av unødvendigheten?

Parkett liker hverken unger eller hunder eller møbler. Men jeg er av den formening av at leiligheten min er til for at jeg skal bo der. Når jeg legger ny parkett må den enten tåle at den blir tråkket ned, ripet opp og generelt terrorisert av levende vesener jeg trekker med inn, eller jeg må tåle at det blir spor i parketten. Jeg har ikke hatt noe problemer i denne leiligheten. En annen leilighet jeg var i, fikk en liten, sort flekk på seg. Det var ikke verre enn det, leiligheten tapte seg ikke engang i verdi. Gulvet jeg har nå, ser ut til å tåle det meste. Men om det ikke hadde gjort det, hadde jeg gått for andre løsninger enn bur. Jeg ser på bur som en stor inngripen i hundens liv, og jeg blir bekymret når jeg leser denne debatten, og ser at folk ikke skjønner alvoret. Beskyldninger om hysteri og "ooohhh... ja jeg er ond asså!" Å sette hunden rutinemessig i et så avgrenset område som bur, det synes jeg er drøyt. Og det kan ikke rettferdiggjøres ved snakk om parkett eller renslighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mente ikke bare burdelen av hundeholdet.. men hele hundeholdet til enkelte. Og det er ikke snakk om å sitte i bur halve dagen i resten av sitt liv..Det gjeldet burtrening helt til den klarer å være inne alene uten å gjøre noe den ikke har lov til.

Og det er heller ikke "døden" om en valp skulle tisse på parketten nei.. det ville bare blitt veldig dyrt hvis hunden hadde tisset inne det første kvartere man er ute, hvis man kulle vært ute et par timer... Jeg har ikke noe imot valpefakter. Jeg har heller ikke imot burløsninger innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har råd til å erstatte et ødelagt gulv, er det vel?

Nei, men så er det forskjell på gulv og da? Gulvene vi hadde når Norma var valp tålte verken valpetiss eller hundeklør spesielt bra... Så da burde jeg enten brukt bur eller latt være å skaffe meg hund da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mente ikke bare burdelen av hundeholdet.. men hele hundeholdet til enkelte. Og det er ikke snakk om å sitte i bur halve dagen i resten av sitt liv..Det gjeldet burtrening helt til den klarer å være inne alene uten å gjøre noe den ikke har lov til.

Og det er heller ikke "døden" om en valp skulle tisse på parketten nei.. det ville bare blitt veldig dyrt hvis hunden hadde tisset inne det første kvartere man er ute, hvis man kulle vært ute et par timer... Jeg har ikke noe imot valpefakter. Jeg har heller ikke imot burløsninger innimellom.

Hvis du mener det blir så dyrt forutsetter du to ting: 1. Gulvet tar stor skade av noen timer med en tisseflekk. 2. Hvis et lite område av gulvet får en misfarge må man sporenstreks bytte hele gulvet. Hadde punkt 1 vært tilfelle ville dette gulvet sett ut som en overmoden banan. Hvis punkt 2 hadde vært tilfelle for meg, så ville jeg vurdert den trangen opp mot valpetrang.

Hva mener du er et hysterisk hundehold da? Jeg tenker at når jeg tar på meg et ansvar for to hunder, så er jeg pliktig til å oppfylle behovene deres og gi dem et bra liv. Et bra liv innebærer for meg blant annet at de ikke er for mye alene, og at de skal ha de bra når de må være alene. Jeg synes ikke en hund som sitter i bur kanskje 8 timer om dagen og 8 timer om natten blir behandlet riktig. Det er ikke naturlig for en hund å ligge stille i så mange timer av gangen. Det er ikke sånn at hundene slutter å eksistere selv om vi ikke er hjemme, og at det derfor er greit å gi dem en kvadratmeter "å skifte stilling" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...